Oletteko te muut huomanneet että uusissa taloissa sisäilma on todella huono ja tunkkainen?
Itse olen tämän huomannut uudet talot tuntuu olevan huono ilmaisia ja sisäilma niissä on huonoa. Myös esimerkiksi sairaaloissa se sisäilma on todella huonoa, miksi siellä ei saa avata edes ikkunoita jotta saa raitista ilmaa?
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole huomannut tuollaista. Oikein on hyvä ja toimiva koneellinen ilmanvaihto.
Kuinka usein putsaat suodattimet ja huollatat järjestelmän?
Taloyhtiö huolehtii.
Meillä taloyhtiö tiedottaa kaksi kertaa vuodessa suodattimien vaihdosta ja kesä/talviasennon vaihdosta. Aiemmin rivarissa vaihdoin suodattimet myös kahdesti vuodessa ja samalla tuli siivottia ilmanvaithokoneen sisusta. Lämmönvaihtimen taisin pesaista parin vuoden välein - vai mikä se ohje olikaan?
Tähän taloon tehtiin ikkunaremontti ja uusittiin ilmanvaihtosysteemit. Korvausilma tulee sisälle ikkunoiden päällä olevista säädettävistä aukoista. Eipä ole tunkkaista mutta kämpässä vetää niin maan perusteellisesti, varsinkin tuulisella ilmalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paremmathan uusien talojen huoneistokohtaiset ilmanvaihtokoneet ovat kun tuloilma suodatetaan ja säädöy pysyvät kohdallan.
Paskin on yhteinen poistoilmakone jaetulla hormilla ja tuloilmaräppänöillä joissa ei tehokkaita suodattimia. Tai pahimmillaan ei edes räppänöitä ollenkaan, vaan homeisten eristevillojen läpi revitään korvausilma.
Painovoimainen on yleisesti paskin. Toimii hyvin silloin, kun ulko- ja sisäilman välillä on sopiva lämpötilagradientti, ilmanpaine on ideaalinen ja tuulee sopivasti - eli ei siis juuri koskaan. Jokaisen painovoimailmanvaihtofanin mielestä heillä painovoimainen toimii aina kuin junan vessa eikä parempaa voisi olla, kuitenkin tutkimuksissa painovoimainen ilmanvaihto korostuu huonon sisäilmanlaadun ja kosteusvaurioiden selittävänä tekijänä.
Painovoimainen on energiay
Höpöti, höpö. Painovoimaisessa lämpö karkaa harakoille, koneellisessa huoneistokohtaisessa ilmanvaihdossa lämpö otetaan talteen lämmönvaihtimella eli ulosmenevä ilma lämmittää sisääntulevaa. Käytännössä tietysti energiaa kuluu enemmän, kun ilma vaihtuu ihan eri kertaluokassa kuin painovoimaisella.
Laittakaa 2 ikkunaa raolleen jotta saatte läpivedon, ei tarvitse pitää niitä kunnolla edes auki vaan ihan vähän raolleen jotta se ilma kiertää riittävästi asunnossa. Nykyään on paljon astmaa yms hengitystieoireita ja se johtuu juurikin siitä että uusien talojen ilmanvaihto on huono.
Jossakin 50 vuotta vanhassa talossa takuulla on tunkkainen ilma, jos ei ole kunnollista ilmanvaihtoa järjestetty. Onhan nykypäivänä aivan ehdoton mukavuus koneellinen ilmanvaihto.
Vierailija kirjoitti:
Tähän taloon tehtiin ikkunaremontti ja uusittiin ilmanvaihtosysteemit. Korvausilma tulee sisälle ikkunoiden päällä olevista säädettävistä aukoista. Eipä ole tunkkaista mutta kämpässä vetää niin maan perusteellisesti, varsinkin tuulisella ilmalla.
Näinhän siinä käytännössä aina käy. Jokaista ikkuna- ja ilmanvaihtoremonttia suunnitellessa olisi hyvä selvittää mahdollisuudet siirtyä huoneistokohtaiseen ilmanvaihtoon ja paljonko se tulisi maksamaan. Tällöin osakkaat voisivat miettiä, että maksaako enemmän mukavuudesta vai tyytyykö sietämään vetoa.
En ole huomannut, asut rakennusvirhe talossa tai jos työpaikka, sano bossille girl hei, laita ilmastointi päälle, sun ohuen tukan laittamiseen menee talon rahat
Vierailija kirjoitti:
Laittakaa 2 ikkunaa raolleen jotta saatte läpivedon, ei tarvitse pitää niitä kunnolla edes auki vaan ihan vähän raolleen jotta se ilma kiertää riittävästi asunnossa. Nykyään on paljon astmaa yms hengitystieoireita ja se johtuu juurikin siitä että uusien talojen ilmanvaihto on huono.
