Mitä tarkoittaa sanat verkkarit ja verkkariasu?
Etenkin lasten vaatteissa siis? Olen aina kutsunut puuvillaisia verkkareita verkkareiksi ja samaan settiin kuuluvia puuvillaisia verkkareita ja puuvillaista hupparia verkkariasuksi. Nyt kuitenkin jossain joku väitti, että verkkarit tarkoittaa ainakin lasten vaatteissa sellaista kiiltävää polyesterihousua / asua, joita käytetään esim. lenkillä (joissa on esim ne adidaksen viivat). Miten tämä nyt siis on?
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verkkarit on sellaista liukkaampaa materiaalia. Ne puuvillaiset on kollarit eli college-housut tai -asu.
Ei kyllä tasan ole mitkään kollarit. Koskaan kuullutkaan sellaista sanaa.
Ooksä oikeest joku mummeli, kun et tiiä kollareita?
En minäkään ole kuullut puhuttavan kollareista. Kolitseista kyllä mutta se on se paita.
Mä en kestä! Oikeesti?
Mitäs jos viettäisitte aikaa niiden lapsienne kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta mitkä on JOGGERSIT??
Se on englanninkielinen sana verkkareille. Turha ottaa Suomeen käyttöön koska meillä jo on oma sana: verkkarit.
Katsos vaikka HM verkkokauppaa. Siellä myydään lapsille paljon joggerseja. Ne on nimenomaan puuvillaa.
HM ei määritä suomenkieltä.
Ei toki. Mutta isojen nettikauppojen sanoista ihmiset poimii niitä sanoja omaan puheeseensa.
Vanhempana sun tehtävä on korjata lapsillesi oikea suomalainen sana. Olemme pieni kansa, meidän on pidettävä huolta kielemme säilyvyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verkkarit on sellaista liukkaampaa materiaalia. Ne puuvillaiset on kollarit eli college-housut tai -asu.
En minäkään ole kuullut puhuttavan kollareista. Kolitseista kyllä mutta se on se paita.
Mä en kestä! Oikeesti?
Öh? Lapseni on neljä. Vietän hänen kanssaan joka päivä paljon aikaa. Ei hän ole koskaan sanonut sanaa kollari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi riippua ihan siitäkin, mistä päin Suomea olet. Meillä.on aina puhuttu kollareista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en kestä! Oikeesti?
Miksi kiusaat täällä lapsettomia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en kestä! Oikeesti?
Lastenne kanssa. Ei lapsienne. Mummo-enne.
Meillä puhutaan mansester versareista. Versapusakan alla on vaimonhakkauspaita. Hihaton kalsaripaita joka paljastaa tatuoinnit ja kaljamahan sekä treenatt käsivarret.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en kestä! Oikeesti?
Ragemummo.
Vierailija kirjoitti:
Meillä puhutaan mansester versareista. Versapusakan alla on vaimonhakkauspaita. Hihaton kalsaripaita joka paljastaa tatuoinnit ja kaljamahan sekä treenatt käsivarret.
Aloituksessa kyseltiin lasten vaatteista. Niihin harvoin liittyy kaljamahat.
Vierailija kirjoitti:
Onko hihaton reikäpaita? Se vasta onkin ilmava verryttelyasun alla.
Tämä on murrejuttu. Jossain päin sanotaan verkkarit, jossain päin kollarit. Samoin kuin jossain päin sanotaan vihta ja jossain vasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksessa kyseltiin lasten vaatteista. Niihin harvoin liittyy kaljamahat.
Verkkarit ei ole vain lasten vaate ja aloituksessa mainittiin vain "etenkin", ei pelkästään. Jos haluat puhua vain lastenvaatteista, voit aloittaa ketjun potkuhousuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt 70-luvulla. Enkä koskaan ole nähnyt äitiäni tai isääni minkäänlaisissa verkkareissa tai collegehousuissa. Outoa sinänsä. Ap
En minäkään nähnyt isääni enkä äitiäni koskaan kaupunki-alueella verkkareissa kun vain lenkille lähtiessä ja joskus vain kotona harvoin..
Isällä oli puku ja solmio kun hän vei roskapussejakin ja äitillä jakkupuku aina töissä ja muutenkin ulkona. Puutarhatöitä tehdessä sitten haalari (jump-suit tyylinen), saappaat ym. Mutta ei verryttelyasua mitää töitä tehdessä. Ei teryleenistä eikä puuvillaista collega tyylisiä -70 luvulla vielä meillä käytetty.
Molemmat oli ylempiä toimihenkilöitä ja sen täytyi näkyä vielä silloin pukeutumisessa ihmisten ilmoilla.
Minä kasvoin maalla ja näin vanhempani erittäin usein verkkariasussa, kun olivat ulkotöissä kotona. Tuolloin 70-luvulla joka urheiluseuralla oli omat seuran logolla varustetut verkkarit, joita seuran jäsenet sai jollei ilmaiseksi, niin ainakin edullisesti ostettua. Taisi olla pankin verkkareitakin ja ties mitä. Ja aina niitä vanhempia verkkariasuja hyödynnettiin kaikenlaiseen ulkotöihin ja ulkoiluun.
Muistan senkin, kun jossain vaiheessa Adidas verkkarit oli erittäin suurta huutoa, se taisi olla kyllä myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en kestä! Oikeesti?
Kumpikin muoto on mahdollinen ja oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos koulun liikuntatunnilla on cooper-juoksu ja ilma on hitusen viileä eikä voi olla shortseilla, juoksetko mieluummin verkkareilla vai college-housuilla? (mies henkilö, joten unohdetaan leggingsit). Vastaus lienee aika selvä.
