Suomen heikkenevä koulumenestys johtuu huonoista opettajista
Nykyisin syytetään velttoja ja puhelinkeskeisiä nuoria huonosta kouolumenestyksestä.
Mutta se on vain osa tottuutta. Nykyiset opettajat koulumaailmassa ovat keskimäärin itsekkäämpiä, heikommin motivoituneita ja pedagogisilta kyvyiltään huonompia, kuin entiset kolleegansa.
Nykyopettajan suurin kiinnostus on mahdollisimman pitkä kesäloma, ohessa optimoitu palkkakehitys ja mielellään vielä nopeasti ja helposti järjestyvät jatko-opinnot. Akavan valta politiikassa on ollut aivan liian suuri jo 30 vuotta.
Omat alansa opettajat kyllä osaavat. Mutta kun se ei hyvälle opettajalle riitä.
Ja kaikelaiset p-puheet siitä, että mennään muualle töihin, jos ei tällaisenaan kelpaa, voi työtää ruskeaan. Vain hyvin, hyvin harva opettaja saisi muualla työelämässä paremmat ehdot.
Kommentit (188)
Oppilailta kun kysytään se johtuu opettajista, opettajilta kun kysytään se johtuu Opetushallituksesta ja opetushallitukselta kysytään se johtuu oppilaista mutta kukaan ei kanna vastuuta huonosta koulumenestyksestä
Vierailija kirjoitti:
No kiitos. Mukava lukea tällaisia syytöksiä lomapäivänä, kun olen talven opettanut sinunkin lapsiasi. Mukavaa, että arvostat ja että olet kerännyt todisteita väitteillesi. 30 vuotta olen alalla ollut ja yhä vaan siis aiemmat opettajat olleet parempia.
Hyvää pääsiäistä sinulle!
Älä itke. Jos olet hyvä, niin ansaitset kiitoksen. Minä kirjoitin huonoista.
Politiikassa ei ymmärretä tutkittua tietoa. On osoitettu, että esim. käsinkirjoittamisen lopettaminen heikentää ajattelua ja kärsivällisyyttä. Digiloikka ja omaehtoinen opiskelu meni liian pitkälle säästöjen toivossa. Tässä sitä nyt tuloksia niitetään.
Onko opettajilla tulosvastuuta? Vaikuttaako oppimistulokset palkkaan?
Se johtuu nykymaailmasta. Koulu ei ole erillinen saareke muusta maailmasta. Digitalisaatio on vähentänyt ihmisten keskittymistä ja pitkäjänteisyyttä. Laitteet koukuttaavat ja niihin kuluu monen kaikki aika.
Aikuiset elävät ikuista nuoruutta ja ajattelevat, että heillä on oikeus elää ainoa elämänsä koko ajan onnellisena. Mihinkään ja kehenkään ei sitouduta. Lapset kärsivät tästä kaikesta ja se näkyy koulussa. Lasten elämä on muuttunut ja kyllä sillä Opetushallituksellakin on sormensa pelissä. Miksi piti mennä muuttamaan koulua omaehtoisesti toteutettavaksi ja "viihdyttäväksi"? Ihmisen elämä on pääosin arkea ja siihen pitää tottua jo kouluaikana. Arki pitää ihmisen elossa ja ryhdissä. Pitkäjänteinen työnteko kantaa hedelmää monella tavalla. Kuinka sen saisi nykylasten elämään, jotta se toteutuisi koulussakin?
Opena vuodesta 1995.
Vierailija kirjoitti:
Sepä se olisikin reilua! Opettaja, joka opettaa keskiluokkaisella alueella motivoituneita kantasuomalaisia oppilaat, jotka oppivat lähes itsekseen, saisi tulospalkkiota hyvistä oppimistuloksista? Ja opettaja joka opettaisi Kontulassa luokkaa, josta 70% ei puhu edes suomea, eikä yllä kuin nippanappa välttävän tuloksiin kaikesta opettamisesta huolimatta? Mitäpä luulet, kumpaan paikkaan olisi tunkua, jos oppimistulokset vaikuttaisivat palkkaan? Ai niin, olen opettanut molempien kaltaisissa paikoissa ja sitä palkanlisää pitäisi saada ja reilusti tuohon jälkimmäiseen paikkaan.
