Miksi joku haluaa elää tukien varassa?
Eikä edes yritä tehdä mitään nostaakseen elintasoaan?
Tuskin on mukavaa laskea tilipäivänä, että tästä kun laskut maksetaan, käyttö rahaa ei jää yhtään. Olisi varmaan kiva laittaa vähän kotia, käydä vaateostoksilla, tankata tankki täyteen, matkustella jne? Eihön tällaiseen ole varaa niillä, jotka ovat tukien varassa?
Ja siis en tarkoita sellaisia, joilla on niin vakava sairaus, etteivät kykene tekemään työtä.
Mutta muut, mitä tuollainen elämä on ja mitä se antaa? Päivöstä toiseen samaa rataa, hermoja raastavaa selviytymistä.
Mikä taustalla on, ettei ole töissä? Siis se pirukka, joka välttelee töihin menoa. En tarkoita tahattomasti työttömiä, nyt on paljon hakijoita ja vähän työpaikkoja.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska enää ei saa kokoaikatyötä. Nykysin on vain vuokratöitä, ja työaika on niin vähäinen, että ansiot jää muutamaan sataseen kuukaudessa.
Liitot pilasivat markkinat. Kun huonoa työntekijää ei voi irtisanoa kuin pitkien karenssien ja varoitusten jälkeen (joiden aikana se työnteko on lähinnä nenun kaivuu) niin on siirrytty vuokrafirmoihin. Kiittäkää Ay-liikettä.
Työnantajat ovat nykyisin niin heikkoja, etteivät uskalla kantaa työnantajan vastuuta. Vastuu halutaan siirtää vuokrafirmojen ja työntekijän niskoille.
Vierailija kirjoitti:
Miksibpitäisi haluta tehdä töitä kun saan joka tapauksessa elannon teiltä jotka haluatte tehdä töitä? Omaa tyhmyyttänne tekin rkkastutatte jotain moraalitonta ja sielutonta kapitalismia ei teidänkäön ole pakko tehdä töitä jos ette halua. Naisilla työnteko pitäisi olla vapaa ehtoista miehet kyllä pitää pakottaa töihin että naisilla olisi mahdollista löytää puoliso joka rahoittaa koko perheen elämän
Jos tuo kommentoija olisi oikeasti vapaaehtoisesti työtön, niin hän ei haukkuisi työssä käyviä ryhmiksi.
Olen tuon edellinen suojaosuudesta valittanut ja lähinnä keikkatöittä tekevä. Rahallisesti se työ ei hirveästi anna, mutta kyllä se antaa muuten henkistä.hyvinvointia. vapaat on kivoja, mutta vain kun on välillä töitä. Työ nostaa minun Itsetunnonarvoa. Vaikka kääntöpuolena työttömyys ei minun silmin alenna ketään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku haluaa elää korkotuloillla. Miksi joku haluaa elää työtä tekemällä. Koska se on heille elämäntapa.
Omilla rahoilla on mukava elellä kaikessa rauhassa. Hävettävää, että ei joku viitsi mennä töihin vaa lorvii kotona lopun ikäänsä saaden ilmaiseksi toisten rahoja Kelasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska enää ei saa kokoaikatyötä. Nykysin on vain vuokratöitä, ja työaika on niin vähäinen, että ansiot jää muutamaan sataseen kuukaudessa.
Liitot pilasivat markkinat. Kun huonoa työntekijää ei voi irtisanoa kuin pitkien karenssien ja varoitusten jälkeen (joiden aikana se työnteko on lähinnä nenun kaivuu) niin on siirrytty vuokrafirmoihin. Kiittäkää Ay-liikettä.
Työnantajat ovat nykyisin niin heikkoja, etteivät uskalla kantaa työnantajan vastuuta. Vastuu halutaan siirtää vuokrafirmojen ja työntekijän niskoille.
Tämä on totta. Itse käyttäisin sanaa häikäilemätön. Sellaisia vanhanajan patruunoita, jotka piti työntekijöistään ja koko kylästä huolta, ei enää ole. Ja nykyään myös valtion pitäisi kattaa häviöt, mutta voitot jää Firman vastuulle.
