Oikeus linjasi: 6-vuotiasta ei saanut jättää työpäivien ajaksi yksin kotiin
Oikeus linjasi: 6-vuotiasta ei saanut jättää työpäivien ajaksi yksin kotiin
Äiti ja isäpuoli jättivät lapsen ilman valvontaa, koska he kokivat, ettei vaihtoehtoa ollut.
Mitä mieltä? Rivien välistä voisi lukea että lapsi ei kuitenkaan ollut joka päivä yksin. Entä jos ei ole iltapäiväkerho? Saako sitten ekaluokkalainen jättää koulun jälkeen yksin kotiin? Siinähän voi tulla viisikin tuntia helposti.
Kommentit (166)
Vierailija kirjoitti:
Tuon ikäinen lapsi on oikeutettu päivähoitopaikkaan, joten eikös se ihan oikein perustein ole tuomittu. Omat lapset eivät kuusivuotiaita ole olleet yksin kotona kuin varmaan jonkun kauppareissun ajan, jos sitäkään.
Olikohan lapsesi kanssani armeijassa, kun siellä oli eräs, joka oli ensimmäistä kertaa elämässään yön jossain muualla kuin vanhempiensa luona.
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan pennut ovat avuttomia. Siis 6v lähti yksin kävelylle, ja vanhemmat tuomitaan sakkoihin?
Minun veli polki kuusi vuotiaana mummolaan pyörällä, matkaa noin 10 kilometriä ja kaupungin keskustan läpi, ei tullut sakkoja. Kävin itse kuusi vuotiaana kioskilla kilometrin päässä karkkiostoksilla yksin, ei sakkoja. Oikeasti moniko vanhemmista tiesi missä lapset on, pääasia että ruoka aikana oltiin kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millähän 20v sitten selvittiin hengissä, ei ollu paljoo vaihtoehtoja kuin jättää pennut kotio töiden ajaksi
Niin juu, ennen vanhaan sitä selvittiin hengissä, traumoitta ja terveenä ilman turvavöitä ,kasvatusta ja monipuolista ravintoa. Paitsi tietysti ne jotka ei selvinneet.
Mistä ihmeen 1800-luvun nälkävuosista puhut?
Kunta tuossa pitäisi sakkoja saada, jos vanhemmat pääsevät töihin eikä lapselle ole hoitopaikkaa, niin sehän on kunnan velvollisuus hommata hoitopaikka vai pitääkö töistä kieltäytyä ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon ikäinen lapsi on oikeutettu päivähoitopaikkaan, joten eikös se ihan oikein perustein ole tuomittu. Omat lapset eivät kuusivuotiaita ole olleet yksin kotona kuin varmaan jonkun kauppareissun ajan, jos sitäkään.
Osaavatko käydä yksin vessassa vai menetkö mukaan?
Menen mukaan, heillä on vaikeuksia hoitaa vessatoimet omin päin.
Menetkö koulunkin mukaan?
Itse asiassa menen, heillä on oppimisvaikeuksia myös siellä.
Tämä on voinut tapahtua myös kesäaikaan, jolloin ei eskarit ja koulut ole auki ja sitten jostain syystä ei ole ollut hoitopaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Muualla maailmassa ei saa jättää 12-vuotiastakaan yksin. Suomessa lapset on ihan liikaa yksin.
Suomilapset kasvattaa kännykkä ja netti. Ja sit ihmetellään päihde- ja mt-ongelmia. Herätkää!
Jos 12-vuotias ei pärjää yksin niin se ei ole terve lapsi. 12 tuntia pitäis pärjätä yksin tossa iässä. Ikä per tunti on toimiva ja asiantuntijoiden suosittelema kaava
Olen syntynyt 1963 yksinhuoltajan aviottomaksi lapseksi. Äitini kävi kokopäivätyössä ja minä mummolla hoidossa. Onneksi mummo asui samassa kaupungissa. Homma toimi hyvin siihen asti kunnes mummo sairastui syöpään ja kuoli 1968. Sen jälkeen olin avain kaulassa yksin kaikki arkipäivät kunnes aloitin koulun 1970. Ja hyvin pärjäsin, leipää ja maitoa oli kaapissa kun tuli nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun näitä kommenteja lukee, niin surulliseksi tulee lasten puolesta.
Porukka puolustelee sitä, että lapsi jätetään yksin.Surullista.
Etkö itse ole ollut lapsi? Perustelee ihan omalla kokemuksellaan, ettei enää 6-vuotiaana ole tarvinnut vanhempien jatkuvaa läsnäoloa ja valvontaa. Toki lapsiakin on erilaisia, mutta tuskinpa kukaan täysin avutonta lasta olisi kotiin jättänyt.
Itse sain kulkea yksin pyörällä eskarista kotiinkin, 3 km. 80-luvulla tämä. Ei siinä kyllä mitään pelottavaa ollut, oli kivaa olla jo "iso" ja pärjäävä.
