Hallitus vie heikoimmilta kaiken, muille veroalet
Hallitus aikoo antaa palkansaajille massiiviset verokevennykset.
Sen sijaan vuoden 2025 alusta juuri nostettiin sairauspäivärahalla elävien verotusta keskimäärin 17%. Tästä ei mediassa juuri uutisoitu, sillä ketään ei kiinnosta sairaiden asiat.
Lisäksi lääkkeiden verotusta nostettiin, julkisen terveydenhuollon maksuja on korotettu ja lääkkeiden alkuomavastuuta ja maksukattoa nostettu. Vammaisten asioista leikataan.
Lisäksi myös edeltävä hallitus oli jo poistanut vammaisilta oikeuden verovähennyksen.
Moni joutuu miettiä ostaako ruokaa vai elintärkeät lääkkeet. Lääkäriin ei pääse ja sitten kun pääsee, joutuu miettiä onko varaa julkisen maksuihin kun ne alkavat lähennellä yksityisten hintoja. Sairaudet pahenevat huonolla hoidolla ja tulevat vielä yhteiskunnalle kalliiksi. Miettikääpä paljonko maksaa kun ihminen joka olisi voitu hoitaa ajoissa ja kuntouttaa, jää loppuiäksi yhteiskunnan elätettäväksi viivästyneen hoidon vuoksi.
Tässä maassa todella vihataan vammaisia ja pitkäaikaissairaita.
Joten älkääpä sitten sairastuko, se tulee kalliiksi. Toki voitte lohduttautua alkoholilla, sillä sitä on edullisesti saatavilla kohta kaikkialla.
Kommentit (482)
Vierailija kirjoitti:
"Tiedätkö että työssäkäyvätkin sairastaa? Itse maksan noin 300 e kk lääkkeistä, ihan omasta palkasta. Luuletko, että jokainen työssäkäyvä on terve ja lääkkeetön? "
Ahaa, en tiennytkään!!!! Muuten vaan olen tehnyt pitkän työuran ollessani ERITTÄIN SAIRAS, kunnes työkykyni meni kokonaan lopullisesti.
Sulle tiedoksi, että jos joudut työkyvyttömyyseläkkeelle niin siitä menee paljon enemmän veroja kuin töissäkäydessä. Sairauspäivärahan verotusta myös NOSTETTIIN keskimäärin 17% edeltävien verojen päälle. Ei olis sullakaan enää rahaa lääkkeisiisi.
-Ap
Ei ole niin, eikö siksi olisi tärkeää että palkasta jäisi SÄÄSTÖÖNKIN pahan päivän varalle vai onko se tarkoitus että elää jo töissä ollessa kädestä suuhun ja sitten kaikki ovat kohta tukien varassa pelkästään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä ajattelen, että työnteon tulee olla aina kannattavaa. Siksi ihmettelen suuresti esimerkiksi suojaosan poistoa. Kuka uskaltaa ottaa enää töitä vastaan, kun palkka vähentää heti esimerkiksi päivärahaa? Harvalla työttömällä on puskuria näihin tilanteisiin. Pienipalkkaisten verotusta on aika hankala enää pienentää, kun pienestä palkasta ei mene edes valtionveroa.
Progressio on aivan liian kova, mutta tässä taloustilanteessa en näe mitään järkeä veronkevennyksiin. Isotuloiselle on loppujen lopuksi ihan sama, että jääkö käteen 5000 euroa vaiko 5100 euroa. Mutta valtion talouden kannalta sillä on iso merkitys. Tienaan vähän päälle 4000 euroa bruttona ja voisin jättää veronkevennykset pois omalta osaltani, jos se toisi lisärahaa esimerkiksi soteen.
Kannattaa muistaa myös, että osalla työntekijöistä bonuksena tulee esimerkiksi työterveys. Välillä koe
4 hengen perheelle jää aika sama: puolison palkka 1600 netto, työmarkkinatuki 595 netto ja 200 lapsilisää.
Tohon ei saa muita tukia lisäksi edes vuokralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Työttömien joukossa on paljon työkyvyttömiä, joiden taustalta löytyy kehitysvamma."
https://www.potilaanlaakarilehti.fi/kommentit/voiko-aikuiselle-asettaa-…
Lääkäreitä ei kiinnosta diagnoosien teko.
Ihan tiedoksi, että kun ei ole diagnoosia niin työkkäri voi laittaa työttömän jolla on kehitysvamma hoitamaan lapsia päiväkotiin.
