Oikeus linjasi: 6-vuotiasta ei saanut jättää työpäivien ajaksi yksin kotiin
Oikeus linjasi: 6-vuotiasta ei saanut jättää työpäivien ajaksi yksin kotiin
Äiti ja isäpuoli jättivät lapsen ilman valvontaa, koska he kokivat, ettei vaihtoehtoa ollut.
Mitä mieltä? Rivien välistä voisi lukea että lapsi ei kuitenkaan ollut joka päivä yksin. Entä jos ei ole iltapäiväkerho? Saako sitten ekaluokkalainen jättää koulun jälkeen yksin kotiin? Siinähän voi tulla viisikin tuntia helposti.
Kommentit (166)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muualla maailmassa ei saa jättää 12-vuotiastakaan yksin. Suomessa lapset on ihan liikaa yksin.
Suomilapset kasvattaa kännykkä ja netti. Ja sit ihmetellään päihde- ja mt-ongelmia. Herätkää!
Jos 12-vuotias ei pärjää yksin niin se ei ole terve lapsi. 12 tuntia pitäis pärjätä yksin tossa iässä. Ikä per tunti on toimiva ja asiantuntijoiden suosittelema kaava
Siis 2 vuotias kaksi tuntia ja 3 vuotias kolme tuntia ja 8 vuotias koko työpäivä?Sinulla ei taida olla lapsia? Tuo ei toimi. Sen tietää jokainen, jolla on lapsia.
Ekaluokkalainen voi olla 6-vuotias, päästä koulusta jo klo 12, yh:n työvuoro voi alkaa klo 12 ja loppua iltakahdeksalta.
On oikeus lyhennettyyn työaikaan, mutta moni pelkää ettei sopimusta sitten jatketa enää.
Lapsia ei uskalleta tehdä. Vastuu on valtava, ja velvollisuudet, mutta samalla pitäisi tehdä töitä, niin kuin lapsia ei olisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muualla maailmassa ei saa jättää 12-vuotiastakaan yksin. Suomessa lapset on ihan liikaa yksin.
Suomilapset kasvattaa kännykkä ja netti. Ja sit ihmetellään päihde- ja mt-ongelmia. Herätkää!
Jos 12-vuotias ei pärjää yksin niin se ei ole terve lapsi. 12 tuntia pitäis pärjätä yksin tossa iässä. Ikä per tunti on toimiva ja asiantuntijoiden suosittelema kaava
Siis 2 vuotias kaksi tuntia ja 3 vuotias kolme tuntia ja 8 vuotias koko työpäivä?Sinulla ei taida olla lapsia? Tuo ei toimi. Sen tietää jokainen, jolla on lapsia.
Se on erossa vanhemmista (tai pääasiallisesta hoitajasta), ei yksin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan pennut ovat avuttomia. Siis 6v lähti yksin kävelylle, ja vanhemmat tuomitaan sakkoihin?
Niin. Lähti yksin, vanhemmat eivät voineet valvoa lähtöä tai tienneet mihin lapsi on menossa. Onhan se heitteillejättö, jos tuon ikäinen omin päin ilman valvontaa kävelee ties missä. Entä jos ei ole riittävästi vaatetta tai avain tai puhelin jää kotiin?
Kyllä minä leikin pihoilla ja kävelin ympäriinsä 6-vuotiaana ihan vapaasti. Ei ollut puhelinta ja vaatteet osasin pukea päälle. Jos avain unohtui kotiin, odottelin pihalla että vanhemmat tulevat töistä kotiin ja päästävät sisään. Ei silloin mitään sattunut ja jos olisi sattunut, olisi joku aikuinen, esim. naapurin tai kaverin vanhempi auttanut.
Minä olin 6-vuotiaana noin kolme tuntia joinakin päivinä yksin koulun jälkeen. Jostain syystä pelkäsin tosi paljon olla yksin kotona. Luin vain Aku Ankkaa ja kuulostelin ääniä. Tokaluokalla sitten jo nautin olla yksin, lauloin kurkku suorana ja soitin pianoa. Silloinkin tosin illalla saattoi pelottaa, iltavuoro vanhemmallani loppui klo 20 ja joskus seitsemän jälkeen alkoi vähän pelottava olo hiipiä, etenkin jos oli pimeää ja olin päässyt aikaisin koulusta, eli ollut jo "tarpeeksi" yksin.
Vierailija kirjoitti:
Lapsia ei uskalleta tehdä. Vastuu on valtava, ja velvollisuudet, mutta samalla pitäisi tehdä töitä, niin kuin lapsia ei olisikaan.
Koko ajan keksitään lisää lasun paikkoja, kuten nyt tämä 6-vuotiaan yksin jättäminen. Ja mikä takaa senkään, että vanhempi olisi turvassa viranomaisilta jos jättää 7v lapsen yksin.
Huostaanotettujen lasten määrä on yli kymmenkertaistunut 80-luvun jälkeen sen takia, että lastenhoidon säännöt kiristyvät koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millähän 20v sitten selvittiin hengissä, ei ollu paljoo vaihtoehtoja kuin jättää pennut kotio töiden ajaksi
Niin juu, ennen vanhaan sitä selvittiin hengissä, traumoitta ja terveenä ilman turvavöitä ,kasvatusta ja monipuolista ravintoa. Paitsi tietysti ne jotka ei selvinneet.
Ei tuo edellinen nyt mistään kivikaudesta tai edes 70-luvusta puhunut kuitenkaan, vaan 20 vuotta sitten oli 2000-luvun alkua. Ihan sivilisaatiossa silloin jo elettiin, itse asiassa yhteiskunta oli paremmassa mallissa kuin nykyään.
Itse olin lapsi 90-luvun alussa, ja muistan hyvin kun ennen ekaa luokkaa - eli juuri tuon ikäisinä - oltiin parhaan kaverini tykönä usein kahdestaan, kun hänen vanhempansa olivat kumpikin kokopäivätyössä. Ei meillä mitään hätää ollut: minun äitini oli kotona parin kadunkulman päässä,
No niin jos sulla ei kerran ollut mitään hätää niin sittenhän tämä tuomio ja kaikki muut on väärässä. Sillä lailla maailma toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan pennut ovat avuttomia. Siis 6v lähti yksin kävelylle, ja vanhemmat tuomitaan sakkoihin?
Niin. Lähti yksin, vanhemmat eivät voineet valvoa lähtöä tai tienneet mihin lapsi on menossa. Onhan se heitteillejättö, jos tuon ikäinen omin päin ilman valvontaa kävelee ties missä. Entä jos ei ole riittävästi vaatetta tai avain tai puhelin jää kotiin?
Kyllä minä leikin pihoilla ja kävelin ympäriinsä 6-vuotiaana ihan vapaasti. Ei ollut puhelinta ja vaatteet osasin pukea päälle. Jos avain unohtui kotiin, odottelin pihalla että vanhemmat tulevat töistä kotiin ja päästävät sisään. Ei silloin mitään sattunut ja jos olisi sattunut, olisi joku aikuinen, esim. naapurin tai kaverin vanhempi auttanut.
Kiva kuulla, minä taas kuolin 6 -vuotiaana kun aiheutin kotona vahingossa tulipalon enkä osannut toimia järkevästi eikä kukaan päässyt apuun. Nyt sitten tuonpuoleisessa opetellut kirjoittamaan ja jaan myös tarinaani kun idiootit täällä luulee että jos itse on selvinnyt jostain niin tilanne ei ole vaarallinen
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on ihan eri maailma. Valitettavasti tädit on halunneet maahan näitä, joilta lapsia on suojeltava.
Niitä vaaran paikkoja on ollut iän kaiken. Ja namusetiä liikkunut.
Tilastoista näkee, paljonko lapsia on muutama vuosikymmen sitten kuollut onnettomuuksissa.
Se, että itse on selvinnyt ja on ollut niin omatoiminen ja itsenäinen, ei anna koko kuvaa. Kuolleet eivät ole kertomassa.
Ja se ettei itse kuullut tai tiennyt esim. namusedistä, ei tarkoita etteikö niitä olisi ollut.
Nykypäivänä onnettomuustilanteissa huudetaan vanhemmille, kun niistä lapsista ei huolehdita. Koko ajan pitää vahtia. Silti ihannoidaan itsenäisyyttä ja omatoimisuutta, miten sitten kun jokin onnettomuus tapahtuu?
Aika kaksinaamaista.
Ekaluokkalainen ei ole kuusivuotias, vaan 7-8-vuotias. 6-vuotiaalle joku edes tuntihoito on pakko järjestää tai vanhempi on kotona. Tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millähän 20v sitten selvittiin hengissä, ei ollu paljoo vaihtoehtoja kuin jättää pennut kotio töiden ajaksi
Mun mummo hoiti mua.Muistan miten menin usein piiloon ja se ei löytänyt koko päivänä vaan vain kierteli ja joskus totesi Onkohan se hukkunut jne. Talo oli siis aivan järven rannalla. Luistelin yksin järven jäällä ja ihastelin läheltä uven avantoja. Oli mulla siis hoitaja, mutta se vaan oli. Sama olisinollut olla yksin.
Uven avantoja? Olisinollut olla?
Vierailija kirjoitti:
Minä olin 6-vuotiaana noin kolme tuntia joinakin päivinä yksin koulun jälkeen. Jostain syystä pelkäsin tosi paljon olla yksin kotona. Luin vain Aku Ankkaa ja kuulostelin ääniä. Tokaluokalla sitten jo nautin olla yksin, lauloin kurkku suorana ja soitin pianoa. Silloinkin tosin illalla saattoi pelottaa, iltavuoro vanhemmallani loppui klo 20 ja joskus seitsemän jälkeen alkoi vähän pelottava olo hiipiä, etenkin jos oli pimeää ja olin päässyt aikaisin koulusta, eli ollut jo "tarpeeksi" yksin.
Illan hämärtyessä se onkin ihan eri asia kuin keskellä päivää.
Vierailija kirjoitti:
Ekaluokkalainen ei ole kuusivuotias, vaan 7-8-vuotias. 6-vuotiaalle joku edes tuntihoito on pakko järjestää tai vanhempi on kotona. Tietenkin.
