Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En vieläkään ymmärrä miten näitä vaaleja kutsuttiin liian monimutkaisiksi

Vierailija
17.04.2025 |

Siis että pitää osata täyttää kaksi eri numeroa kahteen eri lappuun. Jos tämä on ylitsepääsemättömän vaikeaa niin miten nämä ihmiset selviävät elämässään mistään muustakaan? 

Kommentit (120)

Vierailija
41/120 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ei osaa suomea eikä osaa lukea niin mitä voi odottaa.

Vierailija
42/120 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en löytänyt aluevaaleista sopivaa ehdokasta, joten jätin tyhjän lapun. Kyse ei siis ollut osaamattomuudesta lainkaan.

Täällä on myös toinen ketju tällä samalla logiikalla: antoi protestiäänen-ei selviä elämästä.

Itse äänestin samaa henkilöä, kuin kuntavaaleissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/120 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut minulle sopivaa rehellistä ehdokasta. Siksi kirkkovene. 

Vierailija
44/120 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin olisi pitänyt paljon paremmin viestiä siitä, mistä asioista kumpainenkin valtuusto pääsee päättämään ja millä reunaehdoilla. Ennen vaaleja vaalitentit ja lehtien kirjoittelut keskittyivät tosi paljon hallitus-oppositio-politiikkaan. Toki kuntiin ja alueille tulee raameja ja rahaa sieltä, mutta... Itse etsiskelin tätä tietoa ja yleensäkin se, että sitä joutui ihan etsimään. Joitakin asioita toki tiesinkin, mutta oli siellä paljon sellaista, mitä en ollut ajatellut.

Toinen, mikä olisi voinut parantaa "ymmärrystä" olisi se, että sama ehdokas ei voi olla ehdolla molemmissa vaaleissa tai jos olisi, olisi äänestysnumero molemmissa sama. Itselläkin meni hetki siellä äänestyskopissa, kun etsin oikeaa numeroa kopin seinältä molempiin lappuihin. Olin katsonut numerot juuri ennen kuin menin äänestyspaikkaan, mutta unohtuihan ne.

Luulen silti, että äänestysprosentti jäi alhaiseksi, koska moni

Miksi et laittanut numeroita ylös lapulle tai puhelimeen, jos on noin huono muisti. Itse opettelin numerot ulkoa.

Vierailija
45/120 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidilläni on silmänpohjanrappeuma, eikä hän yksinkertaisesti nähnyt niitä aluevaalinumeroita, siksi jätti tyhjän lapun. Kuntavaalinumeron oli painanut muistiin. 

Miksi ei kirjoittanut kotoa lähtiessään jo muistilappua kissankokoisin kirjaimin? Onko myös dementiaa?

Vierailija
46/120 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole minkään puolueen kannattaja. Mutta tuo teidän jatkuva persujen mollaaminen ei anna teistä kovin älykästä kuvaa.

Jos aiotte vastata että mollaahan ne persutkin niin olette siis yhtä typeriä. 

Ei ne mollaa, tyyliinsä kuuluu tappouhkaukset ja tutkijoiden ja toimittajien maalittaminen. Erikoistuneet naisiin ja tyttöihin.

Riikka itse syytti demarien menestyksestä vaalippujen epäonnistunutta täyttöä ymmärtämättä, että pilkka osui omaan nilkkaan.

Riikka ymmärsi oikein hyvin, mutta hänen typerillä äänestäjillään taitaa olla ymmärtämisvaikeuksia.

Vierailija
47/120 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äidilläni on silmänpohjanrappeuma, eikä hän yksinkertaisesti nähnyt niitä aluevaalinumeroita, siksi jätti tyhjän lapun. Kuntavaalinumeron oli painanut muistiin. 

Avustajan käyttö on sallittua.

Vaalit.fi -sivusto: "Voit ottaa mukaasi oman vaaliavustajan, jos et esimerkiksi kykene itse tekemään äänestysmerkintää. Oma vaaliavustaja ei kuitenkaan voi olla vaaleissa ehdokkaana oleva henkilö eikä hänen puolisonsa, lapsensa, sisaruksensa tai vanhempansa. Jos sinulla ei ole omaa avustajaa, äänestyspaikalla on erityinen vaaliavustaja."

Harva tästä taitaa olla tietoinen tai eivät halua ketään vaivata saati tehdä itsestään numeroa.

Mäkin ajattelin "ei tehrä tästä ny numeroo" ja piirsin kirkkoveneen.

Repe

Vierailija
48/120 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänestäjiä syyttää, itse irvisteli äänestäjilleen saksiensa kanssa. Siitä sai. 

Vierailija
49/120 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei kirjoittanut kotoa lähtiessään jo muistilappua kissankokoisin kirjaimin? Onko myös dementiaa?

Kuule, monelle tuli yllätyksenä kuinka kovin pienellä ne numerot oli siellä kopissa (aiempiin vaaleihin verrattuna). Ja toisekseen ne aluevaalit ei välttämättä vaan kiinnostaneet samalla tavalla kuin kuntavaalit. 