Mikset kirjoittanut niistä ääliö vanhemmista? Niitä riittää päiväkodista alkaen. Voi jeesus mitä sitä näkeekään.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei nykyaikana ryhtyisi opettajaksi, jos olisi tulosvastuu. Opettaja ei voi muuttaa p*skaa konvehdiksi ja se vaan on tosiasia, että niitä monet lapset jo kouluun tullessaan ovat.
Sille on syynsä miksi opetusala ei vedä väkeä, eikä syynä ole opiskelijat itse. Peruskoulussa opettaja ei ole enää opettaja vaan samalla psykologi, poliisi, erityisopettaja, sairaanhoitaja, jne.
Muistan omalta yläasteajaltakin miten jopa opin halveksumaani ruotsia puhumaan kun opettaja oli sellainen vanha jämpti herra joka pisti oppimaan. Sitten kun kasiluokalle meni niin opettaja vaihtui sellaiseksi itsekseen piipittäväksi kirjatoukkanaiseksi ja meno meni enemmän ns. itseohjautuvaksi ja yllättäenhän siinä sitten taas oppiminen pysähtyi.
Vierailija kirjoitti:
Mikset kirjoittanut niistä ääliö vanhemmista? Niitä riittää päiväkodista alkaen. Voi jeesus mitä sitä näkeekään.
No totta. Mutta en nyt tällä kertaa kirjoittanut heistä. Huonoja vanhempia on poliittisesti korrektimpaa arvostella ja sitä tehdään tälläkin palstalla jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Oppilailta kun kysytään se johtuu opettajista, opettajilta kun kysytään se johtuu Opetushallituksesta ja opetushallitukselta kysytään se johtuu oppilaista mutta kukaan ei kanna vastuuta huonosta koulumenestyksestä
Niinpä, ja vanhemmillahan ei ole luonnollisesti osaa eikä arpaa kersojensa kasvatukseen, vaan syytellään muita.
Useimmilla opettajilla ei ole arabian ja somalin kielen osaamista. Joten kyllä, ovathan he "huonoja".
Osa vanhemmista ei hoida vanhemmuuttaan. Lapset jätetään yksin pelien ääreen. Sanavarasto jää niin kapeaksi, että hankaloittaa arjesta pärjäämistä. Sitten syytetään koulua 🙄
Ei minun mielestäni koulutetut opettajat ole huonoja, mutta monissa kouluissa käytetään paljon epäpäteviä sijaisia (lähinnä säästösyistä) ja se saattaa oikeastikin vaikuttaa. Opettaako kasvatustieteiden maisteri vai pelkän lukion käynyt, onhan siinä eroa.
On kyllä huvittavaa, että silloin, kun Suomella meni hyvin Pisa-testeissä, niin opettajat ottivat kaiken kunnian ja julistivat itsensä maailman parhaiksi opettajiksi. Tulosten romahdusta he eivät kuitenkaan (lue: tietenkään) ole ottaneet omille niskoilleen. Tyypillistä käytöstä naisvaltaisella alalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei minun mielestäni koulutetut opettajat ole huonoja, mutta monissa kouluissa käytetään paljon epäpäteviä sijaisia (lähinnä säästösyistä) ja se saattaa oikeastikin vaikuttaa. Opettaako kasvatustieteiden maisteri vai pelkän lukion käynyt, onhan siinä eroa.
Lapsen luokalla oli aina päteviä opettajia, ei kouluttamattomia sijaisia. Silti lopputulos oli se, että yläkoulun äidinkielen tunnilla osa luki pakollisena kirjana 400 sivuisen kirjan ja moni luki vain 100 sivuisen kirjan, kun kapasiteettiin riitti vain siihen. Kodilla on iso merkitys, kaikki lapset olivat suomenkielisiä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä tosiaan merkittävää. Sekä vanhempien, että koulun vika. Tässä nyt puhe koulusta.
No kiitos. Mukava lukea tällaisia syytöksiä lomapäivänä, kun olen talven opettanut sinunkin lapsiasi. Mukavaa, että arvostat ja että olet kerännyt todisteita väitteillesi. 30 vuotta olen alalla ollut ja yhä vaan siis aiemmat opettajat olleet parempia.
Hyvää pääsiäistä sinulle!