Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työsuhdepolkupyörän veroetu poistuu

Vierailija
23.04.2025 |

Juuri hommattu pyörä tämän edun vuoksi. Kiitos hallitus.

Kommentit (286)

Vierailija
61/286 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kas kun työsuhdeauton veroetuun ei kosketa. Heillä ihan yhtäläinen kyky sitten maksaa autoilunsa. 

Fillarilla varmaan poljetkin puoli Suomea asiakaskäynneille? Tai muutaman kymmenen kilsan matkan duuniin per suunta? 

Onko työsuhteen autoetu VEROVAPAATA? Minun käsitykseni on, että autoetu on osa verotettavaa palkkaa!

Fillarissa on euromääräinen verovapaus etuna!

Työsuhdeauto ja työsuhdepolkupyörä ovat käytännössä aivan samanlainen etu. Pyörässä fillarin hinta on verovapaata 1200 euroon saakkka vuodessa, autossa edun verotusarvo on noin 75% liisingvuokrasta, eli neljännes on palkansaajan etua.

Vierailija
62/286 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikein. Aivan älytöntä tukea töissäkäyvien pyöräilyä. Pystyvät kyllä itse maksamaan pyöränsä. 

Matematiikka ei taida olla vahvuuksia. Nyt kun polkupyörävähennys poistuu työmatkoista, työntekijällä kuitenkin säilyy työmatkavähennys verotuksessa eli tässä tapauksessa se on halvinta kulkuneuvoa käyttöä eli bussimaksu vähennys työntekijän verotuksessa. Eli nyt ei enään ole mitään järkeä ottaa työnantajan maksamaa tai itse ostaa kallista polkupyörää, vaan kulkea työmatkat autolla, joka kuormittaa luontoa. Se on sitä Persujen logiikaa ja ilmastopolitiikkaa.

Poistunut pyöräetu on ihan hiluja verrattuna siihen, mitä autoilu maksaa. Jos pystyy kulkemaan töihin pyörällä, kannattaa pyöräilyä tietenkin jatkaa. Autolla kulkevat ne, jota eivät asu työpaikan lähellä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/286 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikein. Aivan älytöntä tukea töissäkäyvien pyöräilyä. Pystyvät kyllä itse maksamaan pyöränsä. 

Matematiikka ei taida olla vahvuuksia. Nyt kun polkupyörävähennys poistuu työmatkoista, työntekijällä kuitenkin säilyy työmatkavähennys verotuksessa eli tässä tapauksessa se on halvinta kulkuneuvoa käyttöä eli bussimaksu vähennys työntekijän verotuksessa. Eli nyt ei enään ole mitään järkeä ottaa työnantajan maksamaa tai itse ostaa kallista polkupyörää, vaan kulkea työmatkat autolla, joka kuormittaa luontoa. Se on sitä Persujen logiikaa ja ilmastopolitiikkaa.

Ei niillä työsuhdepyörillä oikein kukaan ole työmatkoja kulkenutkaan. Vapaa-ajan käyttöön niitä on hommattu.

Veikkaan myös, ett

Tämähän se on. Joka asiassa käytetään vilppiä.

Vierailija
64/286 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harva pystyy ostamaan 3000€ pyörää, mutta työnantajan avustuksella siihen on saanut ilmaista lainaa ja maksuaikaa. Se on lisännyt liikuntaa ja hyvinvointia, terveyttä paljon suuremman summan edestä kuin kuluttaa 

Kyllä sen fillarin voi ostaa myös osamaksulla jos haluaa.

Vierailija
65/286 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairauksien ennaltaehkäisy tulee aina yhteiskunnalle halvemmaksi, kuin sairauksien hoitaminen.

Tosin pyörä on vain väline, eivätkä välineet tee mitään. Yhteiskunnan tulisi siten tukea pölkupyörän käyttöä, ei hankintaa.

Vierailija
66/286 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä työpaikalla ihmiset innostuivat pyöräilemään tuon edun takia. Itselläni reilu 10 km suuntaansa, mutta kollega tuli yli 20 km päästä.

Ja koska pyöräilystä puhuttiin kahvipöydässä niin paljon, innostuivat lähellä asuvatkin pyöräilemään. Jopa hekin, jotka eivät olleet halunneet käyttää etua hyväkseen, vaan kulkivat vanhoilla fillareillaan.

