Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Omakotitalon kulujen jakaminen

Vierailija
15.04.2025 |

Ollaan seurusteltu melkein kaksi vuotta ja puhuttu, että puoliso muuttaisi asumaan minun omakotitaloon. Tätä on suunniteltu innoissaan jo jonkin aikaa, mutta nyt on ongelma. On yritetty pari viikkoa päästä ratkaisuun kulujen jakamisesta eikä päästä sopimukseen.

Puolisolla on rivarikolmio, jonka laittaisi vuokralle. Siitä voisi saada hyvällä tuurilla 1200 €/kk, huonolla 1000 €/kk. Minulla on hyväkuntoinen omakotitalo, neliöitä 160.

Mitään myynti tai ostoratkaisuja ei aleta tekemään, molemmat pitää omat omistukset. Naimisiin ei olla menossa, ei nyt eikä myöhemminkään. Molemmilla on aikuisia lapsia, jotka ovat jo pitkään  olleet omillaan.

Puoliso on sitä mieltä, että hänen ei tarvitse maksaa muuta kuin puolet ruoka- ja talouskuluista. Minä taas ajattelen, että pitää maksaa jotain sen päälle. Ehdotin 500 €/kk, mutta ei suostu sellaiseen. Minusta se olisi ihan kohtuullista. Se olisi puolet rivarin vuokrasta ja kuitenkin selvästi vähemmän kuin mitä omakotitaloasumisen puolikas on. Mitään laskujen jakamista ja exceleitä en haluaisi alkaa pyörittämään vaan ajatus on, että minä maksan kaikki laskut.

Molemmat ollaan hyvätuloisia ja molemmilla on säästöjä ihan hyvin, että siitä ei ole kiinni.

Onko joku vastaavassa tilanteessa? Miten olette jakaneet kulut?

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka on niin hullu että ostaa okt vuokratontilla?

Joo ei tulisi kuuloonkaan. Mun kriteerinä on edullinen asumismuoto.  Mitä jos vuokrasopimus päättyy, niin taskuunko se talo pannaan ja viedään toisaalle.

Vierailija
62/82 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on ihan tavallista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on ihan tavallista.

Ei ole.

Vierailija
64/82 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen joka ei ole terävimmistä päästä ostaa talon vuokratontilta.

Tunnen vain yhden tyypin, joka niin teki.

Vierailija
65/82 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kulut pitää pulittaa puoliksi. Siis lämmitys, vesi, tavanomainen ylläpito. 

Mies maksaa ja nainen antaa, tai sitten nainen antaa jollekin toiselle ja mies jää incelien kanssa ulisemaan.

Vierailija
66/82 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 hyvätuloista aikuista kiistelee jostain 500e/kk asumiskustannuksesta?

Tuolla maksaa yhden hyvän auton leasing maksun per kk, että nyt eivät asiat ole oikein tasapainossa.

Vierailija
67/82 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvottelette keskenänne, et kysy asiaa tuntemattomilta keskustelupalstalla. Tämä on teidän sisäinen asia.

Vierailija
68/82 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään mitenkään, jos toisen asenne on tuo, että hänen pitää saada asua ilmaiseksi.

Ehdota hänelle, että muutatte molemmat hänen rivariin ja sinä laitat talosi vuokralle. Ja sama diili: maksat puolet muista kuluista. Miten suhtautuu? Reiluinta olisi puolet kaikista asumiskuluista.

Vierailija
69/82 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka hullu ostaa omaksi tontin, jonka ostohintaa ei saa täysimääräisenä siirrettyä myyntihintaan? Jossain syrjäkylällä voit saada tontin halvalla, mutta vähänkään isommassa kaupungissa se on alk. 50te. 

Vierailija
70/82 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaatte yhteisen tilin ja siirrätte sinne saman summan aina tarvittaessa rahaa ja sieltä maksetaan ruoat ja kaikki ne laskut mitkä sovitte puoliksi maksettavaksi. Ei tarvitse esim. ravintolassa miettiä kumpi tarjoaa vaan maksetaan siltä tililtä.

Vierailija
71/82 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toimi systeemit mennä toisen taloon asumaan. Pari tapausta olen nähnyt ja on alkanut jatkuva raastava tappelu rahasta kunnes se maksaja saa tarpeekseen ja lähtee. Kukaan omakotitalon omistaja ei ole tyytynyt pelkkien pakollisten kulujen puolittamisiin.

Vierailija
72/82 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avaatte yhteisen tilin ja siirrätte sinne saman summan aina tarvittaessa rahaa ja sieltä maksetaan ruoat ja kaikki ne laskut mitkä sovitte puoliksi maksettavaksi. Ei tarvitse esim. ravintolassa miettiä kumpi tarjoaa vaan maksetaan siltä tililtä.

Sitten voikin siirtyä riitelemään onko sama summa reilua kun mies syö ja juo enemmän. 

Vierailija
73/82 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten voikin siirtyä riitelemään onko sama summa reilua kun mies syö ja juo enemmän. 

