Muita joita leikkaukset eivät koskettaneet mitenkään?
Mikä tässä politiikassa oikein ihmisiä huudattaa, elääkö niin moni tuilla?
Olen nelikymppinen kaupan myyjä 2300€/kk nettotuloilla. Mieheni tienaa toisen alan duunarityössä 2500€ nettona. Lapsia kaksi, ovat yksityiskoulussa. Meillä aikuisilla laaja työterveys ml.hammashoito, lapsilla yksityinen terveysvakuutus. Perheessä yksi auto, asuntolainaa pk-seudulla jäljellä kymmenisen vuotta, siinä korkokatot ja kaikki turvat. Säästöjä parikymmentä tonnia per pää, perus palkasta sivuun laitettuja eikä mitään hienoja osinkoja. Elämä on siis kaikin puolin harvinaisen tavallista. Mitä meidän peruspulliaisten tulisi pelätä?
Kommentit (157)
Ei ole koskettanut minuakaan suoraan. Olen 40-vuotias, asun omistusasunnossa, josta on enää maltillisesti lainaa, ei ole lapsia, olen töissä, olen terve, en käytä julkisia sosiaali- tai terveydenhuollon palveluita enkä saa sosiaalietuuksia. Välillä on jopa hieman syyllinen olo, että niin moneen muuhun leikkaukset osuvat kipeästi ja monella tapaa, mutta minuun ei lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa kaikkiin ei-rikkaisiin. Muun muassa opintovapaan ja vuorotteluvapaan menetys ja ansiosidonnaisen ja asumistuen leikkaukset, jotka tarkoittaa että työttömyys = kodin menetys.
Ei tarkoita. Toki nykyään on muotia laittaa kaikki raha menemään turhuuksiin ja liian korkeaan elintasoon ja siksi suhteellisen hyväpalkkainenkin on kusessa, jos potkut tulee. Mutta kun kaikkea pitää olla.
No itse asun vaatimattomasti, potkut olisivat äärimmäisen ikävä juttu ja laskisivat elintasoa kyllä, mutta ei ne kotia veisi.
Jos irtisanotaan niin sulla pitää olla säästöjä.
Jos omistaa kesämökin niin ei saa toimeentulotukea lasten ruokiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole koskettanut minuakaan suoraan. Olen 40-vuotias, asun omistusasunnossa, josta on enää maltillisesti lainaa, ei ole lapsia, olen töissä, olen terve, en käytä julkisia sosiaali- tai terveydenhuollon palveluita enkä saa sosiaalietuuksia. Välillä on jopa hieman syyllinen olo, että niin moneen muuhun leikkaukset osuvat kipeästi ja monella tapaa, mutta minuun ei lainkaan.
Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026.
Ja paikallinen sopiminen on jo voimassa eli saa ottaa uusia työntekijöitä alle tes-palkan töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lisää leikkauksia asumislisään. Vanhemmiltaan vuokraamassaan tai vanhempansa omistamassa asunnossa asuva opiskelija voi saada tulevaisuudessa enintään 83 euroa asumislisää kuukaudessa, suunnittelee hallitus."
Tämäkin on ihan hyvä.
Typerä muutos, kun nyt lapset oppivat heti ensimmäisessä asunnossaan, että kelaa on ok jymäyttää. Ennen kuin tämä nykyinen käytäntö otettiin käyttöön, oli ihan tavallista, että opiskelevat lapset asuivat paperilla kaverinsa vanhempien asunnossa ja toisin päin, että saivat tuet. Samaan kai mennään nyt, eli moraali vaan heikkenee entisestään. Eihän se nimittäin reilua ole, että yksi opiskelija saa asumistuen, ja toinen ei siitä syystä, että vanhempansa ovat säästäneet ja ostaneet asunnon kun taas tukea saavan opiskelijan vanhemmat voivat olla vaikka mitä miljönäärejä, mutta heidän omaisuutensa ei vähennä lapsen asumistukea.
"Kesämökki esti toimeentulotuen saamisen."
Se nurina alkaa heti jos itseltä viedään.
Joka kerta sama juttu.
Yksikään ryhmittymä ei ole hiljaa jos itseltä viedään.
Yleensä, kun apeen kaltainen turvallinen elämä menee rikki. Tulee ero. Jää lainat, kaikki pitää jakaa. Niin pitkään kun asiat ovat hyvin. Eikä huolta huomisesta ole. Kaikki on hyvin.
Kaikilla ei ole samaa mahdollisuutta. Ei taloudellista vakautta.
Joka päivä kun nauttii siitä omastaan. Pitää muistaa, että se voi mennä rikki.
Ootteko muuten koskaan miettineet millä eväillä ne helposti huijatut ihmiset ovat omaisuutensa hankkineet. Pieni hymy ja hykerrys ja kaikki meni.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tunnistaa oikeistolaisen?
Vilpittömästä hämmästyksestä siitä, miksi pitäisi välittää jostain mikä ei kosketa suoraan itseä.
Niin hyvin sanottu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ole koskettaneet meitä keskituloisia. Kaikkien piti osallistua säästöihin, vieläkin odottelen kutsua. Hävettää suorastaan, ettei meiltä vaadita mitään, viedään niiltä joilla ei ole.
Mitä paskaa selität. Keskituloiset osallistuvat eniten. Minunkin 3800e bruttotuloistani valtio varastaa joka kuukausi 1200e.
Jännä juttu, että minulla on isompi palkka kuin sinulla eikä valtio "varasta" edes minulta noin paljoa. Ei ole mitään muita vähennyksiä kuin jäsenmaksu ja etätyö eikä mene veroihin 1200 euroa. Muut maksuthan on tellejä ja lellejä.
No, minulla kilahtaa tilille vähän päälle 2600e. Mistä se sitten kiinni on, asuinkunnasta ja muista tekijöistä ehkä mutta näin on eikä naurata yht
Niin niin. Onpa hirveää, veroprosenttisi on 22 % (iästä riippuen), koska osahan maksuista on sinun hyödyksesi koituvia eläkemaksujasi sekä työttömyysvakuutusmaksut.
Monilta työttömiltä menee siitä pienestä työttömyyskorvauksesta 15- 20 % veroa. He eivät myöskään saa tulonhankkimisvähennystä tai muita palkansaajan vähennyksiä verotuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ne minuakaan ole henkilökohtaisesti koskettaneet. Mutta vaikka minulla on hyvä palkka, niin hahmotan, että kaikilla ei ole. Minusta meidän pitää yhdessä pitää toisistamme huolta ja auttaa sitä, jolla menee heikommin. Meidän tulisi hoitaa lapset ja vanhukset nykyistä paremmin ja huolehtia, että koulu pysyy kunnossa. Tehdyt leikkaukset vaarantavat sosiaalidemokratian perustaa: luottamusta ja pahimmillaan jopa yhteiskuntarauhaa. Ne ovat minusta yksinkertaisesti epäreiluja, ja kyllä se suututtaa, vaikka juuri minun rahoihini ei kosketakaan.
Minusta ihmisten pitäs ensisijaisesti hoitaa omat asiat kuntoon. Jos ei hoida, ei muiden kuulu tekohengittää. Kaivettu vesi ei kaivossa pysy.
Eli vaviskoon kaikki vammaiset, vanhuikset, lapset, heikot ja sairaat, epäonniset, epävakaissa oloissa kasvaneet, heikomman älykkyy
Haluat rötöstellä. Minä en. Siitä jää kiinni, ja saa sakkoa. Luottotiedot menevät. Se on sitten kaiken loppu. Turha uhkailla, jos et yhdessä maailman vauraimmista maista pärjää.
Pärjään kyllä 11400 e/kk ansiotuloillani, mutta ei tätä vaihtuvien hallitusten jatkuvaa hölmöilyä mikään ilo seurata ole.
Surkea talouspolitiikka ja lainsäädäntö tukahduttavat yrittäjyyden joka olisi ainoa realistinen moottori pitkäkestoiselle talouskasvulle ja sen myötä hyvinvoinnille.
Karmeinta asiassa on että tilanne ei tule muuttumaan.
