Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ole appiporukan ilmainen siivooja!

Vierailija
16.04.2025 |

He muuttivat lähelle meitä, kun mieheni puhui heidät ympäri: Meissä olisi heille turva ja apu. Sanoin etukäteen jo, että kun mieheni on päivittäin 10 tuntia pois (töissä ja matkalla sinne/sieltä plus ruokatuntinsa ja kuopuksen vieminen aamulla tarhaan) ja minä 6-tuntisena toimistotyöläisenä  noin 7 tuntia (kaupassa käynti ja kuopuksen haku päiväkodista mukaan luettuna) minkä jälkeen yksin siivoan, kokkaan, pyykkään, tarkastan läksyt ja wilman, ja vien jokaisen kolmesta lapsesta kerran viikossa harrastukseen, muuhun EN TULE suostumaan. Miehen vastaus oli aina että no no, katsotaan sitten. Nyt on katsottu, hitto vie, miehen vaatimuksesta ihan excel-taulukossa, sillä tuloksella, että käänsi tai väänsi asioita miten vain, miehelle jäi enemmän aikaa! No no. . . eihän hän nyt sitä ollut tarkoittanut, että HÄNEN pitäisi käväistä kaupassa vanhemmilleen, juosta siellä satunnaisesti yhtä sun tätä tekemässä (lampunvaihto, taulun ripustus, pölynimuripussin vaihto, papereiden läpikatsominen, puhelimen selittäminen, ja pois mennessään roskis ulos). Että miksi MINÄ en voisi tehdä sitä ,siinä sivussa . . . Pariterapiaan on aika varattu. Saa nähdä mitä tapahtuu. Kiva, jos joku on jaksanut lukea. Oli vain tällainen vuodatus. 

Kommentit (625)

Vierailija
301/625 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saman eläneenä kerron tulevaisuudesta: Sitten kun miehen vanhemmat tarvitsevat pysyvämpää hoitopaikkaa tai ostettavaa apua kotiin niin miehen kauempana asuvat sisarukset vastustavat henkeen ja vereen. Ja sitten kun vanhemmat joutuvat hoitokotiin niin siitä syytetään sinua eikä miestäsi.

Tämä näissä tuntuu aina tapahtuvan. Kauhea moralisointi kun se yksi läheinen naishenkilö ei pysty päivästä toiseen juoksemaan auttamassa. Selitykset kyllä sille miksi itse ei pystytä auttamaan löytyy aina.

Sanomaasi vielä lisäksi: sitten kun aika jättää, niin totta kai sinä hoidat myös hautajaiset, kun siellä paikkakunnalla asut. Jälkeenpäin sitten marmatetaan kun kahvi oli kitkerää, jäi se mummon lempivirsi laulamatta ja kakkukin oli ihan vääränlainen. Rahaakin hassattiin ihan liikaa sinun syystäsi sekä niihin hoitopalveluihin että hautajaisiin, kun ei perintöä tullut rii

Totta. Itselle ehdotettiin aikanaan, jos minä hoitaisin perunkirjoituksen kaikkineen, koska olen talousalan ammattilainen muutoinkin. Ehdottaja vielä sanoi: Voidaan me sulle varmaan vähän maksaakin, ainakin korvauksia kuluista. :D Kieltäydyin ja sanoin, että minä en teidän perintöihinne käsiäni sotke. 

Vierailija
302/625 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikille ruuhkavuosissa eläville, kun väsyttää pyykit, tiskit, ruuat, siivous, miehen työpäivät ja autotallissa viihtyminen,  se on vain lyhyt aika elämässä.  Kun miettii mihin pääni oikein kaikissa rakkaushuuruissa pistin. Kolmen lapsen äitinä sen tiedän.

Nyt kaipaan aikaa kun oli mokkapalojen leipomista, työvuorot lasten harrastuksissa, läksyt, lasten vaatteiden miettiminen kun koti on tyhjä, allakka on tyhjä.  1, 5 litran kattila riittää kahden päivän ruokiin.

Kyllä se mulla kesti sen 20 v, vaikka oli vain yksi lapsi. Edelleen on työvuorot, allakka ei ole tyhjä ja puoliso on paikalla, 1,5 litran kattila ei riitä kahdeksi päiväksi kahdelle. Eläkää muullekin kuin lapsille niin ei käy noin.

Joo.  Joskus ehkä olet eläkkeellä, puolisosi kuolee, tutulta jopa ainokainen lapsi ennen äitiään.  Riittää pieni kattila, muistoissa kultareunoilla hulina kolmen lapsen kanssa.

Voimavaransa pitäisi , helppo sanoa, arvioida ennen perheen perustamista ettei keskustelupalstat olisi täynnä valitusta lapsiperheiden työtaakasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/625 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tuolla listaili "nuoren parin" töitä ja velvollisuuksia, joita on niin paljon ilman niitä vanhusten asioitakin.