Tässä avainsana onkin tuo sopiminen, eli jos toinen syökin viisi kertaa kalliimman annoksen niin voidaan sopia että maksetaan omilta tileiltä. Tai jos haluaa ostaa kaupasta jotain mikä ei selkeästi ole yhteiseen käyttöön niin maksaa omistaan. Ei ole tarvinnut 20 vuoteen riidellä näistä.

Vierailija
74/82 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vertaa taloyhtiössä asumisen ja omakotitalossa asumisen kuluja, pitää omakotitalon kuluihin laskea mukaan myös kaikki, mikä taloyhtiössä kuuluu taloyhtiön vastuulle. Niihin kuuluu mm. ylläpitomaalaukset, jos on puutalo. Samoin aitojen maalaukset ja uusimiset. Joku tekee nämä omakotitalossa kerralla vaikkapa 10 vuoden välein. Joku toinen tekee joka vuosi osan, ettei tule isoa työmäärää kerralla. Myös nämä kulut pitää laskea omakotitalon asumiskuluihin. Kun alkaa kaivelemaan, löytyy muitakin tämänkaltaisia kuluja, jotka pitäisi laskea mukaan. Moni laskee vain lämmityksen, veden ja sähkön ja kuvittelee, että se on siinä. Omakotitaloa pitää ylläpitää ihan vastaavasti kuin taloyhtiötä ja joka vuosi pitää korjata ja huoltaa jotain tai muuten kertyy korjausvelkaa ja talon arvo putoaa.

Jos toinen asuu toisen asunnossa, pitäisi pääomakuluihinkin osallistua jollain tavalla. Muuten pitää vastaavasti jakaa vuokrattavan asunnon tuotto. Pääomakulujen takia selkeästi arvokkaammassa omakotitalossa asuminen ei voi olla edullisempaa kuin rivarikolmiossa asuminen. Parisuhteessa jokainen voi tietenkin päättää itse, miten kulut jaetaan eikä toiselta tarvitse eikä kannata edellyttää samaa kuin mitä ulkopuoliselta alivuokralaiselta odottaisi. Ihan minimi mielestäni on asumiskulujen puolittaminen, jos molempien tulotasot ovat samankaltaiset.

Minä näen tuohon käytännön järjestelyihin kaksi yksinkertaista tapaa ja molempia on jo ehdotettu. Yhteinen tili tai muu järjestely, johon molemmat laittavat saman summan. Sieltä maksetaan kaikki asumiskulut ja myös talon ylläpito isoja remontteja lukuunottamatta. Toinen tapa on, että toinen maksaa omistajalle vakiosumman joka kuukausi ja omistaja maksaa kaikki kulut. Monimutkaisempi tapa on laskujen jako ja kirjanpito, mutta sellainen on vähän liikaa parisuhteessa.

Vierailija
75/82 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei toimi systeemit mennä toisen taloon asumaan. Pari tapausta olen nähnyt ja on alkanut jatkuva raastava tappelu rahasta kunnes se maksaja saa tarpeekseen ja lähtee. Kukaan omakotitalon omistaja ei ole tyytynyt pelkkien pakollisten kulujen puolittamisiin.

Muutin toisen omistamaan kolmioon. Maksoin vastikkeen 285 euroa, johon kuului jo lämmitys, vesi ja jätehuolto jne... Oma kaksioni laitoin vuokralle. Sain asua tosi edullisesti. Omakotitalosta voisin maksaa ihan hyvin 500 euron könttäsumman kuluista. 

Vierailija
76/82 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on ihan tavallista.

Ei ole.

On alueita joilla on ihan normaalia rakentaa vuokratontille, jos sille alueelle talon haluaa rakentaa. Näin on etenkin isoissa kaupungeissa ja kunnissa, kun kunta/kaupunki ottaa omaa maatansa omakotitaloasutuskäyttöön.

Vierailija
77/82 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja. Kahden aikuisen ihmisen, elämänkumppanin välillä ei pitäisi muutenkaan tuollaisia miettiä. Mä en kestä teitä pingottajia.

Vierailija
78/82 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata muuttaa.

Vierailija
79/82 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja. Kahden aikuisen ihmisen, elämänkumppanin välillä ei pitäisi muutenkaan tuollaisia miettiä. Mä en kestä teitä pingottajia.

On olemassa monenlaisia ihmisiä, joiden kanssa on pakko kehittää joku järjestely. Aivan omaa luokkaansa ovat pihit, jotka maksattavat kaiken mahdollisen muilla (myös puolisolla), jos vain pystyvät. Toinen hankala ryhmä on itsekkäät ja ahneet, jotka minimoivat ovat kulut kaikissa käänteissä. Kolmas on hyväksikäyttäjät, jotka laittavat toisen maksamaan enemmän kuin tulojen mukaan olisi kohtuullista. Normaalit ihmiset pystyvät yleensä sopimaan asiansa, mutta noihin ryhmiin kuuluvien kanssa se on vaikeaa. He voivat muuten olla ihmisinä ihan mukavia, mutta raha-asioissa hankalia.

Vierailija
80/82 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutaan puolison kanssa mun talossa. Juoksevia kuluja maksellaan molemmat, kaikki remontit olen maksanut minä. Tosin niihin hän on laittanut paljon työpanostaan. En peri vuokraa, absurdi ajatus.