Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmisistä on tullut niin kovaäänisiä

Vierailija
19.04.2025 |

Uskon että johtuu siitä kun on jaaaatkuvasti kuulokkeet korvilla eivätkä huomaa kun huuutavat puhuessaankin. 

Toivoisin juniin eri vaunut puhujille, siis huutajille kun puhutaan kännykkään. Kamaaa kuunneltavaa. 

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lounasravintolassa joku naiskaksikko vastasi puhelimeen ja perkele laittoivat sen hemmetin puhelun kaiuttimelle, vaikka mua ei kiinnosta yhtään kuulla mitä se toinen osapuoli puhelimeen sanoo. Mikä aivovamma näillä ihmisillä on?

Vierailija
2/21 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa on jatkuvaan äänessä, yhtään mitään taukoa ei ole puheessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ihmisillä tosiaan kuulo huonontunut?

Minulle sanotaan säännöllisesti, että puhun liian hiljaa eikä kuulla mitä sanon, vaikka puhun ihan normaalilla äänenvoimakkuudella. En kuiskaile. 

Vierailija
4/21 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle sanotaan säännöllisesti, että puhun liian hiljaa eikä kuulla mitä sanon, vaikka puhun ihan normaalilla äänenvoimakkuudella. En kuiskaile. 

Ja tämä siis alkanut nimenomaan 2020-luvulla, ei minulle aiemmin ole tuosta sanottu. 

Tuskin olen yhtäkkiä alkanut puhumaan hiljempaa? 

Vierailija
5/21 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko ihmisiä vai neegereitä?

Vierailija
6/21 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten ei haittaa mutta esim. junassa pidetään kaiutinta päällä ja puhelun kuulee koko vaunu.

Vierailija
7/21 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten ei haittaa mutta esim. junassa pidetään kaiutinta päällä ja puhelun kuulee koko vaunu.

Siis mä oikeasti en ymmärrä, miksi jotkut harrastavat tätä toimintaa. Miksi? Miksi sä jumalauta haluat koko ympäristön kuulevan sun ja sun kaverisi välisen yksityispuhelun? Siis miksi? Aivan käsittämätöntä. Onko näillä oikeasti päässä jotain häikkää?

Vierailija
8/21 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tämä siis alkanut nimenomaan 2020-luvulla, ei minulle aiemmin ole tuosta sanottu. 

Tuskin olen yhtäkkiä alkanut puhumaan hiljempaa? 

Mulla sama juttu! Koko ajan käyttäydytään kuin puhe olisi niin vaimeaa ettei ole edes mahista kuulla. Ihan normaaliin/samaan ääneen puhun kuin ennenkin, ja reipas ihminen olen.

Vierailija
9/21 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi saatana oi, miksi???

vttttu oikeessti nyt!

Vierailija
10/21 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lounasravintolassa joku naiskaksikko vastasi puhelimeen ja perkele laittoivat sen hemmetin puhelun kaiuttimelle, vaikka mua ei kiinnosta yhtään kuulla mitä se toinen osapuoli puhelimeen sanoo. Mikä aivovamma näillä ihmisillä on?

Se on niin rasittavaa pitää sitä puhelinta korvalla. Samat veltot nakkisormet ei jaksa myöskään naputella viestejä vaan käyttävät ääniviestejä.

Vierailija
11/21 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulo huonontunut kun 24/7 käytetään kuulokkeita päässä.

Vierailija
12/21 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Somesta apinoitu juttu. Normaali puhekkin huudetaan.

Vierailija
13/21 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsisäilyttämöissä olleet jo varhaisesta iästä lähtien. Viimeistään pakollisessa eskarissa (varhaiskasvatus). Äänenkäytön opetus on, ja on ollut 0-tasoista. Jo kauan. Omien lasten kohdalla muutos oli korviani riipaiseva. Herkkäkuuloisena äitinä ihan päivittäin työpäivän jälkeen kommunikoidessamme, jouduin huomauttamaan ja opettamaan volyymin käytöstä puhuessa. Väsymätöntä taistelua päiväkodin ehdollistavaa tuulimyllyä vastaan. Ero äänen voimakkuudessa lapsilla oli kuin yö ja päivä kotihoidon päättymisen jälkeen. Päiväkodit on täyteen sullottuja ihmissäilyttämöitä. Mutta valitettavasti työssäkäyville todelliset vaihtoehdot ja valinnanmahdollisuudet on suppeita/niitä ei ole.

