Bill Gates: Tekoäly tulee viemään lyhyellä aikavälillä myös opettajien ja lääkärien työt
https://www.businessinsider.com/bill-gates-ai-job-shortages-doctors-tea…
Mitä jää jäljelle meille lihallisille ihmisapinoille kun koneet alkavat tekemään täsmällisemmin ja luotettavammin yhä useammat työtehtävät?
"Early retirement" (varhainen eläkkeelle jäänti).
Vaikea nähdä yhtälöstä pitkällä aikavälillä muuta ratkaisua kuin jonkinlainen perustulo, joka verotetaan AI-yrityksiltä sitä mukaan kun nämä vievät enemmän ja enemmän työpaikkoja.
Yhdessä AI-firmassa voi olla vain 5-10 työntekijää mutta niiden koneet ja ohjelmistot voivat viedä kymmeniltä tai sadoilta tuhansilta työpaikan. Eli uutta työtä ei synny enää tilalle.
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Itse koodarina olisin kyllä enemmän huolissani koodarien työpaikoista kuin lääkärien. Se on koodarit jotka korvataan, ei lääkärit.
Tosin sen jälkeen, kun koodarit on korvattu ja viimeisetkin mohikaanit on kuolleet vanhuuteen, niin kukaan ei ymmärrä tietokoneista ja ohjelmista mitään.
Tekoälykin koodailee sen jälkeen suoraan konekieltä, eikä edes Assembleria. Lausekieliset ohjelmointikielet ovat vain ihmisiä varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajan ja monien lääkärien ammatit perustuvat inhimilliseen vuorovaikutukseen. Nämä ammatit katoavat 0 prosentin todennäköisyydellä. Kyllästyttää lukea näitä "AI Bro" -jamppojen jokapäiväisiä horinoita siitä, miten heidän teknologiansa korvaa kaikki ihmiset. Pitää olla todellinen autisti, jos kuvittelee, että esimerkiksi opettajan työ on jotain mekaanista tiedon siirtämistä oppilaiden päähän.
Miten määrittelet inhimillisen vuorovaikutuksen? Tiedätkö kuinka hyvin tekoäly on kehittynyt parin vuoden aikana pystyy huolestuttavan hyvin imitoimaan oikeata ihmistä?
Tekoäly voi varmasti imitoida sitä jos lääkäri chattailee sinulle netissä mutta miten se imitoi sitä oikeaa ihmistä istumassa siinä sinun vieressäsi?
Nykyiset yritelmä eivät ole tekoälyä, ne ovat vain indeksoituja tietokantoja. Tiedot on imuroitu netissä vapaasti saatavilla olevilta html sivuilta mutta etenkin netissä ei-niin-vapaasti saatavilla olevista miljoonista e-kirjoista. Tietoa tosin käsittelee kohtuullisen hyvä ohjelmisto. Siten vasta kun ilmestyy yritelmä joka oppii virheistään sekä osaa yhdistellä tiedonpalasia siten että syntyy arvokkaita oivalluksia, on kyseessä tekoäly.
Olin kaukaa viisas ja hommasin Kela Goldin jo vuosia sitten. Minulla ei ole huolen häivää...
Vierailija kirjoitti:
Ei tekoäly ainakaan opettajaa voi korvata. Tai yrittää voi, mutta ei siitä hyvä tule.
Samaten ihan älytöntä tuo, että tekoäly antaa sähköpostin käyttäjille viesteihin valmiit vastausehdotukset. Kuka koneen laatimia vastauksia haluaa lukea, ja mitenkähän ihmisten kirjoitustaidollekin käy jos tuollaiseen mennään? Lopulta tekoäly vaan keskustelee itsensä kanssa ja ihmiset kaivavat nenäänsä.
Kyllähän tekoäly hoitaisi tuon opetushomman jo nyt paremmin kuin ihminen.
Itse teen kaikki luentokalvot tekoälyllä, olen oikeastaan ihan turha välikappale siinä, se tekoäly voisi aivan hyvin luennoidakin ne ja tekisi sen paremmin kuin minä.
"Miten määrittelet inhimillisen vuorovaikutuksen? "
Ainakin minulle se on sitä että näen sen toisen ihmisen siinä vieressä ja voin aistia hänen reaktionsa niistä pienistä ilmeistä, kehon kielestä, äänensävystä ja muusta. Ja että ne eivät aina ole täydellisen loogisia ja ennalta-arvattavia kun inhimillisestä kanssakäymisestä on kyse. Pystyykö tekoäly siihen?
Vierailija kirjoitti:
Tämän vuoksi IT-alalle kannatti opiskella. Tekoälyn kehittäjiä aina tarvitaan.
Kunnes tekoälyä käytetään tekoälyn kehittämiseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajan ja monien lääkärien ammatit perustuvat inhimilliseen vuorovaikutukseen. Nämä ammatit katoavat 0 prosentin todennäköisyydellä. Kyllästyttää lukea näitä "AI Bro" -jamppojen jokapäiväisiä horinoita siitä, miten heidän teknologiansa korvaa kaikki ihmiset. Pitää olla todellinen autisti, jos kuvittelee, että esimerkiksi opettajan työ on jotain mekaanista tiedon siirtämistä oppilaiden päähän.