Ekaluokan syksyllä moni on vielä 6-vuotias.
Eipä tulisi mieleenkään jättää lapsia tuon ikäisenä päiväksi yksin. Vanhempien tehtävä on järjestää elämä niin, että tuollaista ei tarvitse tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Mielipide: Saako ekaluokkalainen olla yksin kotona koulun jälkeen vaikka se tarkoittaisi joinakin päivinä jopa viittä tuntia yksin? Ekaluokkalainen voi olla 6-vuotias.
Niin voi, minä olen loppuvuodesta syntynyt ja oli meidän luokalla niitä joulukuun lopussa syntyneitä, me oltiin koulun alkaessa kuusi vuotiaita.
Siskoni oli osapäivätyössä kun lapsi oli kuusi vuotias, siskoni pääsi klo 19-19:15 töistä yksityisellä lääkäriasemalla siis töissä, mies lähti töihin niin että piti olla klo 19:30 töissä. Eli enimmillään lapsi oli 15 minuuttia yksin ja joku teki lasun väittäen että lapsi on iltaisin tunteja yksin.
Ei tietenkään saa jättää yksin. Koulussa on olemassa aamu ja iltapäivä hoitoa ja kotiin voi palkata hoitajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun näitä kommenteja lukee, niin surulliseksi tulee lasten puolesta.
Porukka puolustelee sitä, että lapsi jätetään yksin.Surullista.
Etkö itse ole ollut lapsi? Perustelee ihan omalla kokemuksellaan, ettei enää 6-vuotiaana ole tarvinnut vanhempien jatkuvaa läsnäoloa ja valvontaa. Toki lapsiakin on erilaisia, mutta tuskinpa kukaan täysin avutonta lasta olisi kotiin jättänyt.
Itse sain kulkea yksin pyörällä eskarista kotiinkin, 3 km. 80-luvulla tämä. Ei siinä kyllä mitään pelottavaa ollut, oli kivaa olla jo "iso" ja pärjäävä.
Niin mekin 70-luvulla. Toki vanhempia olisi pelottanut, jos olisivat tietäneet meidän kotimatkan jäälauttaleikeistä.
Ja ei takuulla tuohon aikaan kerrottu leikeistä eikä läheltä piti tilanteista, ei edes siitä että juostiin jotain saatanan pedofiiliä karkuun. Ainut pelko oli ettei pääse enää ulos yksin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin juu, ennen vanhaan sitä selvittiin hengissä, traumoitta ja terveenä ilman turvavöitä ,kasvatusta ja monipuolista ravintoa. Paitsi tietysti ne jotka ei selvinneet.
Ei tuo edellinen nyt mistään kivikaudesta tai edes 70-luvusta puhunut kuitenkaan, vaan 20 vuotta sitten oli 2000-luvun alkua. Ihan sivilisaatiossa silloin jo elettiin, itse asiassa yhteiskunta oli paremmassa mallissa kuin nykyään.
Itse olin lapsi 90-luvun alussa, ja muistan hyvin kun ennen ekaa luokkaa - eli juuri tuon ikäisinä - oltiin parhaan kaverini tykönä usein kahdestaan, kun hänen vanhempansa olivat kumpikin kokopäivätyössä. Ei meillä mitään hätää ollut: mi
"No niin jos sulla ei kerran ollut mitään hätää niin sittenhän tämä tuomio ja kaikki muut on väärässä. Sillä lailla maailma toimii."
No enhän minä noin ole sanonut. Jos tuo aloituksen lapsi on vaikkapa kehityksestä vähän jäljessä, asuu vieläpä erityisen levottomalla alueella ja lapsi joutuu vaaraan jäädessään yksin, niin totta kai tuossa on ollut heitteillejättö kyseessä. Mutta jos kyseessä on ihan normaali 6-vuotias joka oli joskus harvoin keskellä päivää muutaman tunnin yksin ja kävi omin neuvoin vaikka hakemassa kaupasta jätskiä, niin ihmettelen vähän rangaistusta.
Mutta minä en tosiaan ole lakeja säätämässä, joten mitäpä minun ihmettelyni oikeastaan kenellekään kuuluu. Vastasin vain tuohon viestiin, jossa virnuiltiin, että "ennen vanhaan sitä selvittiin hengissä, traumoitta ja terveenä ilman turvavöitä, kasvatusta ja monipuolista ravintoa". Se että parikymmentä vuotta sitten oltiin muutama tunti yksin kotona keskellä päivää ei liity mitenkään karuihin elinolosuhteisiin joskus vuonna keppi ja kivi.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on ihan eri maailma. Valitettavasti tädit on halunneet maahan näitä, joilta lapsia on suojeltava.
Ei kyllä liity mitenkään tähän asiaan. 6v on sen verran pieni vielä että todella suuri tapaturma riski jättää yksin kotiin pitkäksi aikaa. Lapsi varmasti tietää mitä saa tehdä ja mitä ei, mutta uteliaisuus vie usein voiton. Noin pienen ei myöskään tarvitse osata huolehtia vielä omista ruokailusta yms itsenäisesti.