Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En vieläkään ymmärrä miten näitä vaaleja kutsuttiin liian monimutkaisiksi

Vierailija
17.04.2025 |

Siis että pitää osata täyttää kaksi eri numeroa kahteen eri lappuun. Jos tämä on ylitsepääsemättömän vaikeaa niin miten nämä ihmiset selviävät elämässään mistään muustakaan? 

Kommentit (120)

Vierailija
81/120 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vanhus, kaikkien kriteerien mukaisesti, mutta en ymmärrä miten voi mennä äänestysliput sekaisin. Kävin ennakkoäänestämässä, koska vaalipäivänä olin matkoilla. Katsoin jo kotona valmiiksi numerot.

Vaalitoimitsija antoi YHDEN lapun käteen ja passitti koppiin jonka verhossa luki  kumpaa siellä äänestetään. Sitten jätettiin lappu leimattavaksi, itse suljettiin jne.

Tämän jälkeen sai toisen lapun ja mentiin toiseen koppiin jonka verhossa luki kumpaa äänestettiin. Ja taas lappu virkailijalle jne.

EI MITÄÄN MAHDOLLISUUTTA sekoittaa lappuja  jos ymmärtää ohjeita ja osaa lukea. 

Meillä työnnettiin molemmat laput kouraan ilman puhetta henkkarit katsottua. Nimet ilman kuvia fonttikoko 10 kopissa. Ei sanottu missään että mitä värit tarkoittaa kun kaikki nimet mustaa valkoisella. Saattoi lukea mikä vaali mutta niin pienellä ettei nähnyt

Vierailija
82/120 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vanhus, kaikkien kriteerien mukaisesti, mutta en ymmärrä miten voi mennä äänestysliput sekaisin. Kävin ennakkoäänestämässä, koska vaalipäivänä olin matkoilla. Katsoin jo kotona valmiiksi numerot.

Vaalitoimitsija antoi YHDEN lapun käteen ja passitti koppiin jonka verhossa luki  kumpaa siellä äänestetään. Sitten jätettiin lappu leimattavaksi, itse suljettiin jne.

Tämän jälkeen sai toisen lapun ja mentiin toiseen koppiin jonka verhossa luki kumpaa äänestettiin. Ja taas lappu virkailijalle jne.

Monessa paikassa kuten Espoossa omalla äänestyspaikalla annettiin 2 lippua käteen ja molemmat täytettiin samalla kerralla yhdessä kopissa. 

Ihmettelen kovasti, ettei keskusteluissa olla puhuttu mitään pitkistä äänestysjonoista. Vaalipäivänä monessa paikassa sai jonottaa tunnin ennen kuin pääsi äänestämään. Moniko väsyi jo siinä eikä ollut enää skarppina kun pääsi äänestyskoppiin? Syy näihin jonoihin oli yksinkertaisesti se, ettei kunta ollut varautunut siihen että 2 llipun täyttäminen kestää paljon kauemmin kuin yhden. Oli samat 2 äänestyskoppia kuin aina ennenkin vaikka olisi pitänyt olla 5 tai 6.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/120 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä kysyttiin ensimmäisenä henkkarit ja seuraavaksi "otatko molemmat laput". Sitten molemmat lyötiin käteen samalla kertaa. On siinä voinut jollain mennä laput sekaisin. Varmaan vaalivirkailija sanoi kumpi on kumpi, mutta kun aina ei muista kuunnella

En tiedä miten vaalipäivänä toimittiin, mutta jos on epävarma, voi vielä kysyä neuvoa, ennen koppiin menoa. Lukihan niissä lapuissakin  kumpaa äänestetään. Ei hyvää päivää, ihmiset.

Vierailija
84/120 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuollaista kahden kopin käytäntöä ollut kuin jossain Vantaalla. Yleensä annettiin heti 2 lappua ja ne täytettiin yhdessä ja samassa kopissa. 

Vierailija
85/120 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä työnnettiin molemmat laput kouraan ilman puhetta henkkarit katsottua. Nimet ilman kuvia fonttikoko 10 kopissa. Ei sanottu missään että mitä värit tarkoittaa kun kaikki nimet mustaa valkoisella. Saattoi lukea mikä vaali mutta niin pienellä ettei n

Etkä voinut jo kotona katsoa ehdokkaasi numeroita? Lapuissa luki, kumpaa äänestetään kummalla. Ota ensi kerralla suurennuslasi mukaan. Myös kysyä saa, sitä varten siellä on avustajia.

Vierailija
86/120 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äidilläni on silmänpohjanrappeuma, eikä hän yksinkertaisesti nähnyt niitä aluevaalinumeroita, siksi jätti tyhjän lapun. Kuntavaalinumeron oli painanut muistiin. 

Tarviiko niitä ehdokaslistoja tihrustaa? Ihmiset kyllä ei osaa mitään oma-aloitteisesti. Joku paperi taskuun mihin on kirjoitettu itselle muistiin ehdokas ja numero? Ja selvästi kumpi kumpaan vaaliin? Sen kattoo kopista ja kirjoittaa numerot. Tai niin kuin itse tein; siinä jonotellessa googlasin ehdokkaat ja otin kuvakaappaukset. Sit kopissa ne kuvat katoin ja niistä numerot kirjasin lipukkeisiin, en tihrustanu mitään listoja ollenkaan. Olinkin nopea, kahdessa muussa kopissa oli vielä ne mua ennen menneet kun itse lähdin jo pois. 

Kuten sanottua, monelle tuli siellä kopissa yllätyksenä kuinka kovin pienellä ne numerot oli, etenkin aluevaalijulisteessa. Tätä moni iäkäs valitteli vaalipaikalla. Aiemmissa vaaleissa on ollut selvästi isommat numerot. 

Vaalivirkailija

Vierailija
87/120 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä vaalit oli mainiot. Tampiot eivät saaneet ääniä läpi. Huvä niin. Tuskin tajusivat edes mistä äänestetään ja miksi. 

Vierailija
88/120 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän vuoksi tekoälyä tarvitaan, kun ihminen on niin erittäin typerä itse.

Vierailija
89/120 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä kysyttiin ensimmäisenä henkkarit ja seuraavaksi "otatko molemmat laput". Sitten molemmat lyötiin käteen samalla kertaa. On siinä voinut jollain mennä laput sekaisin. Varmaan vaalivirkailija sanoi kumpi on kumpi, mutta kun aina ei muista kuunnella

Eikö ihmiset ole lukutaitoisia? Niissä äänestyslipuissa luki kumpaan vaaliin ne on tarkoitettu. Olen ihmetellyt ihan samaa kuin aloittaja, että miten vähällä ymmärryksellä sitä saakaan äänestää, jos kahden lipun täyttäminen on ylivoimaista. 

Vierailija
90/120 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äidilläni on silmänpohjanrappeuma, eikä hän yksinkertaisesti nähnyt niitä aluevaalinumeroita, siksi jätti tyhjän lapun. Kuntavaalinumeron oli painanut muistiin. 

Tarviiko niitä ehdokaslistoja tihrustaa? Ihmiset kyllä ei osaa mitään oma-aloitteisesti. Joku paperi taskuun mihin on kirjoitettu itselle muistiin ehdokas ja numero? Ja selvästi kumpi kumpaan vaaliin? Sen kattoo kopista ja kirjoittaa numerot. Tai niin kuin itse tein; siinä jonotellessa googlasin ehdokkaat ja otin kuvakaappaukset. Sit kopissa ne kuvat katoin ja niistä numerot kirjasin lipukkeisiin, en tihrustanu mitään listoja ollenkaan. Olinkin nopea, kahdessa muussa kopissa oli vielä ne mua ennen menneet kun itse lähdin jo pois. 

Kuten sanottua, monelle tuli siellä kopissa yllätyksenä kuinka kovin pienellä ne numerot oli, etenkin aluevaal

Osa muuten totesi kopista tultuaan että nyt taisi mennä numerot väärinpäin ja nämä pyysivät uudet laput (vanhat laput revittiin siinä paikan päällä). Tuo on kuitenkin monen mielestä kiusallista, eikä ehkä halua herättää huomiota. On siis varmasti niitäkin jotka tiesivät mokanneensa mutta eivät sanoneet mitään. 

Vierailija
91/120 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Demareiden voitto oli itselleni herätys sille, että ehkä ihmiset eivät olekkaan kovin älykkäitä kun vihervasemmisto kasvaa täällä samaan aikaan kun muualla maailmassa näistä woke-puolueista luovutaan jo. Sielläkin ymmärretään, että rahaa ei saada takaseinästä.

Vierailija
92/120 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä kysyttiin ensimmäisenä henkkarit ja seuraavaksi "otatko molemmat laput". Sitten molemmat lyötiin käteen samalla kertaa. On siinä voinut jollain mennä laput sekaisin. Varmaan vaalivirkailija sano

Milläs luet numerot vaikka lapuissa lukeekin? Meillä tosiaan oli säästelty tulostamalla prienellä präntillä mustavalkoista.

Ja ei sieltä kopista kehtaa huutaa apua kun voivat pitää tyhmänä ja en halua kertoa ketä äänestän

Vierailija
93/120 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä kysyttiin ensimmäisenä henkkarit ja seuraavaksi "otatko molemmat laput". Sitten molemmat lyötiin käteen samalla kertaa. On siinä voinut jollain mennä laput sekaisin. Varmaan vaalivirkailija sano

Eikö ihmiset ole lukutaitoisia?

Osa on näkörajotteisia, iäkkäistä monikin. Toisekseen vieraskielisile sanat "aluevaalit" ja "kuntavaalit" voivat olla hankalia. Näissä vaaleissahan sai äänestää sellaisetkin jotka eivät ole Suomen kansalaisia.

"Kuntavaaleissa äänioikeutettuja ovat muiden EU-maiden, Norjan ja Islannin kansalaiset, joilla on kotikunta Suomessa.

Äänioikeutettuja ovat myös ne EU:n ulkopuolisten maiden kansalaiset, joilla on ollut yhtäjaksoisesti kotikunta Suomessa vähintään kaksi vuotta"

Vierailija
94/120 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Demareiden voitto oli itselleni herätys sille, että ehkä ihmiset eivät olekkaan kovin älykkäitä kun vihervasemmisto kasvaa täällä samaan aikaan kun muualla maailmassa näistä woke-puolueista luovutaan jo. Sielläkin ymmärretään, että rahaa ei saada takaseinästä.

Tuosta siis voi vetää johtopäätöksen että demarit/vihervasemmisto osaavat äänestää, muilla ei taidot riitä?

Vierailija
95/120 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä saataisiin, jos rikkailta verotetaan enemmän ja rahan käyttö priorisoitaisiin hyvinvointiin eikä mihinkään tunnin junaan, yksityisyrityksile, kehitysapuun tai muiden maiden sotimiseen

Vierailija
96/120 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa kyllä niin älyllisesti haastavaa tuo äänestäminen.

Luin ehdokkaiden mielipiteitä asioista, kirjoitin puhelimen muistilapulle ehdokkaan nimen, numeron ja kummassa vaalissa kyseinen henkilö on.

Vaalipaikalla kuuntelin vaalivirkailijan ohjeet huolellisesti ja kopissa vielä katsoin numeroiden kirjoitusasun.

Vierailija
97/120 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin ehdokkaiden mielipiteitä asioista, kirjoitin puhelimen muistilapulle ehdokkaan nimen, numeron ja kummassa vaalissa kyseinen henkilö on.

Vaalipaikalla kuuntelin vaalivirkailijan ohjeet huolellisesti ja kopissa vielä katsoin numeroiden kirjoitusasun.

Puhelinta ei olisi saanut käyttää äänestyskopissa. Olisit voinut saada sakkoja ja äänesi hylätä. Ei ole riskin arvoinen

Vierailija
98/120 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On helppo ihmetellä äänestämisen vaikeutta, jos on itse täysin toimintakykyinen ja normaaliälyllä varustettu. Kannattaa muistaa, että äänioikeutettuja ovat kaikki täysi-ikäiset ja joukkoon mahtuu kaikenlaisia ihmisiä. Se, mikä on suurimmalle osalle helppoa ja selkeää, ei ole sitä kaikille. Kaikki voivat myös tehdä virheitä kiireessä ja muutenkin.

Tällainen kahden lapun äänestystapahtuma pitäisi suunnitella niin hyvin kuin vain suinkin pystytään. Nyt näytti siltä, että mentiin vain samalla kaavalla kuin yhdenkin lapun äänestyksissä. Onkohan tehty etukäteen mitään riskianalyysia siitä, minkälaisia virheitä voi tapahtua. Tuskinpa.

On myös outoa, että joillakin äänestyspaikoilla on ollut eri kopit kunta- ja aluevaaleille ja suurimmassa osassa yksi ja sama koppi. Mikseivät käytännöt ole samanlaiset kaikkialla?

Joillekin on kerrottu, että toinen lappu on aluevaaliin ja toinen kuntavaaliin ja vielä kerrottu väritkin. Toisille on vain annettu laput kouraan. Joiltakin on kysytty, haluaako äänestää molemmissa vaaleissa. Joiltakin on kysytty henkkarit ennen lappujen antamista, toisilta ei.

On käynyt ilmi, että kopissa olevat ehdokaslistat on tulostettu liian pienellä fontilla. Onko niin tehty tilanpuutteen takia? Onko kaikissa kopeissa ollut täsmälleen samanlaiset printit?

Tästä pitäisi tehdä kunnon selvitys ja ilmeisesti niin ollaankin jo tekemässä. Pitää varmistaa, että ensi kerralla kaikki sujuu paremmin.

Vierailija
99/120 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelinta ei olisi saanut käyttää äänestyskopissa. Olisit voinut saada sakkoja ja äänesi hylätä. Ei ole riskin arvoinen

Ei saa kuvata vaalilippua, mutta muistilappua saa käyttää, eli se numero voi olla puhelimen näytöllä.

Vierailija
100/120 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saa kuvata vaalilippua, mutta muistilappua saa käyttää, eli se numero voi olla puhelimen näytöllä.

Joku kontrollifriikki voi vaatia puolisoa äänestämään tiettyä ehdokasta ja käskeä kuvaamaan äänestyslipun. Varmasti tapahtuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kuusi