Mitä oikein voisi antaa eskarin loppuessa opettajalle ja hoitajalle lahjaksi, kun melkein kaikki on kielletty?
Kunnallinen päiväkoti/eskari, ja meidän kunnassa kaikenlaiset lahjakortit ja vastaavat on kiellettyjen listalla. Myöskään ryhmän vanhemmat ei aio antaa mitään yhteistä lahjaa. Kukkia ei kuulemma saa antaa erilaisten allergioiden ja kuljetusongelmien takia (kulkevat bussilla töihin), sama koskee syötävää. Eskari kuitenkin loppumassa ja jotenkin olisi kiva muistaa. Mikä lahja olisi hyvä? Mitä te muut aiotte antaa?
Kommentit (120)
Kehystä lapsen piirustus kauniisiin kehyksiin, siitä saa ihanan taulun seinälle.
Vierailija kirjoitti:
Olen kasvatettu sellaiseen tapaan, että ihmiselle annetaan aina joku lahja, jos on joku juhla, merkkipäivä, mennään käymään kylään tms. Meidän lähipiirissä on tapana viedä pieni lahja (yleensä syötävä tai viinipullo tai vaikka kauniita lautasliinoja) kun menee vain kyläpaikkaan kahville. Sukulaislapsille saatetaan antaa pieniä lahjoja koulun päättymisen kunniaksi, vaikka olisivat ala-asteella (esim. ruusu heillekin tai karkkipussi). Siksi on itsestään selvää, että opettajallekin annetaan juhlassa lahja. Muu olisi moukkamaista.
On moukkamaista toistaa jotain suvun tapaa yleisenä tapana. Ethän anna lahjoja poliisillekaan tai kirjastonhoitajalle siitä, että he hoitavat työnsä? Ei lahjontaa! Kiitos ja kaunis käytös riittävät aina!
Opeille, lastenhoitajalle JA VAPAAEHTOISILLE HARRASTUSOHJAAJILLE kortti, jossa kiitokset vuodesta ja jossei ole erikseen kielletty, niin esim joku suklaalevy (niitä voi jakaa eteenpäin, jossei itse käytä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään lahjaa opettajalle eikä hoitajalle. Lahjan vastaanottaminen on työntekijästä kiusallista ja lahjan antajasta tulee mielistelyvaikutelma.
Muistettava myös se, ettei kaikilla ole varaa ostella lahjoja. Heille voi jäädä huono omatunto siitä, etteivät he antaneet mitään. Jopa epäilys siitä, että lahjojan lapsi saa jatkossa parempaa kohtelua.
Pelkkä kiitos riittää. Ja kuten jo monessa viestissä on sanottu, lapsen itse tekemä kortti on paras, jos välttämättä jotain haluaa antaa.
Miten lapsesta tulee mielistelyvaikutelma, jos lapsi antaa lahjan? Eikö se ole enemmän vain söpöä? Ja aloituksen tapauksessa eskari on loppumassa, niin ei voi saada parempaa kohtelua jatkossa, kun sitä jatkoa ei ole eikä tule.
Pitää!
Olen yläkoulun opettaja ja hienoimpia muistamisia ovat oppilaiden itse kirjoittamat kirjeet ja kortit. Jokainen kiitoksen sana, jonka olen näin saanut, on ollut todella hieno lahja, joka on jäänyt mieleen ja auttaa jaksamaan työtä silloinkin, kun se ei ole niin helppoa. Kirje, jossa on yhteisiä muistoja ja kerrotaan ja kiitetään siitä, miten olen työssä onnistunut, on paras lahja, mitä kukaan varmaan voi saada.
Tätä voi varmasti soveltaa. Jos lapsi ei itse vielä osaa, häntä voi haastatella. Mitä kivaa hän muistaa yhteisestä taipaleesta ja mistä hän haluaa kiittää? Ja tietysti vanhempi voi laittaa omat kiitoksensa.
T. Ope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään lahjaa opettajalle eikä hoitajalle. Lahjan vastaanottaminen on työntekijästä kiusallista ja lahjan antajasta tulee mielistelyvaikutelma.
