Hallitus vie heikoimmilta kaiken, muille veroalet
Hallitus aikoo antaa palkansaajille massiiviset verokevennykset.
Sen sijaan vuoden 2025 alusta juuri nostettiin sairauspäivärahalla elävien verotusta keskimäärin 17%. Tästä ei mediassa juuri uutisoitu, sillä ketään ei kiinnosta sairaiden asiat.
Lisäksi lääkkeiden verotusta nostettiin, julkisen terveydenhuollon maksuja on korotettu ja lääkkeiden alkuomavastuuta ja maksukattoa nostettu. Vammaisten asioista leikataan.
Lisäksi myös edeltävä hallitus oli jo poistanut vammaisilta oikeuden verovähennyksen.
Moni joutuu miettiä ostaako ruokaa vai elintärkeät lääkkeet. Lääkäriin ei pääse ja sitten kun pääsee, joutuu miettiä onko varaa julkisen maksuihin kun ne alkavat lähennellä yksityisten hintoja. Sairaudet pahenevat huonolla hoidolla ja tulevat vielä yhteiskunnalle kalliiksi. Miettikääpä paljonko maksaa kun ihminen joka olisi voitu hoitaa ajoissa ja kuntouttaa, jää loppuiäksi yhteiskunnan elätettäväksi viivästyneen hoidon vuoksi.
Tässä maassa todella vihataan vammaisia ja pitkäaikaissairaita.
Joten älkääpä sitten sairastuko, se tulee kalliiksi. Toki voitte lohduttautua alkoholilla, sillä sitä on edullisesti saatavilla kohta kaikkialla.
Kommentit (482)
Ei sellaista, että pelataan golfia ja hommataan työpaikka lapsuuden jääkiekko pelikaverille.
Ei tollaisia miesvauva touhuja.
Tämä keskustelu pyörii kehää. Kaikkien pitäisi päästä töihin mutta kun niitä töitä ei ole kaikille. Veroja pitäisi maksaa vähemmän mutta kun kyse on valtion taloudesta. Rikas ei kuluta perustarpeisiin sen enempää kuin köyhäkään mutta silti rikkaalle pitäisi antaa enemmän. Työtä tekemällä ei rikastu mutta samaan aikaan pitäisi antaa enemmän sijoittajille.
Toki voidaan mennä ameriikan malliin mutta sen jälkeen tämä maa ei ole enää pohjoismainen hyvinvointivaltio. Verot voidaan vaikka lopettaa ja jokainen voi maksaa käyvän hinnan siitä mitä haluaa. Kaikella on puolensa. Pääministerin sanoin: "Nämä ovat arvovalintoja". Riidellä voidaan vaikka kuinka kauan koska ihmisillä on erilaiset arvot.
Vierailija kirjoitti:
Ei sellaista, että pelataan golfia ja hommataan työpaikka lapsuuden jääkiekko pelikaverille.
Jos mies on aikuinen niin hän hakee itse työpaikan eikä mene suhteilla töihin ja ole miesvauva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mies on aikuinen niin hän hakee itse työpaikan eikä mene suhteilla töihin ja ole miesvauva.
Miesvauva joka menee suhteilla töihin ja huutelee muille menkää töihin.
Hemmetin luuseri rääpäleitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata sairastua ei, mutta miksi tuilla eläävät vihaavat palkansaajia ja odottavat että palkasta pitää maksaa mahdollisimman paljon veroa vaikka itse elävät täysin näiden palkansaajien varassa. Siinäpä kiitollisuutta.
Missä on oma kiitollisuutesi siitä, että satut olemaan terve ja työkykyinen? Katsos, kun sinulla on käynyt tuuri ettet ole sairastunut tai vammautunut. Vielä. Sairaana et voi itse vaikuttaa toimeentuloosi, kärsit oireista jotka vievät toimintakykysi. Miksi pitäisi olla erityisen kiitollinen työssäkäyville kun milloin tahansa vaihtaisi heidän kanssaan osia.
