Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko 8 km reipasta kävelyä yhteen putkeen riittävästi liikuntaa huono kuntoiselle?

Vierailija
23.04.2025 |

5 krt/vko. 8-12 km tulee käveltyä mutta vakioreitti jonka heitän satoi tai paistoi niin on tuo 8 km. 

Välillä riittämättömyyden tunne kiusaa ja mietin pitäisikö vain enemmän. Ylipainoakin on paljon, sellainen 35 kg. Ruokavaliosta tullut tärkeä osa ja kaikki turha on karsittu sieltä pois. Olenkin laihtunut onneksi nyt 5 kg täyttä rasvakudosta ruokavalion muuttamisen myötä mutta tietenkin tähtään normaalipainoon. 

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelyllä ei kukaan saa hyvää kuntoa,mutta saa sellaisen että selviää arkielämästä.

Vierailija
42/64 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen vinkki että kokeileppas sauvakävelyä. Kun sauvakävelet tämän kesän niin ensi talvena hiihdät melkein kuin Kerttu Niskanen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä tyttö! 👌🤗💜

Tyttö? Olen poika.

Mistähän tämän miinustaja on eri mieltä? Kirjoittajan sukupuolesta?

Vierailija
44/64 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteen putkeen. Pienet breikit on hyväksi. Uudelleen käynnistys kuluttaa bensaa, sama se on sinulla kävellessäsi.

Vierailija
45/64 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävely kuluttaa yhden kilokalorin per kilometri per painokilo. Jos satakiloinen kävelee 8 km niin kaloreita kuluu 800 kcal. Kuuden päivän kävelyllä pitäisi kilo lähteä jos ei syö enemmän kuin lepokulutus on.

No ei kuluta

Ei ihan, mutta melkein. Tuolla kaavalla saa juoksun energiankulutuksen. Jotta saisi kävelylenkin energiankulutuksen, pitää kertoa tuon kaavan antama luku 0,8:lla. Eli jos satakiloinen kävelee normaaliolosuhteissa 8 km, niin hän kuluttaa noin 640 kcal. Jos hän juoksee saman lenkin, kuluu noin 800 kcal.

Toki nämä ovat aina arvioita, koska sekä olosuhteet että yksilölliset ominaisuudet vaikuttavat energiankulutukseen.

Eri

Vierailija
46/64 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 km on ehdottomasti liian vähän. Itse kävelen ja juoksen n. 28 -30 km 6x/viikko, uSnnuntaisin on lepopäivä ja kävelen vain kirkkoon, yht. 7 km. Eikä kuntoni nouse ollenkaan.

Vierailija
47/64 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävelyllä ei kukaan saa hyvää kuntoa,mutta saa sellaisen että selviää arkielämästä.

Riippuu taas siitä, mitä pitää hyvänä kuntona. Pelkällä kävelyharjoittelulla harva pääsee sellaiseen kuntoon, että jaksaisi juosta 10 km alle tunnissa. Mutta pelkällä kävelyharjoittelulla voi kyllä päästä kuntoon, jossa jaksaa kävellä maratonin kuudessa tunnissa.

Vierailija
48/64 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huonokuntoinen ei kävele 8 km matkaa. Ei ainakaan montaa kertaa viikossa, eikä puoleentoista tuntiin. Ap:n kysymys on näiltä osin käsitelty. 

Ei todellakaan! 

Vierailija
49/64 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No riittää kyllä.

Vierailija
50/64 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä liikun vastaavanlaisesti ja olen ihan tyytyväinen. Tosin minulla ei ole painonpudotustarvetta. Kävely on jotain, mitä mieli janoaa. Vaikka olisi mikä räntäsade vaakatasossa, niin kärsin jos pitää olla vaan sisätiloissa.

