Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En vieläkään ymmärrä miten näitä vaaleja kutsuttiin liian monimutkaisiksi

Vierailija
17.04.2025 |

Siis että pitää osata täyttää kaksi eri numeroa kahteen eri lappuun. Jos tämä on ylitsepääsemättömän vaikeaa niin miten nämä ihmiset selviävät elämässään mistään muustakaan? 

Kommentit (120)

Vierailija
61/120 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ehdokaslistat on pitkät, toki ne numerot on pieniä, herranjestas!

Ja jos ei näe, pyytää apua vaalivirkailijalta. Joka ennakkoäänestyspaikalla on olemassa kaikkien äänestysalueiden puolueiden erilliset listat, jotka saa nähtäväksi. Niissä on isommat numerot. Vaalipäivänä mennään omaan äänestyspaikkaan ja siellä on nähtävillä puolueiden erilliset listat. Kopissa on yhteislistalla kaikki ehdokkaat.

Kyse on vain typeryydestä ja tietämättömyydestä, jos ei osaa toimia.

"Herranjestas, herranjestas" 🤦 Miksi selität itsestäänselvyyksiä? Etkö ihan oikeasti ymmärrä että monikaan ei halua kertoa äänestyspäätöksiään muille?

Vierailija
62/120 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taasko tämä ainoa osaava äänestäjä tulee itseään kehumaan. Luulisi että saisi ansiostaan jonkun mitalin vähintään: Vuoden ääestäjä ja kutsun presidentin linnan juhliin.

Ansiot:  OSASI (ainakin todennäköisesti) äänestää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/120 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpoin tapa väärentää suomessa vaalit on pitää huoli siitä että väärien ehdokkaiden äänet hylätään vaaleissa. Kuten huomaamme tuota ei sano kukaan vasureista ääneen. Jossain tapauksissa toki onnistuu numeroiden muuttaminenkin jos numerot on sopivat.

Vierailija
64/120 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mikset kirjoittanut numeroita ylös etukäteen?"

Täytyy sanoa, että ei käynyt edes mielessä. Oletin, että kopissa on lista ehdokkaista, jos unohdan numerot ja olihan siellä. Voisin ehkä sanoa jopa yllättyneeni siitä määrästä pikkuprinttiä, joilla nuo koppilistat oli kirjoitettu. Kävin kyllä hiljaisena ennakkoäänestyspäivänä äänestämässä, että se ylimääräinen 45 sekuntia, joka minulla meni ehdokasnumeroin etsimiseen, ei vaikuttanut lopulta mihinkään.

Vierailija
65/120 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jos ei näe, pyytää apua vaalivirkailijalta. Joka ennakkoäänestyspaikalla on olemassa kaikkien äänestysalueiden puolueiden erilliset listat, jotka saa nähtäväksi. Niissä on isommat numerot. Vaalipäivänä mennään omaan äänestyspaikkaan ja siellä on nähtävillä puolueiden erilliset listat. Kopissa on yhteislistalla kaikki ehdokkaat.

"Herranjestas, herranjestas" 🤦 Miksi selität itsestäänselvyyksiä? Etkö ihan oikeasti ymmärrä että monikaan ei halua kertoa äänestyspäätöksiään muille?

Herranjestastyyppi alleviivaa vaan sitä ettei sillä ole mitään argumenttia :D

Toinen vastaava on kulta pieni tai muut alentuvat lässyt kommentin ohessa, kuten tietty nää usein nähdyt persuli sitä persuli tätä lisäykset.

Vierailija
66/120 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni puhuu puhelimen käytöstä ja lunttilapuista. Minä luulin, että nämä ovat kielletty äänestyskopissa

Vierailija
67/120 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, täälläkin se vaaliavustaja oli yks paikkakunnan ärsyttävä kokoomuslainen hienohelma ja "besserwisser". Ymmärrän että monelle olisi ollut hyvin kiusallista käyttää juuri häntä avustajanaan. 

Vierailija
68/120 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häviäjälle ne olivat liian monimutkaiset, harmittaahan se. Liian moni Persu kritisoi vaaleja, heidän piti olla erilaisia ja kansan puolesta mutta toisin käynyt.

Vierailija
69/120 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helpoin tapa väärentää suomessa vaalit on pitää huoli siitä että väärien ehdokkaiden äänet hylätään vaaleissa. Kuten huomaamme tuota ei sano kukaan vasureista ääneen. Jossain tapauksissa toki onnistuu numeroiden muuttaminenkin jos numerot on sopivat.

Siinä on kuule niin paljon ääntenlaskijoita samaan aikaan ja ovat eri puolueiden valtuuttamia, ettei siinä todellakaan mitään ääniä muutella 😅

Vierailija
70/120 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni puhuu puhelimen käytöstä ja lunttilapuista. Minä luulin, että nämä ovat kielletty äänestyskopissa

Olen ollut samassa käsityksessä. Muutama vuosi takaperin olen ottanut kopissa kuvan kyltistä, joka kieltää kännykän. Olin kapinallinen.