Miksi vihata työssäkäyviä? Koska vihaan ahneutta ja epäoikeudenmukaisuutta. Sitä minäminäminä-asennetta. Ja sitä ylivoimaista oletusta, että oma hyväosaisuus on jotenkin ansaittu. Sitä ylimielisyyttä kun ette ymmärrä, että mikä tahansa päivä voitte itse sairas
🙄🙄🙄 Tuossakaan vaahtoamisessa ei ole päätä eikä häntää.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata sairastua ei, mutta miksi tuilla eläävät vihaavat palkansaajia ja odottavat että palkasta pitää maksaa mahdollisimman paljon veroa vaikka itse elävät täysin näiden palkansaajien varassa. Siinäpä kiitollisuutta.
Missä on oma kiitollisuutesi siitä, että satut olemaan terve ja työkykyinen? Katsos, kun sinulla on käynyt tuuri ettet ole sairastunut tai vammautunut. Vielä. Sairaana et voi itse vaikuttaa toimeentuloosi, kärsit oireista jotka vievät toimintakykysi. Miksi pitäisi olla erityisen kiitollinen työssäkäyville kun milloin tahansa vaihtaisi heidän kanssaan osia.
Miksi vihata työssäkäyviä? Koska vihaan ahneutta ja epäoikeudenmukaisuutta. Sitä minäminäminä-asennetta. Ja sitä ylivoimaista oletusta, että oma hyväosaisuus on jotenkin ansaittu. Sitä ylimielisyyttä kun ette ymmä
Ymmärrät sitten jos sairastut syöpään tai vammaudut autokolarissa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa kaikkien pitäisi saada 2500e/kk kansalaispalkkaa puhtaana käteen.
Jos se ei jollekin riitä, niin menköön töihin hankkimaan lisää. Minulle ainakin riittäisi.
Mee ny hoitoon.
Luin ylellä käytävää keskustelua tästä aiheesta ja eräs kommentti oli mielestäni erittäin tärkeä. Lainaan nyt tämän nimettömäksi jääneen kommentoijan ansiokasta tekstiä jossa oli hänen käyttämänsä tutkijatkin mainittu. Kommentoija eroittui edukseen yleisestä juupas eipäs mylvimisestä. Harmi että kukaan ei osannut haastaa häntä faktapohjaisesti.
"Puhutaan sitten niistä faktoista: Jos olet huolissasi turhasta rahojen jakamisesta niin kannattaa myös huomioida tulopuoli. Tutkimukseen perustuva fakta on, että meillä on pääomatuloissa regressiivinen verotus ja kaikkein rikkaimmat maksavat todella mitättömiä summia veroja suhteessa tuloihin ja omaisuuteen. Heidän omaisuuttaa ja tulojaan kasvattavat juuri yritystuet ja verohelpotukset. Usein miljonäärit maksavat huomattavasti vähemmän veroja kuin työttömät. (ks. esim. M. Tuomala). Toinen fakta on se, että valumaefekti ei toimi eikä omaisuuden kasautuminen hyödytä kansantaloutta, vaan päinvastoin lisää julkista velkaantumista ja hidastaa kasvua. Rikkaiden taskuun kertyvä omaisuus kulkeutuu mitä mielikuvituksellisempien välineiden kautta verotuksen ulkopuolelle, joista räikeimpinä esimerkkeinä veroparatiisit. Näistä ei ole mitään hyötyä muille kuin rikkaille itselleen. Varakkaiden verottaminen ja pienituloisten tukeminen taas kasvattaa taloutta tasa-arvoistaessaan ja vakauttaessaan yhteiskuntaa. (kv. kontekstissa esim. T. Piketty, J. Stieglitz, G. Zucman, C Goldin ja P. Krugman) Kolmas fakta on se, että markkinaliberalismin ideaalit eivät toimi käytännössä. Ne heikentävät julkista taloutta juuri keskittämällä varallisuutta vain kaikkein rikkaimmille pääomatulolla eläville ja siirtävät verotustaakkaa enemmän keskiluokalle ja muille palkansaajille. Käytännössä kaikki valumateroriasta työvoiman tarjonnan lisäämisen hyötyihin on tutkimuksissa ammuttu alas (esim. J. Quiggin ja kotimaisista tutkijoista C. Lindholm) Neljäntenä väite koulutuksen tasa-arvosta: se ei todellakaan toteudu, vaan taloudellisilla ja sosiaalisilla taustoilla, joihin kytkeytyy myös psykologisia tekijöitä, on todella suuri merkitys. Lisäksi tulevat esim. valmennuskurssit, joihin varaa on vain keskiluokasta ylöspäin. Nämä vääristävät kilpailuasetelmaa todella paljon. Esim. Mari Käyhkö on tutkinut luokkaeroja koulutuksessa väitöskirjassaan. Huomautan, että kaikki viittaamani tutkijat ovat kotimaisia ja kansainvälisiä arvostettuja tutkijoita. Joukossa esim. kaksi talouden nobelistia (Stieglitz & Goldin)."
