Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: "Vakuutusyhtiö käski alaiset takaisin toimistolle". Yhä useampi työnantaja rajoittaa etätöitä.

Vierailija
15.04.2025 |

https://www.hs.fi/suomi/art-2000011153366.html

"Yhä useampi työnantaja houkuttelee tai jopa pakottaa korona-aikana etätöihin tottuneita tietotyöntekijöitä palaamaan takaisin toimistolle.

Viimeisimpänä näin on tehnyt vakuutusyhtiö If. Yhtiössä on tullut voimaan linjaus, jonka mukaan kaikkien sen työntekijöiden tulisi työskennellä työpaikalla vähintään kolmena päivänä viikosta."

Minusta tuo on hyvä asia. Toimistolla työskentely on paljon tehokkaampaa ja lisäksi siellä saa sosiaalisuutta elämäänsä, kun pääsee juttelemaan työkavereiden kanssa.

Kyllä se etätöiden rajoitus kuules jossain vaiheessa sinunkin työpaikallesi osuu, jos ei ole vielä osunut. Kannattaisi hyväksyä, että ihan yleinen trendi työelämässä tällä hetkellä on etätöiden vähentäminen ja toimistotyön lisääntyminen.

Kommentit (297)

Vierailija
201/297 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etätyöstä muille katkera ap :D :D

Ehkäpä työnantajat ovat huomanneet, että etätöissä lorvitaan ja ne vähätkin työt tehdään hiprakassa, niin siksi sitten on tiedossa paluu toimistolle.

Huomaa että et ole työelämässä.  Mun työnantaja naurais sun vanhanaikaiselle ajatusmaailmalle.

Omaa työtäni ei voi edes tehdä etänä. Mutta käynkin oikeissa töissä, enkä missään kynäniskojen näppäilytöissä.

Vierailija
202/297 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen suunnittelutoimistolla esimiehenä, etätyö on jees pari päivää viikossa mutta ei yhtään sen enempää.

Omassa 10 hengen tiimissä etätyö aiheutti seuraavat ongelmat:

- Suunnittelussa tuli liikaa virheitä --> jouduttiin tekemään uudelleen työtä, jota ei voinut asiakkaalta laskuttaa. lähityössä voin käydä pyörimässä toimistolla ja suunnittelijat kertovat helpommin jos joku askarruttaa.

- Etätyö lisää palaverien määrää radikaalisti --> joka pikkuasiaa palaveerataan

- Hiljaiset käpertyvät koteihinsa ja eivät meinaa enää uskaltaa lähteä asiakkaalle

- Alkoholin käyttö ja stressi lisääntyvät, keskustelu vähentää stressiä

On varmasti töitä, joissa yhteinen suunnittelu on tärkeää, mutta työnjohdossa toimivana olen sitä mieltä, että si

Juuri näin, vika on aina muissa, ei täysipäiväisissä etäilijöissä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/297 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksittäinen työntekijä katsoo asiaa vain omasta näkökulmasta. Miten perehdyttää uusi työntekijä ilman että voi tutustua muihin? Kaikki se tieto mikä liikkuu salamannopeasti kahvihuoneessa ei välttämättä ikinä tavoita sitä etätyöläistä. Ehkä etsitään uusia johtajia tai tiiminvetäjiä. Ei ihmisten toimintaa muiden kanssa voi havainnoida tähän tarkoitukseen etänä.

Siiloutunut etätyöläinen ei ole paikalla insiroimassa muita. Hän ei tiedä mitä työkaverille kuuluu. Häntä ei muisteta välttämättä kun mietitään ylennyksiä. 

Urasuuntautuneet yleensä ymmärtää miksi lähityökin on tärkeää. Jos työsi on täysin kasvotonta, pian sinut korvaa AI.

Perehdytän työssäni erittäin paljon ja lähinnä etänä, koska tiimi on muualla. Ja sujuu erittäin mainiosti. Toki toimistolla

En ole esihenkilö, vaikka perehdytän. Kyse ei ole siitä, ettenkö viitsisi tai haluaisi mennä tapaamaan tiimiä livenä vaan kustannuksista. Yksikin päivä 500 kilometrin päässä on yritykselle erittäin kallis, koska matkakustannukset, hotelli ja päivärahat. Tai vähintäänkin matkat ja päiväraha. Eli ei ole minusta kiinni. 

Vierailija
204/297 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja paskat. Meillä puolitettiin tilavuokrien aiheuttamat kustannukset ja toivotettiin tervemenoa etätyöhön. Sitä sanotaan järkeväksi yritystaloudeksi. Puuttuu näköjään Ifiltä.

