Mitä oikein voisi antaa eskarin loppuessa opettajalle ja hoitajalle lahjaksi, kun melkein kaikki on kielletty?
Kunnallinen päiväkoti/eskari, ja meidän kunnassa kaikenlaiset lahjakortit ja vastaavat on kiellettyjen listalla. Myöskään ryhmän vanhemmat ei aio antaa mitään yhteistä lahjaa. Kukkia ei kuulemma saa antaa erilaisten allergioiden ja kuljetusongelmien takia (kulkevat bussilla töihin), sama koskee syötävää. Eskari kuitenkin loppumassa ja jotenkin olisi kiva muistaa. Mikä lahja olisi hyvä? Mitä te muut aiotte antaa?
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
No hän on jo palkkansa työstä saanut, en näe tarpeelliseksi antaa mitään erillistä lahjaa.
Tämä! Mun entinen työkaveri valitteli kanssa saman ongelman kanssa mutta sanoi että pakko jotain antaa ettei lapsi joudu syrjityksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen kasvatettu sellaiseen tapaan, että ihmiselle annetaan aina joku lahja, jos on joku juhla, merkkipäivä, mennään käymään kylään tms. Meidän lähipiirissä on tapana viedä pieni lahja (yleensä syötävä tai viinipullo tai vaikka kauniita lautasliinoja) kun menee vain kyläpaikkaan kahville. Sukulaislapsille saatetaan antaa pieniä lahjoja koulun päättymisen kunniaksi, vaikka olisivat ala-asteella (esim. ruusu heillekin tai karkkipussi). Siksi on itsestään selvää, että opettajallekin annetaan juhlassa lahja. Muu olisi moukkamaista.
Moukkamaista on tuhlata luonnonvaroja turhaan. Täyttää krääsällä ja kukilla toisen kotia. Olet just se kiusaannuttava täti, joka ei ymmärrä, vaan kiikuttaa niitä serviettejänsä tai pahaa syötävää toisille. Lopeta se. Tai vie vain jos pyydetään. Opettajat eivä halua mitään, usko jo.
En ole itse opettaja tai hoitaja niin en tiedä oliko hyvä lahja, mutta muutaman kerran annoin jalkojen- tai käsienhoitotarvikkeita ja kirjoitin korttiin "hoitoa käsille, jotka hoitavat meidän Naperoa" tai "rentoutusta jaloille, jotka jaksoivat juosta Naperon perässä" tms.
Ajattelin, että kyllä käsirasvan jne. saa käytettyä, eikä jää kotiin pyörimään tai on ainakin helppo antaa eteenpäin.
Itse vien keksejä. Kyllä ne aina joku pois syö.
Itse meinaan tilata taikanorpan lahjakortit.
Tekee varhaiskavastukseen materiaalia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän lapsen tekemä kortti ole aika ihana? Tai joku lapsen tekemä juttu. Mitä se lapsi haluaa. Jos einhalua mitään, niin unohda muistaminen. Kiitä ja kerro joitain asioita mitä heissä/ heidän toimissaan tai suhtautumisessa tms arvostat. Harvoin kerrotaan toiselle, että arvostaa häntä. Vilpitön kehu vie pitkälle.
Oletko tosissasi? Piirrokset menevät suoraan roskiin.
Ja mitä sitten? Ei kai kukaan kuvittele, että opettajat säilyttäisivät niitä pitkään. Lapsi on (halutessaan) saanut muistaa ja ope ilahtuu ehkä pienen hetken.
En ole mikään ope enkä hoitaja vaan ihan muu ja minä heitän aina kaikki saamani kortit roskiin, oli ne keneltä vain, vaikka kuinka läheiseltä. Pidän niitä viikon ja sitten heitän pois. Luulin että kaikki tekee näin.
