Nainen, kuinka paljon saat elatusapua?
Kuinka paljon elatusapua saat? Kuinka monta lasta sinulla on ja minkä ikäisiä he ovat?
Mies, paljonko maksat elatusmaksuja? Kuinka monta lasta sinulla on ja minkä ikäisiä he ovat?
Kommentit (94)
Kela maksaa elatustuen koska lasten toinen vanhempi on työtön ja maksukyvytön. Kahdesta lapsesta se on noin 400 euroa yhteensä.
Saan kelalta elatustuen. Eksäni on psyykkisesti sairas, eikä tule työllistymään.
Olisi kiva lukea oikeita summia kinastelun sijaan. Minä saan kahdesta lapsesta (13 ja 16) yhteensä 730 euroa. Mukana on melko kalliiden harrastusten osuus (puolet toki minun maksettavanani) sekä molempien perussairauksiin liittyvät lääkekulut (puolet). Elatusmaksuista on lastenvalvojalla olemassa ihan realistiset laskurit, joten kukaan Suomessa ei joudu maksamaan liikaa. Moni sen sijaan maksaa liian vähän, koska se, joka ei ole pyörittänyt arkea, ei hahmota, mitä kaikkea elämiseen lapsillakin oikeasti kuluu. Meillä lapset tapaavat isäänsä joka toinen viikonloppu, tosin vanhempi ei enää halua tavata lainkaan. Lapsilisät tulevat minulle.
En mitään, koska me molemmat osallistutaan lapsen elatukseen. Lapsi asuu vakituisesti minun luonani, mutta tapaa kauempana asuvaa isäänsä mahdollisimman usein. Lapsilisä tulee minun tililleni, mutta muuten varmaan osallistutaan aika tasapuolisesti molemmat lapsen kuluihin. Tietty minä maksan suurimman osan arjen päivittäisistä kuluista ja sitten vastaavasti isänsä maksaa muita kuluja. Toki ei ole koskaan laskettu tarkalleen miten jakautuu, mutta ehkä kun se vähän vaihtelee vuodenajastakin riippuen, niin eiköhän se mene ihan ok varsinkin kun systeemi sopii molemmille.
Vierailija kirjoitti:
Naiset ei saa elatusapua, elatus maksetaan LAPSELLE
Huoltajan tilille elatusapu tulee, sillä elätetään lasta ja myös lapsilisillä.
Vierailija kirjoitti:
Vuoroviikot, 0 eur elarit. Miehellä huomattavasti parempi palkka. Lapset on toisaalta molemmat mulla kirjoilla (vanhassa kodissa) joten lapsilisät tulee mulle, kaikki osapuolet olleet ihan tyytyväisiä.
Sama täällä, nolla euroa, vuoroviikot, oletettavasti about sama palkkataso. Lapsilisät tulee mulle, vaikka lasten virallinen osoite on koulun takia isällä. Tarkistin Kelasta, kun muutimme erilleen, että lasten virallisella osoitteella ei ole merkitystä siinä, kenelle lisät voidaan maksaa.
Lapsilisät käytetään ensisijaisesti lasten harrastusmenoihin ja kuluihin, loput maksamme tasan, jos lapsilisät eivät riitä kattamaan kuluja.
Tämä on huutava vääryys, tulojen ei pitäisi mitenkään liittyä elatuksen suuruuteen. Mielestäni saman mukaan mennään minkä kelakin maksaa jos mies ei pysty. Se on oikea summa jos jotain pitää kerran maksaa.
Ei se kelakaan maksa valtion tulojen mukaan.