Päiväkotien henkilökunnan työterveysasioissa, heidän kuulojen jo kollektiivisiin mittoihin yltävä aleneminen/vaurioituminen on edelleen tabu yleisen tietoisuuden parissa.

Vierailija
14/21 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset on jo lähes kolme viimeistä vuosikymmentä ehdollistuneet huutavaan kommunikointiin tasapäisessä varhais"kasvatuksessa" päiväkotihoidokkeina. He myös ovat ikänsä eläneet ympäristössä, jossa volyymitasoa on nostettu ruokakaupan taustameluradio-saasteesta lähtien. Joka mellastaa tauotta kuulutuksia lukuunottamatta, joiden yhteydessä nanosekunnin hiljaisuus". Samat lapset on nuorena käyttäneet tuntitolkulla vuorokaudessa kuulokkeita "handsfreenä" kuunnellessaan musiikkia, pelatessaan ja somettaessaan tuntikausia vuorokaudessa. Ja nuorina aikuisina päätyneet ravintolakulttuuriin, jossa taustamusiikki estää normaalin kommunikoinnin ja ylittää millä mittareilla tahansa korvalle optimaaliset kapasiteetit.

Ja tämä kehitys on ollut pitkään vallitsevaa harvaanasutussa maassa, jossa huutaminen ei koskaan ole ollut hyvä käytösnormi. Havainnot tavistasolla lisääntyneet myös siksi, että maahan on samanaikaisesti asutettu 600 000 muista kulttuureista tullutta, joiden äänenvoimakkuustaso lähtökohtaisesti on kovempi. Kulttuurisista syistä, mutta osin samoin mekanismein syntyneestä. Hirveä lauma yrittää puhua/puhuu samaan aikaan, koska tiheäasutteisuutta taustalla jne.

Äänen nostettu voimakkuus ei kerro auktoriteetista. Ei ole osoitus voimasta. Ei ole pieninkään viite itsehillinnästä, eikä millään tasolla nosta älyllistä tasoa. Valitettavasti trendi on edelleen jyrkästi kasvava. Eikä enääedes kovin sukupuolittunuttakaan, niin kuin joskus. Kenties merkki jonkinasteisesta degeneraatiosta?

Vierailija
15/21 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylös.

Vierailija
16/21 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin lapset huutaa jatkuvasti, eikä heitä koskaan edes ohjata hiljaisempaan kommunikointiin. Päinvastoin, tuntuu että vanhemmat yllyttävät lapsiaan huutamaan ja riehumaan. Ehkä se on joku tapa saada lapset käyttämään ylimääräinen energia. 

Vierailija
17/21 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä kun junassa puhutaan kaiuttimen kautta ja niitä videoita kuunnellaan äänet päällä ilman kuulokkeita. Yhden kerran humalainen nojautui klippienkatselijan näytön ylle ja katselija kysyi hämmentyneenä syytä. Humalainen sanoi että halusi nähdä kun kuulosti niin kiinnostavalta. Tämän jälkeen meni äänet pois 😆

Vierailija
18/21 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen menin pyhäpäivän rauhaan kävelylle, mutta eihän siitä tullut mitään kun perässä alkoi kulkea nuorehko nainen joka puhui kailottaen kaiutinpuhelua. Jos ohi ajoi auto niin piti huutaa kovempaa, ja pyytää vastapuolta toistamaan. Johan sen järkikin sanoo että ulkona, etenkin paikassa jossa on edes satunnaisesti liikennettä, kumpikin osapuoli kuulee paremmin jos luuri on korvalla.

Muistan ajan kun oli erittäin noloa ja epäkohteliasta edes puhua puhelimessa julkisissa, nykyään siellä aikuisetkin huudattaa surutta jotain videoita puhelimestaan ilman kuulokkeita.

Vierailija
19/21 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut täysin saman erityisesti lapsissa ja nuorissa. Lisäksi he vaikuttavat nykyään muutenkin olevan hiukan jälkeenjääneitä.

Vierailija
20/21 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivistyksen puute.