Stereotypioista: Asun Espoossa hyvalla asuinalueella, ja havettaa, etta suhtaudun niin ennakkoluuloisesti huonompituloisten asuinalueisiin.
Etsimme suurempaa asuntoa, mutta minulla on ihan ylipääsemätön kynnys etsiä asuntoa muualta kuin nykyiseltä alueeltamme, vaikka saisimme samalla hinnalla uudemman ja suuremman joltakin vähemmän prestiisiltä alueelta.
Minut kasvatettiin arvostamaan tasa-arvoa ja tasa-arvoista kohtelua ja välttämään stereotyyppistä ajattelua, ja tässä nyt olen: muutama asunto kiinnosti Kaitaalla, Viherlaaksossa ja Lippajärvellä, mutta kun alueiden asukkaiden vuosikeskitulo oli 10000-15000¿ vähemmän kuin nykyisellä alueellani, ajatus muutosta oli pakko hylätä mahdottomana.
Onko muita, joita asuminen alemman tuloluokan asuinalueella jollain tavalla " pelottaa" , vaikkeivat ne alueet ollenkaan olisi mitään ns. ongelma-alueita?
Kommentit (52)
ja pakko sanoa, että on kyllä vanhempiesi kasvatus mennyt pieleen, jos tavoitteet ovat heillä olleet mainitsemasi ja tulos sinunlaisesi ahdasmielinen ihminen...
minua ei kiinnosta pätkääkään mitä naapurini tai kukaan muu tienaa, mutta koska haluan asua pientaloalueella Espoossa hyvien kulkuyhteyksien varrella, niin rajaahan se jonkun verran sitä porukkaa.
En kyllä yhtään ymmärrä tuollaista toisten kyttäämistä, meillä varmaan naapurit kauhistelee meidän vanhaa autonrotiskoa, kun muilla " hienot" ja uudet autot, meille ei vaan auto ole se maailman tärkein asia (ja vähän sitä käytetäänkin), ajattelevat varmaan meidän olevan kateellisia heidän autoistaan.
Voi voi, jos ei rahat riitä, sitten täytyy vaihtaa tosiaan aluetta tai asua ahtaammin. Mistä muuten saat jonkun alueen keskipalkkatietoja?
Eihän tuo mainitsemasi palkkaero ole kovinkaan kummoinen, että sillä nyt noin kovia eroja asumiseen saisi!
Tämä " maalla" asuminen on lapsiperheelle unelmien täyttymys. Helsinkiin pääsee autolla vartissa. Täältä kuitenkin puuttuu se erilaisuus jota olen itse tottunut jo kasvaessani suvaitsemaan.
Muutama kiva talo oli, muttei pystytty muuttamaan Espooseen. Siellä asuu jotenkin niin henkisesti köyhää porukkaa.
Oletteko katselleet myös tontteja joihin voisi rakennuttaa?
Ihan mielenkiinnosta vain kyselen... :-) Toki mekin silloin aikanaan tonttia etsiessämme katsoimme useamman paikan ja muutaman hylkäsimme sen takia että ympäristö ei miellyttänyt tai naapuruston talot ja puutarhat olivat hoitamattoman näköisiä ja niihän sen olla pitääkin! Tietenkin sitä yrittää etsiä itsensä näköistä paikkaa kun sinne kerran meinaa useammaksi vuodeksi asumaan mennä!
Kuitenkin tässä paikassa (Espoossa) johon rakensimme talomme, ovat varmasti lähes kaikki meitä " köyhempiä" , mutta tulemme todella hyvin juttuun kaikkien kanssa ja en kenellekään jätä moikkaamatta sen takia että heillä ei ole varallisuutta ehkä niin paljon kuin meillä, päinvastoin.
Vierailija:
Muutama kiva talo oli, muttei pystytty muuttamaan Espooseen. Siellä asuu jotenkin niin henkisesti köyhää porukkaa.
Varsinkin nuo merenranta-alueet ovat aika ankeita, jollei sitten halua maksaa miljoonasta ylöspäin omasta rantaviivasta. Ja voi jestas noita vanhoja klassisia, sinänsä ihan kivoja pientaloalueita! Saat helposti maksaa 400-500 000 jostain 70-luvun rivaripätkästä tai paritalonpuolikkaasta. No way, José. Ennemmin asun Helsingin keskustassa ahtaassa kerrostalokopissa.
Espoossa tuntuu nimenomaan kaikkia kiinnostavan vain raha, ap on oikein klassinen tyyppiesimerkki. Raha määrää asuinalueet ja ystävyyssuhteet. Kytätään naapurien tulot ja autot. Se on henkisesti köyhää.
17
Kaitaahan on todella varakasta aluetta, haloo! Eli siis itse asut Westendissä, vai?
Parempia alueita asumisen kannalta ovat itseasiassa ne alueet joissa vanhemmilla ei ole niin isot tulot koska ne ehtinevät paremmin viettää aikaa kotonakin ja lastensa kanssa. Isot tulot kertoo minusta sen, että vanhemmat ovat töissä koko ajan ja lapset yksikseen paljon.
Näin mä sen näen.
Hyvin usein niillä jotka tienaa sikahyvin, vaimo on kotona ja lapset kotihoidossa. Tai jos vaimokin on töissä, lapsilla on hoitaja kotona. Näin ainakin meidän alueella.
Minähän juuri sanoin, että ottaisin mieluummin sen viisikymppisen harmittoman kuin it-bilettäjän. Eli siis tarkoitin nimenomaan HARMITONTA ja BILETTÄJÄÄ. Tarkoitukseni oli lähinnä osoittaa, ettei pelkän ammatin ja tulotason perusteella voi luokitella ihmisiä häiritseviin ja " hyviin" naapureihin. Pahoittelen, etten kirjoittanut viestiäni selkokielellä.