Posti alkaa myymään teidän kirjesalaisuudet, kysymättä!
https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000011173830.html
Posti kerää kohta tietojasi uudella tavalla tarkista asetukset nyt
Avaa asetukset näytön alareunasta, ja valitse Omat tiedot > Muokkaa tietoja. Tilitietonäkymässä avaa oikean yläkulman valikko, ja valitse Asetukset. Poista ruksi kohdasta Profilointi, ja tallenna.
Selaimella voit mennä tähän osoitteeseen ja tarkistaa kohdan Profilointi.
IS:n havainnon mukaan uusi Profilointi-kohta on oletusarvoisesti päällä. Toisin sanoen tietojasi aletaan käyttää mainonnan kohdentamiseen, ellet käy sitä erikseen asetuksista kieltämässä.
ps. menkää sivun alalaitaan asti, markkinointilupa on erikseen.
Kommentit (62)
Tää olikin hyvä, en ees tajunnut että mulla oli tollainen. Ihan turhaan olen joskus avannut, nyt oli erinomainen hetki poistaa koko tili👍
Minä en edes tajua, miksi helvetissä laskuja ylipäätään menee Omapostiin? Otin Omapostin alunperin käyttöön vain, koska minulle sanottiin, että se oli ainoa tapa seurata jotain pakettia joskus vuonna keppi ja kivi. En antanut mitään suostumusta lähettää laskujeni kopioita sinne, joskus vain huomasin että mitä hittoa, puhelin-, lämmitysöljy-, jne. laskuni on arkistoitu tänne.
Siis en tajua, miten se toimii. Oletettavasti laskuttajat lähettävät tiedot suoraan Postille - eihän Posti nyt sentään laskuja avaa ja kyylää? Mutta eikö jokaisen laskuttajan pitäisi kysyä asiakkaalta erikseen suostumus tällaiseen?
Vierailija kirjoitti:
Huh! Onneksi en ole avanut omapostia ollenkaan. Mulle tulee se sähköpostiin mutta en ole sitä avanut koskaan eikä mulla liiku mikään sen kautta. Tai en itse ainakaan liikuta. Olenko turvassa?
No jos sinulla tulee Omapostin tiedotteita sähköpostiin, sinulla todennäköisesti on Omapostin tili olemassa, ja esim. laskuja siellä vaikka et niitä itse käykään ikinä katsomassa.
Esimerkiksi minä kun avasin Omapostin tilin, olin ihmeissäni, kun siellä oli kopioita laskuista ajalta ENNEN Omapostin avaamista.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tiedoituksesta!
Suljin koko tilin. Minua häiritsi, kun laskuja lähetetään omapostiin. Jotkut firmat tekivät vieläpä niin, etteivät lähettäneet paperilaskua ollenkaan, vaan ainoastaan omapostiin! Ja sitä kun en huomannut, alettiin karhuamaan maksumuistutuksia!
Suljin omapostista laskujen vastaanottamisen, sekin oli kätketty niin huolella, että jouduin pyytämään asiakaspalvelusta neuvoa. Ja eiköhän kohta suljettuan niitä laskuja alkanut pukkaamaan sinne uudestaan!
Nyt lähti koko tili!
Aivan huijaus- ja haittaohjelma!
Ei ole. Ilman omaposti ohjelmaa olisin missannut vaikka kuinka monta kertaa syöpähoitoni OYS:ssa vuonna 2022 koska paperinen postini seikkaili ties missä. Ensimmäisen kolme päivää (koneissa käyminen ja maskin tekeminen) olisi jäänyt auttamattomasti väliin koska posti tuli viisi päivää aloittamisen jälkeen paperisena vaikka leimassa oli päivätty oikein. Ties missä sekin oli seikkaillut.
Vierailija kirjoitti:
Oma postista ei meinnannut päästä mitenkään eroon -piti monen mutkan kautta irtisanoutua. Hirveä palvelu.
miksi sinne on pitänyt edes mennä...en ole ikinä käyttänyt ja posti on normaalisti hoitanut kaikki jakelut niin paketista kuin muustakin
Ne lähettivät tuosta aiemmin tänään sähköpostia. "Yksityisyytesi on tärkeää meille, joten jatkossa tallennamme kaikki vastaanottasi ja pakettiesi lähettäjät, hakupaikkasi, pakettiesi koot ja ties mitä."
Vierailija kirjoitti:
Huh! Onneksi en ole avanut omapostia ollenkaan. Mulle tulee se sähköpostiin mutta en ole sitä avanut koskaan eikä mulla liiku mikään sen kautta. Tai en itse ainakaan liikuta. Olenko turvassa?
Et.
Muistankohan väärin, mutta minun oli vähän niinku pakko avata OmaPosti, jotta sain kaiken paperihomman -siis datahomman- liikkumaan kun hain ja olin vuorotteluvapaalla. Muistaakseni sinne tuli jotain ammattiliiton juttuja. Oon tuhonnut koko tilin sittemmin sen hämäryyden vuoksi. En kaipaa elämääni mitään ylimääräistä hässäkkää.
Tätähän käytettiin, kun ihmiset tilaa paketteja ja sitten olisi pitänyt seurannassa kirjautua omapostiin, jos halusi tarkempaa tietoa. En onneksi niin hätäinen koskaan ollut, ettenkö olisi malttanut odottaa, kun posti lähettää tiedon, että pakettisi on saapunut.
Onhan tämä ollut vaikka kuinka kauan jo olemassa. Moni ei vain käynyt sieltä omapostista hakemasta esim laskujaan, niin jäivät sitten joiltakin maksamatta ajoissa.
Huijaus ja haittaohjelma, virus joka skannaa henkilökohtaisimmatkin terveystietokirjeesi nettiin myytäväksi ja ties kenenkä nähtäväksi.
Ainoa oikea toimi on sulkea koko tili.
Vierailija kirjoitti:
yhdistää tiedot finlabin kanssa molemmat myyvät tietoja.
Ihan kiva että myyvät, varsinkin kun moni labratulos saattaa muuttua vuodessa ihan toiseksi. Käykö ihmiset sitten aina samassa labrassa? Tai käykö kaikki edes uudestaan labrassa?
Mulla on aikanaan palkkakuitit tulleet tuonne. Kiva jos posti myy nekin jollekin, ja terveyslabrat sairauteni.
Osoitteenmuutos vaati tuon postin p***apalvelun aktivoinnin ja kas, sinne alkoikin mennä laskuja, joista ilmoitus tuli harvemmin käyttämääni sähköpostiin. Suljin koko roskan, pari viikkoa taisi olla se sulkuaika. Eihän sillä palvelulla mitään tee. Tämän jälkeen laitoin Postille pyynnön että toimittavat minulle tiedot kaikista tiedoista, myös laskuista, jotka heillä minusta on mutta vielä tähän päiväänkään mennessä sieltä ei ole mitään vastausta tullut! Eikös tämä riko jotain lakia kun tietopyyntöön ei vastata?
Muutenkin koko postin toiminta on ihan p***aa. Jos paketti tulee heidän kautta, tulee tekstarilla arvioitu toimitusaika, jonka klo aika ei koskaan pidä paikkaansa ja vaikka valitset, että lähetys kuitataan niin ovat jättäneet tavarat ilman kuittausta. Postit jaetaan enää harvoin ja miten sattuu. Onneksi naapurit tuntee toisensa ja posti löytää perille.
Ulkomaille paketin lähetyksen hinta postin kautta on suoranaista ryöstöä ja ne hukkuvat matkalla jos ei ota seurantaa! Lopetin tämänkin ja käytän sukulaisen lahjojen lähetykseen verkkokauppoja jotka toimittavat paketit ulkomaille yli triplasti halvemmalla ja upean nopeasti suoraan ovelle.
Vierailija kirjoitti:
Minä en edes tajua, miksi helvetissä laskuja ylipäätään menee Omapostiin? Otin Omapostin alunperin käyttöön vain, koska minulle sanottiin, että se oli ainoa tapa seurata jotain pakettia joskus vuonna keppi ja kivi. En antanut mitään suostumusta lähettää laskujeni kopioita sinne, joskus vain huomasin että mitä hittoa, puhelin-, lämmitysöljy-, jne. laskuni on arkistoitu tänne.
Siis en tajua, miten se toimii. Oletettavasti laskuttajat lähettävät tiedot suoraan Postille - eihän Posti nyt sentään laskuja avaa ja kyylää? Mutta eikö jokaisen laskuttajan pitäisi kysyä asiakkaalta erikseen suostumus tällaiseen?
Sulje koko roska, ei sillä mitään tee.
Vierailija kirjoitti:
Tämä minuakin kiinnostaa. Näkeekö Posti laskujen sisällön vai näkyykö pelkästään asiakkaalle?
Vierailija kirjoitti:
Muistankohan väärin, mutta minun oli vähän niinku pakko avata OmaPosti, jotta sain kaiken paperihomman -siis datahomman- liikkumaan kun hain ja olin vuorotteluvapaalla. Muistaakseni sinne tuli jotain ammattiliiton juttuja. Oon tuhonnut koko tilin sittemmin sen hämäryyden vuoksi. En kaipaa elämääni mitään ylimääräistä hässäkkää.
Minullakin oli joku pakko (en nyt muista, mitä asiaa ei saanut hoidettua ilman) avata. Nyt kaduttaa. Se on uskottava, ettei nykyään voi enää luottaa mihinkään. Kuinkakohan monelle on käynyt samoin?
EU voisi olla erittäin kiinnostunut GDPR-rikkomuksista ja varsinkin näin räikeistä.