Muita joita leikkaukset eivät koskettaneet mitenkään?
Mikä tässä politiikassa oikein ihmisiä huudattaa, elääkö niin moni tuilla?
Olen nelikymppinen kaupan myyjä 2300€/kk nettotuloilla. Mieheni tienaa toisen alan duunarityössä 2500€ nettona. Lapsia kaksi, ovat yksityiskoulussa. Meillä aikuisilla laaja työterveys ml.hammashoito, lapsilla yksityinen terveysvakuutus. Perheessä yksi auto, asuntolainaa pk-seudulla jäljellä kymmenisen vuotta, siinä korkokatot ja kaikki turvat. Säästöjä parikymmentä tonnia per pää, perus palkasta sivuun laitettuja eikä mitään hienoja osinkoja. Elämä on siis kaikin puolin harvinaisen tavallista. Mitä meidän peruspulliaisten tulisi pelätä?
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ollut hyvä hallitus. Ei vielä mitään valittamista. Juuri oikeista kohdista on leikattu. Ei mistään elintärkeästä.
Kerrostalossa ollaan vastuussa naapureiden yhtiölainoista ja vastikkeista eli pääset kohta niiitä maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ollut hyvä hallitus. Ei vielä mitään valittamista. Juuri oikeista kohdista on leikattu. Ei mistään elintärkeästä.
Kerrostalossa ollaan vastuussa naapureiden yhtiölainoista ja vastikkeista eli pääset kohta niiitä maksamaan.
Uusissa kerrostaloissa on puolet asunnon hinnasta yhtiölainaa.
Iloisia uutisia. Osassa Helsinkiä tonttivuokrat nousevat ja ovat jatkossa 15000 - 30000 vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Iloisia uutisia. Osassa Helsinkiä tonttivuokrat nousevat ja ovat jatkossa 15000 - 30000 vuodessa.
"500-1500 kuukaudessa tontin vuokra."
Kai nyt jokainen ymmärsi, että tämä kuvitteellinen pariskunta oli persujen/kokkareiden kyhäämä?
Rökäletappion kärsinyt oikeistohallitus on näköjään lähtenyt välittömästi taistoon vaalivoittajia vastaan ja "hieman yllättäen" kepulikonstein. Tätä on vissiin luvassa seuraavat parivuotta.
Oikeisto ei ole koskaan duunarin ystävä, tämä on kylmä fakta, vaikka persut ja kokkarit on vuoronperään tällä työväenpuolue mantralla yrittänyt ratsastaakin. Oikeat työväenpuolueet voittivat nämä vaalit ja hyvä niin. Toivottavasti duunarit muistaa myös parin vuoden päästä tämän kylmän faktan, että oikeistopuolue ei koskaan ole ollut eikä tule olemaan työväenpuolue.
Vierailija kirjoitti:
Älä jaksa olla lapsellinen. Olen epävakaissa oloissa kasvannut ja olen nyt jotenkin säälittävä ihminen enkä voi kääriä niitä hihojani ja ryhtyä töihin? Minun syrjäytymistäni ei pidä mitenkään estää vaan tarjota se "ilmainen" toimeentulo? Ja tästä näkökulmasta oletettavasti parannetaan myös mielenterveyttä? Ihmisen ei tarvitse kokea elämänsä mielekkääksi ollessaan säälittävän sijasta tarpeellinen?
Olen itsekin epävakaissa oloissa kasvanut ja nyt ihan reippaasti nettomaksajana täällä. Eihän se sitä tarkoita, että et töihin pystyisi. MUTTA OSA EI PYSTY ja se ei ole heidän vikansa. Minulla esimerkiksi on vammaisia läheisiä. Pitäisikö heidän lähteä kerjuulle ihan siksi, että ovat tällaiseen osaan sattuneet syntymään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne minuakaan ole koskettaneet. Silti, koska olen empatiaan ja laajempaan ajatteluun kykenevä ihminen, ymmärrän että on paljon ihmisiä joita ne koskettavat ja jotka kärsivät nykyhallituksen arvovalinnoista.
Taloudellinen ajattelu ei ilmeisesti kuitenkaan ymmärryksesi piiriin kuulu.
Voimme löytää empatian itsestämme myös ventovieraita kohtaan, juurikin järkeilemällä, ei tunteilemalla. Moraalin tulisi perustua rationaalisiin periaatteisiin ja velvollisuuksiin, ei pelkästään tunteisiin.
Köyhille pitää yksinkertaisesti antaa enemmän ruokaa, vaatteita, yms. Ne ovat nimenomaan täsmäapua niille, jotka tarvitsevat säälin sijaan ruokaa. Harvase päivä joku yksinhuoltaja valittaa omakotitalossaan kuinka lasten, lemmikkien, auton, jne kulujen jälkeen raha ei riitä ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Kai nyt jokainen ymmärsi, että tämä kuvitteellinen pariskunta oli persujen/kokkareiden kyhäämä?
