Erja Häkkisellä 63, muistisairaus
Surullista. Aikaisin alkanut eli tulee menemään pahaksi nopeasti.
Kommentit (443)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkavan mustisairauden merkkejä. Eikö se Häkkisen tragedia mennyt noin?
Eukko on kai vetänyt röökiä teinistä asti. Maailmannaisena lipitellyt viiniä päivittäin.
Oletko saanut pakit vai miksi olet noin katkera?
Just. Tunnen Häkkisen. Kaikesta päätellen mistään tosi pahasta ei ole kyse.
Ja mitähän katkeruutta siinä kun sanoo miten asia on: tupakkaa vetänyt vuosikymmeniä ja alkoholia päivittäin.
Alkoholi tuhoaa aivoja, tupakka vie happea.
Mitä katkeruutta!
Siis onko Erja vedannyt tupaakkaa ja alkoa, vai mitä sä tiedät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lohduttava tieto on se, että varhaisessa vaiheessa todetun muistisairauden etenemiseen voi jossain määrin itsekin vaikuttaa. Muistia kannattaa treenata ja omasta fyysisestä ja psyykkisestä hyvinvoinnista kannattaa pitää hyvää huolta. Huolta kannattaa pitää myös siitä, että aistit toimivat eli kuuleminen ja näkeminen sujuvat hyvin ettei huomaamattaankin ala karttaa tilanteita ja ihmisiä esimerkiksi siksi, että kommunikointi on hankalaa koska ei kuule hyvin.
Siinä mielessä naurettavaa että tuossa artikkelissa kerrotaan lääkärin kehottaneen häntä tekemään ristikoita ja syömään porkkanaa.
Mitä naurettavaa siinä on? Tuossa iässä tai jo 40v pitäisi huolehtia aivoistaan ja siihen ristikot ja porkkanan syöminem on ihan ok. Ja erityisesti liikunta.
Eivät ehkä ihan Iisakin visaiset ristikot.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Erja on paremman asian takia julkisuudessa kuin ex-siippansa. Onko Mikalla rahapula näiden kaikkien vaimojen ja lukuisten lasten kanssa, kun Aarnio-Wihurin täytyy alkaa Mikan likan harrastusta rahoittaa? Ja Mikan linnakin meni myyntiin!
Kimi sentään pystyy rahoittamaan oman jälkeläisensä harrastuksen, vaikka onkin vain yksinkertainen F1-maailmanmestari, toisin kuin Häkkinen.
No kun Häkkisen molemmat korppikotkat ovat imaisseet sen tyhjäksi rahasta
Vierailija kirjoitti:
Mä olen autismin kirjolla ja huomaan nyt vanhempana, että en enää suoriudu asioista niin kuin aiemmin.
Ristikot, sudokut ja Hesarin sanolouhokset menee kuin vettä vaan, mutta muuten jumitan saamatta asioita aikaan. Mieluusti vain kyykin keräilemässä risuja pihalta tai pilkon polttopuita - kaikki monimutkaisempi tekeminen nostaa kauhean ahdistuksen. Olen esim. skipannut talon yhtiökokoukset parina vuonna kokonaan, kun aiemmin olin aktiivinen hallituksen jäsen.
Autolla ajan vain paria tuttua reittiä, muuten pitää laittaa navi päälle. Kaikki tekeminen tuntuu turhalta ja rasittavalta. Syön valmiita eineksiä ja voileipää.
Haluan vain olla rauhassa ja välttelen tuttuja. Vain läheisten kanssa olen tekemisissä, enimmäkseen viestein.
Onkohan tässä jo ainesta alkavaan Alzheimeriin?
N67
Mulla melkein sama, vaikka olen vasta 38v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan tupakointi ollut hänen kohdallaan iso tekijä taudin kehittymisessä.
Tupakointi hakkaa tietyt lääkkeet ja ylipainon helposti kun pitää etsiä syy, joka altistaa dementialle.
Hänen naamastaan näkee, että vedännyt tupakkaa. Onko alkoakin?
Vierailija kirjoitti:
Mä olen autismin kirjolla ja huomaan nyt vanhempana, että en enää suoriudu asioista niin kuin aiemmin.
Ristikot, sudokut ja Hesarin sanolouhokset menee kuin vettä vaan, mutta muuten jumitan saamatta asioita aikaan. Mieluusti vain kyykin keräilemässä risuja pihalta tai pilkon polttopuita - kaikki monimutkaisempi tekeminen nostaa kauhean ahdistuksen. Olen esim. skipannut talon yhtiökokoukset parina vuonna kokonaan, kun aiemmin olin aktiivinen hallituksen jäsen.
-----/ Autolla ajan vain paria tuttua reittiä, muuten pitää laittaa navi päälle./ -----
Kaikki tekeminen tuntuu turhalta ja rasittavalta. Syön valmiita eineksiä ja voileipää.
Haluan vain olla rauhassa ja välttelen tuttuja. Vain läheisten kanssa olen tekemisissä, enimmäkseen viestein.
