Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omakotitalon kulujen jakaminen

Vierailija
15.04.2025 |

Ollaan seurusteltu melkein kaksi vuotta ja puhuttu, että puoliso muuttaisi asumaan minun omakotitaloon. Tätä on suunniteltu innoissaan jo jonkin aikaa, mutta nyt on ongelma. On yritetty pari viikkoa päästä ratkaisuun kulujen jakamisesta eikä päästä sopimukseen.

Puolisolla on rivarikolmio, jonka laittaisi vuokralle. Siitä voisi saada hyvällä tuurilla 1200 €/kk, huonolla 1000 €/kk. Minulla on hyväkuntoinen omakotitalo, neliöitä 160.

Mitään myynti tai ostoratkaisuja ei aleta tekemään, molemmat pitää omat omistukset. Naimisiin ei olla menossa, ei nyt eikä myöhemminkään. Molemmilla on aikuisia lapsia, jotka ovat jo pitkään  olleet omillaan.

Puoliso on sitä mieltä, että hänen ei tarvitse maksaa muuta kuin puolet ruoka- ja talouskuluista. Minä taas ajattelen, että pitää maksaa jotain sen päälle. Ehdotin 500 €/kk, mutta ei suostu sellaiseen. Minusta se olisi ihan kohtuullista. Se olisi puolet rivarin vuokrasta ja kuitenkin selvästi vähemmän kuin mitä omakotitaloasumisen puolikas on. Mitään laskujen jakamista ja exceleitä en haluaisi alkaa pyörittämään vaan ajatus on, että minä maksan kaikki laskut.

Molemmat ollaan hyvätuloisia ja molemmilla on säästöjä ihan hyvin, että siitä ei ole kiinni.

Onko joku vastaavassa tilanteessa? Miten olette jakaneet kulut?

Kommentit (82)

Vierailija
21/82 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalossa on paljon puuhaa..oisin kyllä itsekin aika nihkeä maksamaan ja hoitamaan toisen taloa.

Vierailija
22/82 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksujärjestelyistä muistakaahan verottajaakin, tai se muistaa teitä. 

Pitääkin akalle mainita etten voi enää siirtää hänelle rahaa koska verottaja puuttuu muutoin. 

Lahjavero koskee kaikkia ja kaikkea omaisuuden siirtoa. Vain suora elatus (niin että rahaa ei voi käyttää muuhun kuin mihin elatus on tarkoitettu (esim. rinnakkaiskortin käyttö tai lahjakortti ruokakauppaan ruoan ostamista varten tai vuokran maksaminen suoraan vuokranantajalle toisen puolesta)) on verotonta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/82 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jo pitkä suhde, mutta muutettiin mun omistamaan taloon. Talo vaati remonttia ja sitä varten otettiin lainaa. Sovittiin että mies maksaa sitä lainaa pois koska hänellä oli silloin vakitulot ja minulla ei. Minä taas maksan kaikki muut asumiskustannukset. Tämä sopii meille.

Vierailija
24/82 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolet vesi-, sähkö- ja jätemaksuista + ruokakuluista. Kuulostaa kalliilta asumisesta jos 500 pitäisi maksaa, taitaa olla pankin talo ei sinun 

Hintaa voi selittää se, jos haravoinnista lähtien kaikki teetetään ulkoisella palveluntuottajalla, kuten tuossa yksi aiemmin kuluja luetellessaan ilmaisi.

Vierailija
25/82 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että hän saa siihen asuntoonsa vuokralaisen niin joutuuhan hän maksamaan vuokratulosta verot ja kärsimään niistä kuukausista kun ei ole vuokralaista ym kaikki muut tappiot. Eli minun mielestä tuota 1000 euroa ei voi ajatella ihan pelkkänä voittona. Maksaahan hän siitä vuokrasummasta kai vastikkeen ja mahdollisen lainanlyhennyksen?

Paljonko sinun lainasi, korkosi, asuinkustannuksesi on nyt tällä hetkellä?

Minusta nyt kuulostaa että yrität päästä hyötymään tästä tilanteesta. Minun mielestäni sinun pitäisi laskea sinun konkreettiset asumiskustannuksesi ja jakaa se puoliksi. Onko se tosiaan 500 e? Siis jos ajatellaan että lainanmaksu ja korko on erikseen?

Mitä jos muuttava maksaa sinulle vaikka 400 e ja se sisältää sähköt, jne- sitten lisäksi puolitatte ruokakulut...

Vierailija
26/82 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kulut pitää pulittaa puoliksi. Siis lämmitys, vesi, tavanomainen ylläpito. 