Rökäletappion kärsinyt oikeistohallitus on näköjään lähtenyt välittömästi taistoon vaalivoittajia vastaan ja "hieman yllättäen" kepulikonstein. Tätä on vissiin luvassa seuraavat parivuotta.
Oikeisto ei ole koskaan duunarin ystävä, tämä on kylmä fakta, vaikka persut ja kokkarit on vuoronperään tällä työväenpuolue mantralla yrittänyt ratsastaakin. Oikeat työväenpuolueet voittivat nämä vaalit ja hyvä niin. Toivottavasti duunarit muistaa myös parin vuoden päästä tämän kylmän faktan, että oikeistopuolue ei koskaan ole ollut eikä tule olemaan työväenpuolue.
Ei se vasemmistokaan ei rakasta köyhiä, se rakastaa köyhyyttä. Köyhien vastoinkäymisten painamia hartioita pitkin voi kiivetä Arkadianmäelle.Myös hyväosaisten vasemmistolaisten rahat ovat poissa köyhiltä.
Suomen kokoisessa valtiossa, jossa ei valitettavasti ole rikkaita, valtion pitää tukea yrityksiä, maataloutta, taidetta, lasten päivähoitoa, kotitalovähennyksiä, jne....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne minuakaan ole koskettaneet. Silti, koska olen empatiaan ja laajempaan ajatteluun kykenevä ihminen, ymmärrän että on paljon ihmisiä joita ne koskettavat ja jotka kärsivät nykyhallituksen arvovalinnoista.
Voimme löytää empatian itsestämme myös ventovieraita kohtaan, juurikin järkeilemällä, ei tunteilemalla. Moraalin tulisi perustua rationaalisiin periaatteisiin ja velvollisuuksiin, ei pelkästään tunteisiin.
Köyhille pitää yksinkertaisesti antaa enemmän ruokaa, vaatteita, yms. Ne ovat nimenomaan täsmäapua niille, jotka tarvitsevat säälin sijaan ruokaa. Harvase päivä joku yksinhuoltaja valittaa omakotitalossaan kuinka lasten, lemmikkien, auton, jne kulujen jälkeen raha ei riitä ruokaa.
Miksi tuo ruoka laitetaan aina listan viimeiseksi?
Miksei valiteta ettei ruuan, lasten, vuokran, sähkön, auton jälkeen rahaa riitä enää harrastuksiin ja lemmikkeihin.
Vapise, työssäkäyvä keskiluokka - oleskeluyhteiskuntaa kannattavat punaiset haluavat syöstä sinut mieron tielle, koska he haluavat ottaa kaikki rahasi itselleen ja omille lapsilleen.
Ei koske itseäni, mutta tuilla eläjät siitä ulisee.
Mikä on sinänsä jännä juttu, että ulistaan aina pelkästään siitä, jos joku asia koskettaa itseään, mutta ei koskaan mistään muusta.
Olis kiva joskus nähdä kelan elätti ulisemassa oikeiston puolesta, mutta ei taida koskaan tapahtua, koska kaikki mikä koskettaa omaa napaa, on huolestuttavaa. Muu ei niinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää pelätä että ne keksii alkaa rokottamaan meitä tavallisia pulliaisia.
Älä äänestä vasemmistoa valtaan silloin pelkosi konkretisoituu.
Outoa, kun ei käynyt mitään tuollaista viime kaudellakaan. Taitaa olla teidän päässä ne möröt.
Juuri näin kävi pelot toteen elintaso putosi 90-luvun tasolle vuosiansioista katosi lähes 2kk palkkaa vastaava summa kaikki hinnat nousi tappiin ruoka,sähkö polttoaine korot ei koskaan enää sellaista hallitusta valtaan,niin ja se 6,6 miljardin lahja italian taloremppoihin lisäksi rikottiin perustuslakia ja vapaa liikkuminen suomessa estettiin ja tehtiin hoitajille pakkolaki.565
Vierailija kirjoitti:
Minä ajattelen vielä laajemmin ja tunnistan että Suomen sosiaaliturva on paistutettu kestämättömälle tasolle ja sitä on pakko leikata. Leikkaukset voivat kohdistua ainoastaan niihin jotka jotain tukia saavat, tähän tosiasiaan eivät arvovalinnat vaikuta.
Jos ajattelisin vain omaa napaani, niin miettisin varmaan että koska olen jo eläkeiässä, niin antaa mennä vaan. Otetaan velkaa velan päälle ja rällätään niin kauan kuin lystiä riittää, kyllä se varmaan minun loppuelämäni onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli hupaisa tilanne: olin työtön, mutta ennen kuin työttömiin kohdistuvat uudet leikkaukset iskivät, pääsin juuri "pakoon" eläkkeelle. Eläkeläiset aina valittavat korkeaa veroprosenttia ynnä muuta, mutta työtönhän se maksaa aina enemmän. Joten mulla veroprosentti laski roimasti.
