Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työsuhdepolkupyörän veroetu poistuu

Vierailija
23.04.2025 |

Juuri hommattu pyörä tämän edun vuoksi. Kiitos hallitus.

Kommentit (286)

Vierailija
41/286 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensin nostettiin työmatkakuluissa omavastuuta. Nyt lähtee kaavamainen työhuonevähennys ja työsuhdepyörän verovapaa etu. Mitäs sitten heikennetään tavalliselta työssäkäyvältä?

Tuo työsuhdepyöräetu on oikeasti myös kansanterveyteen vaikuttava asia, kun moni on pystynyt hankkimaan sellaisen polkupyörän, johon muuten ei olisi varaa ja täten pystyy lisäämään sitten pyöräilyään, esim pystyy pyöräilemään jatkossa työmatkansa.

Monessako paskapalkkaduunissa on pyöräetu??

No mulla ei ole itsellä työsuhdepyöräetua, ja haluaisin sähköpyörän. Sellaisen, jolla voisi ajaa 15 km työmatkaani ja käyttää sitä myös vapaa-ajan pyöräilyihin. Ei mulla ole äkkipäätä heittää sellaista 2500 - 5000 € tai ylikin pyörän hankintaan, mutta jos olisi mahdollisuus työsuhdepyörään, hankkis

Olen samoilla palkoilla sillä erotuksella, että nykyisellä työnantajallani on työsuhdepyöräetu. Ajattelin vähän itsekin hommata sähköpyörän työmatkoja varten, mutta taisi jäädä sekin haaveeksi kun tuo veroetu poistuu. Sääli sinänsä, mutta näillä kai mennään.

Vierailija
42/286 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensin nostettiin työmatkakuluissa omavastuuta. Nyt lähtee kaavamainen työhuonevähennys ja työsuhdepyörän verovapaa etu. Mitäs sitten heikennetään tavalliselta työssäkäyvältä?

Tuo työsuhdepyöräetu on oikeasti myös kansanterveyteen vaikuttava asia, kun moni on pystynyt hankkimaan sellaisen polkupyörän, johon muuten ei olisi varaa ja täten pystyy lisäämään sitten pyöräilyään, esim pystyy pyöräilemään jatkossa työmatkansa.

Monessako paskapalkkaduunissa on pyöräetu??

No en tiedä paskapalkkaduuneista, mutta ainakaan lähihoitajilla ei liene mitkään kamalan suuret palkat. Esim. Pohde antaa työntekijöilleen työsuhdepyöräedun. Toki se kattaa sitten myös sairaanhoitajat, lääkärit, ensihoitajat, palomiehet jne muutkin henkilöstöryh

Ei ole kamalan suuret palkat! Ihan riittävän suuret ne palkkanne ovat! Sairasta valittamista JUURI TEILTÄ! AINA LÄHI- JA MUUT HOITAJAT HUUTAMASSA HUONOA PALKKAANSA! Kuitenkin on omat asunnot, talot, autot,lomamatkat, laitettu naama ja hiukset,bling bling ravintolakäynnit! TUNGE SE VALITUS SUOLISTOOS!

Tuon lainaamasi tekstin kirjoittaja (minä) ei ole Pohteen työntekijä, ja minulla ei ole edes työsuhde-etua omalta työnantajaltani käytettävissä. Enkä edes ole hoitoalalla, vaan IT-alalla. Ihan vaan heitin esimerkin, kun sellaisen tiesin.,

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/286 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko työsuhdepyöräedusta nauttivat saaneet sen etunsa palkan päälle tulevana etuna? Entäs monellako se etu vähennetään rahapalkasta!

Jos ihminen ei pysty itse pyöräänsä kustantamaan, ei se sitä pyörää tarvitse!

OLISKO ALOITTAJALLA LINKKIÄ UUTISEEN JOSSA TÄMÄ PYÖRÄEDUN POISTAMINEN ON KERROTTU!

Vierailija
44/286 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järjetöntä tukea palkansaajien töihinmenoa... Kilometrivähennykset esim ja joku työvuokra-asunto. Käsittämätöntä.

Ei tässä enää hevosella liikuta!

Mikä ihmeen työvuokra-asunto 😂

Vierailija
45/286 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän esimerkin avulla on helppo huomata hallituksen veroalen todelliset vaikutukset normituloiselle. Ansiotulovero laskee pari prossaa, saat satasen enemmän vuodessa käteen. 

Kiinteistövero, Ay-jäsenmaksu verolle, työsuhdepyörä kallistuu, makseisverot ja kunnan palvelujen alasajo. Otat takkiin kunnolla joka vuosi. Jäät selvästi tappiolle.

Tähän kun lisätään vielä paikallisen sopimisen edistäminen, lakko oikeuden rajoitukset ja potku lait, niin palkat ei ainakaan nouse. Mitä todennäköisemmin laskevat.

Hyvä me! Äänestäkää kaikki jatkossakin hallituspuolueita, kun olette niin älykkäitä.

Jos ansiotulovero laskee 1% niin keskimääräinen (mediaani) palkansaaja saa vuodessa 380€ enemmän käteen karkeasti. Otan mielelläni tämän koska en kuulu liittoon, ei työsuhdepyörää. 

