Työsuhdepolkupyörän veroetu poistuu
Kommentit (286)
Vierailija kirjoitti:
Jokainen joka osaa laskea ymmärtää että lähtöhinnat noissa työsuhdepyörisdä on tosi kalliit - muualta saa samaa halvemmalla
Sanoo ihminen, joka ei ymmärrä yhtään mitään, mistä puhuu.
Eniten tuntuu vi tut ta van niitä, joilla ei ole mahdollisuutta työsuhdepolkupyörään.
Vierailija kirjoitti:
Eniten tuntuu vi tut ta van niitä, joilla ei ole mahdollisuutta työsuhdepolkupyörään.
Sama pätee firman autoon. Eniten siitä parkuu ne, joilla joko ei ole mahdollisuutta autoetuun tai edes ajokorttia.
Työpaikalla tarjottiin pyöräetua, mutta eipä sitä kannattanut ottaa, koska sitten olisi joka palkasta mennyt maksut ja se ei pienellä palkalla olisi ollut järkevää. Omastakin takaa löytyy fillaria, joten mihin sitä ylimääräisiä fillareita tarvitsee? Bussilla minä kuljin töihin. Hitto itsellä on fillaria, niin ota siihen sitten joku työsuhdepyörä ja maksele sitten vielä siitä. No, nyt ei ole työpaikkaakaan, niin siinä olisi mennyt sekin.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikalla tarjottiin pyöräetua, mutta eipä sitä kannattanut ottaa, koska sitten olisi joka palkasta mennyt maksut ja se ei pienellä palkalla olisi ollut järkevää. Omastakin takaa löytyy fillaria, joten mihin sitä ylimääräisiä fillareita tarvitsee? Bussilla minä kuljin töihin. Hitto itsellä on fillaria, niin ota siihen sitten joku työsuhdepyörä ja maksele sitten vielä siitä. No, nyt ei ole työpaikkaakaan, niin siinä olisi mennyt sekin.
Se pyrän kuukaisierä on pienempi kuin kuukaisilippu julkisiin täällä pk-seudulla. Seitsemän tai kahdeksan kuukautta vuodessa fillarilla ja neljä-viisi julkisilla. Ja fillari tulee maksettua yli puoliksi siis niillä bussilipusta säästyneillä rahoilla. Jos pyöräilemällä vähentää oman auton käyttöä, niin vielä parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen joka osaa laskea ymmärtää että lähtöhinnat noissa työsuhdepyörisdä on tosi kalliit - muualta saa samaa halvemmalla
Mitä ihmettä sä selität? Useat työsuhdepyörien palveluntarjoajat toimivat leasingyhtiönä jolloin fillarin sai tilata vaikka Kongosta liisattavaksi, jos halusi. Ei ollut pakko ottaa sitä paikallisliikkeen ylihintaista Helkama Oivaa.
Suomessa valmistettu Helkama Oiva on ylivertainen Kongossa valmistettuun rimpulaan 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se pyrän kuukaisierä on pienempi kuin kuukaisilippu julkisiin täällä pk-seudulla. Seitsemän tai kahdeksan kuukautta vuodessa fillarilla ja neljä-viisi julkisilla. Ja fillari tulee maksettua yli puoliksi siis niillä bussilipusta säästyneillä rahoilla. Jos pyöräilemällä vähentää oman auton käyttöä, niin vielä parempi.
Mulla on ollut oman auton käyttö nolla jo kohta 20 vuotta. Mun ei sellaista loputonta rahareikää kannata pitää. Tässä vajaassa 20 vuodessa olen säästänyt jo pelkissä parkkipaikka maksuissa pienen omaisuuden. Mulla on niitä kerralla maksettuja pyöriä pari, vanha ja uudempi, jotka palvelee tarpeitani, ettei tässä tartte mistään fillarista mitään kuukausieriä maksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä sä selität? Useat työsuhdepyörien palveluntarjoajat toimivat leasingyhtiönä jolloin fillarin sai tilata vaikka Kongosta liisattavaksi, jos halusi. Ei ollut pakko ottaa sitä paikallisliikkeen ylihintaista Helkama Oivaa.
Suomessa valmistettu Helkama Oiva on ylivertainen Kongossa valmistettuun rimpulaan 👍
Sen "suomessa" valmistetun helkama oivan runko ja joka ikinen yksittäinen osa on valmistettu jossain vinku-intiassa. Tuskin on edes kasattukaan suomessa kun se olisi liian kallista.
Pyörätehtaalta saa ostettua paljon halvemmalla pokupyöriä kuin nuo työsuhde-edut ovat.
Vierailija kirjoitti:
Kas kun työsuhdeauton veroetuun ei kosketa. Heillä ihan yhtäläinen kyky sitten maksaa autoilunsa.
Työsuhdeauto taitaa yleensä olla sen takia, että voi liikkua tekemään työtään muuallkin kuin työpaikan konttorilla. Työsuhdepolkupyörä on vain kodin ja työpaikan välisee liikkumiseen tai vapaa-ajan fillarointiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti tätä ei toteuteta, työsuhdepyörän vaikutus kansanterveyteen ja talouteen on hyvin positiivinen. Itsellä hankittuna viime kesänä, ja lisäsi valtavasti liikuntaa. En jaksaisi lähteä töihin tavallisella pyörällä, varsinkaan jos tiedossa on aamupalaveri, ja pitäisi ehtiä vielä käydä suihkussa. Sitä ei tarvitse jos voi käyttää sähköavustusta.
