Muita, joille ei tule huono omatunto pettämisestä?
Jooo, siis tottakai tiedostan pettämisen olevan moraalisesti väärin. Mutta ei minulle tule siitä mitään tunnontuskia. Pitäisikö tulla?
Kommentit (88)
Kuka senkin on päättänyt ettei parisuhteessa lähtökohtaisesti saa harrastaa seksiä toisen kanssa? Ihan varmasti jotain Raamatun perua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli sarjapettäjä pitkäaikaisena tyttöystävänä. Hän sanoi että hänellä ei ole omaatuntoa, ja piti pettämistä (omaansa siis) luonnollisena. Hän tosin diagnosoi itsensä psykopaatiksi. Ehkä sinulla on vähän samoja piirteitä?
Yleensä ne jotka itseään psykopaatiksi kutsuu, suurella todennäköisyydellä sitä ei ole
Olen kuullut päinvastaista. Jos haluaa tietää onko joku narsisti tai psykopaatti, kannattaa kysyä. Usein he näkevät itsensä muita skarpimpina ihmisinä, jotka pystyvät näkemään maailman ia elämän sellaisena kuin se on, ilman vaaleanpunaisia valheellisia moraalisia tai uskonnollisia koristeluja. Ja on siinä jotain perääkin.
Tällä tyttöystävällä oli takana rankat lapsuuden hylkäämiskokemukset. Kyllä siinä hyvä pohja on pettämiselle ja sairaalloiselle mustasukkaisuudelle. Ja jopa psykopatialle.
Huomenta. En ehtinyt eilen seuraamaan tätä ketjua, eikä oikein ollut mielenkiintoakaan. Palasin tähän nyt kuitenkin, kun aamulla aihe taas kiinnosti.
En tiedä miksi, mutta olen jotenkin hämmentynyt siitä, miten täällä suurimman osan mielestä pettäminen on noin hirveää ja ansaitsisin jäädä yksin jne jne. Ja siis olette ehkä ihan oikeassa? En minä tiedä! Ei tunnu miltään, minusta kaikki minun puolison selän takana tapahtuvat puuhailut on ihan ok. Ketä ne satuttaa? No sitä minun kumppaniani tietysti, kun en ole rehellinen, eikö? En vain tajua sitä!
Voiko minulla oikeasti olla joku mt-häiriö? Saako tällaiseen hoitoa? Adhd minulla on, mutta sen kanssa vuosikymmeniä eläneenä tiedän, ettei tällä ole mitään tekemistä sen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kuka senkin on päättänyt ettei parisuhteessa lähtökohtaisesti saa harrastaa seksiä toisen kanssa? Ihan varmasti jotain Raamatun perua.
Yleensä ne säännöt sovitaan sen oman kumppanin kanssa. Ei naapurin Ramin/Raijan, ei Jeesuksen eikä Jumalan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli sarjapettäjä pitkäaikaisena tyttöystävänä. Hän sanoi että hänellä ei ole omaatuntoa, ja piti pettämistä (omaansa siis) luonnollisena. Hän tosin diagnosoi itsensä psykopaatiksi. Ehkä sinulla on vähän samoja piirteitä?
Yleensä ne jotka itseään psykopaatiksi kutsuu, suurella todennäköisyydellä sitä ei ole
Olen kuullut päinvastaista. Jos haluaa tietää onko joku narsisti tai psykopaatti, kannattaa kysyä. Usein he näkevät itsensä muita skarpimpina ihmisinä, jotka pystyvät näkemään maailman ia elämän sellaisena kuin se on, ilman vaaleanpunaisia valheellisia moraalisia tai uskonnollisia koristeluja. Ja on siinä jotain perääkin.
Tällä tyttöystävällä oli takana rankat lapsuuden hylkäämiskokemukset. Kyllä siinä hyvä pohja on pettämiselle ja sairaalloiselle mustasukka
Psykopatia on synnynnäinen aivojen kehityksen poikkeama. Pelkät rankat elämänkokemukset eivät sitä aiheuta, vaikka sun mieli tekisikin jotakuta psykopaatiksi kutsua.
Vierailija kirjoitti:
Huomenta. En ehtinyt eilen seuraamaan tätä ketjua, eikä oikein ollut mielenkiintoakaan. Palasin tähän nyt kuitenkin, kun aamulla aihe taas kiinnosti.
En tiedä miksi, mutta olen jotenkin hämmentynyt siitä, miten täällä suurimman osan mielestä pettäminen on noin hirveää ja ansaitsisin jäädä yksin jne jne. Ja siis olette ehkä ihan oikeassa? En minä tiedä! Ei tunnu miltään, minusta kaikki minun puolison selän takana tapahtuvat puuhailut on ihan ok. Ketä ne satuttaa? No sitä minun kumppaniani tietysti, kun en ole rehellinen, eikö? En vain tajua sitä!
Voiko minulla oikeasti olla joku mt-häiriö? Saako tällaiseen hoitoa? Adhd minulla on, mutta sen kanssa vuosikymmeniä eläneenä tiedän, ettei tällä ole mitään tekemistä sen kanssa.
