Subjektiivinen päivähoito-oikeus on PIDETTÄVÄ!!!!!!!!!!!
koska on niin monia lapsia jotka eivät saisi edes ruokaa jos päihteitä käyttävä kotona työttömänä makava vanhempi " hoitaisi" lasta sen sijaan että vie lapsen tarhaan.
tai mielenterveysongelmainen/ masentunut aikuinenei välitä lapsestaan tuon taivaallista
huostaanottoja tapahtuu aivan liian våhån, siksi subjektiivinen päivähoito-oikeus täytyy aivan väkisin säilyttää. Ihan vaan lapsien vuoksi.
Kommentit (82)
kerhoja, leikkipuistoja tms. puolipäivä virikepaikkoja.
Ja se mitä noihin lastensuojelutapauksiin tulee, niin totta on että niitten lapset on aina päässyt hoitoon ja tulee päästäkin, vaikka siinäkin on omat ristiriitansa. Minä päivähoidon ja sosiaalialan ammattilaisena lähtisin auttamaan koko perhettä, etenkin sitä väsynyttä äitiä. Panostaisin perhetyöhön, jotta nämä äidit saataisiin osalliseksi tästä yhteiskunnasta, ja se tuskin tapahtuu sillä että lapset ovat päiväkodissa ja äiti yksin kotona tai lähiökuppilassa. Enemmän vastuuta vanhemmilleen heidän omista lapsistaan.
tällaisia tapauksia on vain 3%. Ja miten sitä kukaan pystyy ulkoapäin sanomaan kenenkään tilanteesta, vaikka ois kuinka läheinen. Esim. masennus ei näy eikä sitä hevin näytetä ulkopuolisille.
ei vastaa nykytilannetta ja jos on masentunut, voisi minun puolestani saada lääkärintodistuksella hoitopaikan edelleen.
Itse olen hakenut 4-vuotiaalleni päiväkotipaikkaa 2 kertaa viikossa siksi että mielestäni hänelle tekee hyvää olla muiden lasten kanssa ryhmässä jo siinä iässä. Tällä hetkellä hän käy kerhossa missä tykkää olla ja odottaa kovasti kerhopäiviä, mutta muutamme keväällä ja vanhassa kerhossaan hän ei voi siksi jatkaa. Jos täällä olisikin tarjolla joku realistinen vaihtoehto päiväkodille niin voisin sen valita mutta eipä ole sellaisia (siis kerhoja tms).
Musta on kummallista miten täällä automaattisesti leimataan päiväkoti lapselle vastenmieliseksi paikaksi, pahat äidit sitten aamuvarhaisella sinne raahaavat itkeviä lapsiaan... Tuttavapiirissä on muutama 3-4 -vuotias ollut osapäivähoidossa kun äiti on vauvan kanssa kotona ja kaikki ovat viihtyneet hyvin, odottaneet kovasti näitä tarhapäiviä ja toivoneet että niitä olisi enemmänkin.
Ja mikä on sitten kriteeri? ja luuletteko oikeasti, että jostämä etu poistuisi tilalle saataisiin jotain korvaavaa? Esim. Turussa ei edes syöpäpotilasäiti saanut kodinhoitajaa avukseen kun oli äitiyslomalla sairastunut syöpään (luin jostain syöpäpotilaiden tiedotelehdestä) Eli miten niitä nyt masentuneelle tai väsyneelle äidille olisi antaa?
Kerhotoimintaa, puistotätejä, leikkikouluja tms. tulisi minunkin mielestäni suosia jos on kotiäiti mutta joka kunnassa niitä ei ole saatavilla.
Jos virikkeeksi ei lasketa n. tuhat kertaa päivässä isommalle sanottua " odota hetki" lausahdusta. Hatunnosto vaan kaikille, jotka pystyvät johonkin järkevään toimintaan isomman kanssa samalla kun kaksi vauvaa huutaa yhtä aikaa suoraa huutoa...
Vierailija:
Miehen mukaan isosisko olisi joutunut päivät pitkät tuijottamaan videoita muuten koska hänelle oli muka itsellään kädet täynnä kaksosten kanssa eikä aikaa leikkiä vanhemman lapsen kanssa.
että joutuu esim. tuijottamaan videoita päivät pitkät kun äidillä on kädet täynnä muita puuhia. Kyllä lapsen etu on se, että todellakin on vaihtoehtoja. Sitäpaitsi joskus tarha voi oikeasti olla lapselle parempi vaihtoehto kuin koti....
kuin koti silloin kyllä toivottavsti lastensuojelu on kuvioissa mukana.