N67
Mitäs hlvt sä siellä auton ratin takana teet?
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki kansalaiset ct-kuvattaisiin ym tutkimukset, olisikin ALKAVAA sairautta aika paljon, myös nuoremmissa.
Kenellä varaa tutkituttaa...
Tämä! Erjan aivoista saattoi löytyä pieniä määriä amyloidia, plakkia. Huom. kuten varmaan lähes jokaisen yli kuuskymppisen aivoista löytyisi, jos tutkittaisiin!
Täysin terveitä ovat vain ne, joita ei ole tutkittu riittävästi.
Minulta löytyi polvien ja lonkkien nivelrikko yli 10 v sitten. Ei olisi pitänyt mennä kuvattavaksi, kun mitään oireita ole ollut vuosiin. Lakkasin juomasta hanavettä, jossa kalkkia ja kaikkia kovia mineraaleja yli suositusten. (En asu Suomessa). Oireet lähtivät sillä.
Joten käsittämätöntä että häkkisen exä on jo liki eläkeikäinen jolla on muistisairaus. Aika menee aivan käsittämättömän nopeasti ja ihmiselämä on todella lyhyt (etenkin niiden aidosti hyvien vuosien suhteen) eli yhtään ei kannattaisi kenenkään tuhlata elämäänsä tällä palstalla. Tai somessa.
Taidankin keksiä samoin tein iha mitä tahansa muuta tekemistä. Sinänsä siis olikin ihan hyödyllinen piipahdus, koska tämä palsta taas kerran muistutti mikä on tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liika alkoholinkäyttö
Oli myös himopolttaja.
Siskoni sairastu 67- vuotiaana, ei koskaan ole polttanut, eikä käyttänyt alkoa. Liikunnallisesti aktiivinen ja muutenkin sosiaalinen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autolla ajan vain paria tuttua reittiä, muuten pitää laittaa navi päälle. Kaikki tekeminen tuntuu turhalta ja rasittavalta. Syön valmiita eineksiä ja voileipää.
N67
Mulla melkein sama, vaikka olen vasta 38v.
Olisko sulla työ- tai ruuhkavuosista johtuvaa stressiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä fiksu daami oli kuin valopilkku keskellä muiden f1-tyyppien varikkobimboja. Kestää vielä muutamia vuosikymmeniä ennenkuin se taantuu niiden tasolle.
Arvostan hän tulee julkisuuten tämän asian kanssa - Ei ole koskaan ollut turha seiskajulkkis. Ihmisten on hyvä tietää että ongelman varhaisella toteamisella on paljon pelastettavissa. Muistinalenemaa voi lykätä jos ongelman tiedostaa ajoissa eikä vaan masennu ja hyväksy, tai yritä piillottaa ongelmaa.
Kunnioitettavaa, että hän riensi heti ja oli koko ajan exänsä rinnalla, vaikkei edes tietty tuleeko exästä entisen veroista ikinä pahan onnettomuuden jälkeen. Hän taisi irtisanoutua silloin töistäänkin voidakseen olla exän rinnalla sairaalassa ja kuntoutuksessa.
No mutta kun tämä leipäpuu ja kuuluisuuden tuonut hahmo olisi voinut kuolla, mitä hän sitten olisi tehnyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja meillä 1987 syntyneillä tavoite eläkeikä on 69 vuotta 11 kuukautta. Moniko meistä sinne asti painaa duunia, tuskin kovin moni. Tietotyöläisillä loppuu pää ja ruumiillisen työn tekijöillä kroppa. Mutta kivaahan se on kun on tavoitteita.
Tietotyöläisellä on niin paljon enemmän aivokapasiteettia (kuin turvenuijilla) että muistisairaus ei ehdi välttämättä haitata koskaan. Mitä korkeampi lähtötaso, sitä loivempi laskukäyrä.
Mitä enemmän opit, osaat ja tiedät, sitä hitaammin dementoidut.
Mitä tämä formulakuskin ex on tehnyt työurakseen? Antanut haastatteluja?
No itse olen hoitanut esim Alzheimeria sairastavaa professoria. Piti sairaalassa luentoja kun luuli olevansa jossain tilaisuudessa puhumassa. Puhui hienoin lauserakentein, mutta niissä lauseissa ei ollut päätä eikä häntää. Muitakin korkeastikoulutettuja on vastaan tullut ja paljon.
Niin ja itselläni on myös sama mielikuva työn myötä tullut, että jos sairaus alkaa nuorena niin se myös etenee rajusti ja nopeasti.
t. Sairaanhoitaja vanhuspuolelta
Ihminen kasvaa kehittyy aikuiseksi aina 20-25 ikävuoteen asti. Aktiiviaikaa noin 40 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Erja on paremman asian takia julkisuudessa kuin ex-siippansa. Onko Mikalla rahapula näiden kaikkien vaimojen ja lukuisten lasten kanssa, kun Aarnio-Wihurin täytyy alkaa Mikan likan harrastusta rahoittaa? Ja Mikan linnakin meni myyntiin!
Kimi sentään pystyy rahoittamaan oman jälkeläisensä harrastuksen, vaikka onkin vain yksinkertainen F1-maailmanmestari, toisin kuin Häkkinen.
kaikkien vaimojen ja lukuisten lasten kanssa?
Ilmeisesti Kimillä pysyy raha paremmin näpeissä kuin kuin Mikalla. Ei sitäkään ihan kaikki osaa, ei edes miljonäärit, kun kerran miljardööreiltä pitää apua pyytää.
Köyhä Häkkinen🤣
Vierailija kirjoitti:
Joten käsittämätöntä että häkkisen exä on jo liki eläkeikäinen jolla on muistisairaus. Aika menee aivan käsittämättömän nopeasti ja ihmiselämä on todella lyhyt (etenkin niiden aidosti hyvien vuosien suhteen) eli yhtään ei kannattaisi kenenkään tuhlata elämäänsä tällä palstalla. Tai somessa.
Taidankin keksiä samoin tein iha mitä tahansa muuta tekemistä. Sinänsä siis olikin ihan hyödyllinen piipahdus, koska tämä palsta taas kerran muistutti mikä on tärkeää.
Kerro mullekin, mikä olisi parempaa tekemistä!
Mulla ei ole ystäviä ketä tavata ja olen sairaana, enkä jaksa lähteä edes ulkoilemaan.
Autoilija Mika häkkinen on kyseisen Erja Häkkisen entinen puoliso ja kyseisellä autoilija Mika Häkkisen entisellä puolisolla Erja Häkkisellä muisti pätkii, olenko ymmärtänyt oikein?
T.Skäbä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-----/ Autolla ajan vain paria tuttua reittiä, muuten pitää laittaa navi päälle./ -----
Kaikki tekeminen tuntuu turhalta ja rasittavalta. Syön valmiita eineksiä ja voileipää.
N67
"Mitäs hlvt sä siellä auton ratin takana teet? "
Ai kui? Olen varmasti teknisesti parempi kuski kuin sinäkään. Tunnen liikennesäännöt ja noudatan niitä.
Se on eri asia, etten löydä paikkoja muuttuneessa ympäristössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lista dementialle altistavista tekijöistä järjestyksessä pahimmasta vähiten pahaan:
1. huumeet
2. bentsodiatsepaamit ja niiden johdannaiset
3. tupakkatuotteet
4. alkoholi
5. antikolinergiset lääkkeet
6. hoitamaton verenpainetauti
7. korkea kolesteroli
8. unettomuus tai huonolaatuinen uni
9. ei-hoitotasapainossa oleva diabetes
10. pään vammat
11. huono kuulo/huono näkö
12. sosiaalinen eristäytyminen
13. liikkumattomuus
14. ilmansaasteet
Numero 2 ei pidä paikkaansa. Bentsodiatsepiinien mahdollista vaikutusta muistisairauden puhkeamiseen ei ole pystytty tutkimuksissa osoittamaan. Yrittävät kovasti toki, mutta tuloksia ei ole saatu.
Kiitos oikaisusta. Mulla ei muuten
Tupakan on ajalteltu suojaavan Parkinsonilta ja Alzheimerilta - Alzheimerin osalta ei ole todisteita suojaavuudesta, mutta käänteisesti ei siis ole näyttöä siitä että tupakointi aiheuttaisi Alzheimeria:
duodecimlehti.fi
"Tupakoinnin mahdollisesta ehkäisevästä vaikutuksesta etenevissä keskushermostosairauksissa on saatu ristiriitaisia tuloksia. Parkinsonin tautia esiintyy selvästi vähemmän tupakoivilla (riskisuhde 0,37, 95 %:n luottamusväli 0,33-0,41) (Allam ym. 2004). Sen sijaan Alzheimerin taudin kohorttitutkimuksissa tupakoinnin ns. suojaava vaikutus perustuu valikoivaan kuolleisuuteen (Wang ym. 1999, Fratiglioni ja Wang 2000). Tauti ilmaantuu myöhäisellä iällä, joten suuri osa tupakoivista on ehtinyt kuolla muihin sairauksiin ja syntyy virheellinen vaikutelma, että tupakointi suojaisi tältä taudilta. "
Vierailija kirjoitti:
Unilääkkeet, masennuslääkkeet, diapamit ja siihen verrannollisten lääkkeiden käyttö on niin suuri riski dementioiden suhteen ettei kannattaisi niitä käyttää.
Älä sekoita masennuslääkkeitä tuollaisten lääkkeiden joukkoon.
Kiitos oikaisusta. Mulla ei muuten olisikaan kuin tuo unettomuus (mihin tarvin pienen annoksen) ja sosiaalinen eristyneisyys. Ja kun nukun murusella zopinoxia tai pamia, niin unettomuus poistuu listalta. Introvertille tuo eristyneisyys ei kai ole kovinkaan paha altistava tekijä.