Millä "nuorella" parilla on vanhemmat, jotka tarvitsevat apua?

Nuorten parien vanhemmat on useimmiten vielä työelämässä, ei ne mitään kotiin autettava vanhuksia ole.  Kun itse olin nuori vaimo ja lapset pieniä, minun ja miehen vanhemmat oli viisikymppisiä.

Vierailija
304/625 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten uusavuttomia appivanhempasi oikein ovat. Eivät osaa vaihtaa itse esim lamppua ( ledlamput kestää tosikauan, joten harvoin tarvii vaihtaa) . Laittakaa ne hemmetin laskut e-laskuiksi, helppoa vain vilasta ja hipaista ,jos jotkut pitää hyväksyä. Me olemme kasikymmpisia ja kahden huushollimme esim kahdet sähkölaskut  ja kaikki  tulevat e -laskuina . Raha menee tililtä itsestään. Jotkut hipasen tapletilla ,kun haluan itse hyväksyä.

Ruuat on helppo tilata ihan sinne keittiöön jääkaapin/pk eteen moneksi viikoksi. Eikö appivanhemmat osaa latoa niitä kaappeihin ja ottaa sieltä mitä aikovat huomenna syödä.

He ovat todella KÄDETTÖMIÄ , JALATTOMIA JA vailla ajatustoimintaa ,jos eivät noita toimia pysty tekemään.

Mitä he

tekevät kaikki päivät. Istuvat, makaavaat ja töllöttävät telkkaria. Meillä kasikymppisillä eläkeläisillä on kaikki päivät pelkkää vapaata aikaa näihin pikku puuhiin.

Vierailija
305/625 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikille ruuhkavuosissa eläville, kun väsyttää pyykit, tiskit, ruuat, siivous, miehen työpäivät ja autotallissa viihtyminen,  se on vain lyhyt aika elämässä.  Kun miettii mihin pääni oikein kaikissa rakkaushuuruissa pistin. Kolmen lapsen äitinä sen tiedän.

Nyt kaipaan aikaa kun oli mokkapalojen leipomista, työvuorot lasten harrastuksissa, läksyt, lasten vaatteiden miettiminen kun koti on tyhjä, allakka on tyhjä.  1, 5 litran kattila riittää kahden päivän ruokiin.

Kyllä se mulla kesti sen 20 v, vaikka oli vain yksi lapsi. Edelleen on työvuorot, allakka ei ole tyhjä ja puoliso on paikalla, 1,5 litran kattila ei riitä kahdeksi päiväksi kahdelle. Eläkää muullekin kuin lapsille niin ei käy noin.

Joo.  Joskus ehkä olet eläkkeellä, puolisosi kuolee, tutulta

20 vuotta on lyhyt aika vaikkapa 80-vuotiaan elämänkaaressa.

Ikävää jos jollekin paras aika elämästä, puoliso, perhe,  vielä jälkikäteenkin on vain raskas ja rasittava aika.

Vierailija
306/625 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä päivänä vielä ison osan avusta saisi järkättyä pienellä vaivalla ihan etänä. Isommat ruokaostokset kotiin tilattuna eivät paljoa enempää maksa, kuin ees taas sinne ison kirkon Prismaan kuskailu + kaikki aika ja vaiva.

Vierailija
307/625 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, meillä mies käy auttamassa mun vanhempia joka päivä. Siivoaa, käyttää kaupassa, toimittaa nettiasioita yms. Miksi? Koska mies on työtön ja mulla on päävastuu elättämisestä. Ja mun vanhemmat ei joudu ostamaan ulkopuolisia palveluita vaan vilauttaa varmaan 500-1000 Euroa meille (miehelle) käteistä kuussa avusta. 

Vierailija
308/625 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänä päivänä vielä ison osan avusta saisi järkättyä pienellä vaivalla ihan etänä. Isommat ruokaostokset kotiin tilattuna eivät paljoa enempää maksa, kuin ees taas sinne ison kirkon Prismaan kuskailu + kaikki aika ja vaiva.

Ruokalaatikoiden  tilaaminen tulee halvemmaksi ,kuin lähikaupassa ramppaaminen ( lähimarket on paljon kalliimpi). Olen harrastanut tilaamista jo 5 vuotta,

Vierailija
309/625 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi muuten aloittaja itsekään ei käytä ruuan tilaamista kun ruokakaupan  mainitsee arkea raskauttavana asiana.

Viikon ruokatilaukset vaan nettiin,  tuontimaksu  on pieni ,  jos se arkea helpottaa. 

Vierailija
310/625 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi muuten aloittaja itsekään ei käytä ruuan tilaamista kun ruokakaupan  mainitsee arkea raskauttavana asiana.

Viikon ruokatilaukset vaan nettiin,  tuontimaksu  on pieni ,  jos se arkea helpottaa. 

Ruoan kotiinkuljetus on kyllä aivan huippupalvelu! Eikä ole edes kallis, saan cittarista välillä ilmaiseksikin kuljetuksen. Normaalisti 7,90-12,90

Vierailija
311/625 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus ehkä. Vanhana ja viisaana varmaan ymmärrät, ettei kukaan pysty tietämään etukäteen, mitä vuosikymmenet tuovat tullessaan, edes ne lapsiperheet. Suodaan siis heillekin oikeus valittaa, kuka mitäkin elämässään valittelee.

Vierailija
312/625 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin muutamiltakin sivuilta melkoista ap:n syyllistämistä; miten hän kyllä voi tehdä sitä ja tätä ja ei se paljoa aikaa vie ym.

Ettekö te tällaisten kirjoittajat ymmärrä, että kyse on siitä, ettei ap:lla ole mitään velvollisuutta omien töidensä lisäksi palvella miehensä vanhempia etenkin kun mies on nämä houkutellut lähelle asumaan. Hoitakoon itse vanhempansa, kun on leikkiin ryhtynyt. 

Vierailija
313/625 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me käydään äitini luona kerran viikossa ja käytetään mummo kaupassa. Siivoamassa mummolle käy tyttäremme. Tarpeen mukaan. En näe tuossa mitään ongelmaa.

Vierailija
314/625 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miksi appivanhemmat ei tee sitä itse. Se ei vaadi kuin lukutaitoa tapletilta ja taitoa kirjoittaa esim leipä, esille levahtaa kaikki kaupan leivät. Sitten siltä vain hipaista , mitä haluaa  ostaa, He ovat kymmeniä vuosia kaupassa rampanneet ja valikoineet siellä ostokset. Kyllä tapletilla tilaaminen on 90% helpompaa, sanon 76 vuotiaana. Huikean mukava palvelu s ja k kaupoilta.

Vierailija
315/625 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, joskus ehkä, silloin valitellaan niitä juttuja, nyt toisenlaisia, lapsiperheet omiaan. Ainahan se on aikasidonnaista.

Vierailija
316/625 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin muutamiltakin sivuilta melkoista ap:n syyllistämistä; miten hän kyllä voi tehdä sitä ja tätä ja ei se paljoa aikaa vie ym.

Ettekö te tällaisten kirjoittajat ymmärrä, että kyse on siitä, ettei ap:lla ole mitään velvollisuutta omien töidensä lisäksi palvella miehensä vanhempia etenkin kun mies on nämä houkutellut lähelle asumaan. Hoitakoon itse vanhempansa, kun on leikkiin ryhtynyt. 

Täällä oikaistiin jo ettei kotityöt ole naisen omia,  hän vain marttyyrina joutuu tekemään kun mies ei tee.   Eihän toki lapsia suunnitellessa tullut mieleen  heidän mukanaan tuomat kotityöt.  Mutta ne eivät ole naisen omia .

Vierailija
317/625 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi appivanhemmat ei tee sitä itse. Se ei vaadi kuin lukutaitoa tapletilta ja taitoa kirjoittaa esim leipä, esille levahtaa kaikki kaupan leivät. Sitten siltä vain hipaista , mitä haluaa  ostaa, He ovat kymmeniä vuosia kaupassa rampanneet ja valikoineet siellä ostokset. Kyllä tapletilla tilaaminen on 90% helpompaa, sanon 76 vuotiaana. Huikean mukava palvelu s ja k kaupoilta.

Se on tabletti.

Vierailija
318/625 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruoan kotiinkuljetus on kyllä aivan huippupalvelu! Eikä ole edes kallis, saan cittarista välillä ilmaiseksikin kuljetuksen. Normaalisti 7,90-12,90

Tilasin just Prismasta, kuljetus 3.50 e ja kuski kärrää 5 laatkollista keitiöön jk/pk kaapien eteen. Huikeaa palvelua vanhukselle 😄👍

Vierailija
319/625 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä hän ja miehensä eivät osaa sitä suositella vanhuksillekaan kun eivöt itsekään osaa palveluja käyttää.  Lapsiperheen rasittunut äitikin voi ostaa siivouksen pari kertaa kuussa, ikkunanpesut jne.

Sinä vanhana ja minä vielä vanhempana osaamme helpottaa elömäämme palveluilla. Ja ihan itse tilata ja hoitaa asiat.  Niin kauan kun joku tulee.

Vierailija
320/625 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on tabletti.

Tuo oli aika turha huomautus.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kaksi