Minä en ainakaan osaisi vastata tähän kun koskaan ei ole ollut cooper juoksua eikä keinokuituisia verkkareita. Ap
Miten niin muka ei ole ollut cooperin testiä? Etkös sinä ole 70-luvulla syntynyt? Kyllä meillä kasarilla oli se pakollisena yläasteella joka vuosi. Siis sekä tytöillä että pojilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos koulun liikuntatunnilla on cooper-juoksu ja ilma on hitusen viileä eikä voi olla shortseilla, juoksetko mieluummin verkkareilla vai college-housuilla? (mies henkilö, joten unohdetaan leggingsit). Vastaus lienee aika selvä.
Minä en ainakaan osaisi vastata tähän kun koskaan ei ole ollut cooper juoksua eikä keinokuituisia verkkareita. Ap
Miten niin muka ei ole ollut cooperin testiä? Etkös sinä ole 70-luvulla syntynyt? Kyllä meillä kasarilla oli se pakollisena yläasteella joka vuosi. Siis sekä tytöillä että pojilla.
Olen syntynyt 70-luvulla. Yläasteella olin 90-luvun alussa. Silloin cooper oli pakollinen vain pojille ja vain yhden kerran, ei joka vuosi. Tytöille oli pakollinen cooperin sijaan joku lyhyempi ja kevyempi juoksu, sillä oli joku oma nimensä. Moni käveli sen. Ap
Jos ollaan ihan tarkkoja, niin verkkarit jotka on lyhenne verryttelyasusta ei ota mitään kantaa siihen mistä materiaaleista asuste on tehty. Verryttely -sana kertoo mihin tarkoitukseen ne on alun perin tehty.
Verryttely on ennen liikunta- tai urheilu-suoritusta tehtyä oleilua ja lämmittelyä.
Siihenhän niitä urheilijat edelleen käyttävät, ei kuitenkaan varsinaista urheilusuoritusta tehdessä vaan ne ont arkoitettu otettavaksi pois suorituksen ajaksi ja sitten ne voidaan laittaa päälle suorituksen jälkeen, lämpimänä pysymisen vuoksi.
College-asu nimitys tulee jenkkiyliopistojen urheilujoukkueiden käyttämien veryttely- ja oleiluasuista johdetusta nimityksestä. Sellaiset asut olivat yleisiä opiskelijoilla ja niissä oli yleensä sen oppilaitoksen tunnukset.
Kollari on suomalainen väännös, kun C-kirjainta ei suomenkielessä käytetä, niin sanan vaihtaminen helpommin suomalaisten suuhun sopivaksi on ollut joillekin helpompi omaksua. Ja tietysti näissä englanninkielestä käytetyistä nimityksistä ja niiden väännöksistä on mainostajat pyrkineet niitä käyttämällä luomaan hienomman kuvan kun vain sanomalla asuja verryttelyasuiksi tai verkkareiksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos ollaan ihan tarkkoja, niin verkkarit jotka on lyhenne verryttelyasusta ei ota mitään kantaa siihen mistä materiaaleista asuste on tehty. Verryttely -sana kertoo mihin tarkoitukseen ne on alun perin tehty.
Verryttely on ennen liikunta- tai urheilu-suoritusta tehtyä oleilua ja lämmittelyä.
Siihenhän niitä urheilijat edelleen käyttävät, ei kuitenkaan varsinaista urheilusuoritusta tehdessä vaan ne ont arkoitettu otettavaksi pois suorituksen ajaksi ja sitten ne voidaan laittaa päälle suorituksen jälkeen, lämpimänä pysymisen vuoksi.
College-asu nimitys tulee jenkkiyliopistojen urheilujoukkueiden käyttämien veryttely- ja oleiluasuista johdetusta nimityksestä. Sellaiset asut olivat yleisiä opiskelijoilla ja niissä oli yleensä sen oppilaitoksen tunnukset.
Kollari on suomalainen väännös, kun C-kirjainta ei suomenkielessä käytetä, niin sanan vaihtaminen helpommin suomalaisten suuhun sopivaksi on ollut joillekin helpompi
Mekin käydään aina kitimarketissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt 70-luvulla. Yläasteella olin 90-luvun alussa. Silloin cooper oli pakollinen vain pojille ja vain yhden kerran, ei joka vuosi. Tytöille oli pakollinen cooperin sijaan joku lyhyempi ja kevy
Minä olen se -60 syntynyt joka kirjoitti verkkareiden historiasta ja miten käyttyt nimet on muuttuneet.
Minä juoksin Cooperin testiä oppikoulussa -71 alkaen vuosittain ainakin -75 viimeiseen luokaan. Lukiossa taisin juosta vain kerran, mutta sitten intissä II/80 se piti juosta alussa lääkärintakastusten ja rokotteiden saamisen jälkeen, kun oli todettu ettei ole lääketieteellistä syytä olla juoksematta ja ettei siitä ole alokkaalle vaaraa. Sitten vielä toisen kerran alokasajan lopuksi verrattin onko kunto parantunut vai ei, minulla oli.
Erikoiskoultusjaksolla (lääk), ei sitten enää eikä varuskuntasairaalassa työskennellessä Cooperia tarvinnut juosta. Eikä myöskään myöhemin opiskellessa ole tullut sitä juostua. Uinticooperin olen joskus uinut mielenkiinnosta ja taistelusukeltajan uintitestin läpäissyt reilusti myös vielä vajaa 10v sitten vaikka ikää oli silloin jo 55v.
Farkuilla. Juoksukengät olisi tietysti parhaat.