Hallitus aikoo poistaa ay-jäsenmaksujen verovähennysoikeuden
HS: Hallitus aikoo poistaa ay-jäsenmaksujen verovähennysoikeuden SAK: Jälleen hallitus lyö duunaria
https://yle.fi/a/74-20156971?utm_source=social-media-share&utm_medium=s…
Loppuuko tämä ikinä? Leikkaukset osuu muihinkin kuin tukien käyttäjiin. Ay-liike halutaan rapauttaa kokonaan. Kohta ollaan kaikki työnantajien orjia tappelemassa vähistä työpaikoista, joista voidaan irtisanoa heppoisin perustein. Irtisanomissuojaa on myös huononnettu.
Kommentit (547)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyökkäys järjestäytymisvapautta vastaan. Perustuslain vastainen toimi. Vakiintunut käytäntö. Ei hyväksyttäviä perusteita toimelle. Suomi ei ole vielä robottien ja tekoälyn pyörittämä yhteiskunta.
HÄh? Jos perustan av-mammojen yhdistyksen, rikkooko se järjestäytymisvapautta, jos valtio ei tue sitä verohelpotuksin ??
Maksullisuus ammattiliittoihin kuulumisesta edellyttää vapautta työnteosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyökkäys järjestäytymisvapautta vastaan. Perustuslain vastainen toimi. Vakiintunut käytäntö. Ei hyväksyttäviä perusteita toimelle. Suomi ei ole vielä robottien ja tekoälyn pyörittämä yhteiskunta.
Verovapauden ottaminen pois jäsenmaksusta ei oo sama asia ku kieltää toiminta. Jehovan todistajat ja muutkaa uskonnot ei saa vähentää jäsenmaksua verotukses
Monissa maissa saa itse valita, mihin kirkkoon tai yhteisöön laittaa 2 % palkasta. Valittavina on useita eri vaihtoehtoja, kaikki yleisimmät kirkot ja uskonyhteisöt ja myös mm. Punainen Risti. Jos ei valitse mitään tarjolla olevista vaihtoehdoista, se menee valtiolle, eli kukaan ei säästä veroissa eroamalla kirkosta. Tämän mallin voisi kyllä ottaa Suomeenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, olisi pitänyt poistaa jo ajat sitten. Kuten myös työnantajien velvollisuus periä ay-jäsenmaksu palkasta ja tilittää se liitolle.
Jep, ei työehtosopimuksia ja palkka 3 euroa tunti. Jos ei kiinnosta niin on työmarkkinatuki 595 netto. Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Semmosta se on jos ei oo mitään koulutusta ja tekee työtä jonka oppii apinaki parissa päivässä
🙄
Oikeisto halveksii taas
Suomi on ilmasen koulutuksen maa niin käykää niitä kouluja ettei oma työmarkkinakelposuus ja työehdot oo SAK:n kiristyspolitiikan varassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa asua vuokralla.
Vuokralla saa asumistukea ja toimeentulotukea.
Kun lähtee minimipalkat ja muut.
Itse asun vuokralla ja olen aina tykännyt vaatteista eli olen valinnut oikean suunnan.
Taidat olla aika köyhä perheetön reppana joka ei oo käyny pahemmin kouluja
On AMK tutkinto ja perhe.
Miten meinaat maksaa 200 000 asuntovelkasi 595 työmarkkinatuella tai 3 euron tuntipalkalla?
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Minä pärjäsin työelämässä yli 40 v. ilman ammattiliittoa, työttömyyskassaan kuuluin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persujen aikaan saanosta (purran) tämäkin asia ajavat kaiken läpi mikä on kohtaloksi NORMI DUUNARILLE jotka pyörittävät SUOMEA,Alas koko puolue ja ajetava täältä sinne Venäjälle jota ihannoivat suuresti..
Sdp:han soti Mannerheimia vastaan 1918 venäläisten avustamana. Miten joku kehtaa olla semmosessa puolueessa ehdokkaana
Lahtari-Mannerheim oli kirjaimellisesti venäläinen kenraali, joka oli takertunut luhistuvaan keisarikuntaan.
No niin, todistat nyt iteki miten oot maanpetturikommunisti.
Mikä sinä russakka olet ketään petturiksi haukkumaan, kun itse olette pettäneet työväenaatteen ja aloittaneet turhan sodan Ukrainassa!
No, sitten jää vajaa neläsataa euroa vähemmän vuodessa kulutukseen. Maksan silti liiton jäsenmaksun.
Suomen velka vain kasvaa. Nyt on jo n. 175-180 miljardia velkaa.
Pitäisikö Suomen katsoa myös, minne rahaa menee ja harkita mihin on varaa?
Jos esimerkiksi omat talousasiat ovat kuralla, voiko silloin tukea muita taloudellisesti?
Kannattaako omistaa autoa, jos sen ylläpidon kustannukset ovat suuret ja ilman autoakin pärjää?
Purran kosto työläisille koska eivät äänestäneet perusporvareita.
Vierailija kirjoitti:
No, sitten jää vajaa neläsataa euroa vähemmän vuodessa kulutukseen. Maksan silti liiton jäsenmaksun.
Järkyttävä hinta. Se menee vaan Riku Aallon 200.000€/v palkkaan
Olin itse pitkään pääluottamusmiehenä isossa yrityksessä, nykyisin en kuulu ammattiliittoihin enkä ole edes samalla alalla. Jo tuolloin ihmettelin sitä meininkiä. Liittojen työntekijöille maksettiin poskettomia palkkoja. Jopa toimistoapulaiset kuittasivat kolminkertaisia palkkoja verrattuna jäsenkuntaan, joka teki paljon vaativampaa työtä. Kopioinnista ja postittamisesta vedettiin akateemisen asiantuntijan palkkoja. Ja mitä sitten se koulutettu työntekijäpuoli, palkat olivat moninkertaisia jopa alani perusesimiesten ja pomojen palkkoihin. Osaaminen oli kuitenkin vaatimatonta. Elettiin menneessä maailmassa eikä oikein ymmärretty alan haasteista mitään. Samasta syystä työnantajapuoli puhui paikallisesta sopimisesta. Että saisi sopia oman yrityksen väen kanssa suoraan. Ilman niitä Hakaniemen herroja. Tämä varmaan on lisääntynyt joka alalla. Yritykset ovat hyvin erilaisia, jos jollain menee hyvin, saman alan toisella voi mennä kurjasti. Vaikuttaa tietenkin maksukykyyn. Firmat myös erikoistuvat. Toinen pyörii kivjalkamyymälöina, toinen netissä.
Se on ihan paskapuhetta, että liittojen tilalle tulisi sopimukseton maailma. Ei tule. Työnantajat haluavat kyllä sopia, mutta omiensa kanssa. Työnatajat haluavat talokohtaisia sopimuksia. Jos halutaan olla lauantaisin auki, niin voidaan siitä sopia jne. Talokohtaiset sopimukset eivät edellytä ammattiliittoja. Työpaikoilla voidaan aina valita henkilöstönedustajat vaaleilla. Nytkin niin tehdään mitä tulee esim. hallituspaikkoihin, EWC -paikkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Olisihan se kamalaa, kun:
- ay-järjestöjen pitäisi oikeasti perustella ja mainostaa, miksi kannattaa olla jäsen
- ay-järjestöjen pitäisi tehostaa toimintaansa ja karsia turhaa hallintoa pitääkseen jäsenmaksun kohtuullisena
Minä oikeastaan nautin, jos liitot loppuvat.
Haluan nähdä miten maksatte sen 300 000 euron talon 3 euron tuntipalkalla.
Minä saan vuokralla asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asun vuokralla ja olen aina tykännyt vaatteista eli olen valinnut oikean suunnan.
Miten meinaat maksaa 200 000 asuntovelkasi 595 työmarkkinatuella tai 3 euron tuntipalkalla?
Ei oo koskaan ollukaan noin saatanasti asuntovelkaa onneks.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ay-järjestöjen pitäisi oikeasti perustella ja mainostaa, miksi kannattaa olla jäsen
- ay-järjestöjen pitäisi tehostaa toimintaansa ja karsia turhaa hallintoa pitääkseen jäsenmaksun kohtuullisena
Meinaan vaihtaa yt:hon.
Liittojen loppuminen on omistusasujien ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaan vaihtaa yt:hon.
Liittojen loppuminen on omistusasujien ongelma.
Siis ytk:hon
Vierailija kirjoitti:
Minusta jäsenmaksu on jo nyt hyvin kohtuullinen, ja ainakin minulle on ollut hyötyä kuulua liittoon. Olen saanut liitosta hyviä neuvoja ja vinkkejä, kun olen joutunut kerran työpaikalla kiusatuksi ja kerran kun lähdin töihin ulkomaille. Mielelläni maksan jatkossakin. 59 v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persujen aikaan saanosta (purran) tämäkin asia ajavat kaiken läpi mikä on kohtaloksi NORMI DUUNARILLE jotka pyörittävät SUOMEA,Alas koko puolue ja ajetava täältä sinne Venäjälle jota ihannoivat suuresti..
Sdp:han soti Mannerheimia vastaan 1918 venäläisten avustamana. Miten joku kehtaa olla semmosessa puolueessa ehdokkaana
Lahtari-Mannerheim oli kirjaimellisesti venäläinen kenraali, joka oli takertunut luhistuvaan keisarikuntaan.
No niin, todistat nyt iteki miten oot maanpetturikommunisti.
Mikä sinä russakka olet ketään petturiksi haukkumaan, kun itse olette pettäneet työväenaatteen ja aloittaneet turhan sodan Ukrainassa!
Sä ylistit punakaartia ja Otto-Wille Kuusista joka sai aseapua venäläiseltä Leniniltä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen laissa ei ole minimipalkkaa.
Minimipalkka on vain työehtosopimuksissa.
Ja jos ihmiset eroavat liitosta, kun eivät halua maksaa liiton jäsenmaksua niin liitot loppuvat ja silloin loppuvat myös työehtosopimukset.
Laissa on, että saa jäädä hoitamaan sairasta lasta kotiin, mutta ei ole palkanmaksuvelvoitetta tuolta ajalta. Palkanmaksu sairaan lapsen hoidosta on vain työehtosopimuksissa.
Ja tällaisia asioita ei ole laitettu lakiin, koska kokoomus ei halua ja demarit ei halua, koska ne haluaa siirtää vallan ay-väelle.
Oikea ratkaisu olisi koota nykyisten tes:ien ydinkohdista perusasiat lakeihin, jolloin ay-väelle jäisi vähemmän valtaa ja kinattavaa.
Demarien ansiosta on kuitenkin laki joka määrää maksamaan asianmukaista palkkaa. Palkka määräytyy alalla yleisesti maksettavaan palkkatasoon.
Eli tavallaan minimipalkkalaki on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oo koskaan ollukaan noin saatanasti asuntovelkaa onneks.
Kun ihmiset ei voi enää ottaa asuntovelkaa niin miten luulet asuntojen hinnoille käyvän.
2000 bruttopalkalla ei taida ilman velkaa ostaa asuntoa. 😂