Vierailija
71/120 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herranjestastyyppi alleviivaa vaan sitä ettei sillä ole mitään argumenttia :D

Toinen vastaava on kulta pieni tai muut alentuvat lässyt kom

Tai "vihervajakki" ym. infantiiliset nimittelyt. 

Vierailija
72/120 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut samassa käsityksessä. Muutama vuosi takaperin olen ottanut kopissa kuvan kyltistä, joka kieltää kännykän. Olin kapinallinen.

Kännykällä kuvaaminen on kiellettyä mutta tätä on hyvin vaikea valvoa 🤷

Vierailija
73/120 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lunttilappu on toki sallittu. 

Vierailija
74/120 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä ole kiellettyä ottaa mukaan lappua johon kirjoitettu ehdokkaiden numerot. Jopa minä psykoosisairautta poteva, ääooltani alle keskiarvon oleva älysin tehdä niin. 

Vierailija
75/120 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vanhus, kaikkien kriteerien mukaisesti, mutta en ymmärrä miten voi mennä äänestysliput sekaisin. Kävin ennakkoäänestämässä, koska vaalipäivänä olin matkoilla. Katsoin jo kotona valmiiksi numerot.

Vaalitoimitsija antoi YHDEN lapun käteen ja passitti koppiin jonka verhossa luki  kumpaa siellä äänestetään. Sitten jätettiin lappu leimattavaksi, itse suljettiin jne.

Tämän jälkeen sai toisen lapun ja mentiin toiseen koppiin jonka verhossa luki kumpaa äänestettiin. Ja taas lappu virkailijalle jne.

EI MITÄÄN MAHDOLLISUUTTA sekoittaa lappuja  jos ymmärtää ohjeita ja osaa lukea. 

Vierailija
76/120 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kännykällä kuvaaminen on kiellettyä mutta tätä on hyvin vaikea valvoa 🤷

Jep. Innokkaimmat työntävät someen kuvan äänestyslipustaan, jotta kaikki follaajat varmasti tietävät, että sitä on käyny äänestämässä.

Vierailija
77/120 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vanhus, kaikkien kriteerien mukaisesti, mutta en ymmärrä miten voi mennä äänestysliput sekaisin. Kävin ennakkoäänestämässä, koska vaalipäivänä olin matkoilla. Katsoin jo kotona valmiiksi numerot.

Vaalitoimitsija antoi YHDEN lapun käteen ja passitti koppiin jonka verhossa luki  kumpaa siellä äänestetään. Sitten jätettiin lappu leimattavaksi, itse suljettiin jne.

Tämän jälkeen sai toisen lapun ja mentiin toiseen koppiin jonka verhossa luki kumpaa äänestettiin. Ja taas lappu virkailijalle jne.

EI MITÄÄN MAHDOLLISUUTTA sekoittaa lappuja  jos ymmärtää ohjeita ja osaa lukea. 

Täällä kysyttiin ensimmäisenä henkkarit ja seuraavaksi "otatko molemmat laput". Sitten molemmat lyötiin käteen samalla kertaa. On siinä voinut jollain mennä laput sekaisin. Varmaan vaalivirkailija sanoi kumpi on kumpi, mutta kun aina ei muista kuunnella, vaikka kuuleekin toisen puhuvan.

Vierailija
78/120 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä oli äänestysprosentti Suomen korkein, eikä juurikaan hylättyjä ääniä. Tosin siellä ei ollut kuin kuntavaalit.

Siellä kommunistit keksivät hyvän ideologian, ei tarvitse käydä töissä jos ei tahdo. Muut kyllä  maksavat elämisen. Osui kivasti  juuri naisten ideologiaan.

Vierailija
79/120 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidilläni on silmänpohjanrappeuma, eikä hän yksinkertaisesti nähnyt niitä aluevaalinumeroita, siksi jätti tyhjän lapun. Kuntavaalinumeron oli painanut muistiin. 

Tarviiko niitä ehdokaslistoja tihrustaa? Ihmiset kyllä ei osaa mitään oma-aloitteisesti. Joku paperi taskuun mihin on kirjoitettu itselle muistiin ehdokas ja numero? Ja selvästi kumpi kumpaan vaaliin? Sen kattoo kopista ja kirjoittaa numerot. Tai niin kuin itse tein; siinä jonotellessa googlasin ehdokkaat ja otin kuvakaappaukset. Sit kopissa ne kuvat katoin ja niistä numerot kirjasin lipukkeisiin, en tihrustanu mitään listoja ollenkaan. Olinkin nopea, kahdessa muussa kopissa oli vielä ne mua ennen menneet kun itse lähdin jo pois. 

Vierailija
80/120 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lunttilappu on toki sallittu. 

Lunttilappu minullakin oli, olin jo kotona kaikessa rauhassa katsonut ehdokkaani valmiiksi.

Ei tullut mieleenikään kaivaa puhelinta laukunpohjalta, olisiko se pitänyt antaa virkailijalle? Uskon, että kaikilla äänestäjillä oli puhelin mukana äänestyskopissa. Ei kopin ulkopuolella näkynyt mitään vartioitua puhelinparkkia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yksi