Tabu: monet naiset sairastuvat vakavasti raskausaikana/pikkulapsiaikana, mutta tästä ilmiöstä ei puhuta
Tästä ilmiöstä ei mielestäni puhuta tarpeeksi, vaikka tämä koskettaa todella monia naisia. Naisilla on raskausaikana ja pikkulapsiaikana riski sairastua moniin vakaviin sairauksiin.
Neuvolassa puhutaan vain raskausdiabeteksesta ja toisinaan tehdään sokerirasituskoe, mutta todellisuudessa riskejä on paljon enemmän. Tiedän useammankin naisen, joilla raskaus/raskauden jälkeinen aika on laukaissut esimerkiksi reuman, jonkin muun autoimmuunisairauden, migreenin tms. On syöpään sairastuneita, aivoverenkiertohäiriön saaneita jne. Näistä tapauksista ei juurikaan puhuta ääneen, koska kyse ei ole lapsen sairaudesta. Äidin terveydentilasta ei terveydenhuollossa piitata, kun lapsi on syntynyt. Monet oireet kuitataan sillä, että pienten lasten äidit nyt vaan ovat väsyneitä ja synnytyksestä palautumisessa kestää. Todellisuudessa väsymyksen ja fyysisten oireiden takana voi olla pysyvä fyysinen sairaus.
Kommentit (193)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tuttu, joka sai lapsen saamisesta allergian - kaikille vihanneksille ja hedelmille. Siis ihan kaikille.
Tekosyy olla valas kun ei "voi" kasviksia syödä :D lihavat aina keksii syyn kaikkeen kun vika ei ole koskaan itsessä
Tämä tuttuni on normaalipainon alarajalla.
Kiitos ketjusta. Oli silmiä avaava. Jos tulevaisuudessa suunnittelen raskautta niin yksityinen terveysvakuutus tule olemaan ehdoton. Varsinkin kun ensi vuonna tulee voimaan se uusi potkulaki. Vauvalomalta töihin palattuaan kun voi saada potkut ja sitten eiole edes sitä työterveydenhuoltoa josta saisi edes jotain apua. Jos jää terveyskeskuksen armoille niin hukka perii eli ei ilmeisesti saa mitään apua sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain kolme lasta viiden vuoden sisään, joita hoidin kotona. Pikkulapsiarjen seurauksena minulle puhkesi jokin mania (kaksisuuntainen tms.), jonka seurauksena otin rakastajan (tarkemmin useita) sekä käytin älyttömiä summia rahaa. Diagnoosia minulla ei ole vieläkään. Tilanteemme ei kiinnosta terveydenhuoltoa.
Loistava 'ulos vankilasta' -kortti.
Mistä vankilasta? Edelleen käytän rahaa villisti ja edelleen mulla on rinnakkaissuhteita. Edelleen olen naimisissa ja edelleen hyvä äiti. Vankilassa en ole koskaan ollut.
Vierailija kirjoitti:
Näköjään jotkut kuvittelee että ilman raskautta olisivat pysyneet terveinä, mutta mihin ne sitä vertaa, samanikäisiin vai mihin? Useimmat sairastuu työelämässä ollessaan johonkin, olipa lapsia tai ei, se on vaan ikävä tosiasia.
On toki mahdollista, että nuo sairaudet olisivat tulleet muutenkin, muttei vaikuta sattumalta, että ne alkoivat juuri raskauden aikana tai pian sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näköjään jotkut kuvittelee että ilman raskautta olisivat pysyneet terveinä, mutta mihin ne sitä vertaa, samanikäisiin vai mihin? Useimmat sairastuu työelämässä ollessaan johonkin, olipa lapsia tai ei, se on vaan ikävä tosiasia.
Mietin tätä ketjua lukiessa, että eipä ole lapsettomuus minua suojannut. Parikymppisestä asti on ollut vaivoina fibromyalgia, Tietzen oireyhtymä, nivelkivut, autoimmuunioireilua, vaihtuvia allergioita jne ketjussa mainittua. Reumaa tutkittu useasti mutta oireista huolimatta sitä ei verikokeen mukaan ole. Kuinkahan sairaaksi tulisin raskautuessa, vai onko mahdollista että kaikki jotenkin nollautuisi?
Yksi kaveri hehkutti, kuinka oli elämänsä kunnossa raskauksien aikana, sillä silloin hänen autoimmuunisairautensa oli remissiossa tai mikä onkaan oikea sana. Eli jollakulla voi tosiaan mennä toisinkinpäin. Etukäteen sitä ei kuitenkaan tiedä, kuinka käy.
Vierailija kirjoitti:
Raskautta harkitsevia ei haluta pelotella. Todellisuudessa riski sairastua ei ole kovin korkea, mutta ei se sairastunutta lohduta. Jos vaikka 1 sadasta äidistä sairastuu, niin ei se sitä yhtä sairastunutta lohduta, että hänen kohdallaan kävi vain huono tuuri.