Ei ole töitä kun kaikki rahdataan Suomeen ympäri planeettaa laivoilla ja lentokoneilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku haluaa elää korkotuloillla. Miksi joku haluaa elää työtä tekemällä. Koska se on heille elämäntapa.
Omilla rahoilla on mukava elellä kaikessa rauhassa. Hävettävää, että ei joku viitsi mennä töihin vaa lorvii kotona lopun ikäänsä saaden ilmaiseksi toisten rahoja Kelasta.
Ei se ole noin yksinkertaista. Olen seurannut nuoria kuinka he ensin valmistuttuaan innokkaana hakevat töitä. Kun saa joka paikasta pakit, joskus jopa tärkeällä ja pilkallisella tavalla, niin se lannistaa. Ihan kauheaa miten yksi nuori joutui työhaastattelu saa pilkan kohteeksi. Hänen on ollut todella vaikea mennä haastatteluun sen jälkeen.
He haluat töitä ja palkkaa. Kaikki ei osaa/pysty olla yrittäjiä. Meillä on taidoiltaan nja kyvyiltään erilaisia ihmisistä. Joillekin on todella vaikea löytää paikka yhteiskunnassa.
Saan työttömyyskorvausta ja taas tiistaina pörssiin suuntaan. Koti ok kunnossa ja tässä iässä vaan karsinut kotiani. Ei multa puutu mitään. Salkkua vaan kasvattelen. Oliko muuta.
Köyhänä pysyy näinkin. Ilman työn vaivaa, käniseviä pomoja ja aikatauluja. Ja voisi vielä olla persuja ja kommareita työkavereina ja -tovereina. HYI
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totta. Itse käyttäisin sanaa häikäilemätön. Sellaisia vanhanajan patruunoita, jotka piti työntekijöistään ja koko kylästä huolta, ei enää ole. Ja nykyään myös
Vanhanajan patruunat, he vasta työpaikkakiusaajia ja savustajia ovat. Syrjivät ja kiusaavat naisia. Heidän mielestään maisen paikka on hellan ja nyrkin välissä eikä naisille kuulu työnteko pätkääkään. Heidän mielestään kaikki kv kauppa pitää lopettaa ja Suomen pitää olla yhtä suljettu yhteiskunta kuin Pohjois-Korea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montako näitä ihmisiä tunnet?
En itse ole koko elämäni aikana tavannut yhtään.
Tässäkin ketjussa tarkoitus vaan taas kerran pilkata ja halveksua työttömiä, joka on aivan paskaa, koska töitä ei ole. Suomen talous ajettu päin seinää ja nyt hallitus pelastaa sen antamalla rikkaille veroalen.
Lama syvenee ja te olette sitä mieltä, että se on jonkun mielikuvitus työttömän vikaa. Oletteko vajaita?Osaaja voi aina alkaa yrittäjäksi sen sijaan että nostaa tukia ja velttoilee. Mikähän hitto näitä kouluttautuneita ihmisiä oikein vaivaa. Räkytystä tulee yrittäjien suuntaan mutta samat tollot eivät ole itse valmiita mithinkään.
Eli olet vajaa.
Onnea valitsemallasi tiellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukien pitäisi olla väliaikainen, viimesijainen toimeentulo, minkä turvin ihminen elää sen aikaa, että pääsee takaisin työelämään.
Nyt on mediassakin paljon näitä ideologisesti työttömiä , tuet noilta vaan pois.
Jos on sairaus, joka estää työnteon se on eri asia.
Suomi ei ole orjayhteiskunta, se olisi ihmisoikeuksien ja perustuslain vastaista. Jos on työkyvytön, ei ole "työtön", vaan eläkeläinen.
Työmarkkinatuki on korvaus siitä ettei valtion alueella ole tarjolla kelvollisia töitä.
Toimeentulotuki on viimesijainen tuki, jota maksetaan jos ei ole yhtään rahaa.
Työmarkkinatukea voi nostaa vaikka miljonääri, kunhan on työmarkkinoiden käytettävissä.
Sata vuotta sitten ja ennen hyvin toimi järjestelmä, jossa ei jaeltu tukia työkykyisille. Onhan se pelottava ajatus sosialisti-Suomessa, että joutuisi itse elättämään itsensä, eikä kukaan muu kanna vastuuta siitä.