Lisäksi saan eläkkeensaajan asumistukea, joka on vielä indeksin jäädyttämisestä huolimatta korkeampi kuin yleinen asumistuki. Siinä vaan otetaan huomioon enemmän varallisuus ja talletukset. No köyhillähän niitä ei paljonkaan ole, joten plussaa sekin.
Hinnankorotukset iskevät tietysti kaikkiin, sekä alvit. Eläkeläisalennukset joistakin asioista helpottavat hieman. Eläkeläisenä, jolla on pitkäaikaissairauksia, ikävästi iskee tietysti hoito- ja lääkekaton nostaminen sekä omavastuun korottaminen.
Asun onnekseni kohtuuedullisessa vuokra-asunnossa, pystyn vielä kulkemaan julkisilla ja
Jos rupeavat hirvesti leikkaamaan vähävaraisimmilta eläkeläisiltä, niin monet päätyvät toimeentulotuelle, joten mitään säästöjä ei hallitus saa sillä aikaan.
Varkkailla eläkeläisillä on jo raippavero ja hallitus pienensi eläketulovähennystä, joten en usko että tänä vuonna pystyvät muuhun oikein iskemään.
Vierailija kirjoitti:
Eipä isommin koskettanut itseänikaan, nettotulot n.3600kk, miehellä sama. Lapsilla vakuutukset, joten ei tarvitse kuormittaa julkista.
Silti olen huolissani. Jos yhä useampi ns. tippuu kelkasta mm koulutusleikkausten vuoksi niin missä tämä yhteiskunta on 20v päästä. Jo nyt jengi ei osaa vielä yläasteen jälkeenkään lukea. Automatiikka ja tekoäly korvaa osan tarvittavista ammateista, mutta ei tätä maata nyt ihan jonkun saharan etelänpuolisen kehitysvaltion tyyliseksi tarvitse ajaa.
"Silti olen huolissani. Jos yhä useampi ns. tippuu kelkasta mm koulutusleikkausten vuoksi niin missä tämä yhteiskunta on 20v päästä. Jo nyt jengi ei osaa vielä yläasteen jälkeenkään lukea"
Koulujen ongelmilla ei kuitenkaan ole mitään tekemistä koululeikkausten kanssa. Niitä ei ole edes juurikaan tehty ja aina on järkevää leikata hieman löysiä pois, koska julkisella puolella on tapana käyttää aina kaikki budjettirahat ja vinkua lisää, koska muuten 'seuraavana vuonna annetaan vähemmän'.
Näin merkittävät leikkaukset koskettavat tavalla tai toisella myös heitä, jotka eivät ole varsinaisia tukien saajia. Pahoinvoinnin lisääntyessä yleiset järjestyshäiriöt lisääntyvät ja kulutuksen vähentyminen näkyy yrittäjien pienempinä myyntituloina, esimerkiksi. Kerrannaisvaikutukset näkyvät vasta myöhemmin.
Minulla on sijoitusasunto, johon ei tahdo nyt löytyä sellaista vuokralaista, jonka maksukykyyn voisin luottaa.
Vierailija kirjoitti:
"Leikkauksilla on muun muassa tarkoitus parantaa omilla ansioillaan elävien suhteellista asemaa tuilla eläviin verrattuna "
Valitettavasti se tehdään niin että työstä saatavaa korvausta ei nosteta vaan se saa edelleen olla yhtä surkea kuin ne tuet olivat ennen leikkauksia. Mitään aseman parantumista ei siis tapahdu kuin vain juuri suhteessa kuten myönsitkin onneksi.
Suomessa hallitus ei määrää yrityksille niiden maksamaa palkkatasoa. Joten ainut vaihtoehto on alentaa tukia ja laskea ansiotulojen verotusta sitten kun siihen on varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs elää liian leveesti vähävarisena ja tukien varassa. Pitäisi pysyä halvimmassa kerrostaloasunnossa missä ei tule mitään kamalia yllätyskuluja. Vanhassa omakotitalossa voi tulla mitä vain yllätyskuluja. Mitenkä omakotitalossa uskaltaa elää yksin pienituloisena, velkaisena eikä rahaa riitä edes ruokaankaan ja laskettu elintaso jonkun asumistuen varaan.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus poisti ikäsidonnaisuudet työttömyystuista eli työkkärin ei enää tarvitse hommata 57 - vuotiaana irtisanotulle työpaikkaa josta kertyisi uusi ansiosidonnainen. Velvoitetyö loppui. Ja ansiosidonnaisen keräysaika pidentyi 12 kuukauteen.
Ei työkkäri ole ennenkään järjestänyt ikääntyneelle työpaikkaa, vaan kunnat maksavat mieluummin sakkomaksut.
Sanna Marin poisti eläkeputken.