Ja heitä ei haluta pelotella siksi että naiset eivät sitten tuottaisi tarpeeksi vauvoja. Siinä on syy.
Monella muulla asialla pelotellaan kyllä aivan jatkuvasti. Lehtiotsikot kirkuvat että väsymyksen tai äkillisen kovan päänsäryn takia pitää hankkiutua lääkäriin, koska voi olla syöpä tai aivohalvaus.
Mutta vauvatuotantoa ei haluta vaarantaa joten naisille valehdellaan.
Vierailija kirjoitti:
Mistä voi tietää, että juuri raskaus tai pikkulapsiaika on laukaissut esim. autoimmuunisairauden, vaikka sairastuminen sattuisikin ajoittumaan niiden yhteyteen? Sairaushan olisi voinut alkaa joka tapauksessa tuolloin riippumatta siitä, onko ollut raskaana vai ei. Paljon ihmisiä sairastuu myös nuorena ennen raskauksia tai lasten jo vartuttua, eivätkä lapsettomatkaan ole sairauksille immuuneja.
Tämän keskustelun tueksi kaipaisi ensinnäkin faktatietoa siitä, että raskaana olevien tai pikkulapsiaan hoitavien äitien sairastuvuus todella olisi tavallista suurempaa. Vaikka jokainen sairaustapaus aina ikävä onkin, ei perusteluksi riitä, että minäkin tunnen viisi kumminkaiman entistä naapuria, joille on käynyt näin ja näin. Vastaavasti tunnen myös esim. pienestä asti reumaa sairastaneen, jolla ainoa kivuton elämänvaihe oli raskausaika.
Toiseksi haluaisin kyseenalaistaa, onko tässä erityisesti kyseessä tabu. Kyllä julkisuudessa törmä
Minulla sairastumiset eivät kyllä lisänneet tulevaisuudentoivoa eivätkä sisua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmänkin ihmisten ylipaino ja elintavat sairastuttaa nuoriakin ihmisiä. Sille pitäisi tehdä jotain
Olet väärässä. Raskaana oleminen ja synnytys sairastuttaa ja vammauttaa paljon suuremmalla todenäköisyydellä kuin ylipaino.
Tässä voi olla myös miehen valinnalla ja lapsen sukupuolella iso rooli. Istukka kirjaimellisesti imee naisen kehon kuiviin, jotta lapsi saa tarvittavat ravintoainett. Jos naisella etukäteen ravintoainepuutoksia ja lapsi on poika sekä miehellä dominantti perimä, voi olla niin että äiti jää ikuiseksi altavastaajaksi.
Tyttölasten on todettu pidentävän vanhempiensa elinikää, siinä missä poikalasten laskevan. Naiset elävät sinkkuina pidempään kun avioliitoissa.
Opetelkaa naiset pitämään puolianne.
Voi olla, että tyttölapsi pidentää elinikää ja poikalapsi lyhentää sitä. Haluaisin kuitenkin kertoa anekdoottina, että minulla poikalasten jälkeen kroppa oli ihan ok, kun taas tytön jälkeen kärsin pitkään nivelkivuista ja nivelten jäykkyydestä. Samoin tyttöä odottaessani kärsin aurallisesta migreenistä, mutten koskaan muulloin.
Se kyllä pätee minuunkin, että tyttäreni oli vauvana oikein rauhallinen, pojat taas levottomia. Eli stressiä minulla kyllä oli enemmän poikia hoitaessa kuin tyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Tabu on nykyään kaikki ne asiat, että edellyttää ihmiseltä itsestään jotain vastuun kantamista. Ei nämä uhriutumisulinat ole olleet mitään tabuja pitkään aikaan. Ne on kovin trendikkäitä.
Siis vastuun kantaminen siten, että terveellisistä elämäntavoista huolimatta sai pysyvän autoimmuunisairauden? Vai oliko tässä nyt ajatuksena, että jos nainen avaa jalkansa jollekin miehelle, niin sietääkin olla sairaana loppuikänsä?
Tätä asiaa on helppo väheksyä, jos ei ole osunut omalle kohdalle. Eikä terve (alle) keski-ikäinen käsitä, miten hirveää on menettää terveytensä äitiyden takia. Itselleni kävi näin, että sairastuin autoimmuunisairauteen lapsen ollessa alle 1 v. Sairaus on sellainen, ettei sitä ole kenelläkään suvussani. Eipä käynyt mielessäkään, että saattaisin itse sairastua johonkin tällaiseen sairauteen. Ja kun joku tulee kuitenkin ulisemaan, niin olin sairastuessani normaalipainoinen (hoikempi kuin ennen raskautta), liikuin ja söin terveellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raskautta harkitsevia ei haluta pelotella. Todellisuudessa riski sairastua ei ole kovin korkea, mutta ei se sairastunutta lohduta. Jos vaikka 1 sadasta äidistä sairastuu, niin ei se sitä yhtä sairastunutta lohduta, että hänen kohdallaan kävi vain huono tuuri.