Miten määrittelet inhimillisen vuorovaikutuksen? Tiedätkö kuinka hyvin tekoäly on kehittynyt parin vuoden aikana pystyy huolestuttavan hyvin imitoimaan oikeata ihmistä?
Tekoäly voi varmasti imitoida sitä jos lääkäri chattailee sinulle netissä mutta miten se imitoi sitä oikeaa ihmistä istumassa siinä sinun vieressäsi?
Miten sitten koronan aikana etäopetus onnistui ihan hyvin vaikka ei fyysistä vuorovaikutusta ollut? Tietenkin tuo fyysinen vuorovaikutus saattaisi puuttua, mutta kyllä niitä muita oppilaita on edelleen fyysisessä vuorovaikutuksessa toistensa kanssa, ja lapset oppivat myös toisiltaan uusia asioita. En itse usko että opettajan fyysinen läsnäolo on niin tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tekoäly ainakaan opettajaa voi korvata. Tai yrittää voi, mutta ei siitä hyvä tule.
Samaten ihan älytöntä tuo, että tekoäly antaa sähköpostin käyttäjille viesteihin valmiit vastausehdotukset. Kuka koneen laatimia vastauksia haluaa lukea, ja mitenkähän ihmisten kirjoitustaidollekin käy jos tuollaiseen mennään? Lopulta tekoäly vaan keskustelee itsensä kanssa ja ihmiset kaivavat nenäänsä.
Itse teen kaikki luentokalvot tekoälyllä, olen oikeastaan ihan turha välikappale siinä, se tekoäly voisi aivan hyvin luennoidakin ne ja tekisi sen paremmin kuin minä.
Täysin vuorovaikutukseton luennointi ei oikeastaa olekaan mitään opetusta. Saman saisi lukemalla kirjasta.
"Miten sitten koronan aikana etäopetus onnistui ihan hyvin vaikka ei fyysistä vuorovaikutusta ollut? "
Eihän se kaikin osin onnistunutkaan kovin hyvin. Moni putosi kelkasta täysin kun ruudun takaa ei voinut nähdä että kuunteleeko se oppilas edes koko opetusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että pääsee eläkkeelle.
Juu, mutta mistä kuvittelet kerättävän ne eläkkeesi maksuun tarvittavat rahat
Tekoäly ja robottiverolla tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Kun tätä palstaa seuraa, herää toivo siitä, että jonain päivänä botit hoitavat keskustelun. Nähtäväksi jää, riitelevätkö ne yhtä paljon, vai pysyvätkö asiallisina. Olisi kyllä ilo seurata asiallista ja älyllistä keskustelua.
Bill höpäjää. Kaikkea ei tarvi uskoak
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin vuorovaikutukseton luennointi ei oikeastaa olekaan mitään opetusta. Saman saisi lukemalla kirjasta.
Olen ihan samaa mieltä, olen monta kertaa sanonut että luennot ovat yliopistolla turhia, paremmin oppisivat kun lukisivat kirjan.
Itse vihaan opettamista, mutta onneksi se on nyt helpompaa kun teen kaikki luennot ja harjoitukset, sekä tenttitehtävät tekoälyllä ja kun käyttää exam tenttejä, niin myös tarkistan ne tekoälyllä ja annan sen antaa pisteet ja arvosanat. Itseäni ei opettaminen kiinnosta pätkääkään, eikä myöskään se oppivatko opiskelijat vai ei, se on heidän asiansa, mulle täysin yhdentekevää.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisiä ei enää tulla tarvitsemaan. Tietenkin?
7
Paradoksi on se, että jos ihmisiä ei enää tarvita, ei tarvita tekoälyäkään.
Ellei se sitten ala hallita maailmaa yksin ja ihmiskunta tuhoutuu.
Eihän vielä ole keksitty kunnon teko billuakaan saatika älyä.
Antaako ulilaudan poju tekoälyn poistaa eturauhassyöpänsä?
Robotillahan se operoidaan, ettei hermot mene poikki, mutta robottia ohjaa ihminen.
Hyvä vain, jos osan lääkärien ja sairaanhoitajien kymmeniin eri järjestelmiin kirjaamat tiedot kopioituvat tekoälyavusteisesti jatkossa. Säästyy lääkärin/hoitajan resurssit potilastyöhön.
Mutta persuthan valjastaa tekoälyn tuottamaan someen monenlaista spämmisisältöä, joka varmaan on laadukkaampaa kuin nykyinen lautamiesten tekemä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisiä ei enää tulla tarvitsemaan. Tietenkin?
Kyllä tarvitaan. Sadisteille kidutettaviksi. Tätä vallan tarvetta toisen kehoon ja mieleen,elämään, koneet eivät tyydytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly pystyi jo 25 vuotta sitten tekemään parempia diagnooseja kuin lääkärit keskimäärin. Miksi asiasta puhutaan vasta nyt?
No mitäs sitten kun tekoäly kasvaa itsenäiseksi ja laskeskelee että ihmisten ongelmat lakkaavat ihmisten kuollessa?
Tuon keksimiseen ei tarvita kovin paljoa älyä. Luulenpa, että tuo olisi ensimmäisten johtopäätösten joukossa. Kun et elä, et kärsi.