Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työkyvytön kaveri

Vierailija
18.04.2025 |

Kaverini sanoo olevansa täysin työkyvytön nyt ja tulevaisuudessa ja hakee työkyvyttömyyseläkettä hieman alle 5-kymppisenä. On ollut kuntoutustuella jo pari vuotta masennuksen ja ahdistuneisuuden takia. Varmistaakseen työkyvyttömyyseläkkeen saamisen hän on alkanut sanoa olevansa myös toimintakyvytön. 

Kuitenkin hän näyttää sivusta seuraten viettävän aika lailla täyttä elämää. Hänellä on puoliso, perhe ja ystäviä, joita hän tapaa monta kertaa viikossa, käy kahvilassa, kirpputoreilla, ravintolassa, ratsastustallilla, hieronnassa, jalkahoidossa. Hänellä on kaunis rivikotitaloasunto, joka on tyylikkäästi sisustettu ja aina tiptop kunnossa. Hän on innokas puutarhanhoitaja ja ostaa pihallleen uusia kasveja ja valtavasti kesäkukkia. Hän hoitaa myös sukulaisensa pieniä lapsia innokkaasti. Hän on innokas lenkkeilijä ja käy joka päivä pitkillä lenkeillä. Hän harrastaa myös käsitöitä ja kuuntelee musiikkia ja äänikirjoja, lukee kirjoja ja viettää aikaa sosiaalisessa mediassa julkaisten kuvia, videoita ja pohtivia tekstejään. 

Mutta eläkeläiseksi nyt on aktiivisesti pyrkimässä ja ilmeisesti pääsemässä, koska kognitiivisissa testeissä ei kuulemma ollut saanut tehtyä juuri mitään. Ei kai siinä sitten mitään. Onko muilla havaintoja tällaisista työ- ja toimintakyvyttömistä henkilöistä?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaus otsikkoon: Työhaluton kaveri

Vierailija
2/39 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arjessa voi pärjätä mutta töissä ei

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kongnitiiviset testit. Itselle on tehty, kesti kolme tuntia. Ei voi feikata niissä. Hän joko valehtelee käyneensä tai sitten oikeesti kuormittuu nopeasti. 

Vierailija
4/39 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnollisesti teet hänestä ilmiannon Kelalle

Vierailija
5/39 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon harrastuksia jaksoit luetella. Ettei jotain jääny uupumaan? Nauttiiko vielä viinistä juustojen kera takkatulen ääressä?

Vierailija
6/39 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivusta seuraajan on helppo uikuttaa.

Vierailija
7/39 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden joka ei ole lähellekään vielä edes 40. Kilpaillut urheilun saralla, (yli)aktiivinen deittielämä, harrastaa ja pyörii kavereiden kanssa, rakentelee yms. Silti eläkkeellä nupin takia, ja hänellä syy on erittäin validi.

Vierailija
8/39 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkyvyttömyyseläkettä ei saa helposti. Kokeile itse.

Oletko kaverillesi kateellinen? Kukaan ei tarvitse kaltaistasi ihmistä lähelleen.

Vierailija
9/39 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet paska kaveri ja katkera vanha akka. Pidä huoli omista asioistasi kyylä. 

Vierailija
10/39 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, muut voi aina kuvitella asioita muista. 

Vierailija
11/39 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset itse hae?  Vähän niinkuin perustulo nykyään.

Vierailija
12/39 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kaveriasi. Olen itse ollut aina työpaikka kiusattu. Kyllä siinä rupeaa pää leviämään niin että jossain vaiheessa keksii sitten vaikka itselleen syyt että pääsisi pois siitä.

Vierailija
13/39 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo hieman ristiriitaiselta vaikuttaa. Itse olen ollut muutaman vuoden jo työkyvyttömänä psyykkisistä syistä ja sen on kyllä huomannut.

Olen joutunut olemaan osastolla, en ole jaksanut tehdä muuta kuin välttämättömät asiat asuntoni ja itseni suhteen, en todellakaan vietä rikasta elämää...

Vierailija
14/39 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pysyvän eläkkeen saa vasta vuosikausien sairaslomien ja kuntoutus/uudelleenkoulutus/työkokeilu yritysten jälkeen. 

Vierailija
15/39 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pysyvän eläkkeen saa vasta vuosikausien sairaslomien ja kuntoutus/uudelleenkoulutus/työkokeilu yritysten jälkeen. 

Tai siis, sitten sitä vasta voi hakea. Pl ehkä joku vaikea skitsofrenia. 

Vierailija
16/39 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tuo hieman ristiriitaiselta vaikuttaa. Itse olen ollut muutaman vuoden jo työkyvyttömänä psyykkisistä syistä ja sen on kyllä huomannut.

Olen joutunut olemaan osastolla, en ole jaksanut tehdä muuta kuin välttämättömät asiat asuntoni ja itseni suhteen, en todellakaan vietä rikasta elämää...

Ota huomioon että katkera ap saisi kuvailtua sinunkin elämäsi yhdeksi juhlaksi. Kaverilla voisi olla hieman toisenlainen näkemys elämästään. 

Vierailija
17/39 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda kaveria jos jonkun elämä noin kovasti ärsyttää. Muut tekevät mitä lystäävät eikä tarvitse sinun mielipiteitäsi ja arvostelemista.

Vierailija
18/39 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki aapeen mainitsemat toiminnot ja harrasteet ovat sellaisia, joita voi tehdä tunnin tai puoli tuntia silloin kun jaksaa. Mutta töitä pitäisi pystyä tekemään 8 tuntia joka arkipäivä. Se on aika lailla eri asia.

Työkyvyttömyyseläke on useimmilla niin pieni, etten todellakaan kadehdi niitä jotka joutuvat sillä toimeen tulemaan.

Vierailija
19/39 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota huomioon että katkera ap saisi kuvailtua sinunkin elämäsi yhdeksi juhlaksi. Kaverilla voisi olla hieman toisenlainen näkemys elämästään. 

Nii, no hankala sitten ottaa kantaa kun ei tunne tätä kaveria henkilökohtaisesti. 

Vierailija
20/39 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tk-eläkkeellä masennuksen takia. Muisti ja kognitiiviset taidot on niin ja näin, sekä jaksamisen kanssa suuria ongelmia. Mäkin harrastan monenlaista, mutta kaikki harrastukseni ovat sellaisia, että ne eivät ole aikaan tai paikkaan sidottuja. En pysty sitoutumaan mihinkään. Kaikki poikkeava rasittaa kovasti. Nyt tein täytekakun veljelleni ja olen ihan poikki, kun piti muistaa kaikki tarvikkeet ostaa ja kakun piti olla valmis tiettynä ajankohtana. Mitään uutta en tee mielellään, koska menen heti ylikierroksille. Yritän pitäytyä tässä pienessä elämässäni.

Saan takuueläkkeen ja eläkeläisen asumistuen. Ne ovat kohtuullisen suuruisia, mutta ei niillä kuuhun mennä.