Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hylätyistä äänistä: miten on mahdollista, että leima puuttuu niin monesta?!

Vierailija
18.04.2025 |

Onko joku yrittänyt masinoida extralappuja sinne? 

Siis kun se leimaus on hyvin simppeli, mutta oleellinen osa prosessia. Äänestäjä katsoo, kun leimataan ja toinen toimitsija katsoo, kun leimaaja leimaa. MITEN tää muka voi jäädä välistä?

Täytyy liittyä ennakkoäänestykseen, kun säätöä niiden kuorten kanssa, mutta kyllä se siinä yhtä elimellisesti kuuluu prosessiin. 

Ymmärtöisin muutama virhettä, mutta noin monta. Nää on toimitsijan virheitä. Miten on mahdollista? Vai onko joku idiootti toimitsija sitten yrittänyt väkertää sinne väliin koko ajan omia lappuja, toki sillpinhan hän ois voinu leimatakki ne?

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin mielenkiintoista nähdä yhdistääkö leimaamattomia ääniä joku puolue vai yhdistyykö niissä oikeisto tai vasemmisto. 

En yhtään ihmettelisi että siellä on ajateltu että jaaha tuo ää änesti oikeisto puoluetta minäpä en leimaa sitä sitä ääntä ollenkaan. Viime vuosia kun katsoo niin vihervasemmiston naiset on syyllistyneet lähes kaikkiin mahdollisiin kieroiluihin

Mistä virkailija tietää ketä äänestit siinä suljettua lappua leimatessaan sinun valvoessasi tapahtumaa ja itse sujauttaessasi sen lopulta laatikkoon? Kamerat vaalikopissa? Salaliitto persuja vastaan?

Vierailija
42/68 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kävi äänestämässä, niin äänestyslappuja oli kaksi. Joku on saattanut laittaa laput sisäkkäin ja leimauttaa vain toisen. Mutta silti, luulisi toimitsijan huomauttaneen siitä.

Se ei siltikään ole äänestäjän vastuulla varmistaa että toimitsija tekee oikein. Se on toimitsian vastuulla tarkistaa että kaikki muutkin toimii oikein. Siitähän niille maksetaan 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin mielenkiintoista nähdä yhdistääkö leimaamattomia ääniä joku puolue vai yhdistyykö niissä oikeisto tai vasemmisto. 

En yhtään ihmettelisi että siellä on ajateltu että jaaha tuo ää änesti oikeisto puoluetta minäpä en leimaa sitä sitä ääntä ollenkaan. Viime vuosia kun katsoo niin vihervasemmiston naiset on syyllistyneet lähes kaikkiin mahdollisiin kieroiluihin

Ääliö. Mistä kukaan toimitsija tietää, mitä vieras äänestäjä äänestää???!!!

Ääliö!!! Meillä päin ainakin toimitsijat katsoivat!!! Tai ainakin minun äänestyslaput vilkaistiin siinä minun silmien edessä

Vierailija
44/68 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kävi äänestämässä, niin äänestyslappuja oli kaksi. Joku on saattanut laittaa laput sisäkkäin ja leimauttaa vain toisen. Mutta silti, luulisi toimitsijan huomauttaneen siitä.

Mummot ja ennakkoäänestys. 

Vierailija
45/68 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisia pahvinpaloja on helppo väärentää, monessa maassa vaaliput on tehty vaikeasti väärennettäväksi ja lipuissa on yksilölliset tarkistusarjanumerot.

Vierailija
46/68 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anatomy of the Ballot: What can you Expect to See on the Ballot?

Timing Marks

QR Code

Ballot Title

Voting Precinct ID

Locality

Instructions to Voters

Contest Header

7.1 Position to choose on the ballot

7.2 Number of candidates to select on the ballot

Candidates' Name

https://www.lumina.com.ph/news-and-blogs/blogs/anatomy-of-the-ballot-wh…;

Vierailija
48/68 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.lumina.com.ph/news-and-blogs/blogs/anatomy-of-the-ballot-wh…;

Pitkä linkki ei näköjjää toimi.

Mutta ljuttu löytyy selaimella otsikolla:  

Anatomy of the Ballot: What can you Expect to See on the Ballot?

Vierailija
49/68 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkossa sen muotoiset ja kokoiset laput ettei voi laittaa toista toisen sisään piiloon. Lisäksi eri väriset.

Vierailija
50/68 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkossa sen muotoiset ja kokoiset laput ettei voi laittaa toista toisen sisään piiloon. Lisäksi eri väriset.

Äänestysliput: Toinen pyöreä ja toinen neliskanttinen, erikokoiset ja eriväriset.

Vierailija
51/68 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen edellisissä ketjuissa kertonut tästä kyllästymiseen asti, mutta tosiaan Tampereella Ahvenisjärven koululla vaalivirkailija jätti lipukkeemme leimaamatta ja laittoi ne itse laatikoihin. Vasta kun huomautettiin paikan päällä virheestä, saatiin uudet lipukkeet, ne leimattiin ja laitettiin itse laatikoihin. Jos sama virkailija on toiminut virheellisesti koko päivän, hylättyjä ääniä voi olla satoja tai tuhansia. 

Vierailija
52/68 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt olivat eri väriset, siitäkin huolimatta sekoiltiin. Oli myös mahdollista ottaa äänestyspaikalle kaksi erillistä vaaliuurnaa. Toiseen laitettiin kunta- toiseen alue-ehdokkaat. 

Vierailija
53/68 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen edellisissä ketjuissa kertonut tästä kyllästymiseen asti, mutta tosiaan Tampereella Ahvenisjärven koululla vaalivirkailija jätti lipukkeemme leimaamatta ja laittoi ne itse laatikoihin. Vasta kun huomautettiin paikan päällä virheestä, saatiin uudet lipukkeet, ne leimattiin ja laitettiin itse laatikoihin. Jos sama virkailija on toiminut virheellisesti koko päivän, hylättyjä ääniä voi olla satoja tai tuhansia. 

Tämä tapahtui siis vaalipäivänä, ei ennakkoäänestyksessä. Valvoja oli vanhempi nainen. 

Vierailija
54/68 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei HEL VET TI! 

Miten toi on mahdollista? Akka vastuuseen ja uusi äänestys äänestysalueen äänioikeutetuille!!

HÄN EI SAA KOSKEAKAAN NIIHIN!! Virkailija ei saa koskea lappuihin. Äönestäjä asettaa pöydälle leimattavaksi ja sitten äänestäjä laittaa lappunsa uurnaan.

Voitko ilmoittaa tosta poliisille tai kirjoittaa johonkin paikallismediaan? Eukko on toiminut lainvastaisesti!

Hyvä että te piditte puolenne, mutta ei kaikki muista tai tulee sellainen "kai hän sitten tietää" -tilanne. 

Vierailija
55/68 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisia pahvinpaloja on helppo väärentää, monessa maassa vaaliput on tehty vaikeasti väärennettäväksi ja lipuissa on yksilölliset tarkistusarjanumerot.

Ihan turhaa säätöä, kun sä et pääse koko jonoon ilman et sun nimi löytyy sieltä ja sit lapussa on oltava leima et se on pätevä. 

Muissa maissa on TÄYSIN erilaisia systeemejä, ei niitä kannata mitenkään vertailla. 

Vierailija
56/68 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä tapahtui siis vaalipäivänä, ei ennakkoäänestyksessä. Valvoja oli vanhempi nainen. 

Samassa tasossa muihin äänestysalueisiin oli hylättyjen määrä, siinä koululla oli 3 äänestysaluetta, itse tiedät missä kävit, niin tutki vaalit sivuilta, oliko mielestäsi heittoa hylättyjen määrässä omassa äänestysalueessa.

Vierailija
57/68 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tää on rikosilmoituksen paikka. Ootko tehnyt?

Ssekä pitää tulla keskustelua siitä, miten toimitsijat oikein valitaan ja että heidän pitää myös vähän katsoa toistensa perään ettei tule väörinkäsityksiä ja virheitä.

Vierailija
58/68 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääliö. Mistä kukaan toimitsija tietää, mitä vieras äänestäjä äänestää???!!!

Ääliö!!! Meillä päin ainakin toimitsijat katsoivat!!! Tai ainakin minun äänestyslaput vilkaistiin siinä minun silmien edessä

Please sano että tää on läppää. Tai että sä oot lapsi tms.

Suomen demokratian ihan PERUSasioita on ehdoton vaalisalaisuus. KENELLÄKÄÄN ei ole oikeutta ottaa selville, mitä kukaan muu äänestää.

Ihminen saa toki kertoa ihan vapaasti, ketä äänestää. Ja moni kertookin. Mutta ketään ei saa pakottaa siihen. Siis kenenkään ei ole pakko kertoa kenellekään. Jokaisella on oikeus pitää täysin salassa oma äänestämisensä. 

Siis edes omalle aviopuolisolle tai vanhemmalle ei tarvitse kertoa eikä todellakaan näyttää äänestyslipukettaan. Koskaan.

Jos virkailija on oikeesti tehnyt noin, hän on rikkonut lakia.

Vierailija
59/68 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei siltikään ole äänestäjän vastuulla varmistaa että toimitsija tekee oikein. Se on toimitsian vastuulla tarkistaa että kaikki muutkin toimii oikein. Siitähän niille maksetaan 

"5. Mene taitettujen äänestyslippujen kanssa vaaliuurnasta huolehtivan vaalivirkailijan luo. Hän leimaa molemmat äänestyslippusi.

6. Tämän jälkeen pudotat leimatut äänestysliput vaaliuurnaan. Äänestyspaikalla voi olla käytössä yksi tai kaksi uurnaa. Tämän jälkeen voit poistua äänestyspaikalta."

https://vaalit.fi/aanestaminen-vaalipaivana

Jos jätät vaiheen 5 tekemättä niin se on sinun moka, ei kenenkään muun

Vierailija
60/68 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä niitä olisi väärentää? 

Ääntä ei lasketa, ellei siinä ole leimaa ja leimaa siihen ei tuu, ellet tule kopista siihen antamaan tätä lappua. Ja koppiin et pääse, ellet todista henkilöllisyyttäsi. Ja siinä tsekataan, ootko jo äänestäny vai et. Plus että oot äänioikeutettu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä viisi