Vierailija
50/120 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ehdokasnumerot tallennettuna puhelimeen. Kopissa avasin kuvat ja katsoin sieltä. Tarkistin vielä, että tuli oikea ehdokas kumpaankin lappuun. Mun ääniä ei ole hylätty, ne menivät demareille. Nuorille naisille.

Näkövammainen tai kädetön voi äänestää avustajan kanssa. Voi tilata kotiäänestyksen etukäteen ja ilmoittaa, että käyttää avustajaa. 

Mutta aivoton ei näitä tiedä kun ei osaa etsiä tietoa vaalin järjestäjän verkkosivuilta.

https://vaalit.fi/aanestajan-avustaminen

Vierailija
51/120 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äänestäjiä syyttää, itse irvisteli äänestäjilleen saksiensa kanssa. Siitä sai. 

PS:n äänestäjät ovat typeryksiä. 

Vierailija
52/120 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko tietonen vanhuksista ja siitä että heilläkin on äänioikeus? Tai vammasista?

Vierailija
53/120 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä oli äänestysprosentti Suomen korkein, eikä juurikaan hylättyjä ääniä. Tosin siellä ei ollut kuin kuntavaalit.

Vierailija
54/120 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli ehdokasnumerot tallennettuna puhelimeen. Kopissa avasin kuvat ja katsoin sieltä. Tarkistin vielä, että tuli oikea ehdokas kumpaankin lappuun. Mun ääniä ei ole hylätty, ne menivät demareille. Nuorille naisille.

Näkövammainen tai kädetön voi äänestää avustajan kanssa. Voi tilata kotiäänestyksen etukäteen ja ilmoittaa, että käyttää avustajaa. 

Mutta aivoton ei näitä tiedä kun ei osaa etsiä tietoa vaalin järjestäjän verkkosivuilta.

https://vaalit.fi/aanestajan-avustaminen

Oletpas ilkeä. Kyllä nuo avustajat tiedetään, ihan eri juttu haluaako käyttää. Pienillä paikkakunnilla ne vaalilautakunnan tyypit ja avustajat on melkein aina tuttuja, eikä kaikilla ole käytettävissä sopivaa "omaa avustajaa". Voi olla ettei ehdokastaan halua kertoa edes puolisolleen. 

Vierailija
55/120 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on ongelmia täyttää vaalilappua, voi pyytää vaalivirkailijaa avuksi.

Vierailija
56/120 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ehdokaslistat on pitkät, toki ne numerot on pieniä, herranjestas!

Ja jos ei näe, pyytää apua vaalivirkailijalta. Joka ennakkoäänestyspaikalla on olemassa kaikkien äänestysalueiden puolueiden erilliset listat, jotka saa nähtäväksi. Niissä on isommat numerot. Vaalipäivänä mennään omaan äänestyspaikkaan ja siellä on nähtävillä puolueiden erilliset listat. Kopissa on yhteislistalla kaikki ehdokkaat.

Kyse on vain typeryydestä ja tietämättömyydestä, jos ei osaa toimia.

Vierailija
57/120 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos ei osaa suomea eikä osaa lukea niin mitä voi odottaa.

Sehän se persujen ydinongelma on. Aikuisia, lukutaidottomia miehiä, jotka ei osaa edes kirjoittaa selvästi.

Vierailija
58/120 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johan tuon syyn sanoi Riikka Purrakin. Omat ei osanneet.

Eihän Riikka ole Vasemmistoliitossa!

Vasemmistoliiton äänestäjät osasivat täyttää lippunsa oikein.

Persuilla oli vaikeuksia. Esim. Halla-ahon äänisaalis putosi 69%-yksikköä edellisistä valtuustovaaleista.

Persujen valtuustopaikkaluku Stadissa putosi kymmenestä neljään 😂

Noi persut ketkä minä tunnen, niin ei äänestänyt enää persuja.. Niille riitti persujen kusetus ja vaihtui puolue.

Helsingissä? eihän persut siellä mitään päättäneet, kokoomus, ja vihreät Helsingissä valtaa pitää.

Vierailija
59/120 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt on kaikki hyvin ja kohta riittää kunnilla rahaa, kun demarit alkavat päättää.

Vierailija
60/120 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avustajan käyttö on sallittua.

Vaalit.fi -sivusto: "Voit ottaa mukaasi oman vaaliavustajan, jos et esimerkiksi kykene itse tekemään äänestysmerkintää. Oma vaaliavustaja ei kuitenkaan voi olla vaaleissa ehdokkaana oleva henkilö eikä hänen puolisonsa, lapsensa, sisaruksensa tai vanhempansa. Jos sinulla ei ole omaa avustajaa, äänestyspaikalla on erityinen vaaliavustaja."

Harva tästä taitaa olla tietoinen tai eivät halua ketään vaivata saati tehdä itsestään numeroa.

Jokainen joka on peruskoulun yhteiskuntaopin tunneilla ollut hereillä, on asiasta kyllä tiedon saanut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kolme