Kukaan ei kadehdi köyhiä, työttömiä, sairaita jne., mutta ettekö te ymmärrä, että moni työntekijä tekee töitä tällä hetkellä ja saa siitä vähemmän rahaa kuin, että olisi kotona. Miksi luulette, että se olisi palkitsevaa ja kannattavaa. Kyllä työstä pitää saada riittävä korvaus. Ei se työ itsessään ole nykyään mikään motivaattori, päin vastoin. Työelämä on todella rankka ja raaka nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Mutta ihan oikeasti te tukirahoilla elävät. Onko kohtuullista, että työssä käyvä ihminen maksaa yli 50% veroja?
Mulla on kk-palkka vain 3000€ ja olisi ihan karmeata, jos tuosta menisi veroihin yli 50%. Miksi kovapalkkaisuudesta rangaistaan? Ei se ole oikein. Joku 34% olisi siedettävä yläraja verotuksessa. Joo, tuolla potilla ei maksettaisi enää kaikkia nykyisiä tukia ja eläkkeitä, mutta miksi ihmeessä pitäisikään? 40-luvulla syntyneet vanhempani maksoivat paljon pienempiä eläkemaksuja kuin minä, ja kumpikin oli eläkkeellä 55-vuotiaana. Ei hyvä.
Sun 3000e palkasta ei todellakaan mene 50% veroa. Veroprosenttisi on todennäköisesti jotakin 18%. Jos olisit työkyvyttömyyseläkkeellä niin 18 % otettaisiin jo 2500e eläkkeestä.
Miksi et halua maksaa veroja? Et esim. ole halunnut itsellesi tai lapsillesi ilmaista koulutusta ja sosiaaliturvaa sairastumisen varalle. Ymmärrätkö, että jos sairastut vakavasti niin todennäköisesti kuolisit koska sinulla ei olisi varaa lääkkeisiin, mikäli veroja ei olisi. Verojen idea on olla kuin "vakuutus", jos sinulle tai läheisellesi sattuu jotakin, niin jokainen maksamasi euro on hyödyttänyt sinua jos saat vastineeksi sosiaaliturvan. Kaikki eivät toki sairastu, mutta idea onkin siinä että yhteiskunnassa kaikilla olisi mahdollisuus terveydenhuoltoon.
On toki totta, että tietyn palkkasumman jälkeen progressiivinen verotus ei kannusta etenemään uralla. Jos haluat välttää palkkatulojen progressiivisen verotuksen niin voit perustaa yrityksen ja nostaa osinkoa. Silloin veroprosentti on pienempi. Vai eikö sinusta ole siihen?
On silti väärin, jos 50 % palkasta menee veroihin. Tällöin tulisi tarkastella mihin veroeuroja käytetään. Mielestäni on kuitenkin väärin kohdistaa leikkaukset ja veronkorotukset sairaisiin ihmisiin, joilla ei ole mitään mahdollisuutta vaikuttaa omaan toimeentuloon.
Tämä hallitus riistää sekä työssäkäyviä palkansaajia, että työkyvyttömiä. Nyt vain suurta osaa työssäkäyvistä lahjotaan veroalella, jotta he eivät huomaa kuinka työntekijöiden oikeuksia on heikennetty. Sitäpaitsi ei kannata uskoa veroaleihin tai perintöveron poistumiseen. Oikeisto pitää varmasti huolen, että perintöveroa peritään muilla keinoin jatkossa enemmän kuin ennen. Sillä erotuksella, että yrittäjäsuvut saavat veroalennusta, kun taas vanhempansa perivä tavallinen suomalainen työssäkäyvä joutuu loppupeleissä maksamaan entistä enemmän. Harmi vain, että monilla äänestäjillä ei ole ymmärrystä asioista ja menevät halpaan.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Lehdessä oli, että veronkevennykset tulee 100000 vuodessa tienaaville.