Tarjosin yksityiselle lääkärilleni 20 000 euroa, että kirjoittaisi "sopivan" diagnoosin. Ei suostunut. On niin kovat seuraukset jos jää kiinni. 100 000 eurolla olisi paperi irronnut, mutta ei ole nyt sellaisia varoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata sairastua ei, mutta miksi tuilla eläävät vihaavat palkansaajia ja odottavat että palkasta pitää maksaa mahdollisimman paljon veroa vaikka itse elävät täysin näiden palkansaajien varassa. Siinäpä kiitollisuutta.
Missä on oma kiitollisuutesi siitä, että satut olemaan terve ja työkykyinen? Katsos, kun sinulla on käynyt tuuri ettet ole sairastunut tai vammautunut. Vielä. Sairaana et voi itse vaikuttaa toimeentuloosi, kärsit oireista jotka vievät toimintakykysi. Miksi pitäisi olla erityisen kiitollinen työssäkäyville kun milloin tahansa vaihtaisi heidän kanssaan osia.
Miksi vihata työssäkäyviä? Koska vihaan ahneutta ja epäoikeudenmukaisuutta. Sitä minäminäminä-asennetta. Ja sitä ylivoimaista oletusta, että oma hyväosaisuus on jot
Kyllä rahat kuuluu lapsiperheille, oli ne sit keskitulosia tai vähän sen yliki eikä yli nelikymppisille lapsettomille työkyvyttömille.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa ymmärtää, miksi ostovoimaa vähennetään niiltä, jotka tarvitsisivat yhtä ja toista kun ostovoimaa lisätään niille, joilla on jo kaikkea. Olen jonkinasteinen mateematikko ja en saa millään toimivaa yhtälöä tuosta systeemistä.
Olen keskituloinen ja olen säästäväinen ihminen, mutta vaikka mulle jäisi verovähennysten jälkeen satanen enemmin käteen, niinen välttämättä ostaisi mitään, koska en juurikaan mitään tarvitse.
Mutta jos olisin pienempi tuloinen, niin se satanen menisi heti kulutukseen kuten varmaan kaikilla köyhillä. Mikä hallituksen agenda on, tietääkö joku?🤯
Agenda on rikastuttaa itseään ja kavereita.
Asiat voidaan julkisesti valehdella olevan jotain muuta, mutta kyllä ne tietävät vedettävänsä itselle rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se hullua kun valtio kouluttaa kalliisti korkeasti koulutettuja lääkäreitä sun muita jotka sitten tekevät puolipäivähommia kovan verotuksen takia.
Vai onko kuitenkin se liksa niin kova, ettei tarvitse tehdä enempää? Hallitus maksaa vielä tukia entisten päälle.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään valtion rahat menevät VANHUSTEN hoitoon.
Todennäköisesti sinäkin vanhenet😨
Vierailija kirjoitti:
Persut haistattelevat tavalliselle suomalaiselle.
Eivät pääse enää eduskuntaan.
Siellä on osalla hätä tästä politiikasta.
Netistä oli juttu.
Vierailija kirjoitti:
Mistä sitten otetaan? Kenen taakkaa lisätään?
Ei tarvitse ottaa keltään, jos vaan jätetään palkansaajien verokevennykset tekemättä.
Silloin kun itse vielä olin töissä, palkallani tulin kyllä toimeen. En kokenut, että minä tarvitsisin veronkevennyksiä. Kyllä töissäkäyvä ihminen, jolla kohtuullinen palkka, tulee aina toimeen.
En ymmärrä miten valtion velkaantuessa on varaa keventää verotusta ryhmältä (palkansaajat ja pörssiyhtiöiden omistajat), joka ei kevennyksiä tarvitse.
On aivan turha sanoa että "kyllä työssäkäynnin pitää kannattaa". Työssäkäynti kannattaa aina, jos ei puhuta hyvin pienistä palkoista. Työtä verotetaan paljon kevyemmin kuin muita tuloja, paitsi yritys/osinkotuloja. Suomessa verotetaan prosentuaalisesti enemmän heikko-osaisia ja vähiten niitä keillä rahaa riittää.
Lisäksi tämän maan talous ei näillä toimin kohene, sillä työttömyysturvaa on heikennetty. Omistava keskiluokka säästää joka pennin, koska pelkää työttömyyttä. Nämä rahat eivät tule siirtymään kulutukseen.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Köyhät ei halua että veronmaksajat tekevät enemmän töitä mutta samalla huutavat että heille pitää maksaa veroista lisää.
Meneeköhän tässä vähän köyhien logiikka ristiin?