Tule sitten kertomaan, mitkä fiilikset, kun paska on lentänyt tuulettimeen. Jos nyt jo tiedät, ettei tulis puolisoas edes ikävä, niin tee hänelle palvelus ja anna hänen etsiä veroisensa kumppani.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan saa kun puolisot sopii keskenään siitä. Antaa mennä, naapuri muutti talvella poissa kun sivusuhde selvisi. Nyt ämmy kulkee siipi maassa ja juo vinkkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tule sitten kertomaan, mitkä fiilikset, kun paska on lentänyt tuulettimeen. Jos nyt jo tiedät, ettei tulis puolisoas edes ikä
Minä tiedän, että ette usko minua ollenkaan, mutta minä rakastan puolisoani. Olen yrittänyt olla hänelle hyvä, nähnyt vaivaa perheen ja lasten eteen, on turvattu asuminen, kaikki meillä on hyvää. Huomioin häntä arjessa. Puoliso kertoo olevansa onnellinen, minäkin olen.
Olen herännyt tähän omaan tilaani ja tulin kysymään apua?
Miksi kertoisin poikaystävällä, että hankin meille lisätuloja vähän toisella tavalla kuin hän luulee. Tai no extraa vielä extratyön päälle.... Kyllä hänkin osansa saa niin seksistä kuin rahalla ostettavissa olevista muista asioista/tavaroista jne... Ehkä jossain vaiheessa markkina-arvo tippuu ja joutuu miettimään, että mistä sitten lisätuloja, mutta se päivä ei ole nyt...
Vierailija kirjoitti:
Kysyn vielä, onko puolisollasi samat oikeudet pettämiseen? Tuntuuko se sinusta miltään? Jos teillä on avoin avioliitto, se on mielestäni ihan OK. Jos pettäminen on sinun etuoikeutesi, se ei ole OK.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole uskontoa, vaan biologiaa. Ihmisen lapset ovat niin avuttomia niin pitkään, että vanhempien yhdessä pysyminen on iso evoluutioetu. Jos munat vain pyöräytettäisiin rantahietikkoon, ei siinä uskollisuutta tarvittaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinunlaisesi pitäisi lopettaa
Tämähän eskaloitui pikaisesti. Kunhan tässä pohdin onko minulla kaikki ok, kun en tunne pettämisestä mitään. Se on hetken hauskaa ja hauskaahan tänne on tultu pitämään. Sitten maistuu arkikin paremmin.
Kuka mitäkin pitää hauskana.
Jos pitää pettämistä oikeutettuna, miksi se sitten salataan?
Ihmiset ovat hyviä keksimään oikeutuksia väärille teoilleen. Manipuloidaan sekä itseä että muita, koska koetaan se helpommaksi kuin ihmisenä kasvaminen ja oikein tekeminen.
Vierailija kirjoitti:
Jos pitää pettämistä oikeutettuna, miksi se sitten salataan?
Ihmiset ovat hyviä keksimään oikeutuksia väärille teoilleen. Manipuloidaan sekä itseä että muita, koska koetaan se helpommaksi kuin ihmisenä kasvaminen ja oikein tekeminen.
Ja tästä päästään kysymykseen, miksi tekoa kutsutaan pettämiseksi? Pitäiskö sillä olla joku muu nimi, vaikka poljenta? Polkaisin Arlaa työmatkalla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kertoisin poikaystävällä, että hankin meille lisätuloja vähän toisella tavalla kuin hän luulee. Tai no extraa vielä extratyön päälle.... Kyllä hänkin osansa saa niin seksistä kuin rahalla ostettavissa olevista muista asioista/tavaroista jne... Ehkä jossain vaiheessa markkina-arvo tippuu ja joutuu miettimään, että mistä sitten lisätuloja, mutta se päivä ei ole nyt...
Provoilet mutta vastataan silti:
Seksitautien riskin vuoksi. Esimerkiksi herpes on helposti tarttuva ja pysyvä eli parantumaton vaiva kun sen kerran saa. Et ole mikään tyttöystävä jos et kerro seksikumppanillesi että sinun kanssasi pitää sivutoimesi vuoksi harrastaa vain turvaseksiä.
M60
No, mulla ei tunnu miltään, jos kumppani pettää. Ei minun tarvitse siitä tietää. Kunhan huolehtii terveydestään ja haluaa edelleen viettää aikaa mun kanssa. En tiedä onko kumppanini pettänyt, tietääkseni ei. Ajatus siitä, että olisi vähän pitänyt hauskaa toisaalla, ei hetkauta suuntaan tai toiseen
Ei kai siitä tule jos on pohdittu ja suunniteltu juttu. Puoliso jättänyt huomioimatta ja haluaa kostaa. Tai haluaa erota ja hakee sille varmuuden.
Ihan eri asia kuin vahingossa hairahtuminen kun teki mieli ja panetti. Totta kai sen ymmärtää että silloin tulee huono omatunto että miten ei pystynyt hillitsemään halujaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyn vielä, onko puolisollasi samat oikeudet pettämiseen? Tuntuuko se sinusta miltään? Jos teillä on avoin avioliitto, se o
Ei ole puhuttu mitään pettämisistä ja sivusuhteista, luulen, että puolison mielestä ollaan uskollisia toisillemme. En tiedä, tuskin ihan hirveästi suututtaisi, jos puoliso kävisi vieraissa samalla tavalla. Ei ole avoin avioliitto
Tai olla aviossa kun tekee mieli pettää useasti.
Lähden siitä että rehellinen pitää olla sivusuhdetta pidellessä.
Monihan pelkää jääkö kiinni, siinä liiton vahvuus mitataan. Pettäjän tie on tuskainen käy harhaan.