Työsuhdepolkupyörän veroetu poistuu
Juuri hommattu pyörä tämän edun vuoksi. Kiitos hallitus.
Kommentit (286)
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti tätä ei toteuteta, työsuhdepyörän vaikutus kansanterveyteen ja talouteen on hyvin positiivinen. Itsellä hankittuna viime kesänä, ja lisäsi valtavasti liikuntaa. En jaksaisi lähteä töihin tavallisella pyörällä, varsinkaan jos tiedossa on aamupalaveri, ja pitäisi ehtiä vielä käydä suihkussa. Sitä ei tarvitse jos voi käyttää sähköavustusta.
Olen samaa mieltä siitä että työsuhdepyöräedun poistamisessa ei ole mitään järkeä. Sen kustannus veromenetyksenä on aivan mitätön ja on helppo korvata vaikkapa palauttamalla oppivelvollisuusikä 16 vuoteen.
Etua olisi mieluummin syytä kehittää, niin että entistä useampi työnantaja ottaisi sen käyttöönsä, nyt niitä tarjoavat vain parhaista parhaimmat työpaikat. Ehkä pitäisi kehittää jokin porkkana työantajalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi kerkesin saamaan sen ilmaisen sähköpyörän kun otin edun käyttöön heti 👍 Mielummin 1200€ vuodessa pyörään kuin verottajalle!
Miten niin ilmainen?
No jos työnantaja maksaa vaikka 3 vuoden sopimusella fillarista satasen kuussa, niin työntekijältä ei mene laadukkaaseen pyörään senttiäkään rahaa eikä veroa. Ja kolmen vuoden kuluttua hän lunastaa fillarin omaksi satasella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo sillä lailla ongelmallista, että näitä on myyty viiden vuoden sopimuksilla. Pitäisi poistaa asteittain.
Miten se eroaa ensiasunnon ostajan korkovähennysoikeudesta? Paitsi että siinä puhuttiin vähän isommista summista.
Mä olen jo työsuhdefillarini maksanut ja lunastanut, ja säästöä kertyi 3000 € maksaneen pyörän kohdalla kolmessa vuodessa yhteensä 495 € verrattuna että olisin maksanut pyörän kerralla. En ottaisi uudestaan, sillä säästö oli niin pieni ja todennäköisesti olisin saanut pyörän halvemmalla muualta, joten ainut hyöty oli pitkä osamaksuaika.
Sulla on liian pienet tulot, tai siis verot. Verottomasta edusta hyötyy sitä enemmän, mitä isommat verot jää maksamatta. Eli tämä systeemi suosii suurituloisia.
Itselläni 3800€ maksava pyörä
Samaa mieltä, tulot on liian pienet. Kuitenkin verokorttiin merkitty 65000 €/a on enemmän, kuin suomalaisilla keskimäärin.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi kerkesin saamaan sen ilmaisen sähköpyörän kun otin edun käyttöön heti 👍 Mielummin 1200€ vuodessa pyörään kuin verottajalle!
Jos veroprosenttisi on esim 25, niin verottaja ei kyllä tuossa häviä 1200, vaan 0,25 x 1200 eli 300 €.
Vierailija kirjoitti:
Tämän esimerkin avulla on helppo huomata hallituksen veroalen todelliset vaikutukset normituloiselle. Ansiotulovero laskee pari prossaa, saat satasen enemmän vuodessa käteen.
Kiinteistövero, Ay-jäsenmaksu verolle, työsuhdepyörä kallistuu, makseisverot ja kunnan palvelujen alasajo. Otat takkiin kunnolla joka vuosi. Jäät selvästi tappiolle.Tähän kun lisätään vielä paikallisen sopimisen edistäminen, lakko oikeuden rajoitukset ja potku lait, niin palkat ei ainakaan nouse. Mitä todennäköisemmin laskevat.
Hyvä me! Äänestäkää kaikki jatkossakin hallituspuolueita, kun olette niin älykkäitä.
Tässä se olikin hyvin sanottuna. Tähän päälle ALV korotus. Koko Suomi ajettu lamaan ja työttömyyteen. Miinuksella mennään ihan näin keskivertopalkansaajanakin
Vierailija kirjoitti:
Ei järjen jättiläiset ymmärrä tätä asiaa. Ei työsuhde pyörät ole valtion maksamia vaan yritysten. Niitä vaan ei ole verotettu. Nyt verotetaan.
Jokainen yritysten maksava pyörä on ostettu liikkeistä jotka tilittävät ostosta arvonlisä veron. Mitä luulet miten tässä käy?
P**kapuhetta. Minä hain pyörän polkupyöräliikkeestä. Sopimus tehtiin Etufillari-nimisen palveluntarjoajan kanssa. Tyänantaja maksoi pyörästä 0€, ainoastaan teki sen puitesopparin palveluntarjoajan kanssa ja pidätti 100 €/kk bruttopalkastani.
Eli minä itse maksoin pyörän osamaksulla, verottaja tarjosi "alennuksen". Työnantaja harrasti vaan viherpesua ja oman kilven kiillotusta. "Tämä ei ole mikään oikea työsuhde-etu" totesi asiasta meidän henkilöstöpäällikkökin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti tätä ei toteuteta, työsuhdepyörän vaikutus kansanterveyteen ja talouteen on hyvin positiivinen. Itsellä hankittuna viime kesänä, ja lisäsi valtavasti liikuntaa. En jaksaisi lähteä töihin tavallisella pyörällä, varsinkaan jos tiedossa on aamupalaveri, ja pitäisi ehtiä vielä käydä suihkussa. Sitä ei tarvitse jos voi käyttää sähköavustusta.
Tuo on kuitenkin vain harvojen palkansaajien herkkua. Minun kahdessa eri työpaikassani kyllä keskusteltiin työsuhdefillariedusta, mutta sitä ei koskaan otettu käyttöön. Poljen siis yli 20 kilometrin työmatkani omalla muutaman satasen fillarillani kesät talvet.
Minusta muuten työsuhdefillarin suurin etu on sopimukseen kuuluvat vuosihuollot, minulla niihin menee joka kerta enemmän kuin on koko fillarin arvo. (molemmat rataspakat, keskiö ja ketjut nyt ainakin pitää vaihtaa joka vuosi)
Meillä olisi ollut mahdollisuus tuohon työsuhdefillariin, kun toimitusjohtaja halusi itselleen pyörän, ja etu otettiin sitten käyttöön jälkijunassa. Mutta ei siinä mitään vuosihuoltoja olisi ollut, vaan olisit voinut ostaa sen pyörän osamaksulla ja hankintahinta on kalliimpi kuin pyörän hinta, kun siihen tulee näitä välitysfirman kuluja, muistaakseni 3000 euron fillari maksaisi 3600 tämän kautta.
Etu tulee sitten siitä, että maksat vähemmän veroja. Kuukausilyhennys olisi sen satasen, mikä otetaan suoraan palkasta, ja siitä osasta palkkaa ei tarvitse maksaa veroa, joten kokonaisuudessaan vuosien mittaan säästät sen verran, mitä tuosta satasesta olisi mennyt veroa (miinus tietenkin tuon välitysfirman ottamat kulut). Pyörä ei ole sinun ennenkuin loppulunastuksen jälkeen, joten jos se vaikka varastetaan, niin häviät osamaksusi, näin ymmärsin. Pyörä olisi myös pitänyt olla aina lukittuna johonkin kiinteään, jotta vakuutus olisi voimassa, mikä on tietysti normaali tapa kaikilla kaupungissa asuvilla, mutta ei ole joka paikassa mahdollista, esim. oman työpaikan autotallissa ei ole mitään lukituspisteitä.
Olen siinä käsityksessä, ettei tuota kukaan muu ole ottanut kuin hyväpalkkainen tj, jos hänkään. Itse olen kulkenut töihin omalla pyörällä tai nyt kun siinä on ollut huollon tarvetta, kaupunkipyörällä (35 euroa/kausi ja voi maksaa liikuntaedulla). Eli tuo huoltohommeli olisi itsellenikin suuri etu, mutta se ei varsinaisesti kuulu pakettiin eikä välitysfirma suositellut sellaisesta maksamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin nostettiin työmatkakuluissa omavastuuta. Nyt lähtee kaavamainen työhuonevähennys ja työsuhdepyörän verovapaa etu. Mitäs sitten heikennetään tavalliselta työssäkäyvältä?