If hommasi uudet toimitilat juuri korona aikoihin ja nyt sitten harmittaa kun työntekijät ei tule kuin pakolla toimistoon.

Ikävä tehdä asiakaspalvelutyötä avokonttorissa, keskittyminen vaikeaa.

Toivottavasti If tulee järkiinsä ja kumoaa tuon päätöksen. Se oli tosi tylysti tehty työntekijöiden kannalta kun päätös tuli voimaan samantien. Työntekijät olivat jo ehtineet suunnitella omat aikataulut huhtikuun loppuun. Nyt sitten joutui muuttamaan sovittuja asioita esim.lääkärissäkäynnit, mahdollisesti puolison etätyöpäiviä jne.

Vierailija
205/297 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä työnantajat ovat huomanneet, että etätöissä lorvitaan ja ne vähätkin työt tehdään hiprakassa, niin siksi sitten on tiedossa paluu toimistolle.

Huomaa että et ole työelämässä.  Mun työnantaja naurais sun vanhanaikaiselle ajatusmaailmalle.

Omaa työtäni ei voi edes tehdä etänä. Mutta käynkin oikeissa töissä, enkä missään kynäniskojen näppäilytöissä.

Kynäniskat ne sitten sinunkin korvaushakemuksia jne.hoitaa.

Vierailija
206/297 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluavat vähentää työvoimaa. Harmi vaan, että lähtijät on todennäköisesti hyviä ja motivoituneita työntekijöitä.

Vierailija
207/297 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätyöt ovat ainakin saaneet huomaamaan kuinka paljon työtä häiritseviä tekijöitä työpaikalla on. Kotona puolestaan on houkutuksia käyttää aikaa johonkin muuhun. Silti keskittymistä vaativa työskentely on usein tehokkaampaa.

Vierailija
208/297 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en kyllä ymmärrä, miten se parantaisi mun työtehoa, jos mun pitäisi nousta tuntia aikaisemmin, että ehtisin sillipurkkijunaan, jossa jo siinä stressikäyrä nousee huippuunsa. Toimistolla sitten univelkaisena ja valmiiksi pottuuntuneena siemailisin kahvia taukohuoneessa ja juoruaisin työkavereiden kanssa. Kunnes pääsisi hyvin venähtävälle lounastunnille ravintolaan juoruamaan lisää työkavereiden kanssa. Siitä sitten hiilarikoomassa taas kahvihuoneeseen. Lopulta taas hirveä stressi, että ehdin siihen täpötäyteen junaan. Illalla väsyneenä ja pottuuntuneena kotitöitä. Nukkumaanmenokin viivästyy, kun vapaa-aikaa on työmatkojen takia kaksi tuntia vähemmän päivässä. Yöunille kaksi tuntia myöhässä puolenyön jälkeen, jotta saisi edes hetken koisattua, ennen kuin pääsee taas aamulla univelkaisena ja pottuuntuneena kiirehtimään sillipurkkiin.

Sulla taitaa olla elämänhallintaongelmia.

Vierailija
209/297 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käyn yli puolet viikosta toimistolla. Ja vastaan on tullut useampia tilanteita, jossa tarvitaan nimenomaan toimistolla läsnäolevaa työntekijää.

Kaikilla meillä on strategiamme 👌.

Vierailija
210/297 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tekisin työtä, jossa on etätyömahis, niin haistattaisin Ifille pitkät ja etsisin jotain parempaa.

Vierailija
211/297 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla ilmiöillä on alku ja loppu. Uskon, että etätyö kuuluu tämän samaan sarjaan. Kolme päivää toimistolla ei ole mahdoton vaatimus. Nyt on työnantajan markkinat ja työnantaja tekee miten parhaaksi näkee.

Minkä verran Suomessa on yrityksiä, joissa on täysi etätyömahdollisuus? Monessa firmassa etätyömahdollisuus tarkoittaa osittaista toimistolla oloa. Saavutettu etu on tietysti ikävä menettää, mutta muuttuva maailma vaatii sopeutumista kaikilta.

Vierailija
212/297 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kollegat eivät ole ainoastaan yhdentekeviä, vaan aidosti koko mustalla sydämelläni vihaan heitä. Onko minun toimistoseurani niin kivaa, ap? Mikä tahansa seura kelpaa?