Niin mekin 70-luvulla. Toki vanhempia olisi pelottanut, jos olisivat tietäneet meidän kotimatkan jäälauttaleikeistä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli sama juttu: ei päivähoitopaikkaa. Kunnasta tuli ilmoitus, että ei heillä ole tarjota päivähoitoa kuin klo 7.00 - 17.30 väliselle ajalle, jos vanhemmat ei ole molemmat vuorotyössä. Meillä tarve oli klo 6.00 - 19.00 välisenä aikana 7 h kerrallaan eli ei mitään mahdotonta ylipitkää päivää lapselle. Kuulemma oli vanhempien tehtävänä hankkia hoitaja, jos kunnan antama hoitopaikka ei sovi.
AVIn kautta saatiin 3 kuukaudessa päätös siitä, että kunnan on hoitopaikka hommattava, siihen asti lapsi oli mummolassa, naapurissa, kaverilla jne. aina sovittuna pari päivää kerrallaan.
Mikäli tuomion saaneet vanhemmat ovat olleet samassa tilanteessa kuin te, niin tuomio olisi pitänyt tulla kunnalle, ei vanhemmille. Kaikilla ei nimittäin ole ihmisiä joita pyytää apuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millähän 20v sitten selvittiin hengissä, ei ollu paljoo vaihtoehtoja kuin jättää pennut kotio töiden ajaksi
Niin juu, ennen vanhaan sitä selvittiin hengissä, traumoitta ja terveenä ilman turvavöitä ,kasvatusta ja monipuolista ravintoa. Paitsi tietysti ne jotka ei selvinneet.
Itse olin lapsi 90-luvun alussa, ja muistan hyvin kun ennen ekaa luokkaa - eli juuri tuon ikäisinä - oltiin parhaan kaverini tykönä usein kahdestaan, kun hänen vanhempansa olivat kumpikin kokopäivätyössä. Ei meillä mitään hätää ollut: minun äitini oli kotona parin kadunkulman päässä,
Tuntuu todella käsittämättömältä, miten avuttomina nykylapsia pidetään. Vai onko he tosiaan sellaisia? Tuohon aikaan ei ole ollut edes mitään nykyaikaisia mahdollisuuksia yhteydenpitoon etänä videoyhteyksillä, kuten nykyään kun vanhemmat voi halutessaan käytännössä milloin tahansa tarkistaa, että lapsella on kaikki hyvin.
Itse en 80-luvulla ekaluokkalaisena tiennyt mitään parempaa kuin se, että sain koulun jälkeen olla muutaman tunnin rauhassa itsekseni kotona, kunnes vanhemmat tulivat töistä. Tuskin olisin siihen hajonnut vuotta aikaisemminkaan. Tässä oli vielä kyse muutamasta yksittäisestä päivästä, tuntuu että nyt menee tämä pumpulissa kasvattaminen jo vähän yli.
Vierailija kirjoitti:
Kunta tuossa pitäisi sakkoja saada, jos vanhemmat pääsevät töihin eikä lapselle ole hoitopaikkaa, niin sehän on kunnan velvollisuus hommata hoitopaikka vai pitääkö töistä kieltäytyä ?
No, se on vanhemman vastuulla hakea sitä hoitopaikkaa jonka on järjestyttävä parissa viikossa.
Kunta ei ole velvollinen järjestämään aamu- ja iltapäivätoimintaa, joten koululainen saa olla koulun jälkeen yksin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on voinut tapahtua myös kesäaikaan, jolloin ei eskarit ja koulut ole auki ja sitten jostain syystä ei ole ollut hoitopaikkaa.
Eskarivuoden jälkeisen kesän lapsi on vielä oikeutettu päivähoitopaikkaan ja kunta on sen velvollinen järjestämään.
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan pennut ovat avuttomia. Siis 6v lähti yksin kävelylle, ja vanhemmat tuomitaan sakkoihin?
Niin. Lähti yksin, vanhemmat eivät voineet valvoa lähtöä tai tienneet mihin lapsi on menossa. Onhan se heitteillejättö, jos tuon ikäinen omin päin ilman valvontaa kävelee ties missä. Entä jos ei ole riittävästi vaatetta tai avain tai puhelin jää kotiin?
toiset taas leikkivät jollain muulla vaikka kasvattaja olisi paikalla. (ellei kasvattaja itse leiki).sitten huudellaan äänekkäästi että tuolla muualla leikitään.
Vierailija kirjoitti:
Sekö sen hoidon tarpeen määrittää, että onko oikeus päivähoitopaikkaan? Tosin koulun aloittaneella 6-vuotiaalla ei ole oikeutta päivähoitopaikkaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eskarivuoden jälkeisen kesän lapsi on vielä oikeutettu päivähoitopaikkaan ja kunta on sen velvollinen järjestämään.
Vaikka olisi velvollinen niin se ei tarkoita, että asiat aina järjestyisivät lain mukaisella tavalla.
Nyt ainakin joillain alueilla ( mm Oulun seutu) vilisee muualta tulleita, joille 6 vuotias on lähes vaimo-materiaalia. Ja kai se poikakin kelpaa.
Joten ei voi lapsia jättää saaliiksi näille karvakäsille.
Itse sain kulkea yksin pyörällä eskarista kotiinkin, 3 km. 80-luvulla tämä. Ei siinä kyllä mitään pelottavaa ollut, oli kivaa olla jo "iso" ja pärjäävä.