Omakotitalossa on pitkä lista kuluja: lämmitys, sähkö, vesi, jätehuolto, nuohous, ilmanvaihdon huolto, pihanhoito, vakuutukset, netti, kaapeli-tv, polttopuut, tonttivuokra, kiinteistövero, ylläpitokorjaukset ja huollot jne.

Ehdotettu 500 kuulostaa aika edulliselta. Siihen kannattaisi tarttua ennemmin kuin alkaa kuluja puolittamaan.

Minusta se kuulostaa tosi paljolle näin omakotiasujana. Siis jos kyse on vain elämisen kuluista, ei lainasta. 

Vierailija
27/82 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ne omakotitalon juoksevat pakolliset arkikulut laitatte puoliksi, siis muut kuin mahdollinen laina ja sen hoitokulut. Jos et jaksa alkaa kuukausittain laskea, teet jonkun laskelman mitä keskimääräiset kulut on ja maksaa siitä puolet. Rempat ehkä sitten erikseen tai miten sovitte, riippunee vähän sitten että millainen talo se on, paljonko remonttitarpeita. 

Vierailija
28/82 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ukko ilmaiseksi missään muuallakaan asuisi. 500 on ehkä yläkanttiin. Meillä ei mene niin paljon asumiskuluihin. 300 voisi olla lähempänä totuutta.

Omakotitalon asumiskulut ovat helposti yli 1000 euroa kuukaudessa, jos laskee oikeasti kaikki kulut mukaan. Jos siihen lisää vielä pääomakulut, aletaan olla ihan toisissa lukemissa.

Vierailija
29/82 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä jo pitkä suhde, mutta muutettiin mun omistamaan taloon. Talo vaati remonttia ja sitä varten otettiin lainaa. Sovittiin että mies maksaa sitä lainaa pois koska hänellä oli silloin vakitulot ja minulla ei. Minä taas maksan kaikki muut asumiskustannukset. Tämä sopii meille.

Lisään vielä että mitään ei puoliteta eikä lasketa. Minä maksan talon kulut, koska ne laskut on tulleet mulle jo ennen kuin tähän muutettiin. Paitsi jätehuollon (roskiksen tyhjäys) maksaa mies, koska hän sattui tekemään sen sopparin. Mennään helpolla, eikä kytätä kaikkea.

Vierailija
30/82 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä jää siitä tonnin vuokrasta käteen joku muutama satanen, kun hän kuitenkin joutuu maksamaan sen asunnon kulut ja isot verot. Jos on lainaa, ei vuokra välttämättä edes kata kaikkea. 

Vierailija
31/82 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksevat talonpitokulut, siis sähköt, vedet jne ja safkat puoliksi. Pääomamenot molemmat hoitaa omansa. Jos 500€ on puolet, niin 12000€ vuodessa talon pitoon kuulostaa aika kovalta. Jos siinä on safkat mukana niin ok. 

Parempi hoitaa noi laskut sillai, että molemmat maksaa laskuja 50/50. Suorassa rahan siirrossa voi verottaja tulla väliin, varsinkin jos teillä tulee välirikko. Nuo viissataset on joko lahja- tai pääomatuloveron alaisia.

Vierailija
32/82 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ukko ilmaiseksi missään muuallakaan asuisi. 500 on ehkä yläkanttiin. Meillä ei mene niin paljon asumiskuluihin. 300 voisi olla lähempänä totuutta.

Omakotitalon asumiskulut ovat helposti yli 1000 euroa kuukaudessa, jos laskee oikeasti kaikki kulut mukaan. Jos siihen lisää vielä pääomakulut, aletaan olla ihan toisissa lukemissa.

Höpöhöpö. Paitsi jos on joku 1800-luvun kartano. Tavallinen omakotitalo pyörii muutamilla satasilla.

Vierailija
33/82 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan ne juu jos laskee lainan korotkin, mutta ei ne kyllä minusta kuulu ap:n miehen maksettaviksi. Toki taloja on erilaisia ja jonkun vanhan kartanon kulut voi olla vaikka 3000e kuussa, siinä missä mummonmökin 300e. 

Vierailija
34/82 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että hän saa siihen asuntoonsa vuokralaisen niin joutuuhan hän maksamaan vuokratulosta verot ja kärsimään niistä kuukausista kun ei ole vuokralaista ym kaikki muut tappiot. Eli minun mielestä tuota 1000 euroa ei voi ajatella ihan pelkkänä voittona. Maksaahan hän siitä vuokrasummasta kai vastikkeen ja mahdollisen lainanlyhennyksen?

Minusta nyt kuulostaa että yrität päästä hyötymään tästä tilanteesta. Minun mielestäni sinun pitäisi laskea sinun konkreettiset asumiskustannuksesi ja jakaa se puoliksi. Onko se tosiaan 500 e? Siis jos ajatellaan että lainanmaksu ja korko on erikseen?

Mitä jos muuttava maksaa sinulle vaikka 400 e ja se sisältää sähköt, jne- sitten lisäksi puolitatte ruokakulut...

Meillä kummallakaan ei ole lainaa. Konkreettiset asumiskulut on hankala laskea tarkasti, koska osa kuluista tulee harvemmin ja huolto- ja korjauskuluista ei ole pidetty mitään kirjaa. Tarkoitan korjauskuluilla pieniä ylläpitokorjauksia, joita pitää tehdä enkä mitään isompia remontteja.

Vedin sen 500 hatusta. Ajattelin, että se olisi puolet rivarin vuokrasta, ja aika pieni hinta, jos samalla rahalla voi asua selvästi tilavammassa ja uudemmassa omakotitalossa. Jos muuttaisimme rivariin, minä maksaisin varmaan tuon saman 500. Rivariin muutto ei kuitenkaan ole meillä vaihtoehto.

Ap

Vierailija
35/82 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö. Paitsi jos on joku 1800-luvun kartano. Tavallinen omakotitalo pyörii muutamilla satasilla.

Tai sitten jos teettää kaiken ulkopuolisella ja haluaa koko ajan jotain remppaa jonnekin. Saahan siihen omakotitaloon kulutettua vaikka loputtomiin jos tahtoo. 

Vierailija
36/82 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu kyllä aivan talosta. Meillä menee puolessa vuodessa tonni. Ei todellakaan kuukaudessa. Ja tuohon on laskettu mukaan jo polttopuutkin.

Vierailija
37/82 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan ne juu jos laskee lainan korotkin, mutta ei ne kyllä minusta kuulu ap:n miehen maksettaviksi. Toki taloja on erilaisia ja jonkun vanhan kartanon kulut voi olla vaikka 3000e kuussa, siinä missä mummonmökin 300e. 

Ja meillä oikean perinteisen mummonmökin kulut on 120€/kk.

Vierailija
38/82 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle kahden vuoden seurustelu on vielä niin lyhyt aika, että en lähtisi monimutkaisiin taloudellisiin kuvioihin. Ja kuten olen lukuisissa muissa ketjuissa todennut, itse en haluaisi omasta suhteestani vuokrasuhdetta. Eli ainakaan en mitään vuokralaiskuviota itse alkaisi toteuttaa. Vaikuttaa siltä, että tuosta tulee helposti sekava kuvio, kun mukana on se vuokra-asuntokin, joten ehkä olisi helpompaa asua erillään niin kauan, kunnes suhde on syventynyt ja vakiintunut.

Omakotitalossa on muitakin asumismenoja kuin ruoka- ja talousmenot. Eli jos pelkät asumiskulut puolitettaisiin, hänen pitäisi maksaa myös puolet kotivakuutuksesta, vedestä, sähköstä, jätemaksuista, mahdollisista nuohouskuluista, yms. En edes itse muista kaikkia, kun en asu omakotitalossa. Reilua lienee olisi puolittaa tällaiset, mutta sitten kun toisesta asunnosta tulee menojen lisäksi tulojakin, niin kai nekin pitäisi jotenkin jakaa. Mutta kuten sanottu, itse en varmaan tällaiseen kuvioon lähtisi.

Vierailija
39/82 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu kyllä aivan talosta. Meillä menee puolessa vuodessa tonni. Ei todellakaan kuukaudessa. Ja tuohon on laskettu mukaan jo polttopuutkin.

Joo, jos se on iso ja vanha talo jota tarvitsee koko ajan korjata jostain, ja kuluttaa paljon sähköä, on tuo ihan mahdollinen. Tai joku ökykalliilla vuokratontilla oleva uusi ja hieno, johon ei saa kattolamppuakaan vaihdettua itse ja ikkunanpesuun täytyy myös olla joku nosturi. 

Vierailija
40/82 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kummallakaan ei ole lainaa. Konkreettiset asumiskulut on hankala laske

Mikä siinä on mennä katsomaan verkkopankista viimeisen vuoden-kahden tilitapahtumat ja laskea niistä? Täytyyhän ihmisellä olla joku käsitys paljonko rahaa menee kuussa asumiseen. Ja jos on rahaa niin paljon ettei sillä ole merkitystä, on varmaan aika turha riidellä jostain asumiskulujen jakamisesta...