Sinä se sanan- ja ajatuksenvääntäjämestari olet! Huvinsa kullakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa tehdään Euroopan lyhintä työviikkoa. Se on ollut tavoite Suomessa pitkään. Työn korkea verotus on ollut siinä keskeisenä apuna mutta myös työaikaa koskevat tiukat rajoitukset. Työajan minimoiminen vähentää tuo hyvinvointia vähentämällä stressiä ja työperäisiä sairauksia sekä tuo elämään laatua. Sanna Marinin tavoite 4 päivän työviikosta on Suomessa jo lähellä toteutua.
Köyhien on syytä ymmärtää että palkkatyön vähentyessä valtion kassaan ei enää kerry niin paljoa jaettavaa kuin ennen.
Ja, että köyhät kuolkoot nälkään, kun työttömyys lisääntyy.
Se joka ei työtä tee, sen ei syömänkään pidä.
Tyhmä työtä tekee. Viisas pääsee vähemmällä. Jo vuosisatoja vanha sananlasku. Ja jos työ herkkua olisi, tekisivät herrat sitä itse.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se hullua kun valtio kouluttaa kalliisti korkeasti koulutettuja lääkäreitä sun muita jotka sitten tekevät puolipäivähommia kovan verotuksen takia.
Suomessa on aina tasattu tuloeroja verotuksen kovan progression avulla siten että duunarit tekevät pidempää päivää ja ylemmät lyhyempää päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Työttömien joukossa on paljon työkyvyttömiä, joiden taustalta löytyy kehitysvamma."
https://www.potilaanlaakarilehti.fi/kommentit/voiko-aikuiselle-asettaa-…
Lääkäreitä ei kiinnosta diagnoosien teko.
Ihan tiedoksi, että kun ei ole diagnoosia niin työkkäri voi laittaa työttömän jolla on kehitysvamma hoitamaan lapsia päiväkotiin.
Tarjosin yksityiselle lääkärilleni 20 000 euroa, että kirjoittaisi "sopivan" diagnoosin. Ei suostunut. On niin kovat seuraukset jos jää kiinni. 100 000 eurolla olisi paperi irronnut, mutta ei ole nyt sellaisia varoja.
Työkkäri voi laittaa työttömän myös kelaan töihin.
Ei ole kiva, jos ei osaa kertotaulua.
Toki voi laittaa kaikille kielteisen toimeentulotuki päätöksen.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kamalaa, että ne jotka kaiken tämän maksaa saa pitää hiukan enemmän omistaan. Pöyristyttävää.
Tämä, ihan kadehdittavaa!
Lehdessä oli, että veronkevennykset tulee 100000 vuodessa tienaaville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on aina tasattu tuloeroja verotuksen kovan progression avulla siten että duunarit tekevät pidempää päivää ja ylemmät lyhyempää päivää.
Tehtaatkin voisi määrä suljettavaksi pariksi päiväksi viikossa ettei kapitalisti rikastu liikaa.
Pienituloisille palkansaajille ei ole tulossa veronkevennyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa ymmärtää, miksi ostovoimaa vähennetään niiltä, jotka tarvitsisivat yhtä ja toista kun ostovoimaa lisätään niille, joilla on jo kaikkea. Olen jonkinasteinen mateematikko ja en saa millään toimivaa yhtälöä tuosta systeemistä.
Olen keskituloinen ja olen säästäväinen ihminen, mutta vaikka mulle jäisi verovähennysten jälkeen satanen enemmin käteen, niinen välttämättä ostaisi mitään, koska en juurikaan mitään tarvitse.
Mutta jos olisin pienempi tuloinen, niin se satanen menisi heti kulutukseen kuten varmaan kaikilla köyhillä. Mikä hallituksen agenda on, tietääkö joku?🤯
Agenda on rikastuttaa itseään ja kavereita.
Asiat voidaan julkisesti valehdella olevan jotain muuta, mutta kyllä ne tietävät vedettävänsä itselle rahaa.
Olet varmaan oikeassa. Mies tuolta luki jotain kolumnia ääneen. Tutkimuksen mukaan verohelpotuksista hyötyisi 1% suomalaisista. Kuuluuko kukaan palstalla siihen porukkaan? Pidän itseäni hyvin toimeentulevana, mutta en silti kannata noita veroaleja, koska siinä pedataan rikkautta rikkauksuen päälle.
Ihan kamalaa, että ne jotka kaiken tämän maksaa saa pitää hiukan enemmän omistaan. Pöyristyttävää.