Aikuisteen oikeesti - ELÄÄKÖ SUOMESSA PALKALLAAN ?
Enkä nyt tarkoita johtotason palkkoja, mitä mieltä olette, saatko kaiken mitä tarvitse tekemällä työtä ?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskipalkka Suomessa on noin 3400 € kuukaudessa. Miksei sillä eläisi ihan hyvää elämää?
Mediaani vai keskiarvo?
vai moodi
Hypotenuusa
Vierailija kirjoitti:
Netto 2500€ ja hyvin pärjään, joka kuussa jää paljon säästöön. Tosin ajan +20v vanhalla halvalla autolla, en shoppaile harrastuksena, vaatteet ostan pääosin kierrätettynä, ei lemmikkejä eikä lapsia.
Samoin, ja asunto on vanha eikä siitä ole lainaa vaan tavanomaiset maksut. Säästöt hupenevat siihen, että on pakko tehdä joku kallis remontti. Putkiremppaa on tulossa jo tällä viikolla, ja kattokin pitäisi korjata.
Hyvin pärjään noin 2900 nettopalkalla, brutto noin 3800. Asun Helsingissä, pakollisiin kuukausittaisiin menoihin menee noin 1200, joten reilusti jää säästöön ja kaikkeen mukavaan käyttörahaa.
Hyvin moni on elänyt ja elää edelleen ihan ok, kun miettii mihin rahansa laittaa
Tavallinen 4800 € kuukaudessa riittää ihan hyvin kun tuleehan siihen pääomatulot vielä päälle.
Tämähän on aivan riippuvainen siitä miten asuu, ja kuinka monta henkeä palkalla elättää.
Itse asuin muinoin kahden päiväkoti-ikäisen lapsen kanssa itsekseni. Palkka oli 1800€/kk. Pärjättiin ja jäi vähän säästöönkin. Nyt elän kahden teinin ja yhden pienen koululaisen kanssa. Palkka bruttona 4000€/kk ja tiukkaa tekee. Ruokaa saa kantaa kaupasta kaksin käsin, ja teinit "tarvitsevat" omat huoneet. Toki voin karsia lasten harrastuksista, mutta koen ne tärkeiksi teineille. Ennemmin harrastamassa, kuin pyörimässä päämäärättömästi pitkin kyliä.
Eli joo, kyllä tällä palkalla elää, mutta tuolla aiemmalla palkalla en eläisi/elättäisi lapsia nyt kun ovat teini-iässä. Kaikki sympatia heille, jotka tekevät noita matalapalkka töitä.
Kyllä mä ainakin elän sairaanhoitajan palkallani joka on bruttona n. 2820€. Olen yksityisellä töissä ja teen päivätyötä. Lähihoitajana kolmivuorossa tienasin enemmän lisien ja ylitöiden vuoksi. Nyt mun ei anneta kovin helposti tehdä ylitöitä koska olen muka liian kallis. No ei mun peruspalkka paljon isompi ole kuin lähihoitajan.
Vierailija kirjoitti:
Sain minä kaiken tarvitsemani aikoinaan opintotuella ja lainallakin. Niihin verrattuna palkkani on aina ollut vähintäänkin kaksinkertainen. Nykyisin jo ostovoimaltaan nelinkertainen.
Vaan siitä kun makselet sitä opintolainaa nyt pois, tämänhetkisillä koroilla, niin tiukkaa kyllä tekee. Eli maksat sitä minkä vuosia sitten jo söit.
No minun alle keskitason palkka elättää kaksi ihmistä ja matkojakin voi tehdä ja harrastaa. Puolison tulot vaihtelevat kuukausittain ja ne ovat vain lisä sen muun päälle.
Vierailija kirjoitti:
Palkalla ei tarvitse tulla toimeen. T. Kokoomus Ps. kiitos äänistä.
Näin se on, todella moni työssäkäyvä joutuu hakemaan kelalta palkanjatketta.
Vierailija kirjoitti:
Hyvää ja onnellista elämää ei saada rahalla tai suurella palkalla, vaan se tehdään muilla asioilla.
Kyllä toimeentulo on suuri osa perusturvallisuutta, aivan paskapuhetta kaikki muu
No eipä pärjää, kun se kaikki uppoaa demaripaskojen elätykseen. Ja vituuttahan se, töissäkäynti meinaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvää ja onnellista elämää ei saada rahalla tai suurella palkalla, vaan se tehdään muilla asioilla.
Kyllä toimeentulo on suuri osa perusturvallisuutta, aivan paskapuhetta kaikki muu
eikös Kokoomus sanonut että palkalla ei tarvise tulla toimeen, mutta onko työssä käynti järkevää jos lihottaa yritystä ja käy kelan luukulla?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eikös Kokoomus sanonut että palkalla ei tarvise tulla toimeen, mutta onko työssä käynti järkevää jos lihottaa yritystä ja käy kelan luukulla?!
Miten tuo liittyy mitenkään yo. keskusteluun onnellisuudesta ja toimeentulemisesta?
Vierailija kirjoitti:
No eipä pärjää, kun se kaikki uppoaa demaripaskojen elätykseen. Ja vituuttahan se, töissäkäynti meinaan.
Eniten työttömissä on persujen kannattajia, niitä sinä siis elätät
Brutto noin 6000. Jonkinverran päivärahoja joten käteen jää reilu 4000. Osinko ja vuokratuloja tuohon päälle n 1800. Oman asunnon vastike 320e eikä velkoja. Ainakin näin tuntuu että rahat riittävät hyvin kaikkeen. Tiedän toki ettei kaikilla ole tilanne sama