Tuo työsuhdepyöräetu on oikeasti myös kansanterveyteen vaikuttava asia, kun moni on pystynyt hankkimaan sellaisen polkupyörän, johon muuten ei olisi varaa ja täten pystyy lisäämään sitten pyöräilyään, esim pystyy pyöräilemään jatkossa työmatkansa.
Minä alle keskipalkkaisena olen aina pyöräillyt työmatkat enkä mitään etua ole saanut, muuta kuin terveydellistä. Ihan mummo mankelilla sotken reilut viisi kilometria suuntaansa. Sähköpyörää en huoli. Jäisi sekin etu saamatta.
Ei ole ihan niin suoraviivaista. Mulla on edestakainen työmatka vähän yli 20 km, mutta sähköpyörällä saatan ajaa sen päälle vielä.30 km huviajoa. Luomufillarilla kilsoja tuli vuodessa keskimäärin 750, sähköfillarilla tullut kolmessa vuodessa yhteensä 7500 km.
Mä pyöräilen työmatkoja, ja olen laskenut että kaiken tekemäni pyöräilyni kustannukset ovat keskimäärin alle 300 euroa vuodessa.
Mun mielestäni on ihan hyvä että polkupyörien veroetu poistetaan. Se oli enemmän hienojen (sähkö)pyörien veroetu kun sellainen josta tavallinen asiat jo valmiiksi halvalla tekevä työmatkapyöräilijä olisi hyötynyt.
Vierailija kirjoitti:
Millä matematiikalla siitä ilmaisen sait?
Verovähennys on vähennys verotettavasta tulostasi, ei suora vähennys maksamastasi verosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän esimerkin avulla on helppo huomata hallituksen veroalen todelliset vaikutukset normituloiselle. Ansiotulovero laskee pari prossaa, saat satasen enemmän vuodessa käteen.
Kiinteistövero, Ay-jäsenmaksu verolle, työsuhdepyörä kallistuu, makseisverot ja kunnan palvelujen alasajo. Otat takkiin kunnolla joka vuosi. Jäät selvästi tappiolle.Tähän kun lisätään vielä paikallisen sopimisen edistäminen, lakko oikeuden rajoitukset ja potku lait, niin palkat ei ainakaan nouse. Mitä todennäköisemmin laskevat.
Hyvä me! Äänestäkää kaikki jatkossakin hallituspuolueita, kun olette niin älykkäitä.
Tässä se olikin hyvin sanottuna. Tähän päälle ALV korotus. Koko Suomi ajettu lamaan ja työttömyyteen. Miinuksella mennään ihan näin keskivertopalkansaajanakin
Ruuan ALV laskee. Oliko vielä muuta naristavaa
No "kiva". Pyörä tuli hommattua 3 viikkoa sitten.
Vierailija kirjoitti:
No ihan sama. Poljen silti töihin. Vai meinaako hallitus tämänkin estää?
Varmasti. Saksikäsi ilmoittaa seuraavaksi että tulee pyörävero 50%. Sen sijaan jos ajelet autolla, saat 10% veroalennuksen.
Vierailija kirjoitti:
Paljonkohan pyöriä nyt palautetaan? Jos on vasta ottanut pyörän, niin palaittaako? Ne pyöräfirmatko joutuu ottamaan ne itselleen vai pyöräliikkeeseenkö ne palautuu?. Kohta on halpoja sähköpyöriä?
Ei niitä voi palauttaa. Olet tehnyt sopimuksen käytännössä osamaksusta.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa hoitaa terveyttään, saada liikuntaa työmatkalla ja tehdä ilmastoteon, voi ostaa pyörän ihan omalla rahalla. Täällä on useampikin työmatkapyöräilijä kertonut, että hyvin pärjää ihan peruspyörällä.
Ei siihen tarvita mitään ihmeempiä tukia tai apua keneltäkään, omasta lompakosta rahat. Torista saa hyviä pyöriä myös käytettynä hyvinkin kohtuulliseen hintaan. Sitten vaan pyöräilemään.
Vähän pitäisi löytyä oma-aloitteisuutta, omaa yrittämistä, omaa ajattelua ja omaa tahtoa. Ei kaiken pidä tulla koko ajan ylhäältä annettuna ja neuvottuna.
Tämä onnistuu hyvin työttömiltäkin. Tämä tiedoksi huutelijoille joiden mielestä työssäkäyvillä ei saa olla mitään etuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos veroprosenttisi on esim 25, niin verottaja ei kyllä tuossa häviä 1200, vaan 0,25 x 1200 eli 300 €.