Sata vuotta sitten vain osa naisista oli töissä joten työtä riitti kaikille. Nyt naiset on töissä ja töitä ei enää riitä kaikille. Työttömiä 300 000 ja kokoaikaisia työpaikkoja koko Suomessa noin 5000. Laskeppa siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on se oma raha? Peritty raha? No eihän perintöä itse ole omilla taidoilla ja ahkeruudella hankittu.
Minun syyt:
Riittämätön vapaa-aika ja huono palkka sekä työn kuormittavuus.
kuitenkin eniten menetetty vapaa-aika ja stressi suorittaa.
Olin sitten aamussa tai illassa, niin molemmat masensi. Eniten, jos oli illassa ja heti perään aamussa. Tuntui, että koko elämä koostui tästä työpaikasta. Ei kiitos enää.
Koska kaikkia ihmisiä ei ole luotu työntekoon.
Ystäväni on tällainen ihminen.
Toisin kuin minä. Minulla on sisäinen palo työntekoon ja nautin työstäni.
Voi tietenkin olla, että he jotka ei työtä halua tehdä eivät vain ole löytäneet sitä omaa alaansa.
Ei tuomita.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko tuilla esim. lapsilisää?
Ja kelakorvauksia, sairauspäivärahoja, matkakorvauksia ym...
Vierailija kirjoitti:
Ei työssä käymälläkään elintaso välttämättä nouse. Työssäkäyvänä jos palkka on juuri toimeentulotukirajan ylitse niin elintaso on huonompi kuin toimeentulotukea saavalla.
Toimeentulotukiasiakkaalle maksetaan lääkkeet, lapsille harrastus yms. Jos tulot on vaikka euron yli rajan maksat kaiken itse.
Pääsin töihin 4h per päivä, saan tonnin kuussa, jippii tällähän saan jo 95% vuokrasta maksettu...no onneksi työt alkaa sentään niin ajoissa, että on koko loppupäivän niin väsynyt, ettei jaksa kuin makoilla sohvlala, niin ei tarvitse miettiä mitä tekisi.
Vierailija kirjoitti:
Tukien pitäisi olla väliaikainen, viimesijainen toimeentulo, minkä turvin ihminen elää sen aikaa, että pääsee takaisin työelämään.
Nyt on mediassakin paljon näitä ideologisesti työttömiä , tuet noilta vaan pois.
Jos on sairaus, joka estää työnteon se on eri asia.
Ääh noista sairaista on 70% muka sairaita, sitä paitsi ei noita ideologian perustella kovin paljoa ole, valtaosalle ei vain ole töitä.
Lisäksi paljon enemmän kuin näitä ideologia tyyppejä, meillä on koulutettuja työttömiä, jotka eivät suostu ottamaan alemman tason tehtäviä vastaan, että kannattaa varoa, tämä voi tulla monelle "nyt hyvässä työssä olevalle" pian eteen.
Se vielä, että kyllähän nämä ulkoistukset ja kilpailutukset lisäävät näiden ideologian pohjalta töistä pois jäävien määrää, eli tuo tulisi korjata, monista töistä on tehty täysin ihmisarvolle sopimatonta ja työoloista liian kurjaa, eli moni valitsee mielummin köyhän kotielämän, kuin kohtuuttoman nöyryytyksen, simputuksen ja syrjinnän.
Vierailija kirjoitti:
Mitä enemmän ihminen tienaa, sitä enemmän myös kuluttaa ja tuhlaa.
Ei pidä paikkaansa. Rikkaat ja hyvätuloiset haluavat aina vaan lisää rahaa. Säästävät ja sijoittavat saadakseen maissia lisää. Lopulta piilottavat rahansa jonekin paratiisisaarella verottajien ulottumattomiin. Tunnen erään hyvin varakkaan rouvan, joka laskee kännykän laskurilla kaupassa tiskirättienkin metrihinnan, jotta varmasti ostaa sen halvimman.
Juu tosi hyvin "toimi" järjestelmä. Siihen on syynsä, miksi järjestelmää kehitettiin inhimillisempään suuntaan.