Saako teillä nukkua kun nukuttaa? Riita miehen kanssa...
MINUN lapsesta...
Teini heräsi 11 jälkeen ja sanoi, että väsyttää vieläkin. Itsehän kehotin aamupalan jälkeen, että mene vielä lepäämään. Tunti sitten kömpi luolastaan etsimään ruokaa.
Mies ei ymmärrä miksi annan pojan nukkua päivällä, koska kuulemma ei nuku sitten yöllä. Huusi tästä mun lapselle yksi ilta, kun poika olisi jäänyt pelaamaan, että peli pois ja nukkumaan ja päivällä et nuku.
Mä olen eri mieltä. Hyvä kun nukkuu silloin kun nukuttaa. Mun mielestä aivot tarvitsee lepoa. Sitä paitsi mun lapselle ei tarvitse huutaa. Olin vihainen kun kuulin tuosta.
Kommentit (82)
Saa nukkua miten haluaa kun on loma tai viikonloppu.
Teinit nukkuu paljon. Kun mun tytär oli teini, niin ei mun silloinen mies mun tyttären nukkumisiin puuttunut. Kuten en puuttunut mäkään miehen tyttären nukkumisiin silloin kun tytär vielä asui meidän kanssa. Sen verran otimme huomioon kaikki, että jos miehen tytär oli ollut yövuorossa, niin sitten oltiin hiljempaa. Sama juttu kun mä olin ollut yövuorossa. Nyt asun yksin ja ainoa joka voi häiritä mun nukkumisia on mun kissa. :D Aika harvoin sekään kyllä häiritsee.
Asun yksin mutta näin vapaa-päivänä antaisin itseni ottaa pikku nokosia. Mutta annapas olla kun vähän ehtii vaipua uneen, niin joku whatsapp ryhmä alkaa huutaa puhelimessa ja eikä siinä mitään jos joskus mutta ihan joka kerta.
Miehesi on oikeassa. Normaali arjen unirytmi pitäisi säilyttää pyhinäkin. Tuolla että valvoo pelaamassa kaikki yöt kun muut nukkuvat ja sitten nukkuu päivällä, ei ole kuin haittaa. Pelatkoot päivällä ja nukkukoot yöllä.
Jos taas mies ei ole lapsen isä, niin huutamisen sijaan olisi voinut kommunikoida muutoin, mutta se ei muuta sitä, että oikeassa on.
Itse en lapsen äitinä antaisi yöllä kukkua ja päivällä nukkua, vaan normaali unirytmi on kaikkien eduksi.
No totta kai saa nukkua, kun nukuttaa.
Muista rajat. Rajat on rakkautta. Öisin nukutaan päivällä valvotaan. Toki joskus on hyvä ottaa päiväunia jos väsyttää mut jos se johtuu siitä että yöllä ei nukuta niin ei hyvä.
Siis miksi helvetissä sinun ja lapsesi kotona on joku mies, joka sekoilee ja huutaa lapsellesi?
Vierailija kirjoitti:
Asun yksin mutta näin vapaa-päivänä antaisin itseni ottaa pikku nokosia. Mutta annapas olla kun vähän ehtii vaipua uneen, niin joku whatsapp ryhmä alkaa huutaa puhelimessa ja eikä siinä mitään jos joskus mutta ihan joka kerta.
No hiljennä ne ryhmät, hyvä ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Muista rajat. Rajat on rakkautta. Öisin nukutaan päivällä valvotaan. Toki joskus on hyvä ottaa päiväunia jos väsyttää mut jos se johtuu siitä että yöllä ei nukuta niin ei hyvä.
Miksi?
Teinit valvoo alkuyöstä, koska kasvuhormoni erittyy silloin ja haittaa alkuyön nukkumista. Tämä on biologinen, fysiologinen tosiasia. Teinin pitää kuitenkin saada nukkua tarpeeksi (vaikka sitten päikkärien muodossa) jottei hän jää lyhyeksi paatintapiksi.
Vierailija kirjoitti:
Miehesi on oikeassa. Normaali arjen unirytmi pitäisi säilyttää pyhinäkin. Tuolla että valvoo pelaamassa kaikki yöt kun muut nukkuvat ja sitten nukkuu päivällä, ei ole kuin haittaa. Pelatkoot päivällä ja nukkukoot yöllä.
Jos taas mies ei ole lapsen isä, niin huutamisen sijaan olisi voinut kommunikoida muutoin, mutta se ei muuta sitä, että oikeassa on.
Itse en lapsen äitinä antaisi yöllä kukkua ja päivällä nukkua, vaan normaali unirytmi on kaikkien eduksi.
Ei ole kuin haittaa? Mitä haittaa?
Yöllä nukuttu uni on parempaa laadultaan kuin päivällä nukuttu. Lisäksi vuorokausirytmin epäsäännöllisyys on kuormittavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko niitä hiljentää?
https://www.mll.fi/vanhemmille/lapsen-kasvu-ja-kehitys/12-15-v/nuoren-n…
Teini-iässä unentarve kasvaa. Nukahtaminen voi olla vaikeaa, mutta sitä helpottaa kun pitää kiinni normaalista unirytmistä arjet, pyhät, vapaat. Nukahtaminen viivästyy vähän, mutta sitä ei pidä myöhentää vielä lisää pelailun tms ruutuajan takia.
Vierailija kirjoitti:
Et sitten osaa laittaa puhelinta äänettömälle?
Vierailija kirjoitti:
Älä lässytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko niitä hiljentää?
No tietenkin voi. Hyvänen aika.
Vierailija kirjoitti:
Teinit nukkuu paljon. Kun mun tytär oli teini, niin ei mun silloinen mies mun tyttären nukkumisiin puuttunut. Kuten en puuttunut mäkään miehen tyttären nukkumisiin silloin kun tytär vielä asui meidän kanssa. Sen verran otimme huomioon kaikki, että jos miehen tytär oli ollut yövuorossa, niin sitten oltiin hiljempaa. Sama juttu kun mä olin ollut yövuorossa. Nyt asun yksin ja ainoa joka voi häiritä mun nukkumisia on mun kissa. :D Aika harvoin sekään kyllä häiritsee.
Teinit valvoo paljon. Öisin.
No ei ne aivot siinä pelatessa lepää.
Saa