Jos veroprosentti on esim 25, niin marginaaliveroprosentti on 47,6 joten verottaja ei tuossa häviä 300 vaan 1200*0,476 eli 570e
Eli kun kuukausipalkasta (brutto) pidätetään satanen, niin tilille kolahtava symma.putoaa esim 75 € (netto). Jos sopimuskausi on vaikka 36 kk, niin pyörän (osamaksu)hinnaksi tulee yhteensä 36x75€ = 2700 € + lunastushinta x € (mikäli pyörän haluaa omakseen ja kukapa ei haluaisi). Se todellinen etu sitten lasketaan pyörän hintalapussa olleen hinnan ja pyörästä maksetun kokonaissumman perusteella.
Pakettiin voi lisätä myös kypärää, lukkoa ym. varustetta sekä pyörän huollot, JOS ne sovitaan ja lyödään kauppasummaan jo ostohetkellä. Maksimihinta koko paketille oli muistaakseni 48 kk x 100 €/kk = 4800 €.
Sinänsä ihan älyttömiä hintoja ja hintojen pumppaamista, koska maksoin fillarista kaksi kertaa sen, mitä vanhasta autostani, jolla kuitenkin ajetaan 15-20 tkm / vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos veroprosentti on esim 25, niin marginaaliveroprosentti on 47,6 joten verottaja ei tuossa häviä 300 vaan 1200*0,476 eli 570e
Miten on sitten mahdollista, että kun veroprosenttini on 25, bruttopalkastani 4572 € pidätettiin helmikuussa 93,61 €, nettopalkkani pieneni 70,11 €, niin verottaja häviää 47,6 %?
Nämä ovat siis todellisia lukuja palkkalaskelmasta.
Ihan vaan yksinkertaisen työmiehen pohdintaa aiheesta;
Olen töissä suurehkossa tuotantolaitoksessa, jossa yli 2000 ihmistä töissä. Jos nykyistä tilannetta vertaa esimerkiksi kolmen vuoden taakse, niin kolme vuotta sitten ei meinannut löytyä autolle parkkipaikkaa vuoron vaihtuessa. Nykyään parkkipaikoista puolet tyhjillään, mutta pyöräkatokset täynnä kalliimman puoleisia pyöriä, joilla ihmiset kulkee töissä. Tämän on huomannut myös työnantaja, jonka tilastoissa sairaspoissaolot ovat vähentyneet ihmisten liikkuessa enemmän.
Ilman sen kummempia laskelmia tiedän, että jokainen noista pyöristä olisi jäänyt kauppaan ilman pyöräetua. Jos varovasti veikkaan, että meidän työpaikalle on ilmestynyt 1000 työsuhdepyörää ja lähes kaikki ovat maksaneet meidän työpaikan maksimin 3600€, eli yhteensä pyöriä on myyty lähialueen pyöräliikkeistä 3,6 miljoonan euron arvosta. Näistä pyöristä on maksettu arvonlisäveroa siis lähes 900000€. Todellisuudessa iso osa on ostanut jopa kalliimman pyörän ja maksanut yli menevän osan itse, on pyöristä saatu verokertymä varmaan yli miljoonan.
Itsellä ei ole työsuhdepyörää, mutta olin jonossa yhteen pyörämalliin jonka olisin saanut touko/kesäkuun vaihteessa. Enää en ole jonossa, joten minun osalta homma ohi. Kyseinen pyöräliike yritti kaikkensa, että olisin silti ottanut pyörän tarjoten vaikka mitä alennuksia ja lisävarusteita/huoltoja kylkiäisinä. En ottanut (koska ei sitova varaus) ja kerroin, että ostan kyllä sen saman pyörän, syksyllä tai ensi talvena jonkin pyöräliikkeen konkurssiloppuunmyynnistä halvalla. Toivottavasti en silti tämän kyseisen liikkeen.....
Ei veronmaksajat maksa kilometrikorvauksia vaan työnantaja.
Minulla on tuo tilanne ja saan kilometrikorvausten lisäksi vielä työmatkavähennyksen kodin ja työpaikan väliltä kun ei ole bussipysäkkiä lähelläkään kotia. Työnantajalta tulee verottomana vuodessa noin 20000 euroa ja verovähennyksinä 6000 euroa.