Lapsi ei halua tulla minun luokseni, koska isän luona ei ole mitään sääntöjä
Kyseessä 10-vuotias lapsi ja meillä on isänsä kanssa voimassa oleva tapaamissopimus. Lapsen kasvaessa tilanne on mennyt siihen, ettei isän luona ole mitään sääntöjä. Lapsi saa syödä mitä vaan ja herkkujen määrä on rajaton. Tietyt herkut aiheuttavat oireita lapselle, mutta isä ei edes näiden käyttöä rajoita. Olemme sopineet reilun ruutuajan, mutta ruutuajan loppuessa lapsi jatkaa Youtuben katsomista isän läppäriltä tai tabletilta. Käytännössä ruutuaika on rajaton. Lapsi on maininnut ruutuajasta esim koulussa opettajalle, jota opettaja minulle paheksui. Kerroin opettajan terveiset isälle, mutta isä ei ole muuttanut edes opettajan kommentti. Isän luona lapsen ei tarvitse käydä kuin harvoin pesulla, vaikka murrosiän oireita on ja hiki alkaa haista. Lapsella on ollut harrastuksia, mutta isä ei niihin vie tai keksii jotain muuta samaan aikaan. Minun luona lapsi joutuu tekemään kotitöitä mikä käytännössä tarkoittaa tiskikoneen tyhjentämistä ja roskien vientiä kerran viikossa. Isän mielestä on myös hyväksyttävää, että lapsi menee kavereille miten sattuu eikä mistään tarvitse ilmoittaa. Itse pyydän ilmoittamaan missä menee, koska mielestäni vanhemman pitää tietää missä lapset kulkevat. Välillä pohdin, että mitä tapahtuu kun lapsi tulee kunnolla murrosikään, kun isän suhtautuminen on niin välinpitämätöntä eikä lapsella ole mitään rajoja.
Isän kanssa ei tunnu olevan mitään keskusteluyhteyttä. Hänen mielestään minä olen nipo ja kohtuuton. Lapsi kertoo isälleen miten minun luonani on aivan kamalaa minkä vuoksi hän ei halua tulla tänne. Isä esittää nyt olevansa huolissaan olosuhteista minun luona ja on varma, että täällä on jotain kamalaa kaltoinkohtelua. Toinen lapsistamme on kertonut, ettei isän luona ole mitään sääntöjä. Olen niin kyllästynyt tilanteeseen, että mieleni tekisi ruveta yhtä välinpitämättömäksi. Mitä tekisitte tällaisessa tilanteessa?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ois oma lapsi, en päästäisi edes isän luo, tuo on jo erittäin huolestuttavaa että ei edes tiedä missä lapsi liikkuu! Tää maailma nykyään ei ole turvallinen paikka...
Eli sinäkin olet sairas nainen joka ennemmin vieraannuttaa tarkoutuksella isän ja lapsen kun isällä ei toimita sinun ehdoilla
Kyseessä ei ole minun ehdot, vaan lapsen etu ja aivan tästä samasta asiasta olen omien lasten isän kanssa saanut useita kertoja keskustella. Että häntä ei ole tarjous vieraannuttaa, vaan kehittää hänen isyyttä. Se on ollut meilläkin pitkä ja kivinen tie...
Eli kyse on juurikin siinä että vaadit isää toimimaan sinun ehdoilla sinun määrittelemällä tavalla tai vieraannuttaa lapsen isästä. Jumalauta te naiset olette sairaita te pistettä lapsenkin ennemmin kärsimään kun hyväksyisi että kaikki ei toimi sinun määrittelemällä tavalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasu, kyllä sieltä voidaan järjestää vaikka perhetyöntekijä isän luona käymään, missään tapauksessa tuollainen rajaton elämä ei ole lapselle hyväksi tai ole millään tavalla normaalia.
Voidaan, jos isä siihen suostuu. Ei voida pakottaa.
Jos ei suostu, voidaan arvioida onko kykenevä huoltajaksi.
Äiti voi arvioida koska tahansa ja hakea yksinhuoltajuutta halutessaan. Lasu ei sitä tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ois oma lapsi, en päästäisi edes isän luo, tuo on jo erittäin huolestuttavaa että ei edes tiedä missä lapsi liikkuu! Tää maailma nykyään ei ole turvallinen paikka...
Eli sinäkin olet sairas nainen joka ennemmin vieraannuttaa tarkoutuksella isän ja lapsen kun isällä ei toimita sinun ehdoilla
Kyseessä ei ole minun ehdot, vaan lapsen etu ja aivan tästä samasta asiasta olen omien lasten isän kanssa saanut useita kertoja keskustella. Että häntä ei ole tarjous vieraannuttaa, vaan kehittää hänen isyyttä. Se on ollut meilläkin pitkä ja kivinen tie...
Eli kyse on juurikin siinä että vaadit isää toimimaan sinun ehdoilla sinun määrittelemällä tavalla tai vieraannuttaa lapsen isästä. Jumalauta te naiset olette sairaita
Äläkä sinä nyt ainakaan lisäänny pitkään aikaan, ei sinusta oo vielä vastuuta ottamaan edes itsestäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasu, kyllä sieltä voidaan järjestää vaikka perhetyöntekijä isän luona käymään, missään tapauksessa tuollainen rajaton elämä ei ole lapselle hyväksi tai ole millään tavalla normaalia.
Voidaan, jos isä siihen suostuu. Ei voida pakottaa.
Jos ei suostu, voidaan arvioida onko kykenevä huoltajaksi.
Äiti voi arvioida koska tahansa ja hakea yksinhuoltajuutta halutessaan. Lasu ei sitä tee.
Tietysti voi. Mutta jos lastensuojelulla on lapsesta huoli, he arvioivat kyllä tilannetta.