Vierailija kirjoitti:
En ole mikään ope enkä hoitaja vaan ihan muu ja minä heitän aina kaikki saamani kortit roskiin, oli ne keneltä vain, vaikka kuinka läheiseltä. Pidän niitä viikon ja sitten heitän pois. Luulin että kaikki tekee näin.
Niin mäkin heitän parin päivän päästä roskiin, aivan kuten muunkin postin. Mitä siitä tulis jos kaikki lippulappuset säästäis?
Lapsen piirtämä kiitoskortti ja vanhemmilta siihen kiitovärssy.
Vierailija kirjoitti:
Älä vie mitään, oikeasti eivät tykkää ja lisäksi tulee mielistelyvaikutelma, toi kortti hyvä idea.
Jos lopuksi antaa jotakin, ei se ole enää mielistelyä. Voit antaa mitä haluat ja antaa sen yksityisesti: viinipullo, lahjakortti jne.
Vierailija kirjoitti:
En ole itse opettaja tai hoitaja niin en tiedä oliko hyvä lahja, mutta muutaman kerran annoin jalkojen- tai käsienhoitotarvikkeita ja kirjoitin korttiin "hoitoa käsille, jotka hoitavat meidän Naperoa" tai "rentoutusta jaloille, jotka jaksoivat juosta Naperon perässä" tms.
Ajattelin, että kyllä käsirasvan jne. saa käytettyä, eikä jää kotiin pyörimään tai on ainakin helppo antaa eteenpäin.
Tuo on melko hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän lapsen tekemä kortti ole aika ihana? Tai joku lapsen tekemä juttu. Mitä se lapsi haluaa. Jos einhalua mitään, niin unohda muistaminen. Kiitä ja kerro joitain asioita mitä heissä/ heidän toimissaan tai suhtautumisessa tms arvostat. Harvoin kerrotaan toiselle, että arvostaa häntä. Vilpitön kehu vie pitkälle.
Ne lapset on sen hoitajan työ. Ei hoitaja kaipaa mitään korttipinoa kakaroilta, jotka ovat sille hoitajalla vain_työ.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että on kielletty. Tämä joulun ja kevään lahjarumba on kerrassaan naurettava. Myös monen hoitajan ja opettajan mielestä
Voiko tämä olla VIELÄKIN ongelma? Minun edesmennyt äitini oli kansakoulun (ja myöhemmin peruskoulun ala-asteen) opettaja, siis KAUAN sitten, ja jo aikoja sitten tuli selkeät ohjeet että hyvää-kesää-ja-kiitos-kuluneesta-vuodesta-kortti oli tarpeeksi, jos siis yleensäkin halusi kiittää. Kuka tätä ei ymmärrä/usko?
Open tytär, toisen open sisko, 68v.
Minä sain pari vuotta sitten lapsen tekemän hamahelmi avaimenperän ja roikkuu edelleen avaimissani. Oli minusta kiva pieni muisto
Ollessani alakoulussa äitini halusi että annan hänen ostamansa lahjan opettajalle. En antanut. Sai viedä itse lahjansa. Yläasteella piti tehdä luontohavaintoja. Näin harvinaisemman eläimen pihalla ja isäni kuvasi sen. Äitini yritti että näytä kuvat opettajalle, kun hän ei usko minua kuitenkaan. Samalla joku kuvista olisi pitänyt antaa hänelle. No näytin kuvat mutta en antanut yhtään, koska sen antaminen tuntui todella oudolta.
Äitinä vein yhteiseksi jaettavaksi karkkia, hedelmiä, keksejä - kelpasivat hyvin, kuulin.
Siis opet saa noissa lahjoissanne niin paljon kaikkea turhaa ja tarpeetonta kullekin että antavat niitä sitten eteenpäin kun ei tule käyttöön.
Sama. Ärsyttää aina nää tavaran tuojat! Olen sanonut suoraan, että vie takaisin, en pyytänyt enkä tarvitse. Aluksi vähän suuttuvat, mutta mitä sitten, en arvosta tuollaista tapaa ja kerron sen.