Tajusin vasta tänään että sana evakko tulee
evakuoinnnista/evakuodusta. Olen 46-vuotias, enkä ole koskaan tullut ajatelleeksi tuota.
Älkää vaan sanoko, että tämä on ollut teille kaikille muille aina päivänselvää...?
Kommentit (96)
Miten et ole tuota aiemmin tajunnut?
Tietenkin on ollut päivänselvää siitä saakka kun opin lukemaan ja aloin lukea kirjoja. Oletan, että oikeastaa jo aiemmin, koska vanhemmat olivat lapsuudessaan olleet tekemisissä evakoiden kanssa ja kertoivat, mistä siinä oli kysymys.
Montako kirjaa sinä olet lukenut elämäsi aikana? Alle 10?
Vierailija kirjoitti:
On ollut aina päivän selvää ja olen autistinen ja monia muita sanoja en tajua.. kuten mitä ihmettä tarkottaa reipas, mutta evakko sanassa on logiikka..
Olet jälkeenjäänyt ja kuulut laitokseen.
Tiesittekö että karaoke tulee sanoista kara okesutora ja okesutora = orchestra. Ilman orkesteria.
Palstamamma kuvaamaan ei tarvitse muuttaa sanasta kuin yksi kirjain, evakko emakko
No mitä ajattelit sen aiemmin tarkoittavan?
Palstamamma kuvaamaan ei tarvitse muuttaa sanasta kuin yksi kirjain, evakko emákko
Olen maisteri ja tajusin asian joitakin vuosia sitten.
Nykyään lyhenteissä ei enää ole logiikkaa kun esimerkiksi suojelupoliisi on Supo eikä Suopo ennen. Ja m a ahanmuttajan pitäisi olla maamuu.
Vierailija kirjoitti:
On ollut aina päivän selvää ja olen autistinen ja monia muita sanoja en tajua.. kuten mitä ihmettä tarkottaa reipas, mutta evakko sanassa on logiikka..
Reipas lienee muunnelma adjektiivista reima. Sana tosin esiintyy myös kantagermaanisessa kielessä hieman eri merkityksessä. Olisiko kauppasaksojen mukana kulkeutunut?
Vierailija kirjoitti:
Miten et ole tuota aiemmin tajunnut?
No eipäs tiedä :D Sitähän tässä itsekkin ihmettelen. Aivoissa varmaan evakon mentävä aukko juuri tuossa kohtaa. Ap.
Mulle tuo on ollut selvää. :D Mutta sanoissa tulee aina uusia juttuja vastaan. Maailman joku keksi joskus olevan maa ja ilma.
Vierailija kirjoitti:
No mitä ajattelit sen aiemmin tarkoittavan?
En ole koskaan vain ajatellut sen alkuperää tai yhdistänyt sitä mihinkään muuhun sanaan. Olen kuvitellut että se on oma erillinen sana. Tietenkin nyt kun sen tajuaa, niin se on ihan päivänselvää.
Tänään tajusin että suomen sana mummi on sama kuin englannin kielen mummy eli muumio..
Vierailija kirjoitti:
Tiesittekö että karaoke tulee sanoista kara okesutora ja okesutora = orchestra. Ilman orkesteria.
En tiennyt. Mielenkiintoista kyllä nämä.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin on ollut päivänselvää siitä saakka kun opin lukemaan ja aloin lukea kirjoja. Oletan, että oikeastaa jo aiemmin, koska vanhemmat olivat lapsuudessaan olleet tekemisissä evakoiden kanssa ja kertoivat, mistä siinä oli kysymys.
Tiedätkö mitä tarkoittaa ansatsi?
Vierailija kirjoitti:
No kun sehän siinä on, että olen lukenutkin paljon, ja vieläpä olen ihan korkeasti koulutettukin. Mutta en silti ole ajatellut tuota.