Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te joilla pieni eläke,

Vierailija
19.04.2025 |

Paljonko saatte eläkettä? Kuinka paljon jää käyttöön laskujen jälkeen? Miten pärjäätte? Oletetaan, että ei ole säästöjä.

Tulen saamaan eläkettä 1300 euroa. Mitään muita tuloja ei ole enkä saa. Stressaa ihan hirveästi.

Kommentit (173)

Vierailija
21/173 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen inflaatiota pikkueläkkeellä pärjäsi, inflaation jälkeen ei. Olen työeläkeyhtiön työk. eläkkeellä ja osittain kansaneläkkeellä. Kamalaa kituutusta. On kai se selvä että jos vuokra nousee muutamassa vuodessa melkein 100 e, puhelinlasku 10 e, lääkärilaskuja maksanut tuskissani erikoislääkärikäynneistä satojen eurojen edestä. Joka hemmetin ruoka on noussut kymmeniä senttejä. Lääkepurkin hintakin on saamari noussut. Kumulatiivinen vaikutus näistä on useiden kymmenien prosenttien ostovoiman aleneman. Otin koiran auttaakseni itseäni jaksamaan inflaatiossa ja elämä meni vielä kamalammaksi taloudellisesti. Oli virhe. Nyt jouduin karsimaan sen vakuutuksesta ja vaan toivomaan ja rukoilemaan ettei se sairastu ja hoitokulut nousee hoitokuluvakuutusta korkeammalle. Ihmettelen suuresti ystävääni joka samansuuruisella eläkkeellä pitää autoa! 

Jaksamaan ennen inflaatiota kun olin optimistisempi* En inflaatiossa 😁

Vierailija
22/173 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkyvyttömyyseläke brutto 2965€/kk netto 2225€/kk. Kaksi velatonta kerrostalo osaketta. Toisessa asun ja toisesta vuokratulot. Pärjään kohtalaisesti. En tupakoi enkä käytä alkoholia. Olen 53 vuotias ja eläkeen maksaa vakuutusyhtiö (työtapaturma taustalla). 

Sulla ei ole pieni eläke. Suorastaan vittuilua tulla tälläiseen ketjuun kertomaan tuollaisia. Moni ei saa edes palkkaa nettona tuon verran mitä sä saat nettona eläkettä. Lisäksi saat vielä vuokratuloja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/173 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen töitä kaksi päivää viikossa. Pakko.  

Vierailija
24/173 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen töitä kaksi päivää viikossa. Pakko.  

Sama. Vaikka menenkin jaksamisen rajoilla ja elämästä suurempi osa sitten menee sängyssä maaten ja välillä on pakko ottaa jaksoja veke kun kivut kasvaa. 

Vierailija
25/173 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

986,30 eli takuueläke. Lisäksi saan eläkkeensaajan asumistukea 505 €.

Vierailija
26/173 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokra on 700 euroa, lääkkeisiin menee viisikymppiä, vakuutus parikymppiä, sähkö 20 euroa ja lopuilla ruokaa.

Vierailija
27/173 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä vinkki hakea kansaneläkettä lisäksi,  jos on pieni eläke. MUTTA jos kansaneläkettä saa, alkaa sen maksu vasta kun on täyttänyt 65 vuotta. 

Vierailija
28/173 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako siis vähintään tuon takuueläkkeen selkainenkin, joka onnistuu pääsemään työkyvyttömyyseläkkeelle ilman, että olisi ollut päivääkään palkkatöissä? Itselläni on toivottavasti tämä edessä lähitulevaisuudessa. Olen nyt työtön ja tuloni 595 euroa eli työmarkkinatuki. Monestakin eri syystä johtuen en ole työllistynyt, enkä saa mitään työtä koskaan, mutta eläkkeelle en ole päässyt. Eläke olisi kuitenkin paras ratkaisu itselleni. Taustalla on mm. pari diagnoosia ja mielenterveysongelmia sekä muutakin.

Vierailija
29/173 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin työttömänä työmarkkinatuella 595 euroa jo tuo takuueläkkeen suuruus kuulostaa lottovoitolta.

Vierailija
30/173 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla pärjäisit - jopa aika hyvin, jos pieni vuokra.

Juuri tänään pohdin, jos vuokra olisi 700 euroa, sitten pakko olla hiukan säästöjä.

Vierailija
31/173 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin työttömänä työmarkkinatuella 595 euroa jo tuo takuueläkkeen suuruus kuulostaa lottovoitolta.

Niinhän se kuulostaa. Katsopa silti,  paljonko eläkettä verotetaan. 

Vierailija
32/173 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkyvyttömyyseläke brutto 2965€/kk netto 2225€/kk. Kaksi velatonta kerrostalo osaketta. Toisessa asun ja toisesta vuokratulot. Pärjään kohtalaisesti. En tupakoi enkä käytä alkoholia. Olen 53 vuotias ja eläkeen maksaa vakuutusyhtiö (työtapaturma taustalla). 

Tämä ketju on niille, joilla on PIENI eläke. Sinun eläkkeesi ei todellakaan ole pieni.

Vierailija
33/173 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokra on 700 euroa, lääkkeisiin menee viisikymppiä, vakuutus parikymppiä, sähkö 20 euroa ja lopuilla ruokaa.

Kuinka helvetissä asutte noin kalliisti.

Vierailija
34/173 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju on niille, joilla on PIENI eläke. Sinun eläkkeesi ei todellakaan ole pieni.

Mun eläke on karvan vaille 1300 mutta säästöjä on lähes 200 000 ja velaton asunto.

Pitää säästää kun on työelämässä.

Vierailija
35/173 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun eläke on karvan vaille 1300 mutta säästöjä on lähes 200 000 ja velaton asunto.

Millä tuloilla olet hankkinut säästösi, kun eläkkeesi on noin pieni?

Peritkö asunnon?

Muuten yhtälö ei täsmää.

Vierailija
36/173 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman omistusasuntoa tai todella halpaa asumista, on aika tiukkaa keskimääräisellä eläkkeellä. Tosin 1300e:oon pitää olla jonkin verran tulojakin, eli pitäisi hyvissä ajoin ohjata tuloista riittävän iso osa säästöihin. Se auttaa kahdella tavalla: oma kulutus on lähempänä eläkevuosien kulutusta ja ne säästöt auttavat siinä, että niitä voi käyttää eläkkeen ohella.

Vierailija
37/173 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peritkö asunnon?

Muuten yhtälö ei täsmää.

Säästämällä ja sijoittamalla yli 50 vuotta.

Perinyt olen muutamia tonneja rahaa.

Vierailija
38/173 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peritkö asunnon?

Muuten yhtälö ei täsmää.

Ehkä saanut lottovoiton tai tehnyt pimeitä hommia...

Vierailija
39/173 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän se kuulostaa. Katsopa silti,  paljonko eläkettä verotetaan. 

Pientä eläkettä ei kovin paljon veroteta.  Mutta totta, että nopeasti vero-% kyllä nousee.

T. Eri

Vierailija
40/173 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peritkö asunnon?

Muuten yhtälö ei täsmää.

Yhtälö voi täsmätä, jos on esimerksi ollut freelancer. Kaikki työ ei ole tavallista palkkatyötä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi