Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: "Vakuutusyhtiö käski alaiset takaisin toimistolle". Yhä useampi työnantaja rajoittaa etätöitä.

Vierailija
15.04.2025 |

https://www.hs.fi/suomi/art-2000011153366.html

"Yhä useampi työnantaja houkuttelee tai jopa pakottaa korona-aikana etätöihin tottuneita tietotyöntekijöitä palaamaan takaisin toimistolle.

Viimeisimpänä näin on tehnyt vakuutusyhtiö If. Yhtiössä on tullut voimaan linjaus, jonka mukaan kaikkien sen työntekijöiden tulisi työskennellä työpaikalla vähintään kolmena päivänä viikosta."

Minusta tuo on hyvä asia. Toimistolla työskentely on paljon tehokkaampaa ja lisäksi siellä saa sosiaalisuutta elämäänsä, kun pääsee juttelemaan työkavereiden kanssa.

Kyllä se etätöiden rajoitus kuules jossain vaiheessa sinunkin työpaikallesi osuu, jos ei ole vielä osunut. Kannattaisi hyväksyä, että ihan yleinen trendi työelämässä tällä hetkellä on etätöiden vähentäminen ja toimistotyön lisääntyminen.

Kommentit (297)

Vierailija
141/297 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätöissä hiertää varmaan se, että käytännössä työt tehdään murto-osalla siitä ajasta millä ne tehtäisiin toimistolla. Siitä sitten päätellään että työntekijät lintsaavat, kun käyttävät työaikaa neljä tuntia kahdeksan sijaan, eikä ollenkaan ymmärretä sitä, että toimistolla sitä aikaa menee hukkaan ihan valtavasti _kaikkeen muuhun kuin työtehtäviin_, kun suunnitellaan jonkun läksiäisiä ja kerrataan viikonloppukuulumisia ja käydään pitkillä lounailla ja notkutaan toisten ovenpielessä keksimässä jutun juurta...

Ilmeisesti työnantaja ei halua maksaa niinkään tehdystä työstä vaan tuntipalkkaa työntekijän käyttämästä ajasta.

Järkevä työnantaja ei kyttää sitä onko jokainen minuutti työajasta pakerrettu jotain tehden, vaan on tyytyväinen siihen että kaikki tarvittavat työt on tehty hyvin.

Vierailija
142/297 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätyö on tehokkaampaa, jos työ on sellaista, että sen hallitsee itse täysin ja se edellyttää hiljaista keskittymistä.

Itse koin, että vaikka oli kiva jäädä kotiin töihin, niin samalla jäi uutispimentoon siitä, mitä työpaikalla oli meneillään. Kun sitten meni toimistolle, sai kuulla, kenellä oli juuri ollut läksäiset ja kuka nykyään tekee mitäkin.

Mitä helkuttia tuollaisella tiedolla tekee ja ei todellakaan kiinnosta muiden tekemiset. Se on työpaikka, ei mikään päiväkerho jossa käydään seurustelemassa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/297 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, minä olen etätöissä ja koska pomo ei ehdi pitää tarpeeksi yhteyttä ja käydä läpi tavoitteita ym. Käyn mielelläni toimistolla hakemassa jonkinlaista ryhtiä työviikkoon. Monesti saan ikävät työtehtävät hoidettua toimistolla (aikojen sopiminen, asiakkaille soittelu), mutta rutiinihommat ja kehittävät työt teen mieluiten kotona. 

Joten minulla hybridimalli tukee työtä

Aika harva taitaa kannata etätyöpakkoa - vaan joustavuutta. Ihmiset on erilaisia 

Juuri tämä. Mahdollisuus valita itse haluaako olla toimistolla vai etänä. Ei sama malli sovi kaikille, eikä kuulukaan sopia. 

Vierailija
144/297 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 1 vapaavalintainen päivä toimistolla. On ihan hauska piipahtaa lähitöissä, pääsee juttelemaan kollegoiden kanssa ja saa syödä ulkona. Usein sen hauskan ryhmän kanssa sovitaan minä päivinä ollaan.

työt sujuu kyllä paremmin etätöissä, ainakin minun työssäni. Johto on myös  hybridimallin kannalla. Työ tehostunut, kiinteistökustannuksen puolittuneet. 