Muistettava myös se, ettei kaikilla ole varaa ostella lahjoja. Heille voi jäädä huono omatunto siitä, etteivät he antaneet mitään. Jopa epäilys siitä, että lahjojan lapsi saa jatkossa parempaa kohtelua.
Pelkkä kiitos riittää. Ja kuten jo monessa viestissä on sanottu, lapsen itse tekemä kortti on paras, jos välttämättä jotain haluaa antaa.
Miten lapsesta tulee mielistelyvaikutelma, jos lapsi antaa lahjan? Eikö se ole enemmän vain söpöä? Ja aloituksen tapauksessa eskari on loppumassa, niin ei voi saada parempaa kohtelua jatkossa, kun sitä jatkoa ei ole eikä tule.
Sinun pitää kertoa lapselle, että kiitä kauniisti, mutta emme osta mitään. Turha tavara on hölmöä, ope ei siitä ilahdu. Lapsi voi ostaa vaikka mummolle jotain, jos on ostomania teillä päällä. Mutta ei opelle.
Eikö tällaiset turhat krääsämarkkinat voisi jo lopettaa! Kaunis kiitos riittää. Sisareni on opettaja ja hänellä on yläkaapit pullollaan kaiken maailman hupimukeja ja purtiloita.
Iso sateenvarjo yhteiskäyttöön koko väelle. Kumisaappaita, karvakintaita tai jotain oikeasti hyödyllistä ja yhteisesti kaikille. Mutta lahja pitää antaa kahden kesken, niin että lapset eivät näe. Eikä tule kiusallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo pitäisi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt sinulla on äitinä tuhannen taalan paikka opettaa lapsellesi, että materialla ja lahjoilla ei rakasteta, vaan sanoilla ja käytöksellä! Lahjan antaminen ei kuulu kouluun tai päiväkotiin, siellä ollaan oppimassa oikean elämän tapoja ja hyvää käytöstä. Kerro samalla myös lapsellesi elämän eriarvoisuudesta ja siitä, että paha mieli voi tulla siitä, että lapsesi lahjoo opettajaa. Paha mieli opettajalle ja muille lapsille, joiden vanhemmat eivät lahjo. Tartu nyt tähän kasvatustilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi voi miten iso ongelma.
Aikanaan olen antanut lahjakortin Akateemiseen.
Opettajat kuuluvat lukevaan luokkaan.
No, niin, nyt ap:n on pitänyt kysyä tätä samaa Radio Novastakin.
Käsivoidetta ! Aina arvostettua.
Lapsen tekemä kortti jossa lapsen tervehdys sekä lämmin kiitos työstä olisi jotain mitä itse haluaisin saada
Vierailija kirjoitti:
Olen kasvatettu sellaiseen tapaan, että ihmiselle annetaan aina joku lahja, jos on joku juhla, merkkipäivä, mennään käymään kylään tms. Meidän lähipiirissä on tapana viedä pieni lahja (yleensä syötävä tai viinipullo tai vaikka kauniita lautasliinoja) kun menee vain kyläpaikkaan kahville. Sukulaislapsille saatetaan antaa pieniä lahjoja koulun päättymisen kunniaksi, vaikka olisivat ala-asteella (esim. ruusu heillekin tai karkkipussi). Siksi on itsestään selvää, että opettajallekin annetaan juhlassa lahja. Muu olisi moukkamaista.
Mulla on yksi tällainen kaveri ja hänen käytöksensä on musta hirveän vaivaannuttavaa, koska se pakottaa vastavuoroiseen lahjan antamiseen. Aina sanon, että "ei sun nyt olisi tarvinnut", mutta vinkki ei mene perille. Miten voisin kohteliaasti sanoa ystävälleni, ettei enää toisi kukkia tms. tullessaan, kun en niitä halua?
Vierailija kirjoitti:
Käsivoidetta ! Aina arvostettua.
Ei. Tuoksutonta ja kaikille sopivaa ei olekaan. Ei tätä.
Mieleenjäävimmät asiat kaikista lahjoista ja muistamisista ovat hlökohtainen kortti ja pieni kirje. Kiteytettynä kiitos ja yhteinen matka. Ei mitään turhaa ja samalla kaikki.
jos mus.limi niin raamattu.