Toivottavasti tulee, vituttaa maksaa näin paljoon veroja.
Semmoinen se Riikkuli on - ja luonnollisesti Orpon siunauksella. Sehän ei meille käy, ja sitten se yhtäkkiä kävikin.
En minä ainakaan vaadi, että työttömien pitäisi olla "kiitollisia" minulle. Paiskin ylitöitä ihan vain henkilökohtaisen hyödyn eli sen rahan takia. Haluan rahaa, fyffee, pätäkkää. Voi tietysti ajatella, että tekemällä ylitöitä ja ekstravuoroja vien yhdeltä työttömältä työpaikan.
Vierailija kirjoitti:
Semmoinen se Riikkuli on - ja luonnollisesti Orpon siunauksella. Sehän ei meille käy, ja sitten se yhtäkkiä kävikin.
Riikka "20 meppiä" Purra.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vihata työssäkäyviä? Koska vihaan ahneutta ja epäoikeudenmukaisuutta. Sitä minäminäminä-asennetta. Ja sitä ylivoimaista oletusta, että oma hyväosaisuus on jot
Tulee kenties yllätyksenä joillekin, että työssä käyvissäkin on sairastuneita ja kolareihin joutuneita ja ylipäätään elämän murjomia.
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen ihmetellyt myös monesti.
Se on usein vain yksi lyhyt hetki, kun palkansaaja putoaa tuilla eläväksi. Syitä on lukemattomia. Siinä olen samaa mieltä, ettei duunarin ja työttömän kannata olla toistensa kurkussa kiinni. Olen itsekin palkansaaja, mutta ei minulta löydy työttömiä kohtaan arroganttia ja halveksuvaa asennetta. Psyk.sh.
Ei ole kyse halveksunnasta vaan siitä että työtön haluaa koko ajan vastikkeetonta rahaa lisää ja lisää mutta ei hyväksy että keskituloinen palkansaaja saa pienenkin veronalennuksen. Kuvittelevat että ollaan jotain tosi rikkaita ja pitäisi vaan kustantaa koko ajan lisää köyhien elämää.
Vierailija kirjoitti:
Osa hommaa työpaikkan Golf kavereille.
Ei mitään tällaisia miesvauva touhuja.
Vaan jokainen hakee itse työpaikan.
Eikä mitään, että ollaan Rotaryklubissa ja sitten hommataan klubissa olevalle työpaikka.
Jokainen hakee työpaikan itse omilla ansioilla eikä suhteilla.
Ne kouluttautuneet vanhemmat antavat jälkikasvulleen myös sitä henkistä pääomaa. Kannustetaan kouluttautumaan, näytetään esimerkkiä, tuetaan jne.
Sitten on tämä sakki, jossa jo äidinmaidossa juotetaan jälkikasvulle "herraviha/pelko" ja naureskellaan koulutukselle. Syyttäkää surkeita vanhempianne ja katkaiskaa sukupolvia ylittävä ketju jättämällä lisääntyminen niille, joiden jälkikasvulla on edes mahdollisuus muuhunkin.
Ontääv..tuihimemaa.
Mitä enemmän on työttömiä, sen enemmän niille jotka vielä toistaiseksi saavat tehdä töitä, annetaan kaikenmaailman veroaleja, jotta työnteko tuottaa valtiolle vielä vähemmän verotuloja. Firmat antavat työntekijöille kaikenmaailman sähköpyöräetuja, kulttuuri ja liikunta etuja, jotka maksavat vuodessa niin ja niin helvetisti ja sitten firman taloutta tasataan muutosneuvotteluilla, joissa kenkää saa pari kolme talon pienipalkkaisinta työmyyrää. Tässäkö on käytettävissä olevat talouskonstit?
En todellakaan ole "kiitollinen" millekään kermaperseille. Olkaa te kiitollisia etten kidnappaa kakaroitanne ja vaadi niistä lunnaita.