Saako teillä nukkua kun nukuttaa? Riita miehen kanssa...
MINUN lapsesta...
Teini heräsi 11 jälkeen ja sanoi, että väsyttää vieläkin. Itsehän kehotin aamupalan jälkeen, että mene vielä lepäämään. Tunti sitten kömpi luolastaan etsimään ruokaa.
Mies ei ymmärrä miksi annan pojan nukkua päivällä, koska kuulemma ei nuku sitten yöllä. Huusi tästä mun lapselle yksi ilta, kun poika olisi jäänyt pelaamaan, että peli pois ja nukkumaan ja päivällä et nuku.
Mä olen eri mieltä. Hyvä kun nukkuu silloin kun nukuttaa. Mun mielestä aivot tarvitsee lepoa. Sitä paitsi mun lapselle ei tarvitse huutaa. Olin vihainen kun kuulin tuosta.
Kommentit (82)
Saa. Niin kauan kun teini kuitenkin hoitaa opiskelunsa, tarvittaessa nousee ja antaa unirauhan muille ei puututa. Olin itse samanlainen.
Vierailija kirjoitti:
Miehesi on oikeassa. Normaali arjen unirytmi pitäisi säilyttää pyhinäkin. Tuolla että valvoo pelaamassa kaikki yöt kun muut nukkuvat ja sitten nukkuu päivällä, ei ole kuin haittaa. Pelatkoot päivällä ja nukkukoot yöllä.
Jos taas mies ei ole lapsen isä, niin huutamisen sijaan olisi voinut kommunikoida muutoin, mutta se ei muuta sitä, että oikeassa on.
Itse en lapsen äitinä antaisi yöllä kukkua ja päivällä nukkua, vaan normaali unirytmi on kaikkien eduksi.
Ohis tämä yöpelaaminen ja väsymys on muuten nykyajan nuorilla ihan erilaista kuin omassa nuoruudessa kasarilla ja ysärillä. Silloin valvittiin viikonloppuisin ja ehkä keskiviikkona aamutunneille ja univelat sai kuitattua viikonlopun sikana. Nyt kun nuoret valvovat ja pelaavat useana yönä niin univelkojen kuittaamiseen ei riitä viikonloppu.
Ihmiset jakautuvat ilta- ja aamuvirkkuihin, mutta on vain yksi oikea yhteiskunnan unirytmi. Iltavirkut kuolevat keskimäärin nuorempina, kun ovat jatkuvasti vääräsä rytmissä ja nukkuvat siksi huonompilaatuista unta.
Teineillä ei ole mitään fysiologista pakkoa valvoa öitä ja nukkua päiviä. Minulla on kaksi teiniä eikä kumpikaan tee näin.
Vierailija kirjoitti:
Miehesi on oikeassa. Normaali arjen unirytmi pitäisi säilyttää pyhinäkin. Tuolla että valvoo pelaamassa kaikki yöt kun muut nukkuvat ja sitten nukkuu päivällä, ei ole kuin haittaa. Pelatkoot päivällä ja nukkukoot yöllä.
Jos taas mies ei ole lapsen isä, niin huutamisen sijaan olisi voinut kommunikoida muutoin, mutta se ei muuta sitä, että oikeassa on.
Itse en lapsen äitinä antaisi yöllä kukkua ja päivällä nukkua, vaan normaali unirytmi on kaikkien eduksi.
Sano, että sinulla ei ole ikinä ollut teinejä sanomatta että sinulla ei ole ikinä ollut teinejä. :D
Saa nukkua kun nukuttaa, mutta meillä on turha kuvitella, että klo 6-22 välisenä aikana oltaisiin hiljaa siksi, että joku nukkuu. Toisaalta klo 22 meillä alkaa totaalihiljaisuus, teinin on turha selittää, että tekee keittiössä voileipiä. Ei tee! Kun muu perhe nukkuu, teini pysyy huoneessaan.
Teineille hyvä nukkumaanmenoaika on klo 9-10 viikolla ja kello 10-12 viikonloppuna ainakin loma-aikaan, muuten se klo 10 on hyvä deadline viikonloppuna myös. Ja varmasti tulee huutoa, jos uskaltavat tämän kyseenalaistaa tai väittää vastaan mutta juuri nukkumaan menosta ei ole ikinä tarvinnut huutaa, kotitöistä ja pelaamisesta joskus.
Ja kouluun kävellään 30 asteen pakkasessakin.
Minä en kasvata lapsistani epäterveitä, mielistelyylä kasvatettuja yhteiskunnan mieliharmeja.
T. Lukion opettaja
Kyllä minä teininä olen saanut aina viikonloppuisin ja lomilla rauhassa valvoa ja nukkua niin myöhään miten olen halunnut. Ja olen silti aina onnistunut arkisin kouluun vääntäytymään.
Onneksi oli kotona yökyöpeli-isä eikä huutavaa ja nalkuttavaa isäpuolta.
Pitkään valvova teini on vauvaperheen pelastus! Kun vauva valvoo ja teini valvoo, niin valvokoot yhdessä! Lapsen äiti eli minä saan nukkua rauhassa ja teinin on turha selittää, että ei hän voi vauvaa hoitaa. Miksi ei muka voisi, pelaaminen ei ole 15v:n työtä.
