Onko täällä kukaan laihtunut liikuntamuodolla kävely? Tietenkin osana terveellisestä ruokavaliota
Paljon kävelitte ja kuinka usein? Itse kävelen 5-20 km fiiliksen mukaan. Normaalisti keskimäärin 9 km, yritän joka päivä mennä lenkille. Joskus käyn kaksi kertaa päivässä.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
2,5 tuntia kävelyä putkeen neljä kertaa viikossa. Laihduin kilon kuukaudessa. Vuoden jälkeen vähensin kävelyä, kun aloin olla liian laiha. Söin siis ihan normaalia perusruokaa ja joka päivä vähän herkkujakin.
Paskapuhetta. Itse laihduin 20 kiloa neljässä kuukaudessa: liikuntana oli pitkät kävelylenkit (15 km) 3-4 kertaa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2,5 tuntia kävelyä putkeen neljä kertaa viikossa. Laihduin kilon kuukaudessa. Vuoden jälkeen vähensin kävelyä, kun aloin olla liian laiha. Söin siis ihan normaalia perusruokaa ja joka päivä vähän herkkujakin.
Paskapuhetta. Itse laihduin 20 kiloa neljässä kuukaudessa: liikuntana oli pitkät kävelylenkit (15 km) 3-4 kertaa viikossa.
Korjaus: 26 kg tippui 4 kk:ssa. Piti oikein tsekata vanhasta kalenterista.
Vierailija kirjoitti:
Minä laihduin 10 kg, noin 4kk:saa. Kävelin melkein päivittäin, 9-12 km. Tietysti tein myös ruokavaliossa pieniä muutoksia.
Tuo on vielä todella pieni määrä tiputusta; 2,5 kiloa kuukaudessa. Sen voi tuplata helposti. Viisi kiloa lähtee keneltä vain kuukaudessa, jos noudattaa tuota sinun alkuasetelmaasi vaikkapa eli (melkein) joka päivä kävelyä ja lakkaa syömästä kahden edestä.
Pudotin 4 v. sitten n. 12 kuuksuden aikana noin 20 kg ruokavaliomuutoksilla ja harrastamalla reipastahtista kävelyä (n. 10 000 askelta 6 päivänä viikossa). Kävelyni poltti askelmittarin mukaan runsaat 200 kaloria päivässä. Ruokavaliomuutokseni ovat pysyviä ja tavoitepainon saavuttamisen jälkeen olen voinut syödä vähän runsaammin, kävelen edelleen päivittäin ja sen lisäksi käyn kuntosalilla 2 kertaa viikossa ja olen pysynyt hyvin tavoitepainossani.
Olen kävellyt paljon koko ikäni ja pysynyt aina hoikkana. Lisäksi mieli pysyy hyvänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävely poltaa saman verran energiaa kuin juoksu. Ainoa muuttuja on aika.
Ei tietenkään polta, saatanan imbesilli. Juoksu on moninkertaisesti raskaampaa kuin kävely. Myös juoksu/pyöräilymuuntotaulukon löytää netistä.
RIippuu nyt ihan siitä, puhutaanko energiankulutuksesta käveltyä/juostua kilometriä kohti vai liikuntaan käytettyä aikaa kohti. Kommentoimasi kirjoittaja on epäilemättä tarkoittanut edellistä. Tosin hän ei ole täysin oikeassa, mutta ero kävelyn ja juoksun energiankulutuksessa on yllättävän pieni, kun tarkastellaan kulutusta matkaa kohti. Jonkin matkan kävely kuluttaa energiaa noin 80 % siitä mitä saman matkan juoksu. Ero tulee siitä, että juoksussa keho nostetaan irti maasta joka askeleella.
Eri
Muuten liikunnan kuluttamat kalorit eivät ole oikein verrannollisia päivällä syötyyn kalorimäärään nähden, koska liikunnan loputtua kaloreita palaa edelleen enemmän kuin täysin liikkumattomalla. Lihakset kuluttavat kaloreita ihan kiitettävästi. Elikkä entinen rasva palaa pois ja saat lihaksia tilalle. Siksi ei tarvitse enää niin orjallisesti noudattaa laihdutukseen käyttämäänsä ruokavaliota.
Tämä on hyvin tuomittava mielipide nykyään, mutta kohtuullisesti lihaa on hyvä olla ihan jo jaksamisen takia ruokavaliossa.
Saa kivittää :)
Ei tietenkään polta, saatanan imbesilli. Juoksu on moninkertaisesti raskaampaa kuin kävely. Myös juoksu/pyöräilymuuntotaulukon löytää netistä.