Vasemmistopuolueet (vih, vas, sdp, rkp) eivät tule aja asiaan muutosta ideologisista syistä.
Oikeistopuolueet (kok, ps, kdp) eivät aja asiaan muutosta osaamattomuuttaan.
Ja kepu kepuilee menemään opportunistisena tuuliviirinä.
Työmarkkinatuesta menee 20 % veroa
Vierailija kirjoitti:
Pärjään kyllä 11400 e/kk ansiotuloillani, mutta ei tätä vaihtuvien hallitusten jatkuvaa hölmöilyä mikään ilo seurata ole.
Surkea talouspolitiikka ja lainsäädäntö tukahduttavat yrittäjyyden joka olisi ainoa realistinen moottori pitkäkestoiselle talouskasvulle ja sen myötä hyvinvoinnille.
Karmeinta asiassa on että tilanne ei tule muuttumaan.
Vasemmistopuolueet (vih, vas, sdp, rkp) eivät tule aja asiaan muutosta ideologisista syistä.
Oikeistopuolueet (kok, ps, kdp) eivät aja asiaan muutosta osaamattomuuttaan.
Ja kepu kepuilee menemään opportunistisena tuuliviirinä.
Niin, hyvätuloisen on vaikea ottaa 42 kestoväriä parturissa kuukaudessa, kun muut leikkaa hiukset itse.
Kaikkea ei voi kuluttaa muiden puolesta. Jos syöt ravintolassa 23 lounasta kerralla niin tulee ylipainoa.
Leikataan varakkailta. Nostetaan veroja. Eikö kaikkien pidä tehdä osansa velan maksuun?
Ansiosidonnaista leikattiin ja leikkaan hiukset itse. En käy parturissa.
Tämä oli hallituksen tarkoitus.
Rikkaan vaimo voi käydä meidän muiden puolesta parturikampaajalla.
Vierailija kirjoitti:
Osui ne sinuunkin, vaikka sen ihan tietoisesti jätit kertomatta. Alvin korotus koskee ihan kaikkia.
Onhan nää hallituksen trollien kuvitteelliset henkilöt hauskoja, kun ne on juuri mukavasti sellaisia, joita leikkaukset koskee mahdollisimman vähän.
Toi viimeinen virke oli ihan näppärä, kun yritit muka tekeytyä empaattiseksi vähempiosaisia kohtaan ;)
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnaista leikattiin ja leikkaan hiukset itse. En käy parturissa.
Tämä oli hallituksen tarkoitus.
Rikkaan vaimo voi käydä meidän muiden puolesta parturikampaajalla.
Hiukset letille ja leikkaa minuutissa letin päästä 5 cm.
Siinä se, minuutin hiusten leikkaus ja ilmaista.
Mitä ihmeen leikkauksia? Odotetaan vielä hetki niin saadaan kreikan malliin meillekin EU:n troikka tekemään oikeita leikkauksia. Sitten eläkkeitä, sosiaaliturvaa ja palveluita leikataan oikeasti, eikä vain lässytetä. Nyt nysvätään jokusia miljoonia sieltä jokusia täältä kun pitäisi miljarditolkulla leikata. Mutta kun ei onnistu niin ei, ne kovat päätökset pitää ulkopuolisten tulla tekemään ja se kyyti tulee olemaan kylmää
Ja voi ottaa kahvia termosmukiin ulos niin ei tarvitse käydä kahvilassa.
Rikkaan vaimo voi juoda kahvia 42 kuppia kerralla kahvilassa meidän muiden puolesta.
Eli vaviskoon kaikki vammaiset, vanhuikset, lapset, heikot ja sairaat, epäonniset, epävakaissa oloissa kasvaneet, heikomman älykkyysosamäärän saaneet ja muuten vaan lotossa hävinneet? Vauva.fi:n palstailija täällä kertoo, että muita ei kuulu tekohengittää. Pysähdypä miettimään, haluaisitko aidosti elää sellaisessa yhteiskunnassa? Meinaatko, että nämä epäonniset kärsisivät osansa kiltisti eivätkä alkaisi esimerkiksi ryöstelemään, rötöstelemään, aiheuttamaan ongelmia?