En ole appiporukan ilmainen siivooja!
He muuttivat lähelle meitä, kun mieheni puhui heidät ympäri: Meissä olisi heille turva ja apu. Sanoin etukäteen jo, että kun mieheni on päivittäin 10 tuntia pois (töissä ja matkalla sinne/sieltä plus ruokatuntinsa ja kuopuksen vieminen aamulla tarhaan) ja minä 6-tuntisena toimistotyöläisenä noin 7 tuntia (kaupassa käynti ja kuopuksen haku päiväkodista mukaan luettuna) minkä jälkeen yksin siivoan, kokkaan, pyykkään, tarkastan läksyt ja wilman, ja vien jokaisen kolmesta lapsesta kerran viikossa harrastukseen, muuhun EN TULE suostumaan. Miehen vastaus oli aina että no no, katsotaan sitten. Nyt on katsottu, hitto vie, miehen vaatimuksesta ihan excel-taulukossa, sillä tuloksella, että käänsi tai väänsi asioita miten vain, miehelle jäi enemmän aikaa! No no. . . eihän hän nyt sitä ollut tarkoittanut, että HÄNEN pitäisi käväistä kaupassa vanhemmilleen, juosta siellä satunnaisesti yhtä sun tätä tekemässä (lampunvaihto, taulun ripustus, pölynimuripussin vaihto, papereiden läpikatsominen, puhelimen selittäminen, ja pois mennessään roskis ulos). Että miksi MINÄ en voisi tehdä sitä ,siinä sivussa . . . Pariterapiaan on aika varattu. Saa nähdä mitä tapahtuu. Kiva, jos joku on jaksanut lukea. Oli vain tällainen vuodatus.
Kommentit (625)
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia pitää edes pariterapiaan mennä? Kumman ehdotus? Mies voi vapaapäivinään käydä vanhemmillaan auttamassa. Ja ostaa heille robotti imurin omista rahoistaan jos vanhemmilla ei rahaa.
Jos asiat ovat muuten hyvin, niin ehkä siksi, että terapeutti voi sanoa tuon saman ääneen. Tulee vieraan ihmisen suusta, niin ehkä menee perille paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Missä todellisuudessa mies elää, kun olettaa vaimon lähtevän ihan "siinä sivussa" piikomaan vanhempiensa luo?
Ei sitten pidä odottaa että apekset vahtii lapsia ta antavat kalliita lahjoja. Eikä pidä loukkaantua kun jälkisäädöksessä lukee " lapsien puolisoilla ei osuutta mihinkään jälkeenjäävään omaisuuteen."
Tosin useimmiten apu onkin niin, mummot ja ukit vahtivat lapset, tukevat taloudellisesti, lahjovat, yksikin tuttu mummo maksoi siivouksen poikansa perheelle kun "on niillä työssäkäyvillä niin kiire."
Vierailija kirjoitti:
Mies pitää vaimoa tuossa omaisuutenaan. Lupaa hövelisti vaimon vanhemmilleen piikomaan eikä näe asiassa mitään ongelmaa. Vähän kuin lainaisi autoa tai moottorisahaa. Kuvittelee ehkä myös, että oma koti ja lapset hoituvat itsestään, kun ei itse sitä työtä juuri tee.
Miehen täytyy kans ruveta tekemään osapäivätyötä.
Vierailija kirjoitti:
Näin se tasa-arvo toimii. Vaimo hoitaa kaiken.. (lue sarkastisesti)
Sekä julkinen, että yksityinen hoito-ja hoivavastuu on Suomessa naisten harteilla. Naiset hoitavat lapset ja vanhukset sekä töissä, että kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia pitää edes pariterapiaan mennä? Kumman ehdotus? Mies voi vapaapäivinään käydä vanhemmillaan auttamassa. Ja ostaa heille robotti imurin omista rahoistaan jos vanhemmilla ei rahaa.
No ei se rahankäyttö ainakaan normiperheissä niin mene, että toinen ostelee kalliita tavaroita muille kuin omalle perheelleen.
Jos ei miellytä oman perheen keskeiset rahamenot,aina voi erota. Meillä ainakin toimii moitteettomasti, että meillä on yhteiset talousrahat. Jos puoliso haluaa esim omalle kummilapselleen lahjaa,hän ostaa sen itse omista rahoistaan, puolisolla jos ei mitään sidettä toisen kummilapseen ja ei oikeastaan edes mitään velvollisuutta,niin turhaa pyytää osuutta lahjaankaan. Eikä järki suhteissa lahjoja voi ostaa sillä rahalla,joka on oman perheen laskuista pois. Järkeä saa käyttää.
Meillä ainakin tuli ennen rahoista riitaa ja järjestettiin talous uudestaan,eikä kumpikaan enää vingu rahojen suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä autoin aina appivanhempiani, ihan päivittäin senkin jälkeen kun olin pojastaan eronnut, jäin asumaankin ihan viereen. Samoin mieheni auttoi vanhempiani kun naimisissa oltiin,eromme jälkeen elämänsä meni niin höpsistä, ettei hän muita auttamaan pystynyt. Appivanhemmat olivat lasteni isovanhempia, tein kaikkeni jotta heidän elämänsä olisi hyvää myös vanhana. He auttoivat pyytämättä AINA meitä kun lapset olivat pieni, aikuisina lapset olivat isovammilleen oiva apu ihan omasta halustaan, rakkaudesta!
Autoitko aina kun ex laittoi sen sinun kalenteriin kyselemättä ja kuuntelematta vai silloin kuin sinulle sopi? Tässä on melkoinen ero että työvuorot jaetaan "ylhäältä" je ne menevät kaiken muun edelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies pitää vaimoa tuossa omaisuutenaan. Lupaa hövelisti vaimon vanhemmilleen piikomaan eikä näe asiassa mitään ongelmaa. Vähän kuin lainaisi autoa tai moottorisahaa. Kuvittelee ehkä myös, että oma koti ja lapset hoituvat itsestään, kun ei itse sitä työtä juuri tee.
Sehän varmaan passaa, joutaa sitten hoitaa myös vaimon vanhemmat.
On raivostuttavaa kun nää vanhukset vaan elää tyytyväisinä kymmeniä vuosia ja kaikki heidän asiansa pitää jälkikasvun hoitaa. Mihinkään ei pystytä, ei ole enää puhelinluetteloita niin eivät pysty mihinkään soittamaankaan ilman että soittavat jälkikasvulle, joka etsii heille numerot tai joutuu hoitamaan asian heidän puolestaan vaikka sähköpostitse, mitä vanhuksilla ei tietenkään ole, kun eivät ole viitsineet opetella, vaikka 90-luvulta asti olisi ollut aikaa.
Vetuttaa kun kaikki vanhusten asiat kaatuu päälle kun omissakin asioissa olisi jo liikaa hoitamista.
Sitten nää vanhukset luulee, että tästä heidän passaamisestaan ei ole mitään vaivaa vaan sujuu tuosta suit sait heti, kun heille joku aivopieru iskee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä todellisuudessa mies elää, kun olettaa vaimon lähtevän ihan "siinä sivussa" piikomaan vanhempiensa luo?
Ei sitten pidä odottaa että apekset vahtii lapsia ta antavat kalliita lahjoja. Eikä pidä loukkaantua kun jälkisäädöksessä lukee " lapsien puolisoilla ei osuutta mihinkään jälkeenjäävään omaisuuteen."
Tosin useimmiten apu onkin niin, mummot ja ukit vahtivat lapset, tukevat taloudellisesti, lahjovat, yksikin tuttu mummo maksoi siivouksen poikansa perheelle kun "on niillä työssäkäyvillä niin kiire."
Vai vielä kalliita lahjoja :D :D Ja mitä hoitoapua odotat joltain joka ei saa imurin pussia vaihdetuksi.
Edelleen, mies hoitaa kun omat vanhempansa. Vaimo omansa. Vai lähtisitkö kiristämään myös miestä vaimon vanhempien hoitamisella? No yllättäen et.
Aloitus kuvaa hyvin nykynaista. Ensin on pakko löytää mies , työtätekevä, sitten tehdään lapsia vaikka on toimivia ehkäisyjä. Sitten ruvetaan nalkuttamaan, mieskin 10 h päivä töissä, minä tässä joudun hakemaan lapsenkinbhoidosta, lukemaan vilmaa, laittamaan koneet käyntiin, huolehtimaan että on ruokaa kotona, kaikki osapäivätyön lisäksi.
Naisen asemassa on paljon parannettavaa, ennen oli kotirouvillakin kotiapulainen.
Vierailija kirjoitti:
Aloitus kuvaa hyvin nykynaista. Ensin on pakko löytää mies , työtätekevä, sitten tehdään lapsia vaikka on toimivia ehkäisyjä. Sitten ruvetaan nalkuttamaan, mieskin 10 h päivä töissä, minä tässä joudun hakemaan lapsenkinbhoidosta, lukemaan vilmaa, laittamaan koneet käyntiin, huolehtimaan että on ruokaa kotona, kaikki osapäivätyön lisäksi.
Naisen asemassa on paljon parannettavaa, ennen oli kotirouvillakin kotiapulainen.
Unohdit sen miehen joka nalkuttaa OMIEN vanhempiensa hoidosta. Tissiposki.
Vierailija kirjoitti:
Missä metsässä te asutte jos apet ei pääse itse kauppaan? Ettet nyt vaan vähän liiottele? Perheen marttyyri, mies tienaa rahat ja on niin raskasta osapäivätyön ohessa käynnistää pyykkikone.
Ei mikään marttyyri.
Ap käy töissä ja huoltaa "vapaa-aikanaan" perheen kolmen lapsen asiat. Se riittää oikein hyvin.
Ap:n elämä olisi helvettiä, jos pitäisi hoitaa myös appiksien kodinhoitoasiat. Kun kerran pystyvät asumaan kodissaan, eivät liene täysin avuttomia. Mies voi viikonloppuna tai milloin hänellä sitä vapaata on, käydä ne lamput vaihtamassa vaikka lasten kanssa.
Ap voi hyvän tahdon eleenä miestään kohtaan tehdä kesälomalla YHDESSÄ miehen kanssa jonkin kertaluontoisen homman lasten isovanhempien hyväksi, esim. ikkunoiden pesu, matot pesulaan. Noin parisuhteen hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai vielä kalliita lahjoja :D :D Ja mitä hoitoapua odotat joltain joka ei saa imurin pussia vaihdetuksi.
Edelleen, mies hoitaa kun omat vanhempansa. Vaimo omansa. Vai lähtisitkö kiristämään myös miestä vaimon vanhempien hoita
En itse tarvitse apua ja olen varautunut ostamaam tarvitsemani. Oletan kuitenkin ettei lasteni puolisot raivoaisi jos lapseni joutuisivay edunvalvojiksi tai joskus minut hautaamaan ja selvimään pesän.
Sisaruksillani olen nähnyt, kyllä heidän lapsensa puolisoineen yhdessä ovat käyneet auttamassa esim muistisairasta kälyäni. Miniänsä hän tunsi pisimpään ja odotti heitä käymään. Oma poika oli sen "mukavan Niinan mies."
No miniöillä kyllä oli jo aikuiset lapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten voisit auttaa heitä ihan siitä hyvästä, että ovat lapsiesi isovanhempia tai ihan vaan vanhuksia, ketkä tarvitsevat apua. En yhtään vähättele työmäärääsi mutta surullista, jos pitää exelissä laskea kukau auttaa vanhempia.
Ja uskot että mies kävisi auttamassa ap:n vanhempia jos aikaa olisi? Paskat. Kukaan mies ei tee niin. Naistenkaan ei tule suostua tuohon.
Ai, itse tiedän useita miehiä jotka auttaa vanhempiaan. Todellakin moni auttaa.
Itsekin autoin vanhempiani.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä autoin aina appivanhempiani, ihan päivittäin senkin jälkeen kun olin pojastaan eronnut, jäin asumaankin ihan viereen. Samoin mieheni auttoi vanhempiani kun naimisissa oltiin,eromme jälkeen elämänsä meni niin höpsistä, ettei hän muita auttamaan pystynyt. Appivanhemmat olivat lasteni isovanhempia, tein kaikkeni jotta heidän elämänsä olisi hyvää myös vanhana. He auttoivat pyytämättä AINA meitä kun lapset olivat pieni, aikuisina lapset olivat isovammilleen oiva apu ihan omasta halustaan, rakkaudesta!
Marttyyrinkruunusi on ansaittu ja pääset varmasti taivaaseen, mutta kaikki vanhemmat eivät ole hoitaneet omia lapsiaan eivätkä isovanhempina välittäneet lastenlapsistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi noin alkajaisiksi ihan se, että mies kokeilisi kerrankin itse, mitä se vaatii, että kaupassa on käyty, ruoka on säännöllisesti valmiina. pyykit ja astiat pestyinä, koti edes jotenkuten siivottuna, lapset hoidettuina ja pääsevät harrastuksiinsa ja kouluun/hoitopaikkaan ja sieltä pois. Nuo ovat suurin osa asioita, joita hoidetaan joka ikinen päivä. Käsittämätöntä, että on vielä ihmisiä, joille tulee yllätyksenä, että ne on tehtävä itse, eivätkä ne vain ilmesty jostain valmiina.
Appivanhemmat eivät ole tässä syyllisiä, vaan mies, joka on ihan itse opetellut olemaan laiska. Ehkä hänelle on jäänyt vaimon äitiysloman jälkeen sellainen tapa, että hänen ei tarvitse hoitaa kotona mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ovat eläkeläisiä pyydä paikkakuntasi vanhustyöstä luettelo siivousliikkeistä jotka voivat huonokuntoisille tehdä arvonlisäverottomana. Oon 80 ja mua ihmetyttää nää kun jokaisella avuttomat vanhemmat ja appivanhemmat.
Minkä takia aloittajan täytyy alkaa järjestelemään kaupungin kanssa apua miehen vanhemmille, eikä miehen itsensä?
On varmaan ylivoimaista hankkia luettelo siivousliikkeistä. Soitin, olen 80, vanhustyöhön, viiden minuutin päästä oli sähköpostissa luettelo. Oli rasittavaA.
Tämä vauva on outo, tämä on täynnä puolisonsa vanhempia vihaavia naisia. Kuitenkin anopeiltakin odotetaan lasten kaitsemista, isoja rahalahjoja miniänkin synttärinä.
Etteikö vaan aloittajankin lapset ole siellä mummolassa aina joskus vai onko a
Mun lapsistani vain miehen ja mun yhteiset lapset eli appivanhempien biologiset lapsenlapset olivat appivanhemmillani hoidossa. Ei koskaan mun esikoiseni. Joten ihan vain omia lapsenlapsiaan hoitivat eikä heitäkään kovin usein.
- eri -