Vierailija
213/297 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommari haluaa kaikki kolhoosiin. Siellähän olikin tuottavuus huipussaan 🤣

Vierailija
214/297 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en kyllä ymmärrä, miten se parantaisi mun työtehoa, jos mun pitäisi nousta tuntia aikaisemmin, että ehtisin sillipurkkijunaan, jossa jo siinä stressikäyrä nousee huippuunsa. Toimistolla sitten univelkaisena ja valmiiksi pottuuntuneena siemailisin kahvia taukohuoneessa ja juoruaisin työkavereiden kanssa. Kunnes pääsisi hyvin venähtävälle lounastunnille ravintolaan juoruamaan lisää työkavereiden kanssa. Siitä sitten hiilarikoomassa taas kahvihuoneeseen. Lopulta taas hirveä stressi, että ehdin siihen täpötäyteen junaan. Illalla väsyneenä ja pottuuntuneena kotitöitä. Nukkumaanmenokin viivästyy, kun vapaa-aikaa on työmatkojen takia kaksi tuntia vähemmän päivässä. Yöunille kaksi tuntia myöhässä puolenyön jälkeen, jotta saisi edes hetken koisattua, ennen kuin pääsee taas aamulla univelkaisena ja pottuuntuneena kiirehtimään sillipurkkiin.

Sinun pitää vaihtaa työpaikkaa, jos työmatka on este.

Vierailija
215/297 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja paskat. Meillä puolitettiin tilavuokrien aiheuttamat kustannukset ja toivotettiin tervemenoa etätyöhön. Sitä sanotaan järkeväksi yritystaloudeksi. Puuttuu näköjään Ifiltä.

If hommasi uudet toimitilat juuri korona aikoihin ja nyt sitten harmittaa kun työntekijät ei tule kuin pakolla toimistoon.

Ikävä tehdä asiakaspalvelutyötä avokonttorissa, keskittyminen vaikeaa.

Toivottavasti If tulee järkiinsä ja kumoaa tuon päätöksen. Se oli tosi tylysti tehty työntekijöiden kannalta kun päätös tuli voimaan samantien. Työntekijät olivat jo ehtineet suunnitella omat aikataulut huhtikuun loppuun. Nyt sitten joutui muuttamaan sovittuja asioita esim.lääkärissäkäynnit, mahdollisesti puolison etätyöpäiviä jne.

Työnantaja on varmaan enemmän kiinnostunut työhön liittyvistä aikatauluista kuin puolison etätyöpäivistä.

Avokonttoreja on ollut pitkään. Ja niissä on ollut hiljaista työskennellä kunnes tuli nämä etäilijät, jotka käyvät konttorilla silloin tällöin ja pitävät pöydänkulmapalaverejaan.

Vierailija
216/297 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimiston houkuttavuutta lisääviä vinkkejä yrityksille:

avokonttorit pois

nimetty oma työpiste jokaiselle

laadukkaat työvälineet

keskittymisrauha/tiloista sellaisia ettei ympärillä kulje ja näkökentässä häsellä koko ajan 18 muuta ihmistä

neliöiden tuhlaaminen ihkuihin säkkituoliympyröihin ja muuhun hömppään seis

lopettakaa leikki jossa esitätte että verho kahden tilan välissä tekee mitään

Vierailija
217/297 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lorvitko aina heti kun et ole pomosi näkökentässä?

Tekeekö mielesi arkisin ja varsinkin työaikana tissutella sekä ajatella alkoholia?

Vierailija
218/297 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaisen määräyksen voi toki antaa, mutta sitten minäkin teen valintoa :)

t.koodari

Olet sitten työtön. Se on hyväksi sinulle. 

Vierailija
219/297 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sitten ymmärrä ettei sinun napa ole maailma napa. Aina puhutaan että asiat yleensä tai keskimäärin aiheuttavat jotain. Ei siinä tarkoitetakaan kaikkia. Varsinkaan sellaisia kuin sinä jotka ovat vain tehneet elämästään hankalaa.

Vierailija
220/297 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla ilmiöillä on alku ja loppu. Uskon, että etätyö kuuluu tämän samaan sarjaan. Kolme päivää toimistolla ei ole mahdoton vaatimus. Nyt on työnantajan markkinat ja työnantaja tekee miten parhaaksi näkee.

Minkä verran Suomessa on yrityksiä, joissa on täysi etätyömahdollisuus? Monessa firmassa etätyömahdollisuus tarkoittaa osittaista toimistolla oloa. Saavutettu etu on tietysti ikävä menettää, mutta muuttuva maailma vaatii sopeutumista kaikilta.

Kilpailijoiden on helppo vetää parhaat työntekijät matalammallakin palkalla tarjoamalla 100% etätyötä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme