Mies valehtelee pikkuasioista
En tiedä, millaisen valehtelijan kanssa olenkaan naimisissa. Olen pitänyt miestä luotettavana, rehellisenä, kunniallisena.
Vaan todellisuudessa minulla on ainakin pikkuasioista valehteleva mies -mistä sitä tietää, vaikka isommistakin asioista valehtelisi kerran se sujuu luontevasti.
Tänään ihmettelin erästä pikkuasiaa (miksi oma tavarani oli oudossa paikassa), ja huomasin heti miehen keksivän jonkun hätävalheen ja oikein pienen tarinan siihen ympärille.
Nähtävästi mies valehtelee, jos luulisi minun vaikka suuttuvan jostain tai jos hän joutuisi huonoon valoon.
Alan jopa miettimään, että ottaisin miehen pitkäaikaiseen exään yhteyttä, ja selvittäisin millainen mieheni on ollut hänen kanssaan. Niin kovasti on alkanut luotto menemään, ja alan miettimään liioittelenko näitä asioita itse. Todella vaikeaa rakastaa omaa puolisoaan, kun selvästi valehtelee ja se saa epäilemään ihan kaikkea sanomaansa.
Kommentit (12)
Mun exä oli samanlainen. Kun tutustuin hänen perheeseen, niin huomasin että kaikki oli samanlaisia ja lapset kasvatettiin samanlaisiksi.
Suvussa oli paljon sellaisia vanhempia, jotka koko ajan kärttivät ja kritisoivat ja arvostelivat lapsiaan kaikesta. Lapset oppi valehtelemaan, ettei koko ajan tulisi sanomista. Sitten aikuisina välttelivät jatkuvasti vastuuta kun pelkäsivät, että tulee kritiikkiä heti.
Exä meni terapiaan että oppisi olemaan valehtelematta, liioittelematta ja salailematta, mutta en jaksanut jäädä odottelemaan muutosta. Nyt uusi suhde.
Kuulostaa tutulle. Ota vaan yhteyttä, niin jutellaan.
Kun otat tämän asian keskusteluun miehesi kanssa, mitä hän sanoo ja mitä keskustelusta seuraa?
Valitettavasti kokemukseni on, että niiden ns turhien valheiden takana oli paljon suuria valheita. Niin suuria, että ero oli ainoa vaihtoehto.
Se joka valehtelee pienistä niin valehtelee myös isoista asioista. Oletkohan exäni uusi? Joka tapauksessa exäni valehtelujen takaa paljastui kyllä sellainen kaksoiselämä, että tiedänköhän vieläkään kaikkea.
Ensimmäiset 4 vuotta luotin häneen kuin vuoreen, sillä hän oli arvostetussa ammatissa ja pidetty ihminen.
Sitten laillasi havahduin pikkuvalheisiin ja epäilin jo omaa järkeäni. Onneksi totuus lävähti silmilleni myöhemmin ja
älysin jättää pettävän ja valehtelevan satusedän siltä istumalta.
Mulla oli joskus tuommoinen tapailumies. Valehteli pikkuasioista ja ihan oudoista asioista ja asioista, joista välittömästi jäi kiinni. Joskus jopa suuttui minulle, kun jäi kiinni niistä valheistaan ja syytti, että olen henkisesti väkivaltainen häntä kohtaan. Lopetin sen suhteen. Suhteen loputtua kävi ilmi, että oli lisäksi valehdellut nimensä ja sen, ettei muka ollut aiemmin naimisissa.
Hämärää hommaa valehdella koko ajan pikkujutuista ilman mitään järkevää syytä.
Niin. Onko se viaton hätävalhe. Miksi ajattelee että suuttuisit, ehkei ole hyvä suuttua. Vai onko hänellä tapana valehdella enemmänkin.
Vierailija kirjoitti:
Mun exä oli samanlainen. Kun tutustuin hänen perheeseen, niin huomasin että kaikki oli samanlaisia ja lapset kasvatettiin samanlaisiksi.
Suvussa oli paljon sellaisia vanhempia, jotka koko ajan kärttivät ja kritisoivat ja arvostelivat lapsiaan kaikesta. Lapset oppi valehtelemaan, ettei koko ajan tulisi sanomista. Sitten aikuisina välttelivät jatkuvasti vastuuta kun pelkäsivät, että tulee kritiikkiä heti.
Exä meni terapiaan että oppisi olemaan valehtelematta, liioittelematta ja salailematta, mutta en jaksanut jäädä odottelemaan muutosta. Nyt uusi suhde.
Tämä kuulostaa samalta, kuin mieheni perhe.
Minä valehtelin aika usein pikkuasioista exälle. Hän sai pienistä (hänen mielestään väärin tehdyistä) asioista niin pahoja raivareita, että oli parempi valehdella. Sitä rääkymistä ja raivoamista ei jaksanut kuunnella.
M50
Vierailija kirjoitti:
Minä valehtelin aika usein pikkuasioista exälle. Hän sai pienistä (hänen mielestään väärin tehdyistä) asioista niin pahoja raivareita, että oli parempi valehdella. Sitä rääkymistä ja raivoamista ei jaksanut kuunnella.
M50
Itse en usko, että tästä kiinni. Tai tavallaan mies ennakoi, kun pelkää jotain vääranlaista reaktiota.
Muita, joilla kokemusta kumppanin valehtelusta? Voiko se loppua?