Vierailija
67/286 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten sama myös työsuhdeautoille. Eikös vain?

Vierailija
68/286 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän työsuhdeauto ole verovapaa etu vaan siitä on pitänyt maksaa verot täysimääräisinä. Pyöräetu on ollut veroton.

Vierailija
69/286 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävelen töihin. Voisinko saada jonkun veroedun kenkiin? Nyt kun hallitus vie enemmän palkastani?

Vierailija
70/286 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se ihan reilua että ei tueta verovaroista etua jotka voin jotkut onnelliset hyvässä työpaikassa voivat saada. Tosin, myös autoetu olisi pitänyt poistaa samalla.

Autoetu ei ole verovapaa. Itselläni lähti palkasta joka kuukausi 650 € työsuhdeautosta. 

Vierailija
71/286 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota mainitsemaasi byrokratiaa kutsutaan myös yritystoiminnaksi. Työsuhdepyörien ympärille on syntynyt useita yrityksiä, niin työsuhdepyöriä välittäviä yrityksiä kuin pyöräliikkeitä. Työsuhdepyörät ovat tutkimusten (esim. ttl) mukaan lisänneet ihmisten liikkumista huomattavasti. 

Vierailija
72/286 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikkani alakerrassa on pyöräliike, jossa myydään kunnostettuja polkupyöriä jopa 50€ hintaan. Oma cruiserini maksoi 15 vuotta sitten 400€ ja siihen on tarvinnut vaihtaa yksi sisäkumi koko aikana. Sitä ennen ajoin työmatkat naapurin mummolta saadulla vuosikertapyörällä, hinta 0€. Tuohon hintojen välimaastoon mahtuu aika monenlaista vaihtoehtoa.

En ymmärrä, mihin tarvitaan tuhansien eurojen sähköpyörää, kun niillä kuitenkin ajetaan tasaisia katuja ja pyöräteitä. Jos oikeasti haluaa kohottaa kuntoaan, peruspyörä on siihen paras vaihtoehto.

Vierailija
73/286 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kas kun työsuhdeauton veroetuun ei kosketa. Heillä ihan yhtäläinen kyky sitten maksaa autoilunsa. 

Jos pitää työn puolesta ajaa satoja kilometrejä viikossa ja kuljettaa työvälineitä, niin auto on ainoa järkevä ratkaisu. Pyörällä ei onnistu. 

Vierailija
74/286 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työpaikkani alakerrassa on pyöräliike, jossa myydään kunnostettuja polkupyöriä jopa 50€ hintaan. Oma cruiserini maksoi 15 vuotta sitten 400€ ja siihen on tarvinnut vaihtaa yksi sisäkumi koko aikana. Sitä ennen ajoin työmatkat naapurin mummolta saadulla vuosikertapyörällä, hinta 0€. Tuohon hintojen välimaastoon mahtuu aika monenlaista vaihtoehtoa.

En ymmärrä, mihin tarvitaan tuhansien eurojen sähköpyörää, kun niillä kuitenkin ajetaan tasaisia katuja ja pyöräteitä. Jos oikeasti haluaa kohottaa kuntoaan, peruspyörä on siihen paras vaihtoehto.

Vaikka katu olisi tasainen, työmatka voi olla sen verran pitkä, että sitä ei viitsi säännölisesti ilman sähköjä ajaa. Ainakin mulla työmatka (15 km) on kyllä pyöräiltävissä ilman sähköjäkin, mutta sekä työpaikalle että kotiin tullessa olisi pakko käydä suihkussa. Sähköpyörällä matka voisi taittua kevyemmin eikä tarvitsiisi pidentää työpäivään kuluvaa aikaa vielä aamusuihkun verran. Tästä syystä mulla on jäänyt työmatkapyöräilyt kokonaan.

Vierailija
75/286 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poistunut pyöräetu on ihan hiluja verrattuna siihen, mitä autoilu maksaa. Jos pystyy kulkemaan töihin pyörällä, kannattaa pyöräilyä tietenkin jatkaa. Autolla kulkevat ne, jota eivät asu työpaikan lähellä. 

Näillä tuilla eläjillä on omituinen tapa laskea asioita. Sen sijaan, että osaisivat laskea minkä verran mistäkin vaihtoehdosta jää käteen, nämä laskevat minkä verran mistäkin vaihtoehdosta saa "hyötyä" vaikka se sitten kokonaisuudessa maksaisi enemmän 

Vierailija
76/286 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairauksien ennaltaehkäisy tulee aina yhteiskunnalle halvemmaksi, kuin sairauksien hoitaminen.

Tosin pyörä on vain väline, eivätkä välineet tee mitään. Yhteiskunnan tulisi siten tukea pölkupyörän käyttöä, ei hankintaa.

Millä tavalla sähköpyörällä huristelu on kuntoilua? Sama kuin ajelisi mopolla. Äitini on heikossa kunnossa pitkäaikaissairaudesta johtuen ja käyttää sähköpyörää. Tavallista ei voi käyttää, koska ei jaksa polkea.

Vierailija
77/286 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ajanut työmatkani pyörällä jo 15 vuotta. Mulla on kaksi pyörää, toinen talvipyörä ja toinen kesäpyörä. Ihan peruspyöriä ovat, mies niitä huoltaa ja korjailee. Työmatka on 13 km suuntaansa, eli 26 km päivässä. Hyvin olen pärjännyt ihan tavallisilla pyörillä.

Luin työsuhdepyörästä ja totesin, että en halua niin kallista pyörää, koska Helsingissä se todennäköisesti varastettaisiin. Mitä olen kuullut, niin aika harva työsuhdepyörän omistaja niillä pyörillä ajaa ainakaan työmatkoja. Aika vähäisessä käytössä ovat olleet, lähinnä statussymboleina. Hyvin pärjää halvemmalla pyörällä, ei työmatkoilla kuitenkaan voi posottaa hullun tavoin, pitää huomioida muutkin kevyen liikenteen väylällä liikkuvat. 

Kauheasti Helsinki pyöräilystä hössöttää, mutta käytännössä työmatkat kulkee pyörällä hyvin harva. Talvella en usein näe ketään toista

Mun mielestä Helsingissä näkee aika paljon muitakin työmatkapyöräilijöitä talvellakin. Yhtenä sohjopäivänä tosin oltiin työmatkataluttajia, kun vain fätillä pääsi etenemään. Yhteisöllinen kokemus pysähtyä tuntemattoman vastaantulijan kanssa vertailemaan, että onko luvassa aurattua tietä :D

Käytännössä aina löytyy kaupunkialueelta ajokelpoinen väylä, koska autojen pyörät tamppaavat lumen nopeasti tasaiseksi.

Vierailija
78/286 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työsuhdeauto lasketaan osaksi palkkaa ja siitä maksetaan veroa. 

Miksi sinäkään et voi käyttää googlea ennen kuin töräyttelet sammakoita näppikseltäsi ulos

Vierailija
79/286 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla sähköpyörällä huristelu on kuntoilua? Sama kuin ajelisi mopolla. Äitini on heikossa kunnossa pitkäaikaissairaudesta johtuen ja käyttää sähköpyörää. Tavallista ei voi käyttää, koska ei jaksa polkea.

Ei sähköpyörä polkematta liiku, joten se ei vertaudu mopoon.

Vierailija
80/286 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fillarilla varmaan poljetkin puoli Suomea asiakaskäynneille? Tai muutaman kymmenen kilsan matkan duuniin per suunta? 

Onko työsuhteen autoetu VEROVAPAATA? Minun käsitykseni on, että autoetu on osa verotettavaa palkkaa!

Fillarissa on euromääräinen verovapaus etuna!

Työsuhdeauto ja työsuhdepolkupyörä ovat käytännössä aivan samanlainen etu. Pyörässä fillarin hinta on verovapaata 1200 euroon saakkka vuodessa, autossa edun verotusarvo on noin 75% liisingvuokrasta, eli neljännes on palkansaajan etua.

Täh!

Täh!

Siitä pyöräedusta, riippuu millaisena se on myönnetty.

Autoetu on aina osa verotettavaa palkkaa!

Keskustele keskenäs!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kuusi