Omakotitalon kulujen jakaminen
Ollaan seurusteltu melkein kaksi vuotta ja puhuttu, että puoliso muuttaisi asumaan minun omakotitaloon. Tätä on suunniteltu innoissaan jo jonkin aikaa, mutta nyt on ongelma. On yritetty pari viikkoa päästä ratkaisuun kulujen jakamisesta eikä päästä sopimukseen.
Puolisolla on rivarikolmio, jonka laittaisi vuokralle. Siitä voisi saada hyvällä tuurilla 1200 €/kk, huonolla 1000 €/kk. Minulla on hyväkuntoinen omakotitalo, neliöitä 160.
Mitään myynti tai ostoratkaisuja ei aleta tekemään, molemmat pitää omat omistukset. Naimisiin ei olla menossa, ei nyt eikä myöhemminkään. Molemmilla on aikuisia lapsia, jotka ovat jo pitkään olleet omillaan.
Puoliso on sitä mieltä, että hänen ei tarvitse maksaa muuta kuin puolet ruoka- ja talouskuluista. Minä taas ajattelen, että pitää maksaa jotain sen päälle. Ehdotin 500 €/kk, mutta ei suostu sellaiseen. Minusta se olisi ihan kohtuullista. Se olisi puolet rivarin vuokrasta ja kuitenkin selvästi vähemmän kuin mitä omakotitaloasumisen puolikas on. Mitään laskujen jakamista ja exceleitä en haluaisi alkaa pyörittämään vaan ajatus on, että minä maksan kaikki laskut.
Molemmat ollaan hyvätuloisia ja molemmilla on säästöjä ihan hyvin, että siitä ei ole kiinni.
Onko joku vastaavassa tilanteessa? Miten olette jakaneet kulut?
Kommentit (82)
Joo, en sitä tarkoittanutkaan. Me ei muutenkaan lasketa mitenkään, se maksaa, joka sattuu maksamaan.
Ennen sähkön hinnan nousua oli talon kulut vakuutuksineen < 350/kk. Nyt on jonkin verran enemmän, en ole laskenut uudestaan.
Sovitun summan maksaminen kuukausittain on vain toinen tapa jakaa kustannukset. Ei sitä pidä ajatella vuokrana. Lopputulos on sama kuin juoksevien kulujen maksaminen vuorotellen, jos sovittu summa vastaa kuluja.