1. Jos ja kun miehet ovat kotona esim. työttömyyden takia, kukaan ei katso heitä kieroon, jos lapset ovat tarhassa.
Tai jos mies hoitaa vaikkapa puolivuotiasta vauvaa kotona, hänelle suodaan se, että 3-vuotias isoveli on tarhassa. Naiselle tätä ei suoda.
2. Jos kotona oleva äiti vie lapsensa tarhaan, sille on syy. Jos äiti voi hyvin, hän jaksaa hoitaa lapsensa. Parempi viedä lapsi hoitoon ja olla se syyllistetty " huono äiti" , kuin hukuttaa/tukehduttaa/polttaa lapsensa. On erittäin kaksinaamaista päivitellä joka toinen päivä sitä, kuinka lööpeissä taas kerrotaan äidin tappaneen lapsensa ja joka toinen päivä olla katkera laiskoille äideille.
3. Kukaan ei omilla verorahoillaan kustanna oman lapsensa hoitokuluja. Jos maksat itse kaikki lapsesi hoitokulut etkä saa mitään tukia yhteiskunnalta, voit valittaa. Jos itse saat yhteiskunnan tukea oman lapsesi hoitoon, olet ihan samassa veneessä kuin se naapurin laiska kotiäiti, joka vie esikkonsa (!!) tarhaan. Jokainen meistä on saamapuolella. Myös se uraäiti, jonka pitää viedä lapsensa kauas tarhaan ennen työpäivää.
4. Kuten ylempänä on mainittu, subjektiivinen ph-oikeus on saavutettu etu. Jos saavutettu etu puretaan, ollaan menossa koko äitisukupolvena alaspäin.
5. Jos olet katkera, vie oma lapsesi hoitoon ja jää itse kotiin. Katkeruus on merkki väsymyksestä. Levännyt, rakastava ihminen ei syyttele ihmisiä, jotka eivät ole yhtä hienoja kuin tämä levännyt, rakastava ihminen itse on.
ollessa kotona ovat täysin sairaita ihmisiä ja heiltä pitäisi huostaanottaa lapset kokonaan pois. saispahan olla sitten paikassa missä heitä aidosti rakastetaan.
Uskokaan vaan mutta joka tarhassa hoitajat arvostelevat näitä vanhempia,jotka tämän ratkaisun tekevät mukamas virikkeiden vuoksi.
Omaa laiskuuttaan vievät toisen lapsen pois hoitoon.
Onko se laiskuutta, jos haluaa joskus nukkua, esimerkiksi jos vauvan kanssa joutuu valvomaan yöt ja vanhempi lapsi vaatii sen huomionsa päivällä.
Ihan tuosta laiskuus-käsitteestä haluaisin vielä tarkennusta. Onko yhden lapsen äiditkin sitten kaikki vain laiskoja, kun ovat vaan yhden lapsen kanssa kotona, eivätkä esimerkiksi tee töitä tai opiskele ohessa.
Kyselee (laiska?) vain yhden lapsen kotiäiti
ja henkilökuntaa sairaana,miten voit edes kuvitella,että lapsi viihtyy/voi hyvin siinä kaaoksessa ja hälinässä. 3-4v lapsi ei voi itse tietää onko hänelle hyväksi olla pvkodissa!
" Uskokaan vaan mutta joka tarhassa hoitajat arvostelevat näitä vanhempia,jotka tämän ratkaisun tekevät mukamas virikkeiden vuoksi.
Omaa laiskuuttaan vievät toisen lapsen pois hoitoon.
[/quote]
"
***Tokihan me sen uskomme. Uskomme myös sen, että tarhassa hoitajat arvostelevat monia muitakin vanhempien ratkaisuja ja tekemisiä/tekemättä jättämisiä.
Tarhan henkilökunta on alipalkattua väkeä. Sillä palkalla en odotakaan mitään muuta kuin rutinaa jokaisesta asiasta. Jos tarhan hoitajia palkattaisiin enemmän ja palkka olisi suurempi, arvostelu laantuisi varmasti.
