Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tarkoittaa sanat verkkarit ja verkkariasu?

Vierailija
21.04.2025 |

Etenkin lasten vaatteissa siis? Olen aina kutsunut puuvillaisia verkkareita verkkareiksi ja samaan settiin kuuluvia puuvillaisia verkkareita ja puuvillaista hupparia verkkariasuksi. Nyt kuitenkin jossain joku väitti, että verkkarit tarkoittaa ainakin lasten vaatteissa sellaista kiiltävää polyesterihousua / asua, joita käytetään esim. lenkillä (joissa on esim ne adidaksen viivat). Miten tämä nyt siis on? 

Kommentit (115)

Vierailija
61/115 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mitkä on JOGGERSIT??

Vierailija
62/115 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä minkä ikäsiä tässä keskustelussa olevat ovat. Minä olen -60 syntynyt ja muistan vielä ennen kun keinokuidut yleistyivät -60 ja -70 luvun vaihteessa niin, että verryttelyasuja (verryttelyhousut ja -takki) alettiin valmistaa keinokuiduista.

Sitä ennen verryttelyasut olivat enemmän nykyisin college-asuksi kutsutun kaltaisia. Minulla taisi olla ensimmäiset verryttelyasut puuvillaisia (college-asuja) ainakin vielä kansakoulun ajan.

Mutta sitten -17 oppikoulussa oli jo teryleeninen urheilu- tai verryttelyasuksi silloin kutsuttu Urheilu -tunnilla. Liikunta -nimiseksi minusta tuntien nimet koulussa vaihtuivat joskus -70 luvun alkupuolella. Lukujärjestyksissä luki siis aiemmin tunnin kohdalla "Urheilu" ja vasta myöhemmin vaihtui tunnin nimi "Liikunta" nimelle niissä.

Minun isällä ja äidillä oli mökillä verkkareina useita vanhoja college-asun tyylisiä asuja joita hän vielä käytti ja minulla on kuvia hänen urheiluharrastuksist

Olen syntynyt 70-luvulla. Enkä koskaan ole nähnyt äitiäni tai isääni minkäänlaisissa verkkareissa tai collegehousuissa. Outoa sinänsä. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/115 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verkkarit on sellaista liukkaampaa materiaalia. Ne puuvillaiset on kollarit eli college-housut tai -asu.

Ei kyllä tasan ole mitkään kollarit. Koskaan kuullutkaan sellaista sanaa.

Ooksä oikeest joku mummeli, kun et tiiä kollareita?

Vierailija
64/115 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä minkä ikäsiä tässä keskustelussa olevat ovat. Minä olen -60 syntynyt ja muistan vielä ennen kun keinokuidut yleistyivät -60 ja -70 luvun vaihteessa niin, että verryttelyasuja (verryttelyhousut ja -takki) alettiin valmistaa keinokuiduista.

Sitä ennen verryttelyasut olivat enemmän nykyisin college-asuksi kutsutun kaltaisia. Minulla taisi olla ensimmäiset verryttelyasut puuvillaisia (college-asuja) ainakin vielä kansakoulun ajan.

Mutta sitten -17 oppikoulussa oli jo teryleeninen urheilu- tai verryttelyasuksi silloin kutsuttu Urheilu -tunnilla. Liikunta -nimiseksi minusta tuntien nimet koulussa vaihtuivat joskus -70 luvun alkupuolella. Lukujärjestyksissä luki siis aiemmin tunnin kohdalla "Urheilu" ja vasta myöhemmin vaihtui tunnin nimi "Liikunta" nimelle niissä.

Minun isällä ja äidillä oli mökillä verkkareina useita vanhoja college-asun tyylisiä asuja joita hän vielä käytti ja minulla on kuvia hänen urheiluharrastuksist

Tässä vastaus. Verkkarit olleet ennen puuvillaa, sitten keinokuitua tai puuvillaa, nimi pysynyt tietysti koko ajan samana. Verkkarit tarkoittaa kaikki materiaaleja.

Vierailija
65/115 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verkkarit on sellaista liukkaampaa materiaalia. Ne puuvillaiset on kollarit eli college-housut tai -asu.

En minäkään ole kuullut puhuttavan kollareista. Kolitseista kyllä mutta se on se paita. 

Vierailija
66/115 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

verkkariasuun kuuluu verkkaritakki. Siinä on on pieni kauluskin. sopii siis ulkokäyttöön paljon paremmin kuin college-paita. Ja verkkarikangas kuivuu nopeammin jos kastuu.

Miksi alapeukku? Tässä oli ihan faktaa. Ei mielipiteitä.

Vierailija
67/115 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on englanninkielinen sana verkkareille. Turha ottaa Suomeen käyttöön koska meillä jo on oma sana: verkkarit.

Vierailija
68/115 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

verkkariasuun kuuluu verkkaritakki. Siinä on on pieni kauluskin. sopii siis ulkokäyttöön paljon paremmin kuin college-paita. Ja verkkarikangas kuivuu nopeammin jos kastuu.

https://www.intersport.fi/fi/tuote/adidas-primegreen-essentials-3s-trac…

Vierailija
69/115 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään ole kuullut puhuttavan kollareista. Kolitseista kyllä mutta se on se paita. 

On myös kolitsihousut. Kolitsihame, kolitsimekko. Kolitsihuppari.

Vierailija
70/115 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on englanninkielinen sana verkkareille. Turha ottaa Suomeen käyttöön koska meillä jo on oma sana: verkkarit.

Katsos vaikka HM verkkokauppaa. Siellä myydään lapsille paljon joggerseja. Ne on nimenomaan puuvillaa.

Vierailija
71/115 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu varmaan missä päin suomea. Meilläkin kaikki puuvillaiset college housut on aina olleet verkkarit. Sitten taas ne liukkaat ja kiiltävät, niille ei oikein ole mitään erityistä termiä.

Verkkarit on verryttelyhousut. Verkkariasu on verryttelyhousut+takki. Tuulipuku ja enstex eri ku verkkarit. Collarit on rennot, voi olla puuvillaa tai muuta sekoitetta. 

Vierailija
72/115 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska verkkari voi olla myös puuvillaa, eikä silloin kuivu nopeammin. Yrität virheellisesti jaotella nimityksen perusteella materiaalit.

Vierailija
73/115 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsos vaikka HM verkkokauppaa. Siellä myydään lapsille paljon joggerseja. Ne on nimenomaan puuvillaa.

HM ei määritä suomenkieltä.

Vierailija
74/115 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verryttelyasua ne tarkoittaa.

Vierailija
75/115 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koulun liikuntatunnilla on cooper-juoksu ja ilma on hitusen viileä eikä voi olla shortseilla, juoksetko mieluummin verkkareilla vai college-housuilla? (mies henkilö, joten unohdetaan leggingsit). Vastaus lienee aika selvä.

Vierailija
76/115 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HM ei määritä suomenkieltä.

Ei toki. Mutta isojen nettikauppojen sanoista ihmiset poimii niitä sanoja omaan puheeseensa. 

Vierailija
77/115 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joggersit on jonglööriasu, eli pellen asu.

Vierailija
78/115 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 70-luvulla. Enkä koskaan ole nähnyt äitiäni tai isääni minkäänlaisissa verkkareissa tai collegehousuissa. Outoa sinänsä. Ap

En minäkään nähnyt isääni enkä äitiäni koskaan kaupunki-alueella verkkareissa kun vain lenkille lähtiessä ja joskus vain kotona harvoin..

Isällä oli puku ja solmio kun hän vei roskapussejakin ja äitillä jakkupuku aina töissä ja muutenkin ulkona. Puutarhatöitä tehdessä sitten haalari (jump-suit tyylinen), saappaat ym. Mutta ei verryttelyasua mitää töitä tehdessä. Ei teryleenistä eikä puuvillaista collega tyylisiä -70 luvulla vielä meillä käytetty.

Molemmat oli ylempiä toimihenkilöitä ja sen täytyi näkyä vielä silloin pukeutumisessa ihmisten ilmoilla.

Vierailija
79/115 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus puhuttiin myös oloasuista. Ne voi olla collegea tai velouria. Siihen kuului siis paita ja housut tai velour-versioissa yläosa oli kyllä takkimallinen. Mutta oloasukin on eri kuin verkkarit.

Vierailija
80/115 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos koulun liikuntatunnilla on cooper-juoksu ja ilma on hitusen viileä eikä voi olla shortseilla, juoksetko mieluummin verkkareilla vai college-housuilla? (mies henkilö, joten unohdetaan leggingsit). Vastaus lienee aika selvä.

Minä en ainakaan osaisi vastata tähän kun koskaan ei ole ollut cooper juoksua eikä keinokuituisia verkkareita. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yhdeksän