Minkä ihmeen takia tuntemattomia vastaantulijoita pitäisi katsoa silmiin?
Puhumattakaan sitten moikkaamisesta. Viimeaikoina tuntunut olevan paljon keskustelua, kun ihmiset eivät nykyään katso silmiin vastaantullessa tai tervehdi lenkkipolulla. Siis mitä helv? Minä en halua tuijottaa muita ihmisiä julkisilla paikoilla, enkä koe tarpeelliseksi tervehtiä missään ulkoilureiteillä. Eri asia olisi ehkä jossain parinkymmenen asukkaan pikkukylillä, jossa vastaantulijan kohtaaminen olisi harvinaisuus, mutta että ihan kaupungeissakin? Ei kiitos tänne mitään Amerikan how-are-u? -kulttuuria.
Kommentit (104)
En ikinä katso vastaantulevia miehiä silmiin. Syyt:
1) eivät herätä minkäänlaista kiinnostusta
2) jo hyvin nuorena huomasin, että jos katsoo, alkavat vähintään tuijottaa ja pahimmillaan seurata, vainota yms.
Siksi miehiä ei katsota.
Juu, parempi vain tuijottaa omia jalkojaan, eihän sitä ikinä tiedä milloin ne vaikka irtoavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvon alanuolittaja: perustele näkemyksesi, ole hyvä.
Silmiin vilkaiseminen ja moikkaaminen on eri asia kuin TUIJOTTAMINEN. Siinä on ajallinen ja merkitysero. Mutta sinähän et osaa kunnolla suomea, eikö niin? Olet incel, persu tai muu ke ha ri.
sinä kai inhoamiesi inceleiden vastakohta eli tautipesäke?
Nähdyksi tulemisen tarve.
Oletko kohdannut esim. työkavereita tai asiakkaita, jotka katsovat ohi eivätkä noteeraa sinua ollenkaan.
Kyllä, moukkamaista käytöstä.
Kyllä minä ainakin katson silmiin vastaantulevia naisia. Vastahan on kielletty katsomasta rintoja/rintavakoja tai huippuunsa trimmattuja pyllyjä. Miksi ei saisi katsoa, ei se nainen siitä kulu.
Aivan sama minä tsiikaan naisten peput eli katseeni kääntyy pienellä viiveellä.
Vierailija kirjoitti:
En ikinä katso vastaantulevia miehiä silmiin. Syyt:
1) eivät herätä minkäänlaista kiinnostusta
2) jo hyvin nuorena huomasin, että jos katsoo, alkavat vähintään tuijottaa ja pahimmillaan seurata, vainota yms.
Siksi miehiä ei katsota.
Hyvännäköisillä miehillä toki samat riesat naisista.
Nuorena katsottiin miehiä kenellä tiukka pylly hyvät reisilihakset. Niin siis silmät sitten joskus.
Ei pidäkään, mutta joskus katseet kohtaavat hyvällä tavalla.
Olen asunut ns. hyvätuloisten pikkukaupungissa USAssa ja liikkunut siellä isojen mustien koirien kanssa. Kaikki vastaantulijat poikkeuksetta katsoivat silmiin, tervehtivät ja vaihtoivat jokusen sanan ja tervehtivät koiraakin ja kehuivat sitä. Liikkumista selkeästi seurattiin ja jos pysähtyi johonkin, sekin pantiin merkille. Tällä kaikella osoitetaan toiselle, että hänet on havaittu ja mieleen pantu ja muistetaan, jos jotain outoa tapahtuisi. Eli se on valppauden osoitus, vaikka nyt vaikka USAssa siis tosiaan naamioidaan ystävällisyyden kääröön.
Katson suoraan silmiin, tuijotan ilkeästi ,siristelen silmiäni hihitän .
Minä moikkaan naapureita vaikka emme syvällisemmin tunne.
Samoin saatan tervehtiä tuntemattomia mummoja/pappoja, koska osalle heistä se on luonnollista ja moikkaavat itse minua.
Ylipäätään tervehdin jokaista tuntematonta joka minua moikkaa.