Tuo on kuitenkin vain harvojen palkansaajien herkkua. Minun kahdessa eri työpaikassani kyllä keskusteltiin työsuhdefillariedusta, mutta sitä ei koskaan otettu käyttöön. Poljen siis yli 20 kilometrin työmatkani omalla muutaman satasen fillarillani kesät talvet.
Minusta muuten työsuhdefillarin suurin etu on sopimukseen kuuluvat vuosihuollot, minulla niihin menee joka kerta enemmän kuin on koko fillarin arvo. (molemmat rataspakat, keskiö ja ketjut nyt ainakin pitää vaihtaa joka vuosi)
Sellainen vinkki että 5-20e hintaiset ketjut kun pitää puhtaana, voideltuna ja vaihtaa ajoissa niin ei tarvitse pilata niitä kalliita rattaita...
Niin kivahan se olisi verovaroin "tukea" ties mitä. Pyöräilyä, joogaa, terveellisemmin syömistä, ergonomista tyynyä ja vaikka seksuaaliterveyttä. Fakta kuitenkin on, ettei valtiovallan kuulu olla aikuisille ihmisille mikään iskä tai äiskä. Aikuisen ihmisen pitää itse katsoa, että mikä hänen hyvinvointiaan parhaiten tukee ja satsata sitten siihen. Eli verotusta kokonaisuutena tulee laskea ja sitten jokainen käyttäkööt säästyneet eurot parhaaksi katsomallaan tavalla.
Tämä maa on vain niin käsittämättömän sairas. Ihmiset uikuttaa siitä, että joku ei ohjaile heidän elämäänsä verotuksen kautta riittävästi. Yhyy yhyy... en tiedä miten elää, kun äiti-Suomi ei ole mulle kertomassa, yhyy.
Tai sitten vasemmisto-suomi on vain niin yksinkertaisen tyhmä, että kuvittelee verojen olevan jotain muuta kuin nollasummapeli. Eli että ikään kuin toisaalla annettu verohelpotus, ei muka olisi toisaalla verotiukennus. Tämä on ihan realistinen skenaario tämäkin. Sen verran tyhmää jengiä tässä maassa asuu.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikein. Aivan älytöntä tukea töissäkäyvien pyöräilyä. Pystyvät kyllä itse maksamaan pyöränsä.
Mites autoetu eikös sekin nyt sitten pitäisi käsitellä ja poistaa, kansanedustajien taksikortti ja ministereiden autot myös talliin, ai eikö ?
Sellainen vinkki että 5-20e hintaiset ketjut kun pitää puhtaana, voideltuna ja vaihtaa ajoissa niin ei tarvitse pilata niitä kalliita rattaita...
Onko 50-70 vuotta sopiva vaihtoväli? Käyttöpyöränä 45 vuotta vanha mummohelkama johon ei ole vaihdettu vielä kumpiakaan, enkä näe tarvettakaan vielä aikoihin.
Luuletkos että ne pyörät pois otetaan hömelö? Ja pyöriä voi ostaa ihan omallakin rahalla.
Miksei pyöräetua anneta kaikille? Yrittäjille, opiskelijoille, eläkeläisille, työttömille. Kyllä hekin kuntoilusta hyötyisivät.
On se prkl kun joutuu jatkossa 4000€:n huvipyörästä maksamaan jatkossa 4000€ eikä 3500€. Kenellä on enää varaa pyöräillä kun veronmaksajat ei kustanna tätä lystiä!
Miksei veneen ostamista tueta verorahoista? Saan siinä ruista ranteeseen kun vedän tuolla vastatuuleen menemään? Tai vaikka kunnon juoksukenkiin? Venekaupat ja juoksukenkäkaupat menevät konkurssiin ilman veronmaksajien tukia.
Vai olisiko sittenkin parasta, että ei verotettaisi niin paljon ja jokainen käyttäisi rahansa siihen mihin haluaa, eikä joka asiasta tehdä jotain hiton tukihimmeli.
Taisi suurin osa näistä "työpyöristä" olla vapaa-ajan pyöriä. Tai voihan se olla, että kaikilla on sen verran haastava työmatka, että siinä tarvitsee sen maastoläskipyörän.
Ei tuo ollut kuin tulonsiirtoa heille joilla muutenkin on varaa ostaa se kallis pyörä. Jos liikunta olisi peruste, niin siihen kelpaa ihan hyvin uusi 500€:n pyörä.
Laskin, että nettona säästin työsuhdepyörän ostossa noin 30%, verrattuna kaupan hintaan. Omastani maksoin viimeisen leasing-erän vuoden vaihteessa.
Nyt, kun tilanne muuttui ja kaupat ovat hätää kärsimässä, niin varmaan olemassa oleva varasto myydään alennuksin. Noin neljänneksen alennus tarkoittaa, että omani oli edelleen aavistuksen halvempi, kuin aiemman kirjoittajan veikkaama hinta. Mutta noita pyöriä ei tulla myymään kovin pitkään noilla hinnoilla, sillä kysynnän pudotessa sitten yrittäjät pistävät lappuja luukulle.