Vierailija
145/297 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossakin liukuhihnalla ehkä on kannattavaa pitää ihminen töissä koko työajan. Mutta jos tekee ajattelutyötä, on turha odottaa että kukaan keskittyy täysillä 8 tunnin ajan. Ei siitä tule mitään, on pakko pitää taukoja. Muuten on päivän päätteeksi aivan tyhjä pää ja olo kuin zombilla ja seuraavana päivänä ei jaksa enää.

Vierailija
146/297 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

--lisää tehokkuutta.

-- pääsee JUTTELEMAAN..

does not compute.

Juttelemalla saa myös uusinta käytännöllistä tietoa uusimmista muutoksista ja ohjeista ja siitä, kuka tekee mitäkin, kun organisaatiota muutetaan suunnilleen joka vuosi. Ja miten sovelluskin on taas muuttunut. Ainakin omalla työpaikallani muutos oli lähes jatkuvaa. Aina oli jotain meneillään.

Tasan nolla uutta ideaa tai käytännön sovellusta on syntynyt siitä kun kuuntelet Taneli-Marjatan kertovan sinulle edesmenneestä kultakalastaan.

Vierailija
147/297 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pannut merkille, että parhaat työntekijät viihtyvät enemmän toimistolla. Sitten on niitä puuhastelijoita ja ajantuhlaajia jotka viihtyvät etätöissä.

Vain lusmuilijat ja töiden väistelijät viihtyvät siellä toimistolla. Eivät osaa johtaa omaa työntekoaan ja ovat ihan hukassa, jos töitä pitäisi tehdä itsenäisesti eikä saisi käyttää työpäivää kahvitteluun ja juoruamiseen. 

Vierailija
148/297 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulis vaan. 

Kyllästyttää olla aina kotona. 

Minuakin kyllästyttää että sinä olet aina kotona.

Kenenkään tehtävä ei ole viihdyttää työkaveria töissä. Se ei kuulu työnkuvaan. Sinä sen sijaan voisit kyttäämisen sijasta tehdä välillä töitä. 

Vierailija
149/297 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikana, jolloin työpaikat ovat muuttuneet epävarmoiksi ja työtekijöiden oikeuksia heikennetään, en jaksa innostua oman työntekemiseni tehostamisesta. Eipä ole siihen motivaatiota.

No juuri nyt kannattaa olla tehokas. Tulokset on ainoa mitä katsotaan, kun potkuja jaetaan. Ei siinä selittelyt auta. Hommansa kun hoitaa, kuten on sovittu, ei tule potkuja.

Vierailija
150/297 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua on alkanut ihmetyttämään Hesarin vimma julkaista jatkuvasti näitä "takaisin toimistolle" artikkeleita? Oletteko huomanneet?

Maksettu yhteistyö. Saavat rahaa näistä. 

Vierailija
151/297 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina voi vaatia mutta toinen juttu on noudattaako niitä. Käyn silloin kun huvittaa. Jos ei kelpaa työnantajalle niin sitten antaa potkut. Ai mutta hei kun se työpanos on niin hyvä ettei kannata irtisanoa. Kun tää tyyppi tekee tehokkaasti töitä. Istukoon ne lusmuilijat siellä toimistolla laiskottelemassa. Mulle ne aina valittaa kun en lähde kahville. Ei kiinnosta istua 2x päivässä puolta tuntia kahvilla ja kuunnella paskoja juttuja.

Kukaan ei ole korvaamaton.

Ei ole ei, mutta kyllä se kengän kuva on perseessä ensin sillä tehottomalla toimistolla lusmuilijalla kuin etätöitä tehokkaasti tekevällä. 

Vierailija
152/297 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etätyöstä muille katkera ap :D :D

T. Henkilö, joka ei ole koskenut uusimpiin tutkimuksiin etätyöstä ja sen vaikutuksesta työyhteisöön ja työntekijöihin.

Tutkimuksia löytyy joka lähtöön maksajan mielen mukaan.

Vierailija
153/297 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt etätöitä korona-ajoista saakka. Jos nyt käsky kävisi toimistolle, irtisanoutuisin välittömästi. 

Pienikin muutos, niin heti ollaan valmiita valitsemaan työttömän ura, näin se menee nykyään.

Vierailija
154/297 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt etätöitä korona-ajoista saakka. Jos nyt käsky kävisi toimistolle, irtisanoutuisin välittömästi. 

Pienikin muutos, niin heti ollaan valmiita valitsemaan työttömän ura, näin se menee nykyään.

Ehkäpä joillakin on edelleen vara valita kenelle tekee työtä?

Vierailija
155/297 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kanssa tuo, että etätyöpäivinä puran rästit, mitä on toimistolla kertynyt. Joskus turhauttaa ihan perkeleeeesti tämä touhu! Meillä siis kaksi pakollista toimistopäivää ja ne on nykyään ihan stressin aihe, kun töitä todellakin riittää mutta ei siellä juorukerholla saa aikaiseksi kuin jotain 20% siitä mitä pitäisi. Nyt oon lomalla vielä loppuviikon, ja ärsyttää jo valmiiksi että tiistaina on toimistopäivä, eikä pääse kunnon rytmiin vasta kuin keskiviikkona, koko tiistai on ihan hukkapäivä. Onnittelut vaan uudelle esimiehelle, joka tämän toimistopakon meille keksi, en voi uskoa etteikö korkeammalla pistäisi silmään nämä muutosten hedelmät.

Vierailija
156/297 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pannut merkille, että parhaat työntekijät viihtyvät enemmän toimistolla. Sitten on niitä puuhastelijoita ja ajantuhlaajia jotka viihtyvät etätöissä.

Vain lusmuilijat ja töiden väistelijät viihtyvät siellä toimistolla. Eivät osaa johtaa omaa työntekoaan ja ovat ihan hukassa, jos töitä pitäisi tehdä itsenäisesti eikä saisi käyttää työpäivää kahvitteluun ja juoruamiseen. 

Raikkaasti vedit mutkat suoriksi.  Meillä toimistolla viintyvät mm. kollegat, joilla on pieni asunto.  Sitten taas etätöitä suosivat kollegat, joilla on pitkä työmatka.  Ainakin meillä kaikki hoitavat työnsä ihan yhtä hyvin siitä riippumatta, ovatko toimistolla vai kotona.

Vierailija
157/297 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun kävin työpaikalla, niin oli melko lailla mahdotonta keskittyä työpisteellä. Vieressä 4-5 henkilöä piti skype palaveria/useampaa. Ja toisella puolella asiakaspalvelupiste, jossa puhuttiin puhelimeen. Voisi verrata, että keräät keittiönpöydän ääreen kavereita höpöttämään, 1 radio auki, 2 tv.tä eri kanavilta päälle. Ja muutama henkilö kävelemään edestakaisin. Ja siinä sitten tekemään tietotyötä. Sellaista se tehokkuus on avokonttorissa. Nyt olen etätöissä ja sain kehuja, kun olen saanut paljon aikaan. (Kehut ei maksa mitään) :)  Stressi ja verenpaine ovat laskeneet.

Vierailija
158/297 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei tule missään vaiheessa lähityöpakkoa koska se on mahdotonta. Istumapaikkoja on noin kolmasosalle henkilöstöstä. Pysäköintipaikkoja alle kymmenesosalle. Kukaan muu ei tee töitäni joten se on ihan omalla vastuulla miten työt järjestää kotona, ei niitä tekemättä voi kuitenkaan jättää. 

Vierailija
159/297 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

--lisää tehokkuutta.

-- pääsee JUTTELEMAAN..

does not compute.

Juttelemalla saa myös uusinta käytännöllistä tietoa uusimmista muutoksista ja ohjeista ja siitä, kuka tekee mitäkin, kun organisaatiota muutetaan suunnilleen joka vuosi. Ja miten sovelluskin on taas muuttunut. Ainakin omalla työpaikallani muutos oli lähes jatkuvaa. Aina oli jotain meneillään.

Meillä organisaatiomuutoksista tiedotetaan Intrassa kaikille ja esimies vielä palaverissa käsittelee asian, ettei kenellekään jää epäselvää.  Aika epämääräistä, jos tuollaisista asioista pitää käydä toimiston kahvihuoneessa kyselemässä.

Vierailija
160/297 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

--lisää tehokkuutta.

-- pääsee JUTTELEMAAN..

does not compute.

Meillä organisaatiomuutoksista tiedotetaan Intrassa kaikille ja esimies vielä palaverissa käsittelee asian, ettei kenellekään jää epäselvää.  Aika epämääräistä, jos tuollaisista asioista pitää käydä toimiston kahvihuoneessa kyselemässä.

Täällä aika moni kommentoija tuntuu olevan töissä jossakin pienessä nyrkkipajassa, jossa ei nuo tiedotusasiat ole ihan niin justiinsa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kahdeksan