Ei nyt jossain tervehdyksessä ole mitään ihmeellistä. Helppo varmasti ujommankin sanoa vain hei. Ei paljon vaadi.
Mitä tulee silmiin tuijotteluun, niin yleensä en sellaista harrasta, mutta jos katson ja toinen katsoo minuun, niin hymyilen. Jotkut vastaavat hymyyn ja toiset taas ei. Ei liikuta pätkääkään miten kukin toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvon alanuolittaja: perustele näkemyksesi, ole hyvä.
Miksi pitäisi perustella?
On paljon helpompaa vain painaa nuolta alaspäin, kun kertoa itse oma näkemyksensä.
Nyt porukalla Kurviin tuijottamaan vastaantulijoita silmiin.
Katsotaan kuka saa ensimmäisenä narkkarin puukosta.
Vierailija kirjoitti:
Nyt porukalla Kurviin tuijottamaan vastaantulijoita silmiin.
Katsotaan kuka saa ensimmäisenä narkkarin puukosta.
Onneksi meillä ei ole täällä tuollaista pelkoa ,karhu voi tuijottaa silmiin mutta meillä on sopimus ei painita ollaan vaan ystäviä.
Jos ihmisillä ei ole mitään yhteistä, miksi tuijotellaan. Ei jokainen ole hyväntahtoinen. Muutama voi olla. Joku vanhus kaipaa ehkä positiivista, muttei häiriköintiä.
Elokuvasta tuijottava katse mitenkä mahtaa pelokkaan pääosa näyttelijän käydä ,pääseekö pakoon vai oliko kaikki vaan pahaa unta.
En ole katsonut ihan huvikseen. En ole sen tyyppinen, mutta tarkoituksella en erityisemmin katso toisia. Mielenkiinnolla odotan jos jotkut supisee jotain analyysejään tuostakin asiasta. Tai miksi supisisi, en tunne vastaantulijoita, eivätkä he minua. Tein sellaisen testin, että vuoteen en katso ketään naamaan, ellei sitten ihan puhetilanne. Ennen katsoin vähän enemmän. En huomannut oikein mitään eroa ihmisten reaktioissa, Tosin en kyllä päässyt haastattelemaankaan heitä jälkikäteen.
Kumpikin mielestäni melko normaalia ja tavallista Suomessa. Joku katsoo tuntemattomia silmiin ja joku ei, jos siis ei ihan puhetilanne. Joskus kyllä kassoillakasn ei moni katso kassaa. Keskittyy korttilaitteeseen, kuitin noukkimisen tai pakkaamisen niin.
Joku tuttu saattaa jäädä huomaamatta, mutta yleensä ne tunnistaa jo kaukaa, eikä ole tuttuja tässä kaupungissa montaa, joten en näe mitään syytä miksi ihan random ihmisiä pitäisi silmiin katsoa tai edes moikata.
Kyllä tuntemattomien moikkaus on Suomessa vähän hullua, vaikka olisi joku pieni tie, missä tullaan vastaan.
Tai en nyt hulluna pitäisi, mutta hieman erikoislaatuisena ihmisenä jos tuntemattomia moikkaa. Kassalla saatan vilkaista nopeasti.
En ole sosiaalisesti rajoittunut
Voisin turista vaikka tunnin tuntemattoman kanssa ja napittaa silmiin. Tosin en ole se joka aloittaa tuntemattomien kanssa keskustelun, muttajos joku aloittaa niin vastaan.
En pidä hulluna sitäkään, jos joku kaupan jonossa aloittaa puhumaan jotain, mutta näin käy ehkä kerran vuodessa. Vastaan tietenkin, harvemmin aloitan.
Jotkut feissari tyypit ohitan ihan kun en huomaa. En jaksa heittää mitään lauseita. Tuskin mielensä pahoittavat.
Se on siellä vain tapa. Se ei tarkoita mitään. Samoin kuten ei täälläkään katsomattomuus tarkoita epäkohteliaisuutta. Kumpikin ovat vain tiettyjen maiden kulttuuria.