Ei saa nukkua silloin kun nukuttaa. Kouluun ja töihin herätään, vaikka miten paljon nukuttaisi.
Vierailija kirjoitti:
Teineille hyvä nukkumaanmenoaika on klo 9-10 viikolla ja kello 10-12 viikonloppuna ainakin loma-aikaan, muuten se klo 10 on hyvä deadline viikonloppuna myös. Ja varmasti tulee huutoa, jos uskaltavat tämän kyseenalaistaa tai väittää vastaan mutta juuri nukkumaan menosta ei ole ikinä tarvinnut huutaa, kotitöistä ja pelaamisesta joskus.
Ja kouluun kävellään 30 asteen pakkasessakin.
Minä en kasvata lapsistani epäterveitä, mielistelyylä kasvatettuja yhteiskunnan mieliharmeja.
T. Lukion opettaja
Kehotat siis teiniä käymään nukkumaan kesken koulupäivän. Aika erikoinen linjaus "opettajalta".
Minulla on luontainen vuorokausirytmi yöpainotteinen. Oli jo vauvana. Jos minun olisi pitänyt lomilla nukkua yöt ja valvoa päivät vastoin omaa unirytmiäni, en olisi saanut levättyä yhtään.
Olen keski-ikäinen täti ja riippumatta missä päin maailmaa olen, unirymi kääntyy aina samaksi. Tänään lomalla heräsi klo 17, koska menin nukkumaan klo 7 aamulla. Jos nukun kuin normaalit ihmiset, olen iltapäivästä niin seis-tööt, että kotiin päästyäni nukun 2-4h päiväunet. Normaalilla unirytmilläni ei tarvitse päikkäreitä.
Onneksi saan työskennellä öisin. Koulut ja normaalirytmin työt ovat olleet yhtä kidutusta aina.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset jakautuvat ilta- ja aamuvirkkuihin, mutta on vain yksi oikea yhteiskunnan unirytmi. Iltavirkut kuolevat keskimäärin nuorempina, kun ovat jatkuvasti vääräsä rytmissä ja nukkuvat siksi huonompilaatuista unta.
Mutta esim. kaikki hyvä iltaviihde kuten leffat, keikat ym. ovat iltapainotteisia ja aamuntorkut nukahtaisivat tuolloin kesken kaiken. Sitä paitsi on parempi kuolla aiemmin ja elää hyvä elämä kuin kituuttaa pitkään ankeaa elämää hampaat irvessä. Ja elämässä pitää olla muutakin kuin työ.
Viikonloppuisin keskimäärin tunti-pari pidempään unta kuin arkena. Muuten olisi hyvä pitää unirytmistä kiinni. Jos teinin antaa vapaasti valvoa, lopulta hän menee aamuyhdeksältä nukkumaan ja herää seitsemältä illalla. Ei se ole kenenkään etu, teinikin on jatkuvassa pöhnässä silloin.
Vierailija kirjoitti:
Saa nukkua kun nukuttaa, mutta meillä on turha kuvitella, että klo 6-22 välisenä aikana oltaisiin hiljaa siksi, että joku nukkuu. Toisaalta klo 22 meillä alkaa totaalihiljaisuus, teinin on turha selittää, että tekee keittiössä voileipiä. Ei tee! Kun muu perhe nukkuu, teini pysyy huoneessaan.
Oma huone muuttuu eristysselliksi klo 22-6, ihan terve meininki....
Mihin tämä yhteiskunta menisi, jos koulut eivät alkaisi säntillisesti? Vanhemmat antaisivat lastensa nukkua täysin villisti ja oman päänsä mukaan, eikä mistään sopimisista ja aikatauluista pidettäisi kiinni. Saa nukkua välillä myös päivisin, mutta kurinalaisuuttakin pitäisi opettaa. Nyt on varusmiesten kunto erittäin huono verrattuna 1990-lukuun.
Vierailija kirjoitti:
Mihin tämä yhteiskunta menisi, jos koulut eivät alkaisi säntillisesti? Vanhemmat antaisivat lastensa nukkua täysin villisti ja oman päänsä mukaan, eikä mistään sopimisista ja aikatauluista pidettäisi kiinni. Saa nukkua välillä myös päivisin, mutta kurinalaisuuttakin pitäisi opettaa. Nyt on varusmiesten kunto erittäin huono verrattuna 1990-lukuun.
Niin mikähän päivä tänään on? Sunnuntai ja teinillä on loma.
Lomalla saa nukkua vapaasti. Kukaan ei tule kehumaan selkään taputellen, että hyvä kun reippailet lomallakin, etkä ota rennosti ja palaudu.
Jännä kun mustakin kasvoi ihan tavallinen aikuinen vaikka teininä valvoin varsinkin kesäisin aina aamuviiteen ja nukuin iltapäivään asti. Pelatessa se yö meni, ja kavereiden kanssa chattaillessa. Porukat tais ajatella että mieluummin kotona koneella kuin kaupungilla ryyppämässä.
Vierailija kirjoitti:
Toiset nousevat kuudelta jääkiekko- tai voimistelutreeneihin. Toiset valvovat koko yön pelaten pleikkaa ja syöden roskaruokaa. Voi kuvitella, kummalla ryhmällä on myöhemmin niitä mielenterveysongelmia.
Pelaaminen rentouttaa