Ja heitä ei haluta pelotella siksi että naiset eivät sitten tuottaisi tarpeeksi vauvoja. Siinä on syy.
Monella muulla asialla pelotellaan kyllä aivan jatkuvasti. Lehtiotsikot kirkuvat että väsymyksen tai äkillisen kovan päänsäryn takia pitää hankkiutua lääkäriin, koska voi olla syöpä tai aivohalvaus.
Mutta vauvatuotantoa ei haluta vaarantaa joten naisille valehdellaan.
"Vauvatuontantoa" 😄 Tässäkin saadaan naisista uhreja. Raukkaparat huijataan vauvojakin tuottamaan...
Älä viitsi. Naiset hankkii lapsia koska itse haluavat. Ei me olla mitään ainaisia yhteiskunnan ja miesten uhreja. Lopettakaa jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tabu on nykyään kaikki ne asiat, että edellyttää ihmiseltä itsestään jotain vastuun kantamista. Ei nämä uhriutumisulinat ole olleet mitään tabuja pitkään aikaan. Ne on kovin trendikkäitä.
Siis vastuun kantaminen siten, että terveellisistä elämäntavoista huolimatta sai pysyvän autoimmuunisairauden? Vai oliko tässä nyt ajatuksena, että jos nainen avaa jalkansa jollekin miehelle, niin sietääkin olla sairaana loppuikänsä?
Vastuun kantamisella tarkoitan, että moni kommentoija tekee elämässään itse hallaa terveydelleen omilla valinnoilla. Enkä tarkoita nyt raskautta.
Kaikkeen pitäisi yhteiskunnan tulla apuun ja tarjota helppo ratkaisu, mutta itse ei tehdä yhtään mitään hyvinvoinnin ja terveyden eteen. Ylipaino on yksi hyvä esimerkki. Siitä ei saisi edes puhua. Se jos mikä on tabu.
Terveydestä luovutaan jos tehdään lapsi, samoni hoikkuudesta, miehestä, rahasta,vapaa-ajasta, harrastuksista, kaveripiiristä ja monesta muusta asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Jälkeenpäin lääkäri totesi, että olin ilmeisesti synnytyksen jälkeen sairastunut lieväoireiseen kilpirauhasen tulehdukseen, minkä jälkeen kilpirauhaseni oli alkanut degeneroitua.
K.o. tulehdus voi alkaa hormoniheilahteluista synnytyksen jälkeen mutta eipä meille tätä missään kerrota.
Mulla on vielä tilanne päällä tuon kilpirauhasen kanssa. Sairastan siis vajaatoimintaa ja ainoa asia joka tuntuu auttavan on vahva rautakuuri. Olen aiemmin ketjuun kirjoittanut. Obsidan 300 ug + makeuttamaton mustikkakeitto menee päivittäin. Multakin kyllä oli neuvolan terkka kieltämässä (!) lisäraudan kun hemoglobiini 117 oli hyvä (!).
Tasan tarkkaan tiedän, että raudanpuute on yhteydessä vajikseeni ja buustaa sitä. Jännä juttu on, että en saisi itse hoitaa sitä. Sen sijaan on annettu e-pillerit (en käytä), tyrkytetään hormonikierukkaa ja tyrkytettiin koronarok
Raudan puute laukaisi kilpirauhasen vajaatoiminnan äidilläni. Lääkäri on sen hänelle sanonut jo kymmeniä vuosia sitten. Hän on nyt 74 v. Miksi siitä raudan puutteesta ei puhuta, vaan vähätellään.
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisu on helppo, älkää tehkö lapsia. Jos teette, niin silloin on turha valittaa enää, sillä raskauteen sisältyy aina terveydelliset riskit!
No tämän aloituksen pointti oli ettei näistä "terveydellisistä riskeistä" kerrota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina tulee joku sanomaan, että kun ei koske linua ja läheisiäni, niin ei tällaista tapahdu.
Minun lähipiirissäni ei ole alkoholismia, mutta ei kävisi mielessäkään sanoa, että Suomessa alkoholiin liittyvät haitat ovat pienet.
Koska alkoholismista löytyy tutkimustietoa ja se kuuluu yleissivistykseen. Sen sijaan argumentti et "kyllä näin käy koska mun serkun kummilapsellakin nous verenpaineet raskaana" ei ole ihan yhtä pätevä tutkimustiedon kanssa.
Täytyy myös muistaa että nykyään synnyttäjät ovat huomattavasti huonommassa kunnossa kuin aiemmin. Lihavia synnyttäjiä on valtavasti.
Niin naisten hormonitoiminnan vaikutuksesta sairaksien puhkeamiseen ei löydy kattavasti tutkimustietoa, koska sitä ei ole! Aina voidaan myös todeta, että oma syy läski paska kun sairastuit, mutta tämänkin toteamuksen tueksi kaipaisin tutkimustietoa koskien juurikin hormonitoiminnan ja tiettyjen sairauksien yhteyttä.