Onko minulla hyvä vai huono kunto. Sanoisin että jotain siltä väliltä. Hyvä pohjakunto, josta olisi helppo lähteä kuntoa kohottamaan. Lihaskuntoharjoitteluun en ole keksinyt sopivaa lajia. Liikunnan täytyy olla minulle kivaa ja sellaista, etten ajattele sitä liikuntasuorituksena.

Kävelyä olen jossain määrin harrastanut aina, mutta tätä lähes päivittäistä lenkkeilyä noin 5 vuotta. Yöunet on paremmat ja moni stressaava asia on jäänyt tavallaan metsään. Siellä mielessäni puin kaikki mieltä vaivaavat asiat. Nautin aurinkoisista kävelylenkeistä, mutta huonon kelin hyvä puoli on mindfullness. Kun pitää keskittyä siihen, että pysyy pystyssä ja näkeekin jotain, niin ei ehdi miettiä muuta :D

Vierailija
51/64 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa ei Vallu Kononenkaan sit ollu hyvässä kunnossa.

Vierailija
52/64 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 km reipästä ei ole minkään huonokuntoisen merkki todellakaan, huonokuntoinen kävelee joskus 5 km lenkin. 

5 km esim muutamia kertoja viikossa on jo liikkumista hyvin. muista että sellaisia ihmisiä on jotka ei kävele ikinä edes 5 kilsaa kun voi olla terveysrajoitteiita.

Vierailija
53/64 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä ilmeisesti nuori mies jolla liikunta tausta. Muuten pitäisin provona.

Vierailija
54/64 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas sorruin eilen ahmimaan ja olo on hirveä. Aion kävellä tavallisen matkani silti. Ap

Vierailija
55/64 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden pullukan joka kävelee lähes joka päivä pitkiä matkoja mutta ei vaan näytä laihtuvan melkeinpä päin vastoin.

En tajua.

Vierailija
56/64 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkään tosiaan huonokuntoinen ei jaksa kävellä edes viittä kilometriä. Toiseksi tuo vauhti (8 km 90 minuuttiin) on sellaista 5,3 km/h vauhtia, mikä on ihan soppeli kävelyvauhti. Pitää muistaa aina, että pitempi lenkki menee usein matalammalla vauhdilla kuin lyhyempi, ja jos lyhyemmän voisi mennä vaikka 6 km/h vauhtia, niin pidemmälle on ehkä vähän hidastettava.

Varsinkin, kun ylipainoa on noin reippaasti, vauhti on hyvä.

Kävely on yksi parhaista terveysliikunnan muodoista ja varsinkin liikuntaa aloittavalle sa matalimman kynnyksen liikuntamuoto. Sitä ei todellakaan pidä aliarvioida, vaikka totta kai näihin ketjuihin aina tulee huutelemaan myös he, jotka juoksevat kympin puoleen tuntiin (muka).

Vierailija
57/64 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis kiva nähdä 35kg ylipainoa kantava reippaasti kävelemässä 8km 

Hyvän kunnon siihen tarvii.

Vierailija
58/64 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopeta huomionhakeminen, tee itse päätöksesi, aikuistu. 

Montako kilometriä itse kävelet päivittäin?

Vierailija
59/64 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas sorruin eilen ahmimaan ja olo on hirveä. Aion kävellä tavallisen matkani silti. Ap

Hienoa! Sanon kyllä sellaisen vinkin, että yritä erottaa nämä ajatukset toisistaan. Liiku oman terveytesi ja hyvän olosi vuoksi. Jos syöt tunteisiin, niin se pitää käsitellä jotenkin. Kävelyä ei kannata pitää rangaistuksena.

Vierailija
60/64 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olis kiva nähdä 35kg ylipainoa kantava reippaasti kävelemässä 8km 

Hyvän kunnon siihen tarvii.

Olen nähnyt vähintään 30 kg ylipainoa kantavan noin 160 cm pitkän naisen juoksevan puolimaratonia vähän yli kahden tunnin vauhtia. Juoksin itse monta kilometriä hänen takanaan. Epäilemättä hänellä oli hyvä kunto.