Ikkunoiden kautta tuulettaminen on todellakin vanhanaikaista ja energiaa hukkaavaa. Mukava lisä on jatkuva veto huoneissa. Astma ja allergiat vain pahenevat tällä tuuletuskeinolla. Kannattaa päivittää oma tietämys nykyaikaan.
Huomasin nuorempana kun kävin joillain opiskelukavereilla jotka asuivat upouudessa kerrostalossa, että huoneilma, siis ihan porraskäytävissä, oli "pysähtynyt" eli sellainen ummehtunut mutta ei kuitenkaan haiseva. Melkein tuli tunne että pitää haukkoa henkeä kun ilma ei virrannut ollenkaan. Tuli mieleen että onkohan rakennus uutuuttaan liiankin tiivis. En tiedä puhunko samasta asiasta kuin ap.
Asun itse 80 vuotta vanhassa kivitalossa ja täällä on raikas ja "virtaavan tuntuinen" ilma, vaikkei vetoa tunnukaan.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Höpöhöpö. Nimenomaan erittäin raikas, ei haise mikään, aina on uuden kodin tuoksu vaikka on koirakin... Ja loppuivat kaikki flunssat ja jokapäiväiset kurkkukivut kun muutimme uuteen kotiin...
Niissä 80 vuotta vanhoissa kivitaloissa on painovoimainen ilmanvaihto eli jos joku asukkaista tukkii sen ainoan venttiilin siitä huoneistostaan vaikka sieltä ikkunan yläreunasta niin kaikilta menee sekaisin ilmanvaihto. Siksi rappukäytävässä haisee sapuskat hyvin voimakkaalta ja talvisin ne tunkeutuu vielä asuntoihin sieltä rappukäytävästä.
Onkohan muilla tällaisia hirviöasuntoja???????
Nytkin mulla vuorillinen takki päällä ,sen alla pari villapaitaa paksut housut ja jalassa villasukat, kylmä on. talossa on nimittäin huippuimuri! riippuu vähä tuulista ja lämpötiloista kuinka tämä nykyajan ihme toimii, se hoitaa taloa ja tappaa asukkaat.. Tänään oli hesarissa yöpaitamainos, oli lyhythihainen. Mioetin onko tällaisia asuntoja vielä, joissa selviää lyhythihaisella yöpaidalla. Täällä nimittäin on yölläkin tuo raikastusjakso - pakko olla päällä villasukat tilpehööreineen ja kaksi villapaitaa päällä ja sittenkin vielä palelen. Jos pidät minua harvinaisen paleltuvaisena - niin olen tänä talvenakin sukuloinut, ei ole ollut kylmä. Olen nukkunut hotellissa , ei ole ollut kylmä. Mutta kotona senhän te näitte edellä, jos jaksoitte lukea.
Kyllä meidän pari vuotta vanhassa talossa oikein humisee jos ilmastointi täysillä. Ja niin raikas ilma ettei kävisi pitää mielessä ovea auki, ikkunoita meillä ei ole vaan ovat siirrettäviä lasiseiniä eri terasseille.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan muilla tällaisia hirviöasuntoja???????
Nytkin mulla vuorillinen takki päällä ,sen alla pari villapaitaa paksut housut ja jalassa villasukat, kylmä on. talossa on nimittäin huippuimuri! riippuu vähä tuulista ja lämpötiloista kuinka tämä nykyajan ihme toimii, se hoitaa taloa ja tappaa asukkaat.. Tänään oli hesarissa yöpaitamainos, oli lyhythihainen. Mioetin onko tällaisia asuntoja vielä, joissa selviää lyhythihaisella yöpaidalla. Täällä nimittäin on yölläkin tuo raikastusjakso - pakko olla päällä villasukat tilpehööreineen ja kaksi villapaitaa päällä ja sittenkin vielä palelen. Jos pidät minua harvinaisen paleltuvaisena - niin olen tänä talvenakin sukuloinut, ei ole ollut kylmä. Olen nukkunut hotellissa , ei ole ollut kylmä. Mutta kotona senhän te näitte edellä, jos jaksoitte lukea.
Tarkoitatko, että huippuimuri ja koneellinen asuntokohtainen ilmanvaihto olisivat sama asia?
Vierailija kirjoitti:
Olen.
Haisee ne rakennusmateriaalit.
Hah! En ole ainoa, joka nämä huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meidän pari vuotta vanhassa talossa oikein humisee jos ilmastointi täysillä. Ja niin raikas ilma ettei kävisi pitää mielessä ovea auki, ikkunoita meillä ei ole vaan ovat siirrettäviä lasiseiniä eri terasseille.
Ilmastointi ja koneellinen ilmanvaihto ovat eri asioita.
2 x vuodessa