Kysymys on ylisuurista lapsiryhmistä, jotka eivät varmasti pienene, vaikka ne kaksi laiskaa (=yöt valvonutta) kotiäitiä pitäisivätkin 2-vuotiaansa kotona.
Tarharyhmät tungetaan joka tapauksessa ylisuuriksi. Jos virikelapset vedetään tarhoista pois, kunnat reagoivat tilanteeseen oitin vähentämällä henkilökuntaa ja resursseja.
Älkää olko naiiveja.
kokee itsensä useissa tapauksissa hylätyksi vanhempien taholta, kun hän tietää, että isä/äiti on kotona vauvan kanssa. Huono asia myös sisarkateudelle.
t. tarhantäti
Valvonut yöt ja päivät. Terve olen vieläkin. Jos ei 1-3:sta lapsesta selviä,paras olla tekemättä niitä lapsia. Tarkoitus ei ole,että yhteiskunta heistä huolehtii.
Ja juu, kyllä mun mielestä on myös vähän outoa, jos ei tee mitään, kun on ekan kanssa kotona.
jotka vievät lapsen päivähoitoon jos itse on kotona esim. pienen vauvan kanssa. Eiköhän kannattaisi ensin ottaa selville mitkä ovat perheen syyt että näin tehdään, ennen kuin aletaan " haukkumaan" . Minusta on aivan ymmärrettävää esim. tilanteessa että uudella vauvalla on vaikka erittäin paha koliikki ja itkee yötä päivää, niin ei siinä varmasti riitä aikaa ja voimia riittävästi touhuta ja antaa virikkeitä esim. erittäin eläväiselle 3-vuotialle. Ei nämä asiat aina ole niin yksiselitteisiä ja eikä se edes kuulu teille muille mitkä ovat kenenkin motiivit päivähoitoon viemiseen. Asiat pitää hoitaa niin että jokaisella lapsella on mahdollisimman hyvä olla.
" Jos ei 1-3:sta lapsesta selviä,paras olla tekemättä niitä lapsia. "
1. Kuinka ihminen voi tietää ennen lapsen syntymää, tuleeko hän selviämään ilman yhteiskunnan apua? Onko olemassa kenties jonkinnäköisiä testejä, joilla voi testata, onko valmis olemaan hyvä äiti?
2. Itse tiedät olevasi terve, mutta oletko varma, että et koskaan tarvitse lapsillesi yhteiskunnan väliintuloa? Oletko hoitanut lapsesi niin hyvin, etteivät he tuhlaa yhteiskunnan varoja lankeamalla huumeisiin? Oletko varma, ettet ole aiheuttanut lapsellesi käytöshäiriöitä, jolloin heidän koko koululuokkansa toimii maksajana? Oletko varma, ettet tarvitse kalliita psykologipalveluita? Tai muita kalliita verovaroin maksettuja palveluita?
Vierailija:
Valvonut yöt ja päivät. Terve olen vieläkin. Jos ei 1-3:sta lapsesta selviä,paras olla tekemättä niitä lapsia. Tarkoitus ei ole,että yhteiskunta heistä huolehtii.
No hyvä että sinulla on näin (ja varmaan aika monella muullakin), mutta harvapa sitä omaa jaksamistaan etukäteen osaa arvioida. Ja eikö se ole ihan tosiasia, että jos useamman yön ja päivän peräkkäin joutuu valvomaan, niin ei sitä kovin hyvässä kunnossa ole. Eihän väsyneenä saa ajaa autoakaan, niin miten sitten voisi lapsiakaan hoitaa täyspainoisesti.
Vai onko tässä vain kyse siitä, että joitain äitejä ärsyttää ihan mielettömästi se, etteivät kaikki hoida lapsiaan " oikein" ?
Jos halutaan parantaa päiväkotien tilannetta ja saada lisää väljyyttä ryhmiin, pitää tietysti muuttaa lakia siihen suuntaan, että ryhmät ovat pienempiä ja lasta kohti on enemmän hoitajia. Ei virikelasten poistaminen auta pätkääkään. Se tuntuu vaan helpolta ratkaisulta.
Miksi pitää lyödä toisia äitejä, kun oikea osoite on kunta ja valtio?