Ei työttömyyskassojen jäsenmaksuja verolle on laiteta, niiden verovähennysoikeus poistuu. 

Vierailija
46/286 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovatko työsuhdepyöräedusta nauttivat saaneet sen etunsa palkan päälle tulevana etuna? Entäs monellako se etu vähennetään rahapalkasta!

Jos ihminen ei pysty itse pyöräänsä kustantamaan, ei se sitä pyörää tarvitse!

OLISKO ALOITTAJALLA LINKKIÄ UUTISEEN JOSSA TÄMÄ PYÖRÄEDUN POISTAMINEN ON KERROTTU!

https://valtioneuvosto.fi/-/orpon-hallitus-riihipaatokset-vahvistavat-s…

"Lisäksi verotusta yksinkertaistetaan poistamalla kaavamainen työhuonevähennys ja työsuhdepolkupyörien verovapaa etu, joiden verotuottovaikutus on 70 miljoonaa euroa vuoden 2026 tasolla. "

Vierailija
47/286 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kas kun työsuhdeauton veroetuun ei kosketa. Heillä ihan yhtäläinen kyky sitten maksaa autoilunsa. 

Fillarilla varmaan poljetkin puoli Suomea asiakaskäynneille? Tai muutaman kymmenen kilsan matkan duuniin per suunta? 

Vierailija
48/286 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järjetöntä tukea palkansaajien töihinmenoa... Kilometrivähennykset esim ja joku työvuokra-asunto. Käsittämätöntä.

Joo, tarkoittaa kai työsuhdeasuntoa, joista niistäkään kaikki eivät ole asuntoetuna nautittavaa paljan osaa, vaan osa on aivan tavallisia vuokra-asuntoja eli maksetaan vuokraa normaaliin tapaan eikä asunto ole verotettavaa etua.

Vierailija
49/286 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikein. Aivan älytöntä tukea töissäkäyvien pyöräilyä. Pystyvät kyllä itse maksamaan pyöränsä. 

Tämä on kieltämättä totta. Toisaalta kyseessä on niin sanottu ohjaava politiikka, jolla yritettiin saada ihmiset auton ratista pyörän satulaan. En usko tämän lopulta vaikuttavan suuntaan tai toiseen.

Vierailija
50/286 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kas kun työsuhdeauton veroetuun ei kosketa. Heillä ihan yhtäläinen kyky sitten maksaa autoilunsa. 

Fillarilla varmaan poljetkin puoli Suomea asiakaskäynneille? Tai muutaman kymmenen kilsan matkan duuniin per suunta? 

Onko työsuhteen autoetu VEROVAPAATA? Minun käsitykseni on, että autoetu on osa verotettavaa palkkaa!

Fillarissa on euromääräinen verovapaus etuna!

Vierailija
51/286 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläpäin juuri avattiin iso ebike-myymälä, noinkohan asiakkaita riittää edelleen. Muutenkin tuo työmatkapyöräetu tuntui vähän huijaukselta, siis kiireesti haluavat paljon asiakkaita niin kuka siinä sitten voittaa kuitenkaan... Asiakas tuskin.

On kovaa on minä ostin Helkaman 3-vaihteisen noin 15 vuotta sitten ja hyvin on sillä työmatkat kelien salliessa sujuneet maksoi muistaakseni 370 e ja ihan itse maksoin työmatka suuntaansa noin 8 kilometriä.

Vierailija
52/286 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntien rahoituksen leikkaus pakottaa kunnat nostamaan veroprosentteja. Palkansaajan verot siis vain ja pelkästään nousevat,  kiitos Orpon hallituksen.

Ja mitä tekikään keskusta ja Marin edellisillä hallituskausilla?

Tekivätkö niin kestävää politiikkaa jotta tämän nykyisen hallituksen teot ovat vain pienen ihmisen kiusaamista? Esim sote tai rahojen lappaaminen mm. Italiaan.

Miten lyhyt on ihmusen muisti.

Vierailija
53/286 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän esimerkin avulla on helppo huomata hallituksen veroalen todelliset vaikutukset normituloiselle. Ansiotulovero laskee pari prossaa, saat satasen enemmän vuodessa käteen. 

Kiinteistövero, Ay-jäsenmaksu verolle, työsuhdepyörä kallistuu, makseisverot ja kunnan palvelujen alasajo. Otat takkiin kunnolla joka vuosi. Jäät selvästi tappiolle.

Tähän kun lisätään vielä paikallisen sopimisen edistäminen, lakko oikeuden rajoitukset ja potku lait, niin palkat ei ainakaan nouse. Mitä todennäköisemmin laskevat.

Hyvä me! Äänestäkää kaikki jatkossakin hallituspuolueita, kun olette niin älykkäitä.

Jos ansiotulovero laskee 1% niin keskimääräinen (mediaani) palkansaaja saa vuodessa 380€ enemmän käteen karkeasti. Otan mielelläni tämän koska en kuulu liittoon, ei työsuhdepyörää. 

On hullun hommaa maksattaa AY-maksunsa muilla tässäkin touhussa otetaan järki käteen jos olet niin maksat.

Vierailija
54/286 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin veroetuun? Työsuhdeauto tulkitaan verotuksessa luontoiseduksi, jota verotetaan tuloveron yhteydessä.

Vierailija
55/286 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ajanut työmatkani pyörällä jo 15 vuotta. Mulla on kaksi pyörää, toinen talvipyörä ja toinen kesäpyörä. Ihan peruspyöriä ovat, mies niitä huoltaa ja korjailee. Työmatka on 13 km suuntaansa, eli 26 km päivässä. Hyvin olen pärjännyt ihan tavallisilla pyörillä.

Luin työsuhdepyörästä ja totesin, että en halua niin kallista pyörää, koska Helsingissä se todennäköisesti varastettaisiin. Mitä olen kuullut, niin aika harva työsuhdepyörän omistaja niillä pyörillä ajaa ainakaan työmatkoja. Aika vähäisessä käytössä ovat olleet, lähinnä statussymboleina. Hyvin pärjää halvemmalla pyörällä, ei työmatkoilla kuitenkaan voi posottaa hullun tavoin, pitää huomioida muutkin kevyen liikenteen väylällä liikkuvat. 

Kauheasti Helsinki pyöräilystä hössöttää, mutta käytännössä työmatkat kulkee pyörällä hyvin harva. Talvella en usein näe ketään toista pyöräilijää koko matkalla.

Mun mielestä Helsingissä näkee aika paljon muitakin työmatkapyöräilijöitä talvellakin. Yhtenä sohjopäivänä tosin oltiin työmatkataluttajia, kun vain fätillä pääsi etenemään. Yhteisöllinen kokemus pysähtyä tuntemattoman vastaantulijan kanssa vertailemaan, että onko luvassa aurattua tietä :D

Vierailija
56/286 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tuo työsuhdepyörä, käytännössähän kyseessä on osamaksusopimus työsuhdepyöräfirman rahoittamana. Saamani verohyöty on pieni, alle sata euroa, sitten kun olen näillä osamaksuilla maksanut pyörän. Pyörä ei toki ollut kallimmasta päästä.

Etteköhän voi jatkossakin ostaa kalliin pyörän osamaksulla, mutta maksuerät pitää työnantajan sijaan hoitaa itse. Harmittaa kyllä toki tämä päätös, koska huonossa taloustilanteessa se kurittaa näitä yrityksiä (ja niiden työntekijöitä) jotka työsuhdepyöriä välittävät. Eli saadaan lisää irtisanomisia ja työttömiä Suomeen, ennätyslukemissa jo ollaankin tämän hallituksen ansiosta. Kaikki investointitoimet puuttuvat.

Vierailija
57/286 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menneinä vuosikymmeninä isot tehtaat tarjosivat työntekijöilleen  vuokra-asuntoja tehtaan rakennuttamissa taloissa näissä ns tehtaanasunnoissa moni asui ennen vanhaan 

Muistelisiko tämä niitä?

Vierailija
58/286 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon työsuhdepyörään luotiin tarpeetonta byrokratiaa, joka työllistää. Kaikenlaista mikrotransaktiota, sopimista ja setvimistä. Hyvä että poistuu tuollainen malli.

Vierailija
59/286 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menneinä vuosikymmeninä isot tehtaat tarjosivat työntekijöilleen  vuokra-asuntoja tehtaan rakennuttamissa taloissa näissä ns tehtaanasunnoissa moni asui ennen vanhaan 

Muistelisiko tämä niitä?

Joo, mutta enimmäkseen ne asunnot olivat normaaliin vuokrasopimukseen perustuvia, tosin sillä tavalla määräaikaisia, että työsuhteen päättyessä meni ko. asuntokin.

Mutta on myös asuntoetuna tarjottuja työsuhdeasuntoja, jolloin se asuntoetu on osa verotettavaa palkkaa!

Vierailija
60/286 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ajanut työmatkani pyörällä jo 15 vuotta. Mulla on kaksi pyörää, toinen talvipyörä ja toinen kesäpyörä. Ihan peruspyöriä ovat, mies niitä huoltaa ja korjailee. Työmatka on 13 km suuntaansa, eli 26 km päivässä. Hyvin olen pärjännyt ihan tavallisilla pyörillä.

Luin työsuhdepyörästä ja totesin, että en halua niin kallista pyörää, koska Helsingissä se todennäköisesti varastettaisiin. Mitä olen kuullut, niin aika harva työsuhdepyörän omistaja niillä pyörillä ajaa ainakaan työmatkoja. Aika vähäisessä käytössä ovat olleet, lähinnä statussymboleina. Hyvin pärjää halvemmalla pyörällä, ei työmatkoilla kuitenkaan voi posottaa hullun tavoin, pitää huomioida muutkin kevyen liikenteen väylällä liikkuvat. 

Kauheasti Helsinki pyöräilystä hössöttää, mutta käytännössä työmatkat kulkee pyörällä hyvin harva. Talvella en usein näe ketään toista

Turun seudulla sähköpyörät ovat todella pop. Turussa on ilmeisen hyvin toimeentulevaa sakkia.