Mitä tarkoittaa sanat verkkarit ja verkkariasu?
Etenkin lasten vaatteissa siis? Olen aina kutsunut puuvillaisia verkkareita verkkareiksi ja samaan settiin kuuluvia puuvillaisia verkkareita ja puuvillaista hupparia verkkariasuksi. Nyt kuitenkin jossain joku väitti, että verkkarit tarkoittaa ainakin lasten vaatteissa sellaista kiiltävää polyesterihousua / asua, joita käytetään esim. lenkillä (joissa on esim ne adidaksen viivat). Miten tämä nyt siis on?
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Verkkarit on yleinen sana housuille, joissa ihmiset usein urheilee tai viettää aikaa rennosti. Esim töissä ei verkkareita yleensä pidetä.
Kollarit, collegehousut, viittaa sanaan college. Kyseessä on collegeopiskelijoiden asu, johon siis myös kuuluu yläosa. Asu on varmaankin lähinnä verryttelyyn tarkoitettu alunperin, sama asia kuin verkkarit. Jenkeistä kuitenkin siis tulee tämä collarit-sana.
Eli verkkarit ja collegehousut ovat ihan sama asia, sanojen alkuperä vain eri. Se, että sanat varsinaisesti viittaisi tiettyihin kankaisiin, on joku uudempi ajattelutapa.
Juuri näin. 70-luvulla suuri osa verkkareista oli puuvillaa, oli kyllä jo näitä keinokuituisia muoviverkkareitakin olemassa.
Sana college oli jokseenkin tuntematon, se tuli käyttöön täällä vasta 80-luvulla. Moni ihmettelikin mainoksia katsoessaan, että mikä ihmeen college, verkkarithan nuo on.
Markkina- ja mainosmiehet sen sanan tänne Amerikasta toi.
Vierailija kirjoitti:
Mekin käydään aina kitimarketissa.
Taitaa S -kirain olla yleisin minun korvan mukaan, mainoksissakin lausutaan "Sitimarket"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mekin käydään aina kitimarketissa.
Taitaa S -kirain olla yleisin minun korvan mukaan, mainoksissakin lausutaan "Sitimarket"
Sollarit ja solitsit on jees.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos koulun liikuntatunnilla on cooper-juoksu ja ilma on hitusen viileä eikä voi olla shortseilla, juoksetko mieluummin verkkareilla vai college-housuilla? (mies henkilö, joten unohdetaan leggingsit). Vastaus lienee aika selvä.
Minä en ainakaan osaisi vastata tähän kun koskaan ei ole ollut cooper juoksua eikä keinokuituisia verkkareita. Ap
Miten niin muka ei ole ollut cooperin testiä? Etkös sinä ole 70-luvulla syntynyt? Kyllä meillä kasarilla oli se pakollisena yläasteella joka vuosi. Siis sekä tytöillä että pojilla.
Olen eri, mutta myös 70-luvulla syntynyt ja samat on muistot, cooperin testit oli kasarilla koulun jumppatunnilla pakolliset. Sitä en kyllä muista, minkälaisissa asuissa juoksin.
Mistä sooperin testistä te puhutte?
Vierailija kirjoitti:
Mistä sooperin testistä te puhutte?
Heitäpä trolli voltti !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verkkarit on yleinen sana housuille, joissa ihmiset usein urheilee tai viettää aikaa rennosti. Esim töissä ei verkkareita yleensä pidetä.
Kollarit, collegehousut, viittaa sanaan college. Kyseessä on collegeopiskelijoiden asu, johon siis myös kuuluu yläosa. Asu on varmaankin lähinnä verryttelyyn tarkoitettu alunperin, sama asia kuin verkkarit. Jenkeistä kuitenkin siis tulee tämä collarit-sana.
Eli verkkarit ja collegehousut ovat ihan sama asia, sanojen alkuperä vain eri. Se, että sanat varsinaisesti viittaisi tiettyihin kankaisiin, on joku uudempi ajattelutapa.
Juuri näin. 70-luvulla suuri osa verkkareista oli puuvillaa, oli kyllä jo näitä keinokuituisia muoviverkkareitakin olemassa.
Sana college oli jokseenkin tuntematon, se tuli käyttöön täällä vasta 80-luvulla. Moni ihmettelikin mainoksia katsoessaan, että mikä ihmeen college, verkkarithan nu
Eli puuvillaisista verkkarit on oikein!
Everlastsin versarit, niin tietää että perheessä on ainakin joku joka osaa lyödä.
Lainaus:
"Minä olen se -60 syntynyt joka kirjoitti verkkareiden historiasta ja miten käyttyt nimet on muuttuneet.
Minä juoksin Cooperin testiä oppikoulussa -71 alkaen vuosittain ainakin -75 viimeiseen luokaan. Lukiossa taisin juosta vain kerran, mutta sitten intissä II/80 se piti juosta alussa lääkärintakastusten ja rokotteiden saamisen jälkeen, kun oli todettu ettei ole lääketieteellistä syytä olla juoksematta ja ettei siitä ole alokkaalle vaaraa. Sitten vielä toisen kerran alokasajan lopuksi verrattin onko kunto parantunut vai ei, minulla oli.
Erikoiskoultusjaksolla (lääk), ei sitten enää eikä varuskuntasairaalassa työskennellessä Cooperia tarvinnut juosta. Eikä myöskään myöhemin opiskellessa ole tullut sitä juostua. Uinticooperin olen joskus uinut mielenkiinnosta ja taistelusukeltajan uintitestin läpäissyt reilusti myös vielä vajaa 10v sitten vaikka ikää oli silloin jo 55v"
Minä juoksin Cooperin yläasteella vuosittain.
Seuraava kerta tulikin vasta armeijassa. Menin armeijaan helmikuussa -83 ja cooper juostiin keväällä heti teitten ollessa sulana. Toisen kerran sitten elo-syyskuun vaihteessa.
Ja nämä armeijan testit muuten juostiin suoraan 50-luvulta olevissa puuvillaverkkareissa.
Ei ollut koulussa cooper pakollinen tytöille.
Vierailija kirjoitti:
Lainaus:
"Ja nämä armeijan testit muuten juostiin suoraan 50-luvulta olevissa puuvillaverkkareissa."
Samoin -80 luvun alussa (puuvillaisissa) sinisissä verryttelyasuissa, joita silloin nimitimme siellä Smurffi-asuiksi, kun Smurffit oli TV:n vasta tullut uusi sarja.
Myöhemmin sitten intin jälkeen kuulin kun joku vitsaili Tikkakosken lentosotamiehistä, joilla loma-asu oli sininen kenttäpuku normaalin harmaan sijasta, että "kuka teidät on päästänyt Smurffeissa lomille?" :D
t. sama kun -71 Cooperista kirjoittanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainaus:
"Ja nämä armeijan testit muuten juostiin suoraan 50-luvulta olevissa puuvillaverkkareissa."
Samoin -80 luvun alussa (puuvillaisissa) sinisissä verryttelyasuissa, joita silloin nimitimme siellä Smurffi-asuiksi, kun Smurffit oli TV:n vasta tullut uusi sarja.
Myöhemmin sitten intin jälkeen kuulin kun joku vitsaili Tikkakosken lentosotamiehistä, joilla loma-asu oli sininen kenttäpuku normaalin harmaan sijasta, että "kuka teidät on päästänyt Smurffeissa lomille?" :D
t. sama kun -71 Cooperista kirjoittanut.
Niin ja ne intin 'urheilukengät' oli sellaiset halvat lättänät tennarit vielä silloin :D
Niillä Keuruun urheilukentällä juostessa, jossa ei ainakaan silloin ollut mitään Tartan tai Rubtan joustavaa pinnoitetta otti jalkoihin, niin että monen jalat oli aika kovilla. Se näkyi palvelusasuja päälle vaihtaessa ennen kuorma-auton lavalle kapuamista, millä kuljetus kasarmille silloin oli järjestetty.
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut koulussa cooper pakollinen tytöille.
Kyllä oli meillä pakollinen sekä tytöille, että pojille